Arbetsträning, FK, och arbetsförmedlingen, sambo med AS

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Arbetsträning, FK, och arbetsförmedlingen, sambo med AS

Inläggav ellenfant » 2015-04-17 21:32:29

Hej,
Lever sedan 3 år tillbaka med min sambo som har AS och ADHD och är 30 år. Han har tidigare arbetat inom resturang men slutade pga att han blev utbränd och i samband med det kom även hans diagnoser. Han har sedan vi träffades vart sjukskriven till och från men även arbetstränat i två omgångar i ungefär 2 år totalt.

Han får för nuvarande en rehab-ersättning ifrån FK som är SGI-grundad och han har sedan han blev sjukskriven för ett par år sedan fått ungefär 5000 kr i månaden (pga tidigare arbetsgivarens slarv), jag har försörjt oss sedan dess och jag lever på CSN. Vi var för några veckor sedan på ett möte hos AF där vi pratade om vad min sambo jobbat med tidigare, vart han arbetstränar och hur hans funktionshinder påverkar honom och vad han skulle vilja arbeta med. Detta framkom väldigt tydligt både ifrån oss och FK.

För ett par dagar sedan fick vi brev ifrån kommunen ang ett möte för att "hitta en lämplig sysselsättning", när vi kom dit visar det sig vara för att han ska kunna arbetsträna (ännu mer??) och dom hade ingen aning om att han redan arbetstränat så länge som han gjort. Vad handläggaren på AF missade att meddela dom var att min sambo redan har ett ställe han arbetstränar på, han behöver ett jobb med en inkomst samt att han har ett funktionshinder och han behöver ett arbete anpassat efter hans förutsättningar! Ringt och pratat med handläggaren på AF som menar att han MÅSTE arbetsträna på heltid för att han ska kunna bli utplacerad efter det. Mina frågor är kort och gott;

stämmer det att man måste arbetsträna på heltid för att AF ska kunna hitta ett anpassat arbete med lön eller lönebidrag?
Är det verkligen rimligt att en man på 30 år med AS och ADHD som jobbat sedan gymnasiet inte kan få någon slags ersättning över den han har nu (alltså 5000)? han hade bott på gatan eller hos sina föräldrar om han inte hade haft mig.
Vad har egentligen AF och FK för ansvar över personer med funktionsnedsättning och hur höga krav har dom rätt att ställa?

Är så bedrövad över hans situation och han mår extremt dåligt över att behöva hamna på ett nytt ställe med nya människor som ändå inte kommer leda till jobb utan att han kommer jobba åt kommunen för inga pengar alls.

Finns det någon som kan vägleda oss? vad kan man göra och vart ska man vända sig?
ellenfant
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2015-04-17

Arbetsträning, FK, och arbetsförmedlingen sambo med AS

Inläggav nano » 2015-04-24 20:35:14

Jag gillar ju lag och rätt, det är så att dels har han med sin AS diagnos rätt till LSS bostad, iaf under förutsättning att han har behov av det, ansöker han om det kommer LSS avdelningen garanterat försöka bortförklara det och de ger garanterat avslag som första åtgärd och sedan vinner han sannolikt i rätten, brukar gå till så.

Detta bara för att visa på vilken säkerhet han har i detta läge, det är inget man MÅSTE utnyttja.

Självklart har han rätt att kräva att matchas mot ett riktigt jobb, det skulle jag göra, trilskas de så be dem visa på lag som säger att han måste ta oavlönat jobb, det finns rimlighet i att ställa krav på normallön eller bättre.
Vanligtvis kan de visa på lag när deras påstående stämmer men inte i annat fall, kontrollera varje lag de visar.
Det är rätt vanligt att kommuner kommer med påståenden att man måste göra en det ena en det andra och så säger de att det står i lag X och att man får leta igenom den lagen själv.
Men de ska kunna visa exakt lagparagraf, förordning eller föreskrift, deras egna lokala riktlinjer är INTE lag även om de tror det, det håller garanterat inte i rätten om det inte överensstämmer med lag.
Vid behov ställ krav på att de visar på att deras eget påstående är korrekt.
Ta inte beslut framför ögonen på dem, de är proffs på att hantera människor, det kanske inte ni är därför behöver ni mer eftertanke än dem.

Man kan lugnt konstatera att ingen i Sverige är skyldiga att ta oavlönat arbete (detta är inte Nordkorea), ett bra uttalande när de erbjuder en praktik eller arbetsträning är "ja jag kan göra det där jobbet, men jag ska ha normalt betalt för det".
Då har man inte vägrat och de har möjligheten att betala för att man gör det och de kan inte vända det emot en som en arbetsvägran.

Får ni problem så vägleder jag gärna, eller om ni har mer frågor :)
PM a gärna
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Arbetsträning, FK, och arbetsförmedlingen sambo med AS

Inläggav Bjäbbmonstret » 2015-05-10 1:32:04

Du har fel Nano. Det är fullt möjligt att stänga av folk från exempelvis arbetslöshetsförsäkringen för att man missköter att ta ett påtvingat arbete. Vad som gäller vid sjukskrivning och arbetsträning vet jag inte. Men skulle råda honom att ta ut alla jädrans papper skriftligen om han inte har gjort det för man måste ha superkoll själv om man ska tampas med myndigheter.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in