Är mani som biverkning vid SSRI typiskt för personer med AS?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Är mani som biverkning vid SSRI typiskt för personer med AS?

Inläggav H2SO4 » 2014-10-14 19:35:51

manne skrev:
H2SO4 skrev:Ni som utvecklat maniska symptom av SSRI. Vad har ni fått för medicin istället? Misstänker att min SSRI har fått mig i ett milt maniskt tillstånd med insomnia och pinsamt nog, onormalt hög libido. Har inte ens vågat nämna detta för läkaren :? :?
Sömnproblemen har iofs alltid funnits där men.


jag käkade cipramil under ca 5 månaders tid ca..


Cipramil (citalopram) var den du blev manisk av? Har lite svårt att tolka vad du skrev, sorry. Så vad fick du istället för preparat? blev det bättre då?
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Är mani som biverkning vid SSRI typiskt för personer med AS?

Inläggav manne » 2014-10-14 19:55:47

H2SO4 skrev:
manne skrev:
H2SO4 skrev:Ni som utvecklat maniska symptom av SSRI. Vad har ni fått för medicin istället? Misstänker att min SSRI har fått mig i ett milt maniskt tillstånd med insomnia och pinsamt nog, onormalt hög libido. Har inte ens vågat nämna detta för läkaren :? :?
Sömnproblemen har iofs alltid funnits där men.


jag käkade cipramil under ca 5 månaders tid ca..


Cipramil (citalopram) var den du blev manisk av? Har lite svårt att tolka vad du skrev, sorry. Så vad fick du istället för preparat? blev det bättre då?



ja det var den 20 mg per dag under en hel sommar.fick insomnia av den också.
jag bytte senare till fluxetine.. 8)
Fluxetine har jag aldrig haft några problem med..
fick dock när jag tänker på det röda utslag i ansiktet av fluxetin under en period efter 3 års användning.
manne
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 12370
Anslöt: 2007-08-23

Är mani som biverkning vid SSRI typiskt för personer med AS?

Inläggav H2SO4 » 2014-10-14 21:00:49

Okej så det räckte att byta SSRI-preparat alltså. Skönt för dig att det löste sig :) Det är verkligen en djungel av preparat där ute. Hoppas att jag hittar en bra lösning snart. Kanske hade man mått bättre utan något alls...
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Är mani som biverkning vid SSRI typiskt för personer med AS?

Inläggav Kahlokatt » 2014-10-14 21:28:30

Jag blev manisk av Fluoxetin. Till en början var det skitkul, men efter en tid blev det bara jobbigt. Hjärnan bara malde på och malde på, jag fick ingen ro. Det varade i ett par veckor, efter det "landade" jag och sedan hade medicinen ingen som helst verkan mer.
Kahlokatt
 
Inlägg: 20424
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är mani som biverkning vid SSRI typiskt för personer med AS?

Inläggav manne » 2014-10-15 14:26:11

Kahlokatt skrev:Jag blev manisk av Fluoxetin. Till en början var det skitkul, men efter en tid blev det bara jobbigt. Hjärnan bara malde på och malde på, jag fick ingen ro. Det varade i ett par veckor, efter det "landade" jag och sedan hade medicinen ingen som helst verkan mer.


att bli manisk är inte bra alls. :!:
igentligen så borde man sluta då direkt om man får sådana problem.. :cry:
manne
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 12370
Anslöt: 2007-08-23

Är mani som biverkning vid SSRI typiskt för personer med AS?

Inläggav manne » 2014-10-15 14:27:12

H2SO4 skrev:Okej så det räckte att byta SSRI-preparat alltså. Skönt för dig att det löste sig :) Det är verkligen en djungel av preparat där ute. Hoppas att jag hittar en bra lösning snart. Kanske hade man mått bättre utan något alls...


jo det räckte det var ciprmail som gjorde mig manisk..20mg per dag under ca 5 månader.
manne
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 12370
Anslöt: 2007-08-23

Är mani som biverkning vid SSRI typiskt för personer med AS?

Inläggav manne » 2014-10-16 13:55:55

exoplanet skrev:Jag ber om ursäkt i fall jag upprepar frågor, jag är ny här, och för tillfället ganska förvirrad.

För några år sedan fick jag en djup depression och psykiatrikern skrev ut det som då hette Cipramil. Jag flippade verkligen ur efter ett tag med medicinen - pratade i 180, skämtade oavbrutet, gjorde små pranks och det var enbart tur att jag mest umgicks med exentriska studenter som tyckte att jag var underhållande för det var som om jag inte kunde stoppa mig själv.

Jag försökte trappa ner på medicinen vilket resulterade i att jag blev fixerad vid självmordstankar och gjorde ett försök, något jag inte övervägt tidigare.

Jag har därför en rätt skeptisk inställning till SSRI och frågan har inte varit aktuell förrän nu när jag är på väg in i en tung depression. Det har hänt många svåra saker på senare år men det här är mer än sorg. Jag kan inte längre motivera mig att göra något utöver det nödvändigaste och tröttheten är förlamande.

Däremot har jag extremt svårt att somna och tar högre doser Imovane än jag borde i ren desperation. Circadinet (melatonin) hjälpte inte så mycket som jag hoppats.

Jag har en samtalskontakt inom psykvården som misstänker AS och tror att en del av min nuvarande depression handlar om att jag inte längre orkar överkompensera sådant som jag tycker är svårt.

Jag har fått en remiss till en psykiatriker för närmare utredning och tänker att han måste ju veta vilka SSRI som fungerar med AS eller om jag dessutom har något annat problem som kanske orsakade manin.

Problemet är att jag inte vet om jag orkar vänta, det är sannolikt lång väntetid till just den psykiatrikern. Jag behöver hjälp nu, varje dag känns oöverstigligt tung och jag börjar motvilligt fundera över SSRI. Samtidigt är jag rädd för att flippa ur. Jag har barn, arbete och en ordnad tillvaro som jag försöker sköta även om det är tungt just nu så jag kan inte riskera för svåra biverkningar.

Så vad tror ni? Har ni blivit maniska av SSRI och fick ni i så fall någon förklaring till varför?

Mechanism of action of fluoxetine (prozac).FLV
http://www.youtube.com/watch?v=BuFNbRSTt2Q
manne
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 12370
Anslöt: 2007-08-23


Är mani som biverkning vid SSRI typiskt för personer med AS?

Inläggav manne » 2021-04-03 16:59:10

jag har fått mani och blivit manisk av dessa piller förut tror att det var Cipramil det.

sov inte på flera dagar och sedan så blev jag hyper och manisk av dessa piller. :!:
jag blev väldigt impulsive av dessa och hade svårt att stå i mot impulser. :cry:
manne
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 12370
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in