Armbandsur.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Armbandsur.

Inläggav slackern » 2015-08-29 21:01:14

Så vad har ni för slags armbandsur? Och vad fick er att köpa just det?

Själv har jag en Seiko SKX 007. Varför jag valde att köpa just det uret var att det har ett automatur, alltså ett mekaniskturverk som drasupp pga armens rörelser och att jag gillade designen på klockan. Dessutom ska urverket vara urets motsvarighet till Kalashnikov håller en livslängd i ur å skur.

Såhär ser min armbandsur ut. Inte min hårigaarm utan en bild jag tog från nätet.

Bild


Jag läste på länge på nätet innan jag bestämde mig för vilket armbandsur jag skulle köpa. Klurade först på en smartklocka men kände att nej det är fel för mig för det första skulle jag få tokspelet varje gång någon uppdaterar sin fejan. Dessutom skulle jag känna att den bara skulle bli liggandes i någon låda då det var dags att byta batteriet. Så gillar jag även enkelheten eller det simpla med ett mekaniskt urverk aldrig behöva bry mig om att byta batteri och så gillar jag den svepande rörelsen på sekundvisaren på ett mekaniskt urverk, på mitt är det 21600 BPH alltså 6 slag per sekund.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Armbandsur.

Inläggav slackern » 2015-08-30 0:10:34

Jag har funderat på att köpa ett till armbandsur, det här armbandsuret är lite mer klassiskt i sitt utseende och har ett lite bättre urverk eller det har fler komplikationer som det heter på klockspråk.

Bild

Uret heter Seiko SARB065.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Armbandsur.

Inläggav colaflaska » 2015-08-30 0:38:13

Min polares sambo har ett så jäkla snygg klocka i stil med den här:
Bild

Om jag nånsin skulle köpa ett armbandsur skulle det definitivt bli ett sånt.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Armbandsur.

Inläggav slackern » 2015-08-30 0:43:10

colaflaska skrev:Min polares sambo har ett så jäkla snygg klocka i stil med den här:
Bild

Om jag nånsin skulle köpa ett armbandsur skulle det definitivt bli ett sånt.


Skeleton watch kallas dom för. Är någon modefluga men kolla upp ordentligt så att du får tag i något bra och inte något Kina skräp.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Armbandsur.

Inläggav geocache » 2015-08-30 12:52:23

Jag har en sådan här, med ett "täckande" klockarmband som skyddar klockan när jag är ute på cacheletarrundor i skogen.

Bild
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Armbandsur.

Inläggav nescio » 2015-08-30 16:02:25

slackern skrev:Så vad har ni för slags armbandsur? Och vad fick er att köpa just det?

En sån:BildJag har inte köpt den. Jag fick den av pappa, som fick den gratis i samband med någon tidningsprenumeration. Värd ca 75 kr enligt ebay.
nescio
 
Inlägg: 3841
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Armbandsur.

Inläggav Puzzle » 2015-08-30 16:11:14

slackern skrev:Skeleton watch kallas dom för.

Oh, tackar. Jag har också varit som smått intresserad av sådana där klockor och blev ju genast lättare att söka efter dom med ett namn. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Armbandsur.

Inläggav slackern » 2015-08-30 16:24:07

Puzzle skrev:
slackern skrev:Skeleton watch kallas dom för.

Oh, tackar. Jag har också varit som smått intresserad av sådana där klockor och blev ju genast lättare att söka efter dom med ett namn. :wink:


Varsågod det var så lite så. Här har du en artikel på Wikipedia om dom med olika tillverkare. Köp utav någon känd urtillverkare så att du inte köper något skräp du ångrar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Skeleton_watch
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Armbandsur.

Inläggav Puzzle » 2015-08-30 16:28:58

slackern skrev:
Puzzle skrev:
slackern skrev:Skeleton watch kallas dom för.

Oh, tackar. Jag har också varit som smått intresserad av sådana där klockor och blev ju genast lättare att söka efter dom med ett namn. :wink:


Varsågod det var så lite så. Här har du en artikel på Wikipedia om dom med olika tillverkare. Köp utav någon känd urtillverkare så att du inte köper något skräp du ångrar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Skeleton_watch

Tack, tack, men det är inte direkt värt att kosta på sig allt för mycket då jag är dålig på att använda armbandsur ändå. Har nåt halsband i liknande stuk.

original_Ball Watch Necklace2.jpg


Baksidan är helglasad så man kan se rätt in i klockan. :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Armbandsur.

Inläggav slackern » 2015-08-30 16:34:48

Puzzle skrev:
slackern skrev:
Puzzle skrev:Oh, tackar. Jag har också varit som smått intresserad av sådana där klockor och blev ju genast lättare att söka efter dom med ett namn. :wink:


Varsågod det var så lite så. Här har du en artikel på Wikipedia om dom med olika tillverkare. Köp utav någon känd urtillverkare så att du inte köper något skräp du ångrar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Skeleton_watch

Tack, tack, men det är inte direkt värt att kosta på sig allt för mycket då jag är dålig på att använda armbandsur ändå. Har nåt halsband i liknande stuk.

original_Ball Watch Necklace2.jpg


Baksidan är helglasad så man kan se rätt in i klockan. :wink:


Sweet på en tjej den där klockan. Vet du om det är ett mekaniskt urverk i den eller är det ett quartz? Hur du enklast ser det är om sakerna inuti rör på sig. Men det fattar du redan. ;)

Här har du ett forum för klocknördar kanske du kan hitta inspiration. Om du ska beställa skulle jag rekommendera dig att köpa från Asien blir billigare än att köpa från en gråhandlare här i Sverige även om du åker på tull,moms och fraktavgift.

http://forums.watchuseek.com/f2/help-bu ... 88085.html
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Armbandsur.

Inläggav tvilling99 » 2015-08-30 16:36:35

Jag har en gammal Certina DS
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Armbandsur.

Inläggav Puzzle » 2015-08-30 16:42:38

slackern skrev:Sweet på en tjej den där klockan. Vet du om det är ett mekaniskt urverk i den eller är det ett quartz? Hur du enklast ser det är om sakerna inuti rör på sig. Men det fattar du redan. ;)

Här har du ett forum för klocknördar kanske du kan hitta inspiration. Om du ska beställa skulle jag rekommendera dig att köpa från Asien blir billigare än att köpa från en gråhandlare här i Sverige även om du åker på tull,moms och fraktavgift.

http://forums.watchuseek.com/f2/help-bu ... 88085.html

Helt mekaniskt som på den gamla goda tiden (hehe.. :wink: ). Man måste dra upp den vilket jag är dålig på så det är egentligen bara när man använder den som man startar igång klockan. Vet inte riktigt om det är bra eller dåligt för urverket dock.. :-)063
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Armbandsur.

Inläggav slackern » 2015-08-30 16:54:45

Puzzle skrev:
slackern skrev:Sweet på en tjej den där klockan. Vet du om det är ett mekaniskt urverk i den eller är det ett quartz? Hur du enklast ser det är om sakerna inuti rör på sig. Men det fattar du redan. ;)

Här har du ett forum för klocknördar kanske du kan hitta inspiration. Om du ska beställa skulle jag rekommendera dig att köpa från Asien blir billigare än att köpa från en gråhandlare här i Sverige även om du åker på tull,moms och fraktavgift.

http://forums.watchuseek.com/f2/help-bu ... 88085.html

Helt mekaniskt som på den gamla goda tiden (hehe.. :wink: ). Man måste dra upp den vilket jag är dålig på så det är egentligen bara när man använder den som man startar igång klockan. Vet inte riktigt om det är bra eller dåligt för urverket dock.. :-)063


Tack för beskrivningen. Huvudsakligen att du är nöjd med klockan som spelar roll särskilt om du inte använder den särskilt ofta då kvittar det om den drar sig flera minuter varje dag. Men om du t.ex går omkring med den dagligen så kan sådant bli jobbigt om den drar sig för mycket i tid att du måste ställa om den varje dag.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Armbandsur.

Inläggav Charlie72 » 2015-08-30 17:30:26

Har nånting sånt här

http://www.paylessmerchandise.com/image ... 00x500.jpg

Den duger åt mig, ska ju bara ha tiden
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Re: Armbandsur.

Inläggav tahlia » 2015-08-30 17:59:46

Under en period såldes Swatch-klockor med plastdetaljer överallt så ingen metall kom i kontakt med huden. Det var den enda klockan jag haft. Sedan den gav upp har jag varit utan. Så skönt att inte längre behöva någon. Rätt irriterande att tvingas välja mellan såriga handleder eller att aldrig veta vad klockan är.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Armbandsur.

Inläggav slackern » 2015-08-30 19:34:00

tahlia skrev:Under en period såldes Swatch-klockor med plastdetaljer överallt så ingen metall kom i kontakt med huden. Det var den enda klockan jag haft. Sedan den gav upp har jag varit utan. Så skönt att inte längre behöva någon. Rätt irriterande att tvingas välja mellan såriga handleder eller att aldrig veta vad klockan är.


Säljs inte dom fortfarande? Gick den sönder på riktigt eller var det bara batteriet som tog slut?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Armbandsur.

