Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är denna bilden "stötande" nog värt en tillsägelse enligt dig?

Ja, den är stötande nog för en tillsägelse.
14
35%
Nej, knappast värt en tillsägelse iaf.
26
65%
 
Antal röster : 40

Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Danne » 2011-07-10 20:34:18

Edit: Gjorde en omröstning för sakens skull.

Hahaha, svårt läge detta. Jag fick en tillsägelse som jag tyckte var lite lustig/fånig.
Så jag ville höra lite åsikter om detta, men det är ju svårt utan att visa den "stötande" bilden igen. Förhoppningsvis duger rubrikens varning för att jag inte får en ny tillsägelse för detta. :mrgreen:

Men som sagt, jag tycker det är lite fånigt att dela ut en tillsägelse för en smiley som finns på smileycentral, iaf med den regelhänvisning som använts för att motivera beslutet. Det är inte så att jag tycker beslutet är värd att proterstera mot, utan detta är mest en allmän undran.

Så vad tycks om detta ? Är detta stötande nog för en tillsägelse? :D
Vågar man använda smileys i fortsättningen?

Moderator skrev:För bilden i nedanstående inlägg får du en tillsägelse.
Spoiler: visa
Aspergerforums regler skrev:bilder eller länkar som kan vara stötande är inte tillåtna


Danne skrev:Bild



OBS! Moderatornamnet och övrig text är bortaget från citaten. Det är helt irrelevant.
Senast redigerad av Danne 2011-07-10 20:39:32, redigerad totalt 2 gånger.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Moggy » 2011-07-10 20:37:44

Nä. Ser inget stötande i den där smileyn.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-10 20:39:31

nej
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav kullan » 2011-07-10 20:40:38

Nej den är inte stötande. I vissa sammanhang skule jag nog oxå använt denna.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-10 20:41:50

Nix.
Det är samma sak som med svordomar och grovt språk, det är sammanhanget det kommer an på.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-07-10 20:45:34, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Liebert » 2011-07-10 20:43:13

Danne skrev:Så vad tycks om detta ? Är detta stötande nog för en tillsägelse? :D

Skulle tro att sammanhanget är av någon relevans också :roll:

Edit: KS var visst inne på samma linje.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav segdeg » 2011-07-10 20:44:23

lite ... uppstötande är den iaf

Mvh spydig
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Truly » 2011-07-10 20:48:26

Ser att fler skrivit det jag tänkte. Som ensam bild är den äcklig, men knappast stötande. Sen beror det ju på i vilket sammanhang den användes och beroende på sammanhanget så kan den ju vara stötande.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Danne » 2011-07-10 21:04:55

Liebert skrev:
Danne skrev:Så vad tycks om detta ? Är detta stötande nog för en tillsägelse? :D

Skulle tro att sammanhanget är av någon relevans också :roll:
Edit: KS var visst inne på samma linje.

Enda motiveringen som getts är det som visats i förstainlägget i den här tråden, sammanhang eller liknande nämns som synes inte alls.
Och forumregeln som används antyder heller inte att sammanhanget skulle vara en faktor i det här fallet.

Men om smileys kan uppfattas som "stötande bilder", så är det nog lätt att börja anmäla folk både höger och vänster för det. Vem här har inte använt en smiley för att uttrycka en känsla, jag har dock aldrig sett en tillsägelse för det tidigare.

Te.x. ---> :twisted: = aggressivt tilltal, vilket är även det ett brott mot forumreglerna. Eller hur?
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Savanten Svante » 2011-07-10 21:18:41

Fick mottagaren av det emetofila budskapet nån varning för orimlig korkskallighet på allmän plats?

mnordgren:

Har du synpunkter på någons agerande så måste det kunna framföras utan att man tar till förolämpningar. Bråket som pågick för ett par veckor sedan bör ses som ett avslutat kapitel och onödiga kommentarer av det här slaget riskerar bara att dra igång det igen.

Det här är en tillsägelse. Meddelas även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Danne » 2011-07-10 21:31:32

Savanten Svante skrev:Fick mottagaren av det emetofila budskapet nån varning för orimlig korkskallighet på allmän plats?

Nej, snarare istället en eloge för "smart taktik" att använda anmälningar istället för svar i konflikter. Och här är alltså resultatet.

Samtidigt påpekas för mig att missbruk av rapporteringsverktyget lätt kan resultera i varningar, som svar på om jag skulle börja leta motsvarande smileyinlägg på "motståndaren".

Så frågan är vilka signaler moderatorer/admin vill sända ut.
Å ena sidan påtalar man att man fått hundratals anmälningar i den senaste stora konflikten på forumet, vilket belastar moderatorerna. Sen så uppmuntras taktiken att anmäla istället för att svara. Och nu ger såna här fåniga anmälningar utdelning.

