Är det mer som förenar oss än som skiljer oss åt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det mer som förenar oss än som skiljer oss åt?

Inläggav Ganesh » 2007-12-31 1:07:37

IBLAND VERKAR DET VARA LIKA MYCKET SOM SKILJER OSS ÅT ÄN SOM
FÖRENAR OSS.
När det gäller åsikter om politik, moral, sex, Gud etc.. skiljer vi oss åt lika mycket som en normalpopulation?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:13:30, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav A » 2007-12-31 1:18:37

JAAAAA!!!!!!!

Personlig erfarenhet, alltså empiri......
Senast redigerad av A 2011-05-04 11:13:30, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Kvasir » 2007-12-31 1:20:03

-- We are all individuals!
-- Not me.

Ur Life of Brian.

:)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:13:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav KrigarSjäl » 2007-12-31 1:22:23

Gemensamhetspunkten består i våra aspergerdrag, som även de ter sig olika. Vi är en lika heterogen skara som vilken slumpmässig folkanhopning som helst. Bortsett från AS, då.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:13:30, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Är det mer som förenar oss än som skiljer oss åt?

Inläggav ufo » 2007-12-31 1:56:15

Ganesh skrev:IBLAND VERKAR DET VARA LIKA MYCKET SOM SKILJER OSS ÅT ÄN SOM
FÖRENAR OSS.
När det gäller åsikter om politik, moral, sex, Gud etc.. skiljer vi oss åt lika mycket som en normalpopulation?

Politik, moral, sex eller religion tillhör inte några kriterier för AS.
Därimot så ser du likheter inom
Social interaktion
Snäva intressen
Smak för rutiner
Språkligt noggranhet
Svårigheter i ickeverbal kommunikation
Slarvig motorik.

Men var och en av dessa punkter skiljer sig mycket mellan olika personer.

Man pekar inte på en rullstolsbunden och tror att denne har åsikter enligt en mall.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:13:30, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Är det mer som förenar oss än som skiljer oss åt?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-31 2:06:43

ufo skrev:
Ganesh skrev:IBLAND VERKAR DET VARA LIKA MYCKET SOM SKILJER OSS ÅT ÄN SOM
FÖRENAR OSS.
När det gäller åsikter om politik, moral, sex, Gud etc.. skiljer vi oss åt lika mycket som en normalpopulation?

Politik, moral, sex eller religion tillhör inte några kriterier för AS.
Nja!


Nja! Ska man döma efter populationen här på forumet får jag ett annat intryck:

Politik:
Ytterligheter. Antingen höger eller vänster. Få nöjda mittfältare.
Moral:
Regeletik i högre grad än situationsetik jämfört med vad jag upplevt bland andra människor. Många mycket bestämda uppfattningar. Tendens till rigiditet.
Sex:
Förmodligen en mycket hög andel sexuellt frustrerade.
Religion
Hög andel ateister. Många som håller hårt på naturvetenskapliga förklaringsmodeller

Men hoppa gärna på mig för detta! Jag väntar bara på det. :-)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:13:30, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Är det mer som förenar oss än som skiljer oss åt?

Inläggav Kvasir » 2007-12-31 2:09:35

Bjäbbmonstret skrev:Politik:
Ytterligheter. Antingen höger eller vänster. Få nöjda mittfältare.
Moral:
Regeletik i högre grad än situationsetik jämfört med vad jag upplevt bland andra människor. Många mycket bestämda uppfattningar. Tendens till rigiditet.


Jämför du med andra forum och liknande då? Jag tycker nog att detta verkar vanligt även på andra forum, och jag misstänker det beror på att ådana människor märks mera och är mera benägna att framföra sina åsikter just för att de är så bergfast övertygade om dem.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:13:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Är det mer som förenar oss än som skiljer oss åt?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-31 2:12:24

Kvasir skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Politik:
Ytterligheter. Antingen höger eller vänster. Få nöjda mittfältare.
Moral:
Regeletik i högre grad än situationsetik jämfört med vad jag upplevt bland andra människor. Många mycket bestämda uppfattningar. Tendens till rigiditet.


Jämför du med andra forum och liknande då? Jag tycker nog att detta verkar vanligt även på andra forum, och jag misstänker det beror på att ådana människor märks mera och är mera benägna att framföra sina åsikter just för att de är så bergfast övertygade om dem.


Regeletik verkar inte vara så vanligt i allmänhet. Angående politiska ytterligheter kan du nog ha rätt, även om jag sällan hittar någon som delar mina åsikter.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:13:30, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Är det mer som förenar oss än som skiljer oss åt?

