Är hundar o katter smartare än man tror..??

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är hundar o katter smartare än man tror..??

Inläggav manne » 2008-06-15 13:28:49

hej tänkte ta upp detta ämne och fråga och så hade stjälv en katt
en gång i tid när man var 19 år och han brukade öppna dörrar och så för
det hade han lärt sig alldeles stjälv på egen hand.. :!:
Hur kan det vara så.. :? :?:

Sedan morsans hund en york terrier när de bodde nere i spanien så brukade han i bland ta hand om kattungar och böra runt dem i nak-skinet
och bära i väg dem till katt-lådan och bära dem till katt matt skålen m.

Och detta är en hanne .. :!:
Dom säger ju att Tikar brukar kunna bli sken dräktiga och ta hand om katt-ungar och bära runt dem och ta katt-ungarna till
katt lådan mm men jag har aldrig förrut hört talas om att en hanne skulle kunna göra så och ta hand om kattungar bära runt på dem varför är det så.. :? :?:

Hur kan hunden fatta att katterna behöver gå på katt lådan.. :o :?:
När ingen har visat det för honom.. :?:

finns det någon duktig djur kunnig person hära kanske en zoolog som kan förklara detta underliga fenomen är så jävla nyficken på det.. :?: :?
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Zombie » 2008-06-15 14:21:22

Jag har träffat ett par katter som kunde ha öppnat dörrar, om de bara hade nått runt handtaget uppifrån (och hade fått en chans att visa att de kunde få iväg dörrbladet åt rätt håll sedan). Katter kan ju tänka på framtassarna som "redskap", eftersom de ska hantera byte med dem - och så hade de väl sett ofta nog hur vi andra gjorde?
Men jag undrar också mer exakt hur de fungerar och vad de kan.

Inte vet jag om kattungar och valpar sänder liknande signaler? Har för mig jag har läst på några håll att det ska vara mindre skillnad i sådant mellan däggdjursungar och de vuxna djuren (inkl. människa), och tycker som lekman att det verkar rimligt mot både evolutionsbiologin och vad jag har sett.
Men den som vet mer får gärna stilla min nyfikenhet också.
Fast om hanar som spontant vårdar ungar: sssch, Manne, vissa här tror inte på det! ;)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav manne » 2008-06-15 14:37:45

Zombie skrev:Jag har träffat ett par katter som kunde ha öppnat dörrar, om de bara hade nått runt handtaget uppifrån (och hade fått en chans att visa att de kunde få iväg dörrbladet åt rätt håll sedan). Katter kan ju tänka på framtassarna som "redskap", eftersom de ska hantera byte med dem - och så hade de väl sett ofta nog hur vi andra gjorde?
Men jag undrar också mer exakt hur de fungerar och vad de kan.

Inte vet jag om kattungar och valpar sänder liknande signaler? Har för mig jag har läst på några håll att det ska vara mindre skillnad i sådant mellan däggdjursungar och de vuxna djuren (inkl. människa), och tycker som lekman att det verkar rimligt mot både evolutionsbiologin och vad jag har sett.
Men den som vet mer får gärna stilla min nyfikenhet också.
Fast om hanar som spontant vårdar ungar: sssch, Manne, vissa här tror inte på det! ;)


vissa hära tror inte på månnen heller .. :lol: :lol: :lol:
jag vet att det är så för min mamma och lille-syrra sa det till mig..
varför skulle de ljuga för-... :?:
:twisted:
Men visst jag kan fråga igen och igen och igen.. :?: :?: :?:
ska fråga henne igen i dag när de hämtar hunden hoss mig.. :idea:
Men hur kan hunden fatta att kattungarna behöver gå på katt-lådan. :!:
Du jag kan lungt säga att min katt när jag var 19 år brukade ofta öppna min dörr till mitt sovrum då under den tiden så bodde jag då i egen lägenhet äckligt behandlingshem..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Zombie » 2008-06-15 14:47:11

Skrev visst fel rätt ordentligt. Rättelse i fetstil nedan.
Zombie skrev:Inte vet jag om kattungar och valpar sänder liknande signaler? Har för mig jag har läst på några håll att det ska vara mindre skillnad i sådant mellan däggdjursungar av olika arter än mellan de vuxna djuren (inkl. människa), och tycker som lekman att det verkar rimligt mot både evolutionsbiologin och vad jag har sett.
Men den som vet mer får gärna stilla min nyfikenhet också.

