Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav ShakeItOut » 2020-04-23 23:55:18

Jossie94 skrev:Mollie är visst med i serien, hon är ju med i ett avsnitt där hon sjunger,visserligen sjunger hon bara men hon är ju ändå med i serien, hon har ju en roll att vara en artist i serien. Eller räknas inte hennes medverkan eller vadå?

Utgick från: "känner igen Follow - låten som rollfiguren Amie sjunger i sista avsnittet"samt "Yandeh Sallah från Spånga, Stockholm, spelar musikintresserade Amie Samuelsson Condé"
Hittar heller ingenstans att hon varit med men visst, säger du det så.

Du är helt enkelt överbevisad när du försöker säga att du sett serier när de inte fanns. Jag har ingen aning om vad du sett men det är omöjligt att det var just dessa. Det som jag menar är att du i princip upprepar samma meningar som redan står x antal gånger i en tråd.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-24 0:20:36

Statist då, men struntsamma, hon sjöng en låt som heter Love will tear up apart again (gammal låt) Men som sagt, ni borde förstå min poäng, hon va med i idol 2014, hon blev känd då och efteråt måste hon ha vart med i Eagles serien för, jag visste ju inte ens vem hon var innan idol plus att eftersom hon sjöng och så, så är det ju mer logiskt att hon startat sin karriär inom musik branschen då, annars skulle ju de inte ta med henne som statist för att sjunga i serien, tänker jag. Hon var ju med i serien för att man visste vem hon var pga idol. Jag käner även igen massa andra saker, för jag tror som sagt att dessa serier jag syftar på är återkommande på svt play, eller funnits där varje år eller på julen osv. De har ju bekfäftat att de år in rättigheterna till serierna igen, så då måste de ju ha funnits på svt play tidigare, men som någon sa så måste de skriva att det kommer ut nu, därför blir det nytt. Det är ju som att de skulle skriva att Pelle svanslös är ny, den är inte alls ny, den är jättegammal. Den fanns/finns på svt play 2017 på öppet arkiv, men den är ju äldre än så, så den är ju inte ny då.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-24 0:22:22

Jag kan också ha sett serien, om den gick på tv.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav ShakeItOut » 2020-04-24 11:37:06

Den har säkert gått på TV 2019-2020 och inte bara på play. De har inte bekräftat att de fått in rättigheterna igen på denna serie, det är en feltolkning. Det är jätteenkelt att hitta produktionsdatum/visningsdatum för serier numera och detta förfalskas inte... Man kan lätt se när den nya serien/filmen är ifrån. Öppet Arkiv är ju enbart gammalt innehåll också...
Tror du inte på datum som är enkla att hitta så skriv en kort fråga till henne på instagram.

Du vet ju vem hon är nu så varför hade det behövt vara precis efter Idol?
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav slackern » 2020-04-24 13:53:06

Att TS är tidsresenär börjar förefalla mer troligt för varje dag som går.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-24 16:06:48

Jag säger ju vilken låt mollie sjöng och hon är med i ett avsnitt i säsong 1 där hon sjunger en väldigt gammal låt. Ska bara hitta avsnittet.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-24 16:13:26

Kolla SVT play Eagles säsong 1 avsnitt - first kiss. Detta är efter hon var med i idol. Hon var ju känd här. Hon blev ju känd i idol.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav alixha » 2020-04-24 16:55:27

Bekräftelsedags!

- Ja, streamingtjänsterna markerar gamla serier/filmer som "nytt".
Din tolkning är att det inte är "nytt" för att serien/filmen i sig inte är ny.
Streamingtjänsternas tolkning är att en serie/film är ny på deras tjänst och därför klassas som ny (på tjänsten).

- Ja, Mollie var med i Eagles (2019) så du har helt rätt att det var efter hon var med i Idol (2014).

- Ja, det är möjligt att serier/filmer är återkommande.
Ibland är en serie/film tillgänglig till exempel 3 månader, sen försvinner den och sen kanske det kommer tillbaka igen.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav ShakeItOut » 2020-04-24 17:17:18

Det spelar ingen roll om Mollie faktiskt var med eller inte. (Hade varit fullt möjligt att hon skulle varit med i en serie före idol, många sångare blir kända genom serier även om hon nu var med i Idol)
Hennes musik som är släppt 2019 är med. Vad säger det dig? Serier byter inte musik om de nu skulle sändas igen.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-24 17:29:21

Det är fortfarande inte hennes musik jag pratar om utan en jätte gammal låt som heter love Will tear us apart again av joy division. Hennes nya musik har jag bara kollar igenom lite snabbt men de är den jag skrev som är med i det avsnittet jag syftade på.

