Är jag konstig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är jag konstig?

Inläggav SilentMan » 2007-12-06 0:30:57

Imorgon ska jag på mitt tredje möte i min pågående NPF- utredning.

När jag var 14 fick jag en diagnos som påtalar AS-drag, men också en jämn och låg kognitv profil.

Låg kognitiv profil? På introduktions mötet med utredaren inför NPF utredningen som jag valt att gå nu fick jag förklarat för mig att jag enligt detta utlåtande angående min kognitiva profil skulle ligga så lågt att jag i princip är utvecklings störd och har svårt för att fatta någonting. Är jag det?

Jag funderar så mycket på det här att jag inte kan leva ett normalt liv längre. Jag bara måste få detta gjort. Denna gamla diagnos bringar mig osäkerhet i form av att jag grubblar mycket och frågar mig själv: Är jag dum/ointelligent? Är jag behövd? Har jag någon plats i världen osv.

Jag mår dåligt av det här. Är det normalt att, som jag, gå och grubbla på en diagnos jag fick för så länge sedan? Känns som en identitetskris för mig.
Senast redigerad av SilentMan 2011-05-04 11:07:30, redigerad totalt 1 gång.
SilentMan
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2006-12-10
Ort: Uppsala län

Inläggav per_134 » 2007-12-06 0:42:36

Det är sånna här tankar och känslor som du borde beskriva för din psykolog/kurator. Att du överhuvudtaget kan resonera och grubbla som du gör är i sig ett bevis på att du är intellegent, därmed inte sagt att du inte samtidigt kan ha svagheter och problem, det är det som är paradoxen med aspergers.
Senast redigerad av per_134 2011-05-04 11:07:30, redigerad totalt 1 gång.
per_134
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2007-12-05

Inläggav Thunderchild » 2007-12-06 0:54:37

Jaså det är varför du varit borta från forumet så länge.. Suttit hemma å grubblat en massa tok..

Jag har bara träffat dig en gång men det var rätt tydligt att du är en av de få på forumet som lyckas med att leva nåt som liknar ett normalt liv.

Sluta grubbla. Lev väl!
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 11:07:30, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav SilentMan » 2007-12-06 0:57:29

hehe. Men tjenare Thunderchild! ok, jag lovar, jag ska sluta grubbla :)
Lev väl du med!
Senast redigerad av SilentMan 2011-05-04 11:07:30, redigerad totalt 1 gång.
SilentMan
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2006-12-10
Ort: Uppsala län

Re: Är jag konstig?

Inläggav elmindreda » 2007-12-06 5:06:31

SilentMan skrev:Låg kognitiv profil? På introduktions mötet med utredaren inför NPF utredningen som jag valt att gå nu fick jag förklarat för mig att jag enligt detta utlåtande angående min kognitiva profil skulle ligga så lågt att jag i princip är utvecklings störd och har svårt för att fatta någonting. Är jag det?

Vad tycker du själv? Stämmer det med dina upplevelser? Med din livserfarenhet? Du har rätt att definiera dig själv oavsett vad det står på ett visst papper.

IQ-tester mäter ett mycket smalt spektrum av förmågor och det på väldigt specifika vis. De visar inte speciellt mycket ens för de "normala" människor de är designade för, och väldigt mycket mindre än så för människor som fungerar fundamentalt annorlunda, som t.ex. autister. Se forskningen av Dawson, Mottron et al. för mer information om detta.

Det är endast skadligt att försöka upprätthålla myten om intelligens som ett väldefinierat koncept. Tyvärr finns det en mycket beklaglig tendens här på forumet att försöka vidga denna definition till att inkludera alla som råkar skriva här istället för att helt sonika förkasta den som den direkt skadliga, diskriminerande och neuroistiska idé den är.

Det kanske gör folk här glada en liten stund, men det förevigar även myten om intelligensen, och den skadar människor på båda sidor om den mytiska gränsen, för de som klassas som intelligenta "kan inte ha problem" och de som hamnar utanför "kan inte ha talanger".

SilentMan skrev:Är det normalt att, som jag, gå och grubbla på en diagnos jag fick för så länge sedan? Känns som en identitetskris för mig.

Ja, speciellt om det är tillräckligt mycket stigma associerat med den.
Senast redigerad av elmindreda 2011-05-04 11:07:30, redigerad totalt 1 gång.
elmindreda
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2006-03-06
Ort: Sverige

Re: Är jag konstig?

Inläggav regrepsa » 2007-12-06 13:04:41

SilentMan skrev:
Jag funderar så mycket på det här att jag inte kan leva ett normalt liv längre. Jag bara måste få detta gjort. Denna gamla diagnos bringar mig osäkerhet i form av att jag grubblar mycket och frågar mig själv: Är jag dum/ointelligent? Är jag behövd? Har jag någon plats i världen osv.
Jag mår dåligt av det här. Är det normalt att, som jag, gå och grubbla på en diagnos jag fick för så länge sedan? Känns som en identitetskris för mig.


Låter för mig som tydliga kriterier för en depression. När jag tänker så här vet jag direkt att det som min psykiater kallar depression är på väg...
Senast redigerad av regrepsa 2011-05-04 11:07:30, redigerad totalt 1 gång.
regrepsa
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2007-11-21

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-06 13:32:14

Du är jättekonstig. Helt udda.

Visst känns det skönt att inte vara "den beiga kunden" på macken?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:07:30, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Mardröm » 2007-12-07 0:14:00

Ja, jag menar ju att det där varierar. Va säger verkligheten? Är du dum? Belägg? Belägg för att du "iaf inte är smart"?
Brukar du gå ut utan byxor och kör på den sida av vägen som det är minst vatten på oavsett mötande?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:07:30, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Re: Är jag konstig?

Inläggav SilentMan » 2007-12-08 22:07:57

regrepsa skrev:
SilentMan skrev:
Jag funderar så mycket på det här att jag inte kan leva ett normalt liv längre. Jag bara måste få detta gjort. Denna gamla diagnos bringar mig osäkerhet i form av att jag grubblar mycket och frågar mig själv: Är jag dum/ointelligent? Är jag behövd? Har jag någon plats i världen osv.
Jag mår dåligt av det här. Är det normalt att, som jag, gå och grubbla på en diagnos jag fick för så länge sedan? Känns som en identitetskris för mig.


Låter för mig som tydliga kriterier för en depression. När jag tänker så här vet jag direkt att det som min psykiater kallar depression är på väg...


mjo, deprimmerad är jag jätte bra på att vara tyvärr
SilentMan
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2006-12-10
Ort: Uppsala län

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in