Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav Flinta » 2016-08-07 13:56:02

När jag fick min diagnos hade jag en "funktionsnedsättning" (m a o funktionsnedsättningar) som jag och andra behövde ett namn på. Om jag hade fått den några år tidigare hade jag haft flera "handikapp".

Idag råder en trend bland många (i t ex vård, omsorg, arbetsmarknad, skola, i böcker/föreläsningar av personer som själva har diagnos) att istället för handikapp eller funktionsnedsättningar hitta positiva alternativa uttryck såsom t ex: funktionsvarianter, funktionssätt, funktionsskillnader, personlighetstyper.. "Man ska se möööjligheter inte begränsningar" och "Du har ju sådana styyrkoor" slänger sig professionella ofta med.

Själv känner jag mig mest förminskad av alla dessa alternativa uttryck för Aspergers syndrom som trots begåvningar e t c är ett sammanfattande begrepp för allvarliga funktionsnedsättningar. Jag har rätt och slätt funktionsnedsättningar och upplever mig mest förlöjligad av andra begrepp/uttryck.

Vad tänker ni om dessa nya alternativa uttryck för handikapp/funktionsnedsättningar? Vilket begrepp använder ni själva (om ni ö h t nämner er diagnos) och vilket uttryck vill ni att t ex professionella /omgivningen använder?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav slackern » 2016-08-07 14:45:27

I och med att det krävs att man har problem så att det räknas som en funktionsnedsättning för att överhuvudtaget få en diagnos så är det en funktionsnedsättning, har man ingen funktionsnedsättning så har man blivit feldiagnostiserad, tycker att det är töntigt att försköna ord.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav Flinta » 2016-08-07 14:53:28

Jag mår illa när omgivningen kallar en person t ex unik, annorlunda, speciell, egen också.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav kullan » 2016-08-07 14:53:54

Ja, jag är då funktionsnedsatt. I vissa fall även handikappad. Jag måste anpassa mitt sätt att utföra saker eller att vara pga min funktionnedsättning. Jag är inte funktionsvarierad. NT kan möjligen ha funktionsvariationer vad vet jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav ankhh » 2016-08-07 14:59:16

Idag känner jag mig konspirationsteoretiskt lagd, så jag undrar om alternativa uttryck kan användas som ett sätt att förminska problemen, och därmed inte behöva ge/betala för så mycket stöd.

Sen tycker jag i och för sig att det kan vara attraktivt att tala om aspighet som en personlighetstyp i vardagliga sammanhang. Då det kan fungera som ett slags begripliggörande etikett istället för stigma.

Men de professionella vi möter ska ge katten i att förminska de olika svårigheter vi har.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav Mountain_lion » 2016-08-07 15:34:11

Ordet funktionsvariation har tillkommit för att visa att man man i vissa situationer har en funktionsnedsättning och i andra situationer har man det inte utan kanske också har en viktig roll för att situationen ska bli framgångsrik.

Det är INTE en tanke att förminska utan snarare ett sätt att försöka få NT-personer att se att beroende på situation har vi olika förutsättningar att hantera den.Detta för att de inte ska se en del personer som "handikappade" alltid.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav rdos » 2016-08-07 15:43:28

Jag har en annan personlighetstyp, inte någon funktionsnedsättning, och jag är definitivt inte handikappad. Detta är basen i AS, så oavsett om man är diagnosticerad eller inte så har man denna personlighetstyp i grunden om man är neurodivers.

Dessutom så är det ju så att om man betraktas som handikappad så är nästa steg att man hamnar på gruppboende, får daglig verksamhet och blir omyndigförklarad när man blir tilldelad god man. Så de som inte vill hamna i den cirkusen bör tycka det är bättre med de alternativa beteckningarna.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav ankhh » 2016-08-07 16:04:36

Nja, om man kan bo i eget hem, sköta sin ekonomi (om än inte alltid städningen :roll: ) och har arbetat större delen av sitt liv har jag svårt att se att det skulle bli biljett till gruppboende, DV och god man bara för att man får en diagnos som klargör att vissa problem som funnits hela tiden beror på faktiska funktionsnedsättningar.

Personligen hoppas jag att jag (nu när jag, efter att ha kraschat för femtioelfte gången, slutligen har tagit tag i det), genom att ha en diagnos och styrkta funktionsnedsättningar, ska få arbetet anpassat enligt lagliga krav, och vid behov gå ner i tid, eventuellt med sjukersättning.

