Arbetsförmedlingen & LSS ?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Arbetsförmedlingen & LSS ?

Inläggav Kiaan » 2015-02-13 14:10:02

Hej alla,

Det är så här att jag fått en preliminär asperger diagnos nu under min utredning - måste dock träffa en läkare först innan den blir slutgiltig, men nu har jag blivit osäker eftersom jag läste på ett forum att man i princip inte får någon hjälp alls av Arbetsförmedlingen utan att de kastar en vidare till kommunen eftersom de (kommunen) är skyldiga enligt lag att bidra med "daglig verksamhet" enligt LSS, men saken är den att jag är inte intresserad av detta. Jag vill kunna få hjälp av Arbetsförmedlingen precis som många andra, kunna få en chans på ett långsiktigt jobb med lön som alla andra. Så nu funderar jag på att skippa träffa läkaren och tala om för min psykolog att jag inte vill slutföra utredningen. Stämmer det att Arbetsförmedlingen bara kastar dig vidare till kommunen när de får reda på att du har tillgång till LSS?

Jag har fyllt 30 och har inte någon sjukersättning eller liknande. Jag hade aktivitetsersättning som tog slut nu i Januari i och med att jag fyllde 30.

Ber om ursäkt för eventuella grammatiska fel.
Kiaan
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2014-11-19

Arbetsförmedlingen & LSS ?

Inläggav Alien » 2015-02-13 16:23:08

Du behöver väl inte berätta något om LSS för Arbetsförmedlingen. Du är inte intresserad av DV utan av ett riktigt lönearbete. Däremot är det väl lämpligt att du berättar om din diagnos så får du en handläggare för funktionshindrade och en särskild kod hos af. Även funktionshindrade har rätt att få arbeta med lön, men de vill troligen göra en egen "utredning" för att se vad du klarar av.

Se även här: http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar ... tning.html

Alt så berättar du inget alls om AS och söker jobb precis som vemsomhelst. Men har du jobbat tidigare?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Arbetsförmedlingen & LSS ?

Inläggav Kiaan » 2015-02-13 16:33:33

Alien skrev:Du behöver väl inte berätta något om LSS för Arbetsförmedlingen. Du är inte intresserad av DV utan av ett riktigt lönearbete. Däremot är det väl lämpligt att du berättar om din diagnos så får du en handläggare för funktionshindrade och en särskild kod hos af. Även funktionshindrade har rätt att få arbeta med lön, men de vill troligen göra en egen "utredning" för att se vad du klarar av.

Alt så berättar du inget alls om AS och söker jobb precis som vemsomhelst. Men har du jobbat tidigare?


Tack för ditt svar Alien.

Jag ska ha ett sedan tidigare planerat möte med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen tillsammans ang. arbetslivsintroduktion eftersom jag haft sjukersättning tills jag nu fyllde 30 och utförsäkrades på grund av det. Min handläggare på Försäkringskassan skickade en sån där blankett som ger de rätt att berätta mer om mig för Arbetsförmedlingen och den fyllde jag i. Så de kommer ha tillgång till mina andra diagnoser etc. Jag tänker som dig att jag vill berätta om mina diagnoser så jag kan få den hjälp till anpassat arbete som jag behöver.

Jag vill dock inte ha något med LSS att göra just nu då jag inte känner ett behov av deras olika insatser. Jag har aldrig arbetat förr pga mina besvär. Jag känner att jag kan arbeta om jag får den anpassning jag behöver.
Kiaan
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2014-11-19

Arbetsförmedlingen & LSS ?

Inläggav marxisten » 2015-02-13 17:03:13

Kiaan skrev:Stämmer det att Arbetsförmedlingen bara kastar dig vidare till kommunen när de får reda på att du har tillgång till LSS?


Nej, absolut inte. Däremot är det väl relativt vanligt med gemensamma projekt mellan ex. AF, FK och kommunen för att få ex. funktionshindrade i vanligt arbete. Men AF tvingar dig absolut inte att gå till kommunen och få DV enligt LSS, var har du hört det?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Arbetsförmedlingen & LSS ?

Inläggav Kiaan » 2015-02-13 17:10:27

marxisten skrev:
Kiaan skrev:Stämmer det att Arbetsförmedlingen bara kastar dig vidare till kommunen när de får reda på att du har tillgång till LSS?