Jag tror på det du skriver här, Manne.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: är hundar,katter smartare än man tror..??

Inläggav sugrövmanövern » 2008-06-15 18:19:00

manne skrev:hej tänkte ta upp detta ämne och fråga och så hade stjälv en katt
en gång i tid när man var 19 år och han brukade öppna dörrar och så för
det hade han lärt sig alldeles stjälv på egen hand.. :!:
Hur kan det vara så.. :? :?:
De ser ju hur man gör, och så gör de likadant. De provar även själva på alla möjliga sätt om de verkligen vill öppna dörren.

Jag hade en hund som öppnade dörrar och även barngrinden som jag hade satt fast så han inte skulle kunna ta sig in i köket för att sno kattmaten. Barngrinden var ganska komplicerad, för att öppna den behövde man trycka ner en knapp samtidigt som man drog den uppåt. Men hunden tog helt sonika och tryckte på knappen med nosen eller tänderna, och så använde han tassarna till att buffa upp grinden.

En annan hund jag hade låste upp ytterdören och smet ut. Det var en sådan där med vred. Han snurrade runt det med hjälp av tassarna tills låset gick upp, sedan var det bara att ta tasssen och trycka på dörrhandtaget. Honom vågade jag inte lämna ensam hemma :P .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Jonte » 2008-06-15 22:13:09

Vår nuvarande vovve är den smartaste hund jag jag haft men jag tror ändå att djur normalt är dummare än man tror. Eller kanske annorlunda. Jämfört med människor har de en rent krattig analytisk förmåga men de lär sig snabbt vad som funkar.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Parvlon » 2008-06-16 18:56:04

Om du räknar smart=IQ så är svaret Nej.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Saninaé » 2008-06-17 0:56:14

Om man analyserar och tänker logiskt på deras byggnad/behov så får jag fram att katter och hundar kan lösa de flesta praktiska problem som inte är kryptiska (som pussel). Så länge det inte involverar att bygga saker eller tänka teoretiskt. Läste lite i en bok en gång där författaren skrev att hans hund gick och hämtade en handduk, lade den på en solfläck och lade sig på handduken. Så dom verkar kunna se möjligheter bortom det helt uppenbara.

Eftersom dom nog inte tänker teoretiskt som människor så antar jag att katter/hundar anfaller ett problem mera rakt på. Kanske Trial & error.

Bara spekulationer från min sida, men det backas upp lite av saker jag läst och av erfarenhet av katter under många år.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Alien » 2008-06-17 1:09:19

Har läst att border collies ska ha högsta intelligensen bland hundraserna. Eller är den bara bäst på att samarbeta med människan?

Läste om en bichon frisé som alltid blev så glad och förväntansfull när matte dammsög. Han hade lärt sig att efter dammsugandet brukade det komma gäster. :lol:

Även mindre intelligenta djur kan koppla ihop olika saker. Förr hade vi marsvin som jag brukade ge en godbit innan jag gick och la mig. Marsvinen bodde i en bur uppe, jag satt i källaren vid datorn. Sen släckte jag lampan, gick uppför trappan, öppnade kylskåpsdörren och gav dem gurka. Hade marsvinen börjat pipa när de hörde kylskåpsdörren hade jag inte undrat, de lärde sig kvickt vad det betydde. Men de började pipa redan när jag stängde av datorn.

