Är det någon som känner igen sig i autismforums beskrivning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det någon som känner igen sig i autismforums beskrivning?

Inläggav nano » 2008-09-27 20:30:07

Hittat lite olika saker och en del stämmer väldigt bra med min bild men annat inte alls.

Det som enligt mig inte stämmer:
Tex denna historia om en aspergares dag:
http://www.habilitering.nu/gn/opencms/w ... lla_fokus/

Och detta om svårigheter med ljud:
http://www.habilitering.nu/gn/opencms/w ... index.html

Det som enligt mig stämmer:
Aspie-kriterierna de radade upp tycker jag stämmer rätt bra: även om inte allt stämmer på just mig.
http://www.habilitering.nu/gn/opencms/w ... iterierna/

Servern strular just nu verkar det som så resteande länkar får vänta.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Sam » 2008-09-27 21:38:57

nano skrev
Det som enligt mig inte stämmer:
Tex denna historia om en aspergares dag:
http://www.habilitering.nu/gn/opencms/w ... lla_fokus/


Historien handlar ju om "Lena, som har högfungerande autism". Så det är inte en renodlad Asperger beskrivning. Sedan så har det här diagnoserna en stor spännvidd i gradskillnader i hur problematiken kan se ut.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav nano » 2008-09-27 21:51:20

Ojdå, missade den saken rejält inser jag nu.
Då faller ju det hela.
Jag hade fattat fel.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav tahlia » 2008-09-27 21:54:39

Jag faller in med Sam här. Diagnosen är så bred att vi är väldigt många helt olika personer som faller in i samma "kategori".
De flesta av oss här kan finna gemensam grund, men ofta i olika saker med olika personer. Detta är iofs en del av det underbara med t.ex det här forumet. På något plan kan man identifiera sig med alla.

Eftersom AS dessutom är mer en personlighet än ett gäng symptom så är det ju så otroligt olika från person till person. Du kan samla några tusen Aspies på samma ställe och ingen av dem har precis samma problematik.

Du kan läsa spaltmeter om AS och du kommer hela tiden att upptäcka att det finns lika mycket som stämmer på dig, som det finns sådant som du inte alls känner igen.

För min del stämmer ljud och lukter in mycket bra. Dock är lukterna mer förknippade med min tendens till migrän än med min AS.

(En liten utsvävning)

Ett stycke är dock så långt ifrån mig det någonsin kan bli;

"”Socialt obesjungen hjälte” med tillitsfull optimism som utmärkande egenskap: faller ofta offer för andras sociala brister, men är ändå orubblig i sin tro att det går att finna en verklig vän"

Redan som barn insåg jag att det inte finns någon person som jag kommer att kunna bli "vän" med, i ordets rätta bemärkelse. Jag är, om något, oerhört negativ i mina tankar om umgänge och andra människor.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav nano » 2008-09-27 22:02:09

tahlia skrev:Ett stycke är dock så långt ifrån mig det någonsin kan bli;

"”Socialt obesjungen hjälte” med tillitsfull optimism som utmärkande egenskap: faller ofta offer för andras sociala brister, men är ändå orubblig i sin tro att det går att finna en verklig vän"

Just den stämmer in väldigt väl på mig.
Och "Står helt fast vid sina tankar och åsikter" - tills jag änrar mig, vanligen för att någon sagt något som gör att jag ändrar mig.
Och "orginellt, ofta personligt perspektiv vid problemlösning" fast enligt mig existerar inte problem, sätt att göra finns det däremot många.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav tahlia » 2008-09-27 22:10:45

Och i draget:

nano skrev:"Står helt fast vid sina tankar och åsikter"


kan du och jag mötas, för det passar oerhört bra in även på mig. :)
Som jag sa, det underbara med det här forumet är att man kan hitta något gemensamt med alla, fast på olika plan och i olika former.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav antikropp » 2008-09-27 22:13:02

Jag har inte gjort någon utredning än och tycker det ska bli intressant att se om jag har AS eller inte. Vissa grejer är klockrena och andra stämmer verkligen inte in. Jag är till 100% säker på att jag har någon form av ADHD.

Men jag har och har haft ett gäng sociala svårigheter som verkligen inte förklaras av vare sig social fobi eller ADHD. En slags oförståelse och social efterblivenhet, lite svårt att förklara vad det är som har brustit men det är inte en oförmåga att tolka ansiktsuttryck, andra människors känslor eller avsikter. Det handlar snarare om att jag har varit mer av en åskådare än en deltagare i alla sociala sammanhang. Jag har kunnat se och förstå vad alla håller på med men inte vetat hur jag skulle frammana liknande beteenden från mig själv, jag fattade inte hur dom gjorde. Jag har inte fattat hur man ska föra konversationer. Jag kan inte upprätthålla koncentrationen när jag lyssnar på människor tala, speciellt om någon håller på och mumlar om något tråkigt länge. Jag verkar antagligen rätt stel och saklig, men det är olika, om jag är hemma med tjejen eller med morsan så är jag mer mig själv. Ibland annars också.