Nej, absolut inte. Däremot är det vanligt med gemensamma projekt mellan ex. AF, FK och kommunen för att få funktionshindrade i arbete. Men AF tvingar dig absolut inte att gå till kommunen och få DV enligt LSS, var har du hört det?


Hej marxisten, jag fick det härifrån

Vill återkomma till Roland Perssons blogg om att LSS-lagen är kontraproduktiv. Ifråga om att komma ut på arbetmarknaden är den helt klart det. Risken att bli exkluderad från arbetsmarknaden är stor.


Begreppet "tillhöra LSS" är något jag alltför ofta hör i vardagen i mitt arbete, men också på fritiden.

En mamma berättar för mig om sin utvecklingsstörde son. Han gick ut gymnasiet i somras. Gick på individuellt program på en skola långt från sin hemort. Han tog körkort, lärde sig köra olika sorters maskiner, men klarar inte av livets alla uppgifter utan stöd i vardagen. Killen var överlycklig för sitt körkort och att skolan var slut. Nu ville han jobba.

Han går till arbetsförmedlingen (inte i den kommun jag jobbar eller bor i om någon undrar) och får höra de berömda orden "du tillhör LSS, så då har du rätt till daglig verksamhet". Underförstått "du är någon annans ansvar".

Ledsen, besviken och arg går han ut från arbetsförmedlingen. Han grät och svor om vartannat. Nu har han daglig verksamhet enligt LSS-lagen. Han har fått en så kallad utlokaliserad individuell plats på en fabrik.

Eftersom jag känner killen vet jag att han mycket väl skulle kunna arbeta med fastighetsskötsel eller kyrkogårdsförvaltning eller liknande. Kanske med lönebidrag. Men han fick inte ens chansen. Nog är det en märkligt konstlad väg med daglig verksamhet för människor som faktiskt har förmåga att arbeta.

Lagen behöver ses över och moderniseras. Ingen skall behöva höra att man tillhör en lag och därmed blir exkluderad från arbete av den anledningen.


Källa: http://www.socialchefer.se/?id=1614

Visserligen står det inte att han hade Aspergers specifikt men han hade tillgång till LSS - vilket jag reagerade på. Kanske hade han en mer seriös problematik .. vet inte.
Kiaan
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2014-11-19

Arbetsförmedlingen & LSS ?

Inläggav marxisten » 2015-02-13 17:20:47

Kiaan skrev:Visserligen står det inte att han hade Aspergers specifikt men han hade tillgång till LSS - vilket jag reagerade på. Kanske hade han en mer seriös problematik .. vet inte.


Alltså, alla insatser enligt LSS är frivilliga och DV syftar inte till personer som kan få ett vanligt jobb. AF jobbar med att försöka ordna praktiker som i sin tur kan leda till ett jobb på den skyddade eller öppna arbetsmarknaden, detta är inte något som DV har som uppgift att göra.

Du måste dessutom har någon annan inkomst för att kunna ha DV, då ex. aktivitetsstöd endast fås om du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program via AF. För DV krävs ex. aktivitetsersättning. Om man står till arbetsmarknadens förfogande så är inte DV ett alternativ, utan då är det AF som gäller.

Så AF tvingar ingen att söka DV, iaf. bör de inte göra det och jag hoppas ingen gör det heller. Alla i Sverige får stå till arbetsmarknadens förfogande.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Arbetsförmedlingen & LSS ?

Inläggav Kiaan » 2015-02-13 17:35:22

marxisten skrev:
Kiaan skrev:Visserligen står det inte att han hade Aspergers specifikt men han hade tillgång till LSS - vilket jag reagerade på. Kanske hade han en mer seriös problematik .. vet inte.


Alltså, alla insatser enligt LSS är frivilliga och DV syftar inte till personer som kan få ett vanligt jobb. AF jobbar med att försöka ordna praktiker som i sin tur kan leda till ett jobb på den skyddade eller öppna arbetsmarknaden, detta är inte något som DV har som uppgift att göra.

Du måste dessutom har någon annan inkomst för att kunna ha DV, då ex. aktivitetsstöd endast fås om du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program via AF. För DV krävs ex. aktivitetsersättning. Om man står till arbetsmarknadens förfogande så är inte DV ett alternativ, utan då är det AF som gäller.

Så AF tvingar ingen att söka DV, iaf. bör de inte göra det och jag hoppas ingen gör det heller. Alla i Sverige får stå till arbetsmarknadens förfogande.


Tack för ditt utförliga svar - uppskattas.
Kiaan
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2014-11-19

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in