Inläggav tahlia » 2015-08-30 20:38:24

slackern skrev:Säljs inte dom fortfarande? Gick den sönder på riktigt eller var det bara batteriet som tog slut?


Det är möjligt att de säljs än. Nu för tiden är mobilen med överallt så jag behöver ingen klocka längre.
Den var garanterat trasig. Jag plockade av mig den och la den på ett olämpligt ställe varvid en överförfriskad herre i 200-kilosklassen trampade på den iförd träskor (mjo det var en... intressant... fest).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Armbandsur.

Inläggav slackern » 2015-08-30 20:42:22

tahlia skrev:
slackern skrev:Säljs inte dom fortfarande? Gick den sönder på riktigt eller var det bara batteriet som tog slut?


Det är möjligt att de säljs än. Nu för tiden är mobilen med överallt så jag behöver ingen klocka längre.
Den var garanterat trasig. Jag plockade av mig den och la den på ett olämpligt ställe varvid en överförfriskad herre i 200-kilosklassen trampade på den iförd träskor (mjo det var en... intressant... fest).


Haha du övertygade mig att den garanterat är trasig. Jo jag har också använt mobil som klocka väldigt länge men kände att det kan vara skönare att titta på klockan på ett enklare sätt.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Armbandsur.

Inläggav Flatline » 2015-08-30 20:44:49

Har en Breitling navitimer som jag fick för längesedan.
Bär den dock sällan då jag är orolig för att tappa bort den men det är ett väldigt trevligt armbandsur.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Armbandsur.

Inläggav slackern » 2015-08-30 21:08:46

Flatline skrev:Har en Breitling navitimer som jag fick för längesedan.
Bär den dock sällan då jag är orolig för att tappa bort den men det är ett väldigt trevligt armbandsur.


Ägs inte utav Swatch som många andra märkesklockor gör. I många klockor som ägs utav Swatch har dom samma urverk i tror dom heter någonting med ETA finns i t.ex Omega, Hamilton och Certina. Inget ont om det urverket dom är bra.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Armbandsur.

Inläggav Flatline » 2015-08-30 21:12:29

slackern skrev:
Flatline skrev:Har en Breitling navitimer som jag fick för längesedan.
Bär den dock sällan då jag är orolig för att tappa bort den men det är ett väldigt trevligt armbandsur.


Ägs inte utav Swatch som många andra märkesklockor gör. I många klockor som ägs utav Swatch har dom samma urverk i tror dom heter någonting med ETA finns i t.ex Omega, Hamilton och Certina. Inget ont om det urverket dom är bra.


Har inte så stor koll på vilka som gör vad men jag är ganska så förtjust i uret även om det mest ligger i säkerhetsskåpet och samlar damm, har varit noga med att skicka in det på service vartannat år ungefär däremot för att det inte skall bäcka igen och bara bli en oanvändbar klump.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Armbandsur.

Inläggav slackern » 2015-08-30 21:15:23

Flatline skrev:
slackern skrev:
Flatline skrev:Har en Breitling navitimer som jag fick för längesedan.
Bär den dock sällan då jag är orolig för att tappa bort den men det är ett väldigt trevligt armbandsur.


Ägs inte utav Swatch som många andra märkesklockor gör. I många klockor som ägs utav Swatch har dom samma urverk i tror dom heter någonting med ETA finns i t.ex Omega, Hamilton och Certina. Inget ont om det urverket dom är bra.


Har inte så stor koll på vilka som gör vad men jag är ganska så förtjust i uret även om det mest ligger i säkerhetsskåpet och samlar damm, har varit noga med att skicka in det på service vartannat år ungefär däremot för att det inte skall bäcka igen och bara bli en oanvändbar klump.


Det är vettigt utav dig att du sköter om din klocka. Finns tydligen mekaniska saker som gungar runt klockorna också så att dom ska hålla bättre.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Armbandsur.

Inläggav Flatline » 2015-08-30 21:53:53

slackern skrev:
Det är vettigt utav dig att du sköter om din klocka. Finns tydligen mekaniska saker som gungar runt klockorna också så att dom ska hålla bättre.


Det behövs nog inte, jag använder den ju ändå titt som tätt så den samlar ju inte bara damm :)
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Armbandsur.

Inläggav Huggorm » 2015-08-30 21:59:00

tahlia skrev:Under en period såldes Swatch-klockor med plastdetaljer överallt så ingen metall kom i kontakt med huden. Det var den enda klockan jag haft. Sedan den gav upp har jag varit utan. Så skönt att inte längre behöva någon. Rätt irriterande att tvingas välja mellan såriga handleder eller att aldrig veta vad klockan är.
Jag hade också en sådan i början på nittiotalet. Jag fick inte några såriga handleder men man svettades ju konstant under klockan.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in