Är detta bidragsfusk eller ej?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-29 11:47:03

kiddie skrev:Du får ursäkta men jag tycker din syn på dig själv och andra människor är vedervärdig. Jag tycker att du verkar ha förlorat din självrespekt i jakten på någonslags existensberättingande som bara utgår från hur mycket man kan producera



Ja men det är greit, jag bryr mej jo oavsett inte om vad du tycker. Självrespekt? Varför skulle jag ha det, jag är en tapare, en byll på samfunnets rompe. Jag har ingen jobb nu och föler mej som skit. Om du tycker du fortjener något extra fordi du inte jobbar och inte bidrar med något, vel, det får vara ditt problem.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav rapchic » 2014-12-29 11:52:59

Jeopardy Lane skrev:
rapchic skrev:Fast det förutsätter ju att alla är sjuk på samma sätt, i samma grad och har samma stöd hemifrån



Nej, det gjör det inte. Det är mycket enkelt, klarar man att ha barn så klarar man att jobba. Jag forsöker inte at vrida på det du skrev, du skrev at enligt dej så hör barn med i `et normalt liv`. Och jag skrev at det inte stemmer, du tar fel. Och om det verkligen finns någon som har barn som spesialintresse så trenger vel dom medisin og hjelp, för barn är inget man kan ha som spesialintresse. Det är et levande vesen, inte något man tycker är `interessant`. Men vi glömmer det, jag vet att det inte nytter att diskutera ungar med kvinnor. Jag har forsökt förut och det går inte.


Så om man inte klarar av att jobba för att man inte har ben (nu tar jag detta som ett exempel) så klarar man inte av att ha barn?
Som sagt det kan finnas massa olika anledningar och kombinationer av anledningar till att man inte klarar av att jobba, även inom samma diagnos.
Man kan också rehabiliteras el habiliteras så att man kan jobba i framtiden även om man inte kan det nu.

Så enligt dig så är alla som har djur som specialintresse (eller att tex umgås med vuxna människor) dåliga människor?. För även specialintressen kan se olika ut. Det är väl bättre med en mamma som älskar sitt barn och tycker det är intressant än en mamma som inte intresserar sig alls för sitt barn. Eller hur?
Jag ser då inget negativt med att ha sitt barn som specialintresse.

Det sista var ett extremt sexistiskt uttalande, men bara så du vet tycker min man samma sak som jag och det är han som mest vill ha barn så där har du inte rätt heller.

Edit: sen kan du nog se på statistik att det hör till det "normala" att ha barn. Jag skrev faktiskt inte att det är en rättighet vilket du påstod utan att det är en rättighet att ha ett "normalt liv" enligt staten.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav MGA_89 » 2016-05-12 0:35:27

Jag vet att jag svarar i en gammal tråd, men men.

Anledningen till att man inte kan jobba kan ju vara för att man inte klarar av att passa tider och göra saker inom den tid som det krävs på en arbetsplats. Gör man något ideellt eller skaffar barn som man måste ta hand om så är man ju i behov av pengar ändå. Att ta han om barn kan ju på ett sätt vara enklare an att passa en massa tider och sköta ett jobb. Tar man hand om barn är man oftast två föräldrar som delar på ansvaret och man kan visa vissa dagar. Dessutom kan man göra saker på de tider som passar bäst för en själv och familjen. Så bara för att man skaffar ett eller flera barn betyder det inte per automatik att man klarar av att sköta ett jobb.

Ett ideellt arbete kanske inte heller på samma sätt kräver att man passar tider och så. Det kan ju vara allt i från att gå ut med grannens hund två gånger om dagen till att köpa tidningen till sin gamla mormor. Eller för den delen kanske hjälp till att laga man åt sin mormor 3 gånger i veckan á 2-3 tim. Dett är ju sysslor som man kanske inte behöver passa tider till och på samma sätt som till ett jobb.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav Fenren » 2016-05-12 9:09:58

Ni missar helt vad det där med barn och ersättning.
Det handlar inte om att "du kan ju ta hand om barn så du kan jobba", det handlar om föräldraledighet. Kan du vara hemma och ta hand om barnet ska föräldrapenning användas tills den är slut, kan du inte helt ta hand om avkomman och behöver assistans av den andra föräldern ska du vara sjukskriven och den andra parten ta ut föräldrapenningen.

Så enkelt är det.

Sen är det ju så att allt du kan göra giller i vågskålen för avslag och allt du inte kan i vågskålen för bifall.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav slackern » 2016-05-12 9:17:48

Fenren skrev:Ni missar helt vad det där med barn och ersättning.
Det handlar inte om att "du kan ju ta hand om barn så du kan jobba", det handlar om föräldraledighet. Kan du vara hemma och ta hand om barnet ska föräldrapenning användas tills den är slut, kan du inte helt ta hand om avkomman och behöver assistans av den andra föräldern ska du vara sjukskriven och den andra parten ta ut föräldrapenningen.

Så enkelt är det.


Det skulle jag kalla att utnyttja systemet om det är planerat.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in