Inläggav ufo » 2007-12-31 2:13:47

Bjäbbmonstret skrev:Men hoppa gärna på mig för detta! Jag väntar bara på det. :-)
Den där typen av liknelse har jag svårt för. Hade du kläckt den IRL så skulle jag inte veta om du menade det bokstavligen. Varför skulle jag ställa mig och hoppa på dig? Varför vill du bli skadad och varför skall JAG ombesörja det?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:13:30, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Är det mer som förenar oss än som skiljer oss åt?

Inläggav Kvasir » 2007-12-31 2:20:16

Bjäbbmonstret skrev:Regeletik verkar inte vara så vanligt i allmänhet. Angående politiska ytterligheter kan du nog ha rätt, även om jag sällan hittar någon som delar mina åsikter.


Kanske inte regeletik om du menar komplicerade regelsystem. Jag tänkte mera på de etiska ytterligheter som följer väldigt enkla regler av typen avrätta alla brottslingar och så.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:13:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Är det mer som förenar oss än som skiljer oss åt?

Inläggav Panika » 2007-12-31 2:45:51

Bjäbbmonstret skrev:Politik:
Ytterligheter. Antingen höger eller vänster. Få nöjda mittfältare.
Men hoppa gärna på mig för detta! Jag väntar bara på det. :-)


Njae - det är väl snarare så, eller iallafall uppfattar jag det så, att det är ett begränsat antal personer här på forumet som är med i de politiska diskussionerna - och av dem befinner sig av anledning den absoluta majoriteten på ytterkanterna...
De nöjda mittfältarna är inte med i de diskussionerna, antagligen för att de inte vill...

Hoppa på dig får du göra själv - jag har nog med att hoppa på mig :roll:
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:13:30, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Re: Är det mer som förenar oss än som skiljer oss åt?

Inläggav Debbido » 2007-12-31 2:46:51

Bjäbbmonstret skrev:
Kvasir skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Politik:
Ytterligheter. Antingen höger eller vänster. Få nöjda mittfältare.
Moral:
Regeletik i högre grad än situationsetik jämfört med vad jag upplevt bland andra människor. Många mycket bestämda uppfattningar. Tendens till rigiditet.


Jämför du med andra forum och liknande då? Jag tycker nog att detta verkar vanligt även på andra forum, och jag misstänker det beror på att ådana människor märks mera och är mera benägna att framföra sina åsikter just för att de är så bergfast övertygade om dem.


Regeletik verkar inte vara så vanligt i allmänhet. Angående politiska ytterligheter kan du nog ha rätt, även om jag sällan hittar någon som delar mina åsikter.


Jag har AS och mycket bestämda åsikter om en hel del saker. Det finns lagar såsom SOL, Socialtjänstlagen. Enligt den ska kommunen aktivt sörja för att missbrukaren blir hjälpt ut ur sitt missbruk. LVM (tvångsvård) förekommer på pappret. Men hur efterlevs dessa lagar? I min kommun knappast alls. Detta retar gallfeber på mig som aspergare för jag har ett enormt sinne för regeletik. SOL-lagarna SKALL följas. Ingen ska behöva frysa ihjäl i ett parkeringshus eller på en kall toalett. Ingen ska behöva vara hemlös (enl. lag) men dessa lagar efterlevs inte.
Har bränt ut mig på hjälparbete, men inte som del av någon grupp utan högst privat, som en enda ensam gerillasoldat i etikdjunglerna. Vid min sida har ofta funnits - en annan aspergare!

Jag har lagt ned lansen nu, för jag är slut. Men som sagt, socialt rättspatos hör till AS-diagnosen. Mitt pikanta intresse för hemlösa har AS-stämplats av neuropsyk. Om detta kan bara sägas: Världen behöver betydligt många fler aspergare!!! :-)139

Min medkämpe är inte troende. Själv är jag oftast fördjupad i någon djupt andlig bok där jag drunknar. Men i kyrkorna passar jag absolut inte in eftersom jag har egna teorier/filosofier/tolkningar/syner/uppenbarelser etc. Skulle nog kunna starta en egen kyrka.....hmmm ska fundera på det....DUK, De Utslagnas Kyrka. :-)201
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 11:13:30, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Är det mer som förenar oss än som skiljer oss åt?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-31 3:55:36

Debbido skrev:
Jag har AS och mycket bestämda åsikter om en hel del saker. Det finns lagar såsom SOL, Socialtjänstlagen. Enligt den ska kommunen aktivt sörja för att missbrukaren blir hjälpt ut ur sitt missbruk. LVM (tvångsvård) förekommer på pappret. Men hur efterlevs dessa lagar? I min kommun knappast alls. Detta retar gallfeber på mig som aspergare för jag har ett enormt sinne för regeletik.