Jag skulle inte känna mig hjälpt av någon som i det här sammanhanget vill uppmärksamma min funktionsvariation och mina styrkor. Jag vet att styrkorna finns, men de är inte relevanta för att hjälpa mig att leva ett hyfsat friskt liv.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav TheWonderer92 » 2016-08-07 16:23:41

Efter att ha haft kontakt med tillräckligt många inkompetenta människor som på olika sätt jobbar med aspergare känner jag mig frestad att iaf använda begreppet "neurodivers" främst ist för funktionsnedsättning. Det är när människor beter sig som om man är mindre vetande och förklarar saker överdrivet noggrant (när man ej bett om det) med huvudet på sned och hundvalpsögon, som ger mig skäl att vara motvalls. Iaf för en stund. Asperger är ju i grund och botten en funktionsnedsättning men människan med Asperger ÄR inte en funktionsnedsättning.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav kullan » 2016-08-07 16:31:05

Jag väljer då att kalla mig för funktionsnedsatt för det är exakt vad jag är i praktiken. Själv har jag varken God man eller DV men jag har LSS-åtgärder jag får hjälp av. Jag har även stor nytta av Vuxenhab. Jag är stresskänslig som få och det är en funktionsnedsättning då det gör att jag ej fungerar på arbetsmarknaden. Men det är ingen som tänker pracka på mig en God Man pga detta. Jag sköter min egna ekonomi. Har inga skulder. Köper aldrig på kredit. Betala kontant. (Använder kort men summan dras direkt från kontot och jag kan ej handla för mer än vad som sitter på kontot.)
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav kiddie » 2016-08-07 16:47:08

Jag tycker det är skönt att de talar om funktionsvariant istf funktionshinder. För efter diagnosen så har jag hört så himla mycket negativt och nästan glömt mina positiva sidor.

Känner att jag skulle vilja ha ett slags mellanting. För det sättet jag är, är inte det stora problemet utan de saker som KAN komma med. Som är olika mellan olika aspergare.

Vissa har inte alls mycket oroskänslor, men har haft olika former nästan hela mitt liv känns det som. En del klarar att jobba men jag har inte orken. En del har problem med ljud som gör dem galna, jag har inte det. En del har inga vänner, jag har vänner. Osv.

Om man börjar se sig själv som ett enda stort funktionshinder så tror jag att man inte kommer må bra. Men man mår heller inte bra om man inte får hjälp inom sina problemområden.

Får man hjälp inom just dem kanske man kan frigöra energin som behövs för att utveckla sina riktigt starka sidor som ofta kommer i skymundan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav Mountain_lion » 2016-08-07 19:10:03

Vi är ju alla olika här, ungefär som en regnbåge :wink:.
Jag respekterar alla olika varianter som personlighetstyp, neurodivers, funktionsnedsättning, funktionsvariation mfl.
Den variant som man känner stämmer och säger vem man är och man känner sig rätt i, den 'r ju rätt för just dig.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav Flinta » 2016-08-07 19:29:21

Professionella vill antagligen väl :roll: Kanske vill man skapa bättre självförtroende och självkänsla hos den funktionsnedsatta och väljer begrepp som personlighetstyp, neurodivers, funktionssätt, funktionsvariation osv.

Jag vet inte om det är så lämpligt jämt.. Att lura någon som inte känner och förstår sig själv eller världen ännu? Jag menar att det kan slå tillbaka när/om man får bättre självinsikt. De flesta som skriver mycket här har antagligen större självinsikt än gruppen aspergare i övrigt. Här är man intresserad och inte sällan mycket påläst.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav Dreamtrance » 2016-08-07 19:56:23

Är funktionsnedsatt i vissa situationer eftersom att jag inte förstår det sociala spelet så bra. Orkar inte äta tillsammans med andra människor eftersom att jag blir sensoriskt överbelastad. Blir att jag får härdsmälta och sparkar omkull ett bord och går därifrån. Klart att det är ett handikapp att inte klara av sådana situationer.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav Alien » 2016-08-07 20:48:51

Detta har ju redan diskuterats i denna tråd: funktionsvarierad-p1-s-nya-ord-for-funktionsnedsatta-t48681.html

Och när det gäller AS, varför förutsätta att det är omgivningen som hittat på det? Jag har då läst om neurodiversitet sedan länge, långt innan det blev modernt med ord som "funktionsvarierad".

Funktionsnedsättning är f ö något man som aspergare är född med, om det blir ett funktionshinder beror på omgivningen. Det är iaf det officiella synsättet. Och eftersom jag inte fick mitt arbete anpassat efter mig förlorade jag arbetet och blev alltså funktionshindrad och förtidspensionerad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav ankhh » 2016-08-07 21:28:20

Du har rätt, Alien, här blev det betydelseglidning av. Jag borde sagt att jag envisas med att jag har funktionshinder till följd av funktionsnedsättningen, inte att de problem jag har = funktionsnedsättningen.

Letade också efter ursprunget till ordet "funktionsvarierad", och det verkar i alla fall föras fram av "funkisrörelsen", se http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/ ... ofobi.html

Personligen är jag ändå skeptisk till om professionella använder ord som förminskar problemen. Men, visst, det kan vara i all välmening, för att inte såra.

Tror Mountain_lion har rätt, det finns knappast enighet om detta, och det ska väl inte heller behövas. :-)Happy
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-08-07 21:35:18

Alien skrev:Funktionsnedsättning är f ö något man som aspergare är född med, om det blir ett funktionshinder beror på omgivningen. Det är iaf det officiella synsättet. Och eftersom jag inte fick mitt arbete anpassat efter mig förlorade jag arbetet och blev alltså funktionshindrad och förtidspensionerad.

Myndigheter och psykiatri må ha sina benämningar, men det är inget man bör bygga sin identitet på.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav kiddie » 2016-08-08 7:41:59

Om man är funktionshindrad ska man sluta upp med de områden inom vilka man glänser och klippa bort dessa från sin identitet? Funktionshindrad låter ju som att man inte kan något inom något område.

Förstår förövrigt inte varför man inte säger handikapp mera. I ordets rätta bemärkelse är det ett mycket bra ord!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav Flinta » 2016-08-11 10:44:42

"Jag har en funktionsnedsättning" blir missvisade efter som det ofta är flera (annars hade man inte kunnat bli diagnosticerad med t ex AS). Om man inte vill framstå som funktionsnedsatt på de flesta områden kan man säga att man har vissa funktionsnedsättningar.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav slackern » 2016-08-11 11:45:20

Alien skrev: Och eftersom jag inte fick mitt arbete anpassat efter mig förlorade jag arbetet och blev alltså funktionshindrad och förtidspensionerad.


Hur länge hade du arbetat där utan stöd?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav vofff » 2018-01-13 18:38:58

kiddie skrev:Om man är funktionshindrad ska man sluta upp med de områden inom vilka man glänser och klippa bort dessa från sin identitet? Funktionshindrad låter ju som att man inte kan något inom något område.

Förstår förövrigt inte varför man inte säger handikapp mera. I ordets rätta bemärkelse är det ett mycket bra ord!


Funktionnedsättning, det räcker med "ned-sättning" Låter väldigt kategoriserat och diskriminerande gentemot oss skiljer bara en liten marginal. Men eftersom NT vill så gärna vara "perfekta" så är vi indelat. Vi borde heta funktion UPPSÄTTNING! Vi har armar och ben vi är inte rörelsehindrat!
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav Richard » 2018-01-13 22:02:41

Jag är utvecklingsstörd enligt läkaren... Mycket viktigt att skriva om man har eksem i ansiktet... :roll:

qWKZDT6.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-13 22:19:06

En hörande person som inte kan teckenspråk och är ensam med en grupp döva blir funktionsnedsatt. Hen kan ju inte kommunicera med resten av gruppen utan text eller bilder.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Är ingen "handikappad" eller "funktionsnedsatt" längre?

Inläggav Appollo30 » 2018-01-13 23:02:50

"Funktionsnedsättning" eller någon "förskönande omskrivning" för det existerar inte i min självbeskrivande vokabulär. Tycker inte om att sätta epitet på mig själv överhuvudtaget. Jag använder exempelvis inte ord som "funktionsnedsatt" eller "funktionsvariation" när jag beskriver aspergerdiagnosen för andra i regel. Att asperger är en funktionsnedsättning rent kliniskt förnekar jag dock inte, men det är en annan sak.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in