Jag måste ha sett serien på tv för hur kan jag komma ihåg att jag sett vissa avsnitt på säsong 2 när de kom ut nyss? Då måste jag som sagt ha sett dem tidigare antagligen på tv för jag kommer ihåg vissa sekvenser i avsnitten och att jag bodde hemma hos mina föräldrar när jag såg serien. Jag har ju sett den nu men det jag menar är att jag kommer ihåg att jag har ju redan sett vissa avsnitt innan men jag minns bara inte vilket årtal, de va absolut inte 2019-2020 för de är för nyligen, jag kommer ihåg att de va för några år sen isf. Den måste ju ha gått på tv innan den kom ut på SVT play..
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav ShakeItOut » 2020-04-24 18:11:33

Hur kan musik som släpps 2019 i en serie som släpps 2019 vara oklart? Hennes nyare musik är ju med i serien... Svårt att bortförklara.

De castade skådespelare till säsong 2 kring 5/6 2019 så då var den inte inspelad. Regissören säger själv på Instagram att säsong 2 släpps våren 2020. Samt "Han är just nu aktuell med den kommande tv-serien Eagles (TV-serie) som har premiär på SVT Play den 9 mars 2019"
Finns hur mycket som helst fakta att hitta om att serien inte har visats tidigare.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-24 21:00:00

Sorry men ni är då trångsynta.

1. Jag skrev inte om hennes nya musik, utan fortfarande om låten som är en jätte gammal låt av gruppen joy division. Det är den låten hon sjunger en cover på. Det är den låten hon sjunger i avsnittet jag syftade på.

2. Jag sa bara att jag kände igen vissa avsnitt från säsong 2 och tänkte då att då måste jag ha sett det tidigare och tänkte då att de hade funnits på SVT play och kommit tillbaka igen nu eller att jag såg den om den nu har gått på tv.

3. Ni är vuxna människor och tjafsar med mig som är yngre, ni är typ 55 och jag är 25. Kan ni då inte bara acceptera att jag känner igen dessa serier? Varför skulle jag hitta på? Och varför ska ni ifrågasätta mig? Det är som att om någon säger ”jag tror på spöken” den får ju tro på det om den vill då. Men jag ifrågasätter inte för att vara elak, utan jag ifrågasätter för jag är nyfiken och intresserad hur den ser på saken.

Ni ifrågasätter mig på ett annat sätt, ni säger att jag tror jag är tids någonting, jag har aldrig nämnt att jag skulle vara det heller. Jag sa bara att jag kände igen serien och vissa avsnitt i säsong 2, jorden går ju knappast under pga det. Om den skulle gå under är det ju mer pga att människor är dumma. Inte för att jag kan ha sett en serie för längesen. Som sagt så ville jag bara att folk skulle komma med olika teorier hur det kunde vara, om tex någon kände igen det jag skrev om eller så, ingen vill väl bli ifrågasatt på detta sättet?

Jag vet väl själv vad jag känner igen och inte? Varför skulle jag då hitta på det? Visst jag kan ha fel men jag måste ju ändå ha sett det med tanke på att jag känner igen det.

Tänk logiskt och försök förstå andras känslor och ifrågasätt inte andra, för det spelar ingen roll, för ni sårar bara andra om ni inte vill förstå någon annans perspektiv.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav alixha » 2020-04-24 21:12:50

Eagles är producerad av New Stories för SVT.
Eagles har inte funnits någon annanstans, det är en SVT-serie.
Serien spelades in i Oskarshamn, Karskrona och Stockholm hösten 2018.
Första säsongen visades mellan 9 mars - 14 april 2019.
Andra säsongen visades mellan 6 mars - 10 april 2020.

Har du sett något innan så är det en annan serie du tänker på eller blandar ihop det med.
Ungdomsserier, drama etc. tenderar ju att likna varandra.
Läste att många tycker att Skam och Eagles påminner varandra till exempel.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav ShakeItOut » 2020-04-24 21:35:17

1. Jag pratade om hennes nyare musik som är i serien vilket den inte kan vara om serien är producerad mellan 2014-2018 då den utkom 2019. Se länkad artikel.