Med regeletik brukar menas att man har satt upp fasta etiska regler för sitt eget handlande. Motsatsen är situationsetik.

Debbido skrev:Jag har lagt ned lansen nu, för jag är slut. Men som sagt, socialt rättspatos hör till AS-diagnosen. Mitt pikanta intresse för hemlösa har AS-stämplats av neuropsyk. Om detta kan bara sägas: Världen behöver betydligt många fler aspergare!!! :-)139


Om de har stämplat ditt engagemang som en del av din diagnos är det de som är sjuka inte du. Jag har sett ett sådant engagemang för utstötta för andra som genom sitt liv och sina erfarenheter har förstått hur hårfin gränsen är mellan utstötthet och socialt godkännande. Personer som själva alltid har levat i trygghet har mindre förmåga till inlevelse.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:13:32, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Parvlon » 2007-12-31 8:06:05

Sammhället är sjukt, klart att det behövs diagnoser för de som är som de ska vara :D
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:13:32, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Tonzon » 2007-12-31 8:47:11

Jag skulle tro att det är mer som skiljer oss åt än normalt. Antagligen för att vi saknar gruppmentalitet. Så vi tenderar att tänka själva istället för att låta en grupp tänka åt oss.

Jag kan bara svara för mig själv. Jag kommenterar inte sådant som inte intresserar mig. Så politik undviker jag.

För min del så styr jag mitt liv i den mån jag kan. Vilket kan leda till avikande åsikter i saker som normala personer tar för givet.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 11:13:32, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav weasley » 2007-12-31 15:49:33

Parvlon skrev:Sammhället är sjukt, klart att det behövs diagnoser för de som är som de ska vara :D


Mycket tänkvärt!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:13:32, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Är det mer som förenar oss än som skiljer oss åt?

Inläggav Hermann » 2008-01-08 5:22:44

Bjäbbmonstret skrev:
ufo skrev:
Ganesh skrev:IBLAND VERKAR DET VARA LIKA MYCKET SOM SKILJER OSS ÅT ÄN SOM
FÖRENAR OSS.
När det gäller åsikter om politik, moral, sex, Gud etc.. skiljer vi oss åt lika mycket som en normalpopulation?

Politik, moral, sex eller religion tillhör inte några kriterier för AS.
Nja!


Nja! Ska man döma efter populationen här på forumet får jag ett annat intryck:

Politik:
Ytterligheter. Antingen höger eller vänster. Få nöjda mittfältare.
Moral:
Regeletik i högre grad än situationsetik jämfört med vad jag upplevt bland andra människor. Många mycket bestämda uppfattningar. Tendens till rigiditet.
Sex:
Förmodligen en mycket hög andel sexuellt frustrerade.
Religion
Hög andel ateister. Många som håller hårt på naturvetenskapliga förklaringsmodeller

Men hoppa gärna på mig för detta! Jag väntar bara på det. :-)


Ytterlighetspolitik och regeletik stämmer rätt bra på mig även om det egentligen är vanligt folk som ser saker i svart och vitt och felaktigt antar att jag är fullständigt konsekvent, vilket jag i verkligheten nästan aldrig är.
Folk som inte känner mig tror jag är en slags fascist när det gäller regler och principer men i själva verket är jag extremt flexibel rent praktiskt och ser gråzoner på ett sätt som vanligt folk inte förstår. Jag har ofta blivit kritiserad för att vara dubbelmoralisk och inkonsekvent på grund av detta. Umgås man med mig över längre tid ser man att det finns väldigt få fasta ramar i mitt tänkande och handlande över huvud taget.

Vad gäller religion har jag alltid varit väldigt andlig, aldrig ateist och när det gäller sex har jag provat på en hel del. Trots att jag idag inte haft sex på 5 år på grund av depression, hade jag absolut inga problem att få ut det jag ville av sexuella relationer innan dess. Ansågs som en bra älskare generellt och har alltid uppfattat mig själv som rätt attraktiv.

Anser dock inte att jag har AS. Tror bara att jag råkar ha vissa drag gemensamt med AS-personer, dock inte på något sätt något som rättfärdigar en diagnos.
Senast redigerad av Hermann 2011-05-04 11:13:32, redigerad totalt 1 gång.
Hermann
Bannad
 
Inlägg: 98
Anslöt: 2007-12-10

Inläggav tvilling99 » 2008-01-08 13:32:52

Jag tycker vi är mer olika varandra än andra människor,jag brukar ta en jämnförelse med politik där moderater och vänsterpartister står längst ifrån varandra och jag tycker vi står utanför dessa.
Trots att vi är så olika så har jag mer gemensamt med andra med as än med andra många gånger för vi förstår varandra på ett annat sätt.
tvilling99
 
Inlägg: 8401
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in