Ska vi andra börja leta inlägg där någon uttrycker känslor med smileys på ett negativt sätt mot en annan forumit, eller funkar det enbart åt ena hållet :?:

Jag tycker det hela är störtlöjligt iaf.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav slackern » 2011-07-10 22:11:33

Danne skrev:Men om smileys kan uppfattas som "stötande bilder", så är det nog lätt att börja anmäla folk både höger och vänster för det. Vem här har inte använt en smiley för att uttrycka en känsla, jag har dock aldrig sett en tillsägelse för det tidigare.

Te.x. ---> :twisted: = aggressivt tilltal, vilket är även det ett brott mot forumreglerna. Eller hur?


Om man sätter in den här smileysen i :-)192 i en inlägg om man är arg på en person kan det nog tolkas som ett olagligt hot? Och den är tagen från forumets smileys.

Svårt fall det där men det måste nog avgöras med resten utav det som har skrivits i ett sammanhang som det har skrivits tidigare i tråden. Men jag tycker din är harmlös mot den jag hänvisade till som jag personligen tycker skulle kunna gå under som ett olaga hot. Låt oss säga att jag skulle bli förbannad på dej och säga vänta du bara tills efter nästa möta på Vasas :-)192
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Abbreviation » 2011-07-10 23:29:34

Jag tycker den var stötande, ja, men det beror på att jag är gravid och lider av allvarligt illamående, så jag spydde tyvärr av den. Det är inte så kul, faktiskt, och jag skulle uppskatta om smileys hölls mindre i storleken såväl som i utförligheten gällande spyan. Finns kräsmagade människor och det är inte kul att spy över sin dator.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Alien » 2011-07-11 1:54:02

Danne skrev:
Savanten Svante skrev:Fick mottagaren av det emetofila budskapet nån varning för orimlig korkskallighet på allmän plats?

Nej, snarare istället en eloge för "smart taktik" att använda anmälningar istället för svar i konflikter. Och här är alltså resultatet.

Samtidigt påpekas för mig att missbruk av rapporteringsverktyget lätt kan resultera i varningar, som svar på om jag skulle börja leta motsvarande smileyinlägg på "motståndaren".


Moderator:
Din slutsats om resultatet är fel, eftersom det inte är mottagaren som anmält inlägget utan en annan forumist.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav atoms » 2011-07-11 2:16:15

Jag tycker den är stötande i fel sammanhang; annars är den bara äcklig.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18071
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Alien » 2011-07-11 2:46:16

Jag för min personliga del tycker att

1) Smileyn är störande i sig för att den är stor och rörlig.

2) Smileyn är så pass äcklig att den blir stötande, särskilt som den är så stor.

3) Smileyn blir i sammanhanget ett personangrepp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav nallen » 2011-07-11 7:55:23

Nej, så klenmagad kan man inte vara, det är ju bara en tecknad bildserie på skärmen.

Vad är sammanhanget i det här sammanhanget?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Savanten Svante » 2011-07-11 8:02:11

nallen skrev:Nej, så klenmagad kan man inte vara, det är ju bara en tecknad bildserie på skärmen.

Vad är sammanhanget i det här sammanhanget?


Sammanhanget är FB och hennes kamera, samt det efterföljande tjafset, och en del rimliga reaktioner..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav nallen » 2011-07-11 8:18:32

Savanten Svante skrev:Sammanhanget är FB och hennes kamera, samt det efterföljande tjafset, och en del rimliga reaktioner.

Jo, så långt är jag med. Men mer exakt vad skrevs?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Abbreviation » 2011-07-11 9:21:41

nallen skrev:Nej, så klenmagad kan man inte vara, det är ju bara en tecknad bildserie på skärmen.

Vad är sammanhanget i det här sammanhanget?

Vaddå så klenmagad kan man inte vara? Säger du att jag ljuger? Vad osmakligt.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Miche » 2011-07-11 10:01:14

nallen skrev:Men mer exakt vad skrevs?

post578014.html#p578014
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Truly » 2011-07-11 10:23:12

Tack Miche för länken.
Nu kan jag besvara frågan "Är denna bilden "stötande" nog värt en tillsägelse enligt dig?"

Svar: Ja, den är stötande nog för en tillsägelse.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Zikron » 2011-07-11 10:35:19

Smileyn i sig är inte stötande på något sätt, men den förstärker de stötande ord som Danne skrev. Jag tycker hela skiten ligger på sandlådenivå, där bägge parter bara kastar skit på varandra och försöker få mamma att inse att "det är hans/hennes fel! han började!". Ja herrejävlar, har ni inget bättre för er? Sånt här blir man ju bara bitter av.
Zikron
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2011-06-22

Re: Är denna smiley "stötande"? ( Varning !! )

Inläggav Allanna » 2011-07-11 10:57:06

Bilden rör mig inte ryggen, det är ju bara en smiley? En tecknad grön blobba som gör en brunaktig blobba? Pixar. Sånt rör mig inte i ryggen som sagt.

Däremot borde båda fått en åthutning för personligt påhopp, det de skriver är långt värre än något blobban på bilden kunde producera.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in