Jag har för dåligt med ork och uppmärksamhet för att kunna ägna mig åt specialintressen, men jag vet ju att det finns en del roliga grejer jag hade ägnat mig åt om jag bara hade haft ork. Främst teknik- och medicin-studier. Jag kan inte komma ihåg detaljer, att nöta in detaljer om grejer tar för mycket ork och gör att det skiter sig. Sättet jag lär mig på är att snappa upp massor av små delar här och där och sen ligga och dagdrömma och fantisera om samband. Jag orkar heller inte samla men har ett extremt behov av ordning, alla samlings och organiseringsprojekt slutar vid som mest 10% klara och läggs sen ner.

Jag har ett ganska stort behov av rutiner och klarar inte av att ändra planer eller skuffa undan någon "måste-göra-grej" i minnet samtidigt som jag ska försöka andra grejer. Jag har när jag var mindre blivit extremt upprörd ibland. När saker har försvunnit eller bytt plats för att någon har städat undan. Jag fick ett riktigt raseriutbrott när jag kom hem efter att ha varit på en kompis lantställe och fann mitt rum ommöblerat, riktigt riktigt arg var jag.

Jag har en saftig gamnacke, slö blick, slö gång och urkass motorik. Jag kan med nöd och näppe skriva min signatur när papper ska skrivas under, men den blir olika varje gång och skitful och fel ganska ofta. Dessutom så måste jag sitta med ögonen typ en decimeter från handen jag ska skriva med, det har hänt att folk frågar om jag ser dåligt.

Jag är mer intresserad av helhetsbilder än detaljer, även fast detaljer också är viktiga.

Mina största problem har att göra med exekutiva funktioner, uppmärksamhet och någon form av social efterblivenhet som inte har att göra med att inte kunna förstå människor som det beskrivs när man läser om AS i böcker och autismforum t.ex. utan mer en känsla av att inte vara någon själv därinne.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Re: Är det någon som känner igen sig i autismforums beskrivn

Inläggav sugrövmanövern » 2008-09-27 22:15:17

nano skrev:Hittat lite olika saker och en del stämmer väldigt bra med min bild men annat inte alls.

Det som enligt mig inte stämmer:
Tex denna historia om en aspergares dag:
http://www.habilitering.nu/gn/opencms/w ... lla_fokus/
Det där stämmer in på mig. Men jag är väldigt mycket åt det autistiska hållet.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Moggy » 2008-09-27 22:40:13

När är det där skrivet? Vem använder checkar idag?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Anastasia » 2008-09-28 1:40:46

Jag känner igen mig i många av aspie-kriterierna, och av dem mest "att inte känna sig förstådd", "depression" och "ensamhet och relationer". Det andra du tog upp stämmer in på mig litegrann, men inte lika starkt.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-28 10:35:10

Samma orsaker kan ge motsatta "symptom".
Den ena blir helt rörig och lättdistraherad, den andre "stänger av" och håller sig strikt till regler och rutiner.
Ändå kan de båda till synes olika sätten bero på samma sak.

Och så vidare.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nano » 2008-10-01 12:34:55

tahlia skrev:Och i draget:

nano skrev:"Står helt fast vid sina tankar och åsikter"


kan du och jag mötas, för det passar oerhört bra in även på mig. :)
Som jag sa, det underbara med det här forumet är att man kan hitta något gemensamt med alla, fast på olika plan och i olika former.
Har funderat på det.
Jo, vi kan mötas, skulle vara intressat att träffa någon mer med AS.
Fast jag kan inte åka någonstans innan jag tjänat pengar på lite jobb.
Räknar med att ha pengar igen om en månad på mitt nya jobb :)
I vilken stad bor du?
Jag bor i Stockholm.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Är det någon som känner igen sig i autismforums beskrivn

Inläggav Sabina » 2008-10-03 14:21:37

nano skrev:
Det som enligt mig inte stämmer:
Tex denna historia om en aspergares dag:
http://www.habilitering.nu/gn/opencms/w ... lla_fokus/



Just den historien - som verkar lite överdriven för tydlighetens/effektens skull - tycker jag mera är adhd än asperger.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Återgå till Aspergare och vården



Logga in