Den där yorkshireterriern kanske trodde att kattungarna bodde i kattlådan? Fadersinstinkter verkar han ha haft iaf.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Aspkvinna » 2008-06-17 12:58:16

Såg en hund på tv som tränats att känna på husses doft när det var dags för att han kanske skulle tuppa av p g a sin diabetes och då gick hunden till kylskåpet och hämtade sockerdryck!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Saninaé » 2008-06-17 13:06:42

Jag tror det finns liknande hundar som märker av epilepsi anfall, och så var dom tränade att hjälpa till på något sätt, minns inte allting men dom varnade om det iaf så att inte epilepitkern ramlar och slår sig.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav manne » 2008-06-17 21:13:15

Nu så måste jag berätta om min familjs hund för många år sedan nära de
bodde nere i spanien våran hund charlie som är en york terrier blev biten
av en stor grande danoa på gatan när de rastade Charlie..
Grande danoane hunden hunde hette Pongo och ägaren sa hundens namn ett flertal gg och ropade på hunden Pongo och våran York Terrier förstod också detta att Grande danone hette Pongo..

så jag testade att säga ordet pongo högt för våran hund när han var hoss mig senast då blev han helt galen och arg och började skälla och ville
gå ut och spang mott dörren och på samma gång upprepade gånger sprang flera gg och tittade ut igenom fönstrerna och skällde och spanade efter hunden pongo. :!:

detta vad jag vet hände säkert för ca 4 år sedan efter vad jag har hört men kan det vara så att våran hund minns händelsen varje gång man nämner namnet Pongo.. :?: :?:
Detta borde väl också vara ett starkt täcken på smarthet.. :? :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Micke » 2008-06-17 21:37:39

Katten Oscar vet ju när folk är på väg att dö. :)
Det är väl en smart katt?

katten-oscar-t2486.html
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav manne » 2008-06-17 21:47:28

en sådan hära ska jag köpa och villa ha finns jävla massa folk som bor hära och många som har sådana hära fina hundar.. :!: :!:


Our Vicious Pit Bulls
http://www.youtube.com/watch?v=f6_Mukb9 ... re=related
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Aspkvinna » 2008-06-17 21:50:59

Vad ska vi göra med dig manne är du ute och hittar djur på youtube igen :roll:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav manne » 2008-06-17 21:59:12

Aspkvinna skrev:Vad ska vi göra med dig manne är du ute och hittar djur på youtube igen :roll:


har redan hittat en säljare.. :lol: :lol: :D
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Aspkvinna » 2008-06-17 22:04:39

manne skrev:
Aspkvinna skrev:Vad ska vi göra med dig manne är du ute och hittar djur på youtube igen :roll:


har redan hittat en säljare.. :lol: :lol: :D


Lycka till med slagsmålen mellan lodjuret och pitbullen!!! :shock:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav manne » 2008-06-17 23:29:58

Aspkvinna skrev:
manne skrev:
Aspkvinna skrev:Vad ska vi göra med dig manne är du ute och hittar djur på youtube igen :roll:


har redan hittat en säljare.. :lol: :lol: :D


Lycka till med slagsmålen mellan lodjuret och pitbullen!!! :shock:


I dina sjuka drömmar inte mina i alla fall.. :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-06-18 9:05:24

Aspkvinna

sorry inte min mening att vara otrevlig eller så.. :!: :!: :!:

en sådan vill jag haaaa..

The Great American Pit Bull Terrier

http://www.youtube.com/watch?v=cJueekvh ... re=related

känner ni någon som säljer en sådan.. :?: :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav sugrövmanövern » 2008-06-18 10:28:42

Varför vill du ha en Pitbullterrier, manne? Det är riktiga skithundar som inte bör vistas bland folk pga att de lätt blir rasande arga och då kan ha ihjäl andra hundar. De är en samhällsfara. Jag ryser när jag ser Pitbulls och Amstaffs eftersom jag själv har småhundar. Min ena hunds morfar blev ihjälbiten av en Pitbullterrier.

Är det utseendet du gillar finns det många andra raser att välja på som har liknande drag men trevligare temperament.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav manne » 2008-06-18 10:31:44

sugrövmanövern skrev:Varför vill du ha en Pitbullterrier, manne? Det är riktiga skithundar som inte bör vistas bland folk pga att de lätt blir rasande arga och då kan ha ihjäl andra hundar. De är en samhällsfara. Jag ryser när jag ser Pitbulls och Amstaffs eftersom jag själv har småhundar. Min ena hunds morfar blev ihjälbiten av en Pitbullterrier.

Är det utseendet du gillar finns det många andra raser att välja på som har liknande drag men trevligare temperament.


kolla denna hunden den är 100 gg större än en kamphund..

Kangal

http://www.youtube.com/watch?v=GEDyiyOX ... re=related

Är denna inte lika farlig då.. :?: :?: :?:
beror mycket inte på hundens uppfostran då :?: :?: :?:

men visst man ska kanske lägga ner iden och så.. :idea:

men polisens varg shefer hund är ju nära släkt med vargen.
Är inte shefär farlig också då.. :?:
eller rotwailler för den delen.. :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav sugrövmanövern » 2008-06-18 10:40:30

Kangalhunden är en boskapsvaktare med stark vaktinstinkt. De ska kunna leva med fårflockar utan att skada fåren. Kan vara svårfostrad då den gärna går sina egna vägar. Men en fara för andra hundar? Knappast. Kanske om de smiter in på Kangalhundens tomt.

Pitbullterriern är i grund och botten en kamphund. Den bråkar gärna och intill döden, de använder småhundar som leksaker. Ingen fostran i världen kan ta ifrån dem dessa djupt rotade och framavlade instinkter.

Schäfern är farlig för att den ofta är sjuk, har olika smärtor som höftledsdysplasi tex. Detta kan göra hunden lättirriterad och aggressiv. Men som ras om det är en frisk individ är den mycket bra och välanpassad.
Samma sak med Rottweiler. De hundar som beter sig illa är som regel sjuka på något sätt, tex epilepsi, dåliga höfter eller annat.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav manne » 2008-06-18 10:56:14

sugrövmanövern skrev:Kangalhunden är en boskapsvaktare med stark vaktinstinkt. De ska kunna leva med fårflockar utan att skada fåren. Kan vara svårfostrad då den gärna går sina egna vägar. Men en fara för andra hundar? Knappast. Kanske om de smiter in på Kangalhundens tomt.

Pitbullterriern är i grund och botten en kamphund. Den bråkar gärna och intill döden, de använder småhundar som leksaker. Ingen fostran i världen kan ta ifrån dem dessa djupt rotade och framavlade instinkter.

Schäfern är farlig för att den ofta är sjuk, har olika smärtor som höftledsdysplasi tex. Detta kan göra hunden lättirriterad och aggressiv. Men som ras om det är en frisk individ är den mycket bra och välanpassad.
Samma sak med Rottweiler. De hundar som beter sig illa är som regel sjuka på något sätt, tex epilepsi, dåliga höfter eller annat.


skyddar inte kangal hunden får flocken mott tex varg attacker och så.
alltså så måste den väl kunna slåss om den ska skydda fåren i mott vargar.. :?: :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav sugrövmanövern » 2008-06-18 11:29:02

Jo, nog kan Kangalhunden slåss och tom bita ihjäl envisa vargar som är sugna på får om det behövs. Men en vanlig sällskapshund som råkar komma in på Kangalhundens territorium är knappast sugen på att slåss, den lär pipa iväg med svansen mellan benen när Kangalhunden morrar.

Kangalhundens gebit är inte kamp, utan resursförsvar. Pitbullterriern är avlad för att gilla att slåss. Slåss oprovocerat, för skojs skull.

Dock är inte Kangalhunden en speciellt lämplig sällskapshund, utan snarare någonting för folk som har boskapsuppfödning och / eller bor på landet.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:21:56, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Intressanta intressen



Logga in