Ingen ifrågasätter att du tror att du sett saker, minnet är komplext och många serier/klipp är lika och kan känns igen. Detta trots att man inte sett utan kollat på något liknande. Det går inte att förklara varför du får dessa känslor av igenkänning hela tiden. Inget som vi kan ens gissa på. Är det verkligen ett problem? Tänk: - oj det där kändes bekant men kan inte ha sett serien tidigare, så då är det inte värt att fastna i. För allt detta funderande tar onödig tid och kraft som går att lägga på annat, allt kan inte förklaras.

Återigen kallar du folk trångsynta, att vi tjafsar (nej, försöker få dig att tro på fakta) och att vi är en viss ålder( inte jag iaf) istället för att erkänna att du hade fel om denna serie. Att du kan sett den förra året men inte flera år före den var producerad. Alltid är det alla andra som inte kan sätta in i ditt perspektiv trots att man ägnar flera sidor åt att förstå... Att fråga saker är kanske att ifrågasätta men hur ska man annars få tråden framåt när det är otydligt? Det är inte så att folk grupperar sig för att klanka ner på dig men ingen förstår och du verkar inte heller försöka förstå. Jag vet hur lätt det 'är att upprepa sig men när du skriver samma saker om&om igen ger det ingenting, ingen förstår mer om du skriver ett exempel på samma sätt för fjärde gången/i fjärde tråden. Svårt att diskutera minnen när du inte går med på att Eagles-delen inte stämmer, såklart folk hakar upp sig på det.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-25 17:15:38

Ja men det är ju klart att jag tar åt mig när jag säger att jag tycker att det är jobbigt och vill lösa problemet. Då är det ju många som ifrågasätter hur jag kan ha sett dem. Många har ju sagt de sett serier men då är de skillnad för då är de serier som inte ens finns. Det kallas. Creepy pasta.

Jag tycker som sagt det är för nyligen isf jag skulle ha dem och jag vet att jag har sett dem på SVT play förut, jag kan inte säga när men det är inte nu iaf. Jag har ju sett dem nu också men det känns som ingen förstår vad jag menar. Ni hakar upp er på hennes nya musik, jag har aldrig ens nämnt hennes nya musik för den skiter jag i. Jag pratade om en skit gammal låt från 1900 talet av joy division. Det var den som hon sjöng i det avsnittet jag nämnde.

Om jag har sett serien måste den ha gått på tv innan. Tex portkod vet jag gick på tv innan den las ut på SVT play. Jag har för mig att de går på tv innan de läggs ut på svt play.

Jag vet inte hur jag ska förklara sådana här saker bättre än vad jag har gjort.

Men på något sätt så ska jag visa att jag har rätt. För vet ni vad? Jag är en jäkel på att komma ihåg saker :)
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav slackern » 2020-04-25 17:21:46

Om du nu blandar in Portkod 1321 så hade den tydligen premiär på SVT hösten 2012, så det är ingen ny serie dom Eagles utan mycket riktigt en gammal serie.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Portkod_1321
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav ShakeItOut » 2020-04-25 18:25:06

Du skiter i att hennes nya musik( ej att hon står och sjunger den) är med i serien som du är säker på är mycket äldre än så? Konstigt att musiken också tagit en tidsresa liksom... att finnas i en serie innan musiken producerats :roll:


T.ex har en serie som jag gillar nu lagt ut några säsonger på svtplay. Vill jag veta när den började spelas in tar det mig under 10 sekunder. För den är absolut inte ny men har givetvis visats på tv ibland sedan den kom. Eagles är en annan sak och om du inte nöjer dig med fakta från regissören är detta helt omöjligt.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Kidzi » 2020-04-25 19:02:05

Att påstå att man sett serier innan de var gjorda är faktiskt lite som att försöka övertyga folk att man sett spöken.

Vill man bryta mot naturlagar brukar folk reagera.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-25 20:33:06

Jag säger ju att jag kan ha sett den om den har gått på tv.
Jag tror inte ens på spöken, jag sa bara att man får tro på det om man vill men jag tror inte på de, men jag kan ju inte ifrågasätta någon heller för om personen nu upplevt något så kan man ju inte bara nej det är inte sant. Det är som att någon säger den har ont i magen, ska man då ifrågasätta det då? Nu är de här bara exempel på hur jag menar. Men jag är 50 säker på att jag har sett serien på tv eller SVT play. Jag menar, skulle jag ha sett den två gånger när jag vet att jag sett 1 gång tidigare och så ser jag den nu och inser att jag redan har sett den? Eller har jag dålig tidsuppfattning eller något sådant? Kan de inte bara va så att jag har sett den då jag känner igen så mycket? Nej jag är inte tids resenär men däremot har jag väldigt bra minne, jag menar, jag såg en detalj i en film och ingen annan hade sett det förutom jag, så läraren fick kolla igenom filmen igen och de visade sig att jag hade rätt. Så tänk om jag har rätt nu? Vad säger ni då?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Kidzi » 2020-04-25 20:42:55

Om du har sett något för säg ett halvår sedan om serien gick på TV då.. ja då är det så. Men du kan inte sett något flera år innan det blev gjort.

Det finns falska minnen. Och det är rätt vanligt att man lägger minnen fel i tiden.

Folk blir sura på om man petar på deras minnen. Har haft storgräl nästan med mitt syskon om i vilken ordning vi hade bilar (eller ja, våra föräldrar), när vi var små.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav alixha » 2020-04-25 20:57:45

Jag har gett dig både bekräftelse på dina teorier och gett dig ren, absolut, total fakta.
Du fortsätter ändå runt, runt ...

I'm out.

Lycka till!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-25 21:32:02

Ja men jag försöker bara komma på när och hur och vart jag såg avsnitten. Eller om hjärtat spelar ett spratt? Jag vet inte men jag vet att jag såg serien nu och kände igen den sedan tidigare. Och hon som spelade Malin i Saltkråkan är även med såg vi nyss.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav slackern » 2020-04-25 23:42:18

@Jossie vad tycker din partner, vänner och släktingar om det här fenomenet? Kommer även dom ihåg att ha sett dom här avsnitten tidigare att dom har sett dom runt 2015?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-26 2:21:31

Jag pratade med min sambo idag om det, men han visste inte heller vad det kunde bero på. Andra jag pratat med har bara sagt att jag har ett väldigt bra minne rent allmänt, medan de kommer inte ihåg något från gymnasiet osv, de kommer ihåg litegrann, men inte lika mycket som jag, för jag kommer oftast ihåg allting.

DEt kan bara vara att jag är stressad och då tror min hjärna att jag har sett det. Men det som är läskigt ät ju att jag verkligen kommer ihåg vissa avsnitt i säsong 2, och de släpptes ju 2020 på svt play, men jag minns att felicia i serien stod och pratade utanför Luddes hus, Jag kommer ihåg hur avsnitten i säsong 2, framförallt de sista, dvs att ludde åkte in för ngt och felicia ar superglad för att de blivit tsm igen helt ovetnades om att han åkte in på förhör, jag kommer ihåg att ludde pratade med amie osv. Men det sjuka är ju att jag minns inte att jag såg klart serien, utan att jag väntade på att det skulle komma ut det sista avsnittet eller om jag såg klart den och väntade på att säsong 3 skulle komma ut.

Likaså med serien the dark crystal, jag minns att jag såg på netflic och såg ngt omslag, och jag tror att det var den serien, för jag minns hur han Hup kommer in och Aughra ligger där och vaknar.
Svårt att beskriva men det är små detaljer som göt att jag minns/känner igen serierna, men jag kan inte bevisa exkt när jag såg dem och så, bara att när jag tänker efter, så kommer jag ihåg dem mer och mer.

Därför jag blir osäker på detta själv, är ju för att många säger tvärtom, men samtisigt har jag ju ett väldigt bra minne enligt flera personer, så därför tänker jag att varför skulle jag inte kunna komma ihåg saker? Jag menar, de är ju vanligt att man inte minns så mycket tydligen, men har man tex en diagnos, så är ju man väldigt duktig på , tex detaljer, minnet, datorer eller ngt specifikt ämne. Då kanske detlajer och minnet är min grej? Jag kommer ju ihåg saker som igen annan kommer ihåg. det är väl det..
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in