Är AS-personer narcissistiska?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Är AS-personer narcissistiska?

Inläggav MolkomAnnor » 2011-06-17 16:13:03

treeman skrev:Jag anser att det nog finns en slags "Narcissistisk personlighetsstörning för autister", som vissa med autismspektrumstörning verkar ha.

Dessa individer kräver att allt och alla i världen ska anpassa sig efter vad narcissisten vill. Om detta inte sker så blir narcissisten irriterad, arg och börjar eventuellt attackera.

Narcissisten saknar nästan helt förmåga och vilja till kompromisser och diplomati. Jag vill ha det så här och så ska det bli attityd. Det angränsar också lite till antisocial eller påminner lite om det. Knappt någon hänsyn tas till andras behov och rättigheter.

"- Jag tycker ju såhär faktiskt och då ska du också göra det".
"- Jag tycker du pratar med för mycket ord så du får uttrycka dej med färre".
"- Jag tycker du är bla bla bla så därför ska du sluta vara bla bla bla".

Jag tror inte narcissisten är ond utan den är helt enkelt så självcentrerad så den inte kan ta hänsyn till andra i så många situationer.

Intressant ämne.
:)


Om vi utgår från en narcissistisk persons syfte med sina handlingar, och å andra sidan en person med ett "Asperger-perspektiv".

Till att börja med har de helt olika utgångspunkter.

Narcissism = grandios självbild, kräver av andra att anpassa sig då de inte sällan betraktar sig själva som gudar. De bär ofta innerst inne på ett förakt mot sig själva, som kan spåras tillbaka till barndomen. (Detta grundar jag på psykiatrins sätