Är du aspergare eller är du ren renodlad idiot ??

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är du aspergare eller är du ren renodlad idiot ??

Inläggav asmig » 2011-02-22 15:23:51

Att Apergare är jäkligt smarta och underhållande på en massa olika vis, det vet allafall jag.

Har själv iof ingen AS diagnos, utan bara ADHD (sin egen historia). Men AS är människor jag jag känner att jag funkar med och oftast kan förstå, hur "galna" typer dom ibland än tycks kunna vara ur ett NT eller som jag då ADHD-perspektiv.

Det är hos AS typer man får nya friska idéer och tankar om "what ever", så är det bara. As typer verkar dessutom vara generellt ganska orädda typer, och vi vet väll alla vilket elände människors med rädslor kan åstadkomma för skit för hela vår mänskliga existens. Om rädsla kommer få det utrymme det i dag har, kommer det ta död på oss alla tillslut. Det är min övertygelse (som en dubbelparantes).

Men varför har nu AS personer det ofta så pissigt, så som dom nu har det i detta samhälle.
Varför lyfts inte allt detta som sägs och påvisas i ljuset för alla, bejakas i stället för att bara "knäppförklaras" på olika vis.

Musklerna hos NT verkar bara vara att lyfta sådana här "knas" personer när dom är döda, (Ta exempelvis Einstein som klassisk person som troligen hade AS, what ever).
Det verkar som att NT världen är så rädda att ta tag i sanningarna att dom hela tiden skuffar undan dessa för sitt eget egolevernes skull tills den dag personen i fråga som nu laggt fram teser om anorlundatänkande är död och utan möjlighet att sjuälv kunna kommentera vilka
snedvridna tillskningar som senare görs av det som en gång blivit sagt.

Hur ska man kunna hantera sådant beteende ?? Hur ska vi kunna utvecklas och överleva som människor om vi inte kan se hur dumt och självdestruktivt vi i olika situationer faktiskt funkar.

Nån som här som har liknande tankar i detta ??

Moderator mnordgren: ändrade stavningen lite.
asmig
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2007-10-21
Ort: Stockholm

är du aspbergare eller renodlad idiot

Inläggav segdeg » 2011-02-22 15:57:19

Jag har inte tillräcklig självkännedom, för att svara seriöst, men självkänslan min säger mig att,

jag är bådadera... :-)016 :-)064 :-)065 :-)040 :-)043 :-)045 :-)080 :-)132

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav emer2 » 2011-02-22 16:25:17

Nja.
Einstein kan nog sägas vara ganska erkänd redan under sin livstid.

Tror dessutom att vi med AS-diagnos är minst lika rädda som andra. Kanske mer, om man har en historia av misslyckanden och missförstånd med sig. Däremot kanske vi är dåliga på att uttrycka rädsla i mimik och kroppsspråk. Att sända fel signaler måste ju även TS ha erfarenheter av,(adhd).

Måste ändå ge lite medhåll vad gäller människans oförmåga att lära av historien. Och därmed aspergares eventuella förmåga att se igenom det. Kanske är det en konflikt mellan förstånd och alla arters vilja att breda ut sig till varje pris. Eller kanske är egoism en slags gemensam karaktärsdefekt.
Tycker nog att intellligenta människor i allmänhet genomskådar den vardagliga dumheten. Men dom flesta väljer nog att lalla på i verkligheten och blunda för krig, svält miljöförstöring och allt annat tänkbart elände enkom av bekvämlighet.
Ett av dom största problemen jag själv har som aspergare är ju att jag ibland levererar oombedda sanningar. Även om jag har rätt, så blir dom ju inte hyllade för det, om inte mottagaren vill veta.
Och dom gånger jag har fel, så är det oftast min egen bekvämlighet, mina rädslor, och eventuella motvilja att se sanningen som står i vägen. Ty även jag är en människa. :)
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav Blashyrkh » 2011-02-22 17:56:30

emer2 skrev:Ett av dom största problemen jag själv har som aspergare är ju att jag ibland levererar oombedda sanningar. Även om jag har rätt, så blir dom ju inte hyllade för det, om inte mottagaren vill veta.


Jodå, ALLA uppskattar ärlighet för det vet ju ALLA att man gör, ingen gillar ju såna som ljuger?

Sanningar ska yppas på rätt sätt vid rätt tillfälle till rätt personer i rätt tonläge på ett korrekt sätt och helst lite heroiskt och revolutionerande och det får inte bli någon pinsam tystnad heller och det måste vara något som alla vet är sant men inte vågar säga, annars vill man inte veta. Men ALLA uppskattar ju ärlighet (så länge det inte är om mig eller om någon jag känner eller vill känna eller tror mig känna eller tycker om eller ser upp till eller någon som är en bra människa som man vet aldrig gör dumma eller fel saker eller.. ) Sanningar kommer oftast från såna man hört talas om, sällan från någon i den egna bekantskapskretsen. Det verkar vara ett kriterium för heroiskt sanningssägande.

Det är synd om enterna, de har det inte lätt alltid.
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Inläggav Arkimedes » 2011-02-22 18:35:04

Det stavas Asperger, hur svårt kan det vara??? :-)064 :-)096
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav jorand » 2011-02-22 18:37:37

Jag är en ren.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Zombie » 2011-02-22 18:40:54

Jag är apbergare. (Finnes reedhan swa margha tråådhar om staffninghena.) Håller med emer2 och kan väl helt improviserat tillägga att det där med att genier erkänns först efter sin död till stor del är en myt.

Däremot tyckte folk, för att nu ta ett exempel på en sådan myt, att ett uppenbart NPF-igt geni som Mozart var konstig. För det var han, väldigt uppenbart. Han verkade också i en militärisk huvudstad där det fanns väldigt litet avsättning för något konstnärligt nydanande, och hur skulle byråkrater, som ändå inte ens var intresserade av annat än det som lät som det alltid hade låtit, kunna skilja ut det konstiga i hans musik från det konstiga i hans person och räkna ut att man kunde sätta -närligt nydanande efter det ena?

Sedan kan jag väl också ställa frågan hur mycket "vi medvetna aspergare *hör marschrytmerna i bakgrunden*" 1. är beredda att inse våra egna fel och "NT":s förtjänster; 2. är beredda att tänka utanför lådan "AS"/"NT" — ens fast många av oss vet hur artificiell den är.

Jag tycker inte det är så helt med någotdera alla gånger. Och vad då förtjäna framgång då?
Senast redigerad av Zombie 2011-02-22 18:56:08, redigerad totalt 5 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Arkimedes » 2011-02-22 18:43:11

jorand skrev:Jag är en ren.

Jag är en ren ren renodlad idiot !!
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Parvlon » 2011-02-22 18:44:37

Zombie skrev:och kan väl helt improviserat tillägga att det där med att genier erkänns först efter sin död till stor del är en myt.
Kan även jag instämma i. ;)

Jag är ganska ren.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-22 18:45:48

Jag är en skitodlad idiot.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav atoms » 2011-02-22 19:27:50

Jag har fenor; jag är en fenren.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

är du aspbergare eller renodlad idiot

Inläggav segdeg » 2011-02-22 19:49:00

Om jag frågar Hunden? :roll: Vem är jag?

Svarar han.
-Skiter i om du tror att du har/är AS, men du är en idiot, och det får jag
leva med, ty du är bara en människa,
och ingen åsna som just fått tillbaka,
sin borttappade svans.

Mvh segdeg :oops:
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav prodge64 » 2011-02-22 20:05:45

Arkimedes skrev:
jorand skrev:Jag är en ren.

Jag är en ren ren renodlad idiot !!

:lol: :-)155
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav prodge64 » 2011-02-22 20:07:09

asmig, jag förstår inte frågeställningen riktigt. Vadå aspergare eller idiot? :?
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Juddy » 2011-02-22 20:16:23

Arkimedes skrev:Det stavas Asperger, hur svårt kan det vara??? :-)064 :-)096


+10
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Juddy » 2011-02-22 20:19:56

prodge64 skrev:asmig, jag förstår inte frågeställningen riktigt. Vadå aspergare eller idiot? :?


Jag förstår inte heller om jag ska vara ärlig.
Asperger eller inte, det finns puckon som har AS och det finns puckon utan AS. Man kan inte bortförklara allt i tillvaron som går emot en, eller för en för all del, med den ena eller andra diagnosen.
Ja, Aspergare har en del samlade "symtom" som man kan känna igen från person till person men finns likaledes en enorm spännvidd bland aspergare.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Zazza » 2011-02-22 20:23:34

"I'm dirty" - men pausar lite från de renodlade xxx-sajter jag alltid annars befinner mig på.

Jag vet inte om jag fattat frågan rätt ... Tänkte bara på att jag nog hellre är en lycklig idiot än en olycklig idiot savant. Fast allra helst skulle jag förstås vara en lycklig idiot savant.

Men för att återgå till grundfrågan - såsom jag uppfattade den - så krävs det väl att våga beträda nya stigar - och upptäcka nya tankespår - för att nya insikter ska födas. Och nytänkare kan kanske inte alltid hålla sig (väl med de övriga) i flocken.

Öhhhh.., det var mitt svar, vad var frågan?!! (ska nog äta någon hjärnsmart mat nu tror jag).
Zazza
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Malmö igen...

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-02-22 20:25:46

-Kvalitativt nedsatt social interaktionsförmåga
Där är anledningen till varför vi har det så "pissigt" som du uttrycker det.
De sociala kommunikationsproblemen förstör jävligt mycket. Även under idealförhållanden (säg att man har jättebra kompisar exempelvis) så kommer man alltid ha det sämre än en NT i samma situation just pga detta handikappet.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2011-02-22 20:48:30

... och det finns få som kan vara så körda som aspergare. Ha så långt till sans, förnuft, att se det väsentliga och alla andras verklighet.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav outzaidur » 2011-02-22 21:36:22

Ingen med AS har exakt samma egenskaper som en annan med AS. Att försöka generalisera oss är poänglöst, precis som den här tråden.
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav SalkinA » 2011-02-22 22:18:18

outzaidur skrev:Ingen med AS har exakt samma egenskaper som en annan med AS. Att försöka generalisera oss är poänglöst, precis som den här tråden.


Vad gör då det ditt svar till (och mitt, och alla som hädanefter kommenterar det ena eller andra eller båda)?
SalkinA
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2011-01-15

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-22 22:37:51

Alla gnäller på stavningen av Asperger så jag ska istället säga att det stavas parentes. ;)

Allvarligt talat, man kan vara aspergare OCH idiot. Man kan vara NT och idiot. Man kan vara aspergare och inte idiot, eller bara idiot på vissa områden, eller ibland, eller i vissa sammanhang eller med vissa människor som drar fram idioten i en. (Och definiera idiot för det första...) Och samma gäller NT. Så jag förstår faktiskt inte heller frågeställningen.

Vilket väl visar åtminstone att jag är aspig, eftersom vi brukar ha svårt för såna här alltför vaga eller dubbeltydiga frågeställningar, och inte bara låtsas ha svårt för det för att verka filosofiska och djupa.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Miche » 2011-02-23 2:17:04

Parvlon skrev:Jag är ganska ren.

Jag är väldigt ren, alldeles nyduschad!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bright » 2011-02-23 13:53:18

Jag är lite av båda.

Alla i min omgivning såsom i skola osv uppfattar mig som smart len eftersom jag inte lyckas komma någonstans i livet så känner jag mig inte särskilt smart för jag anser att om jag nu var så smart så borde jag kunna lösa mina problem inom t.ex. utbildning.
Bright
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2011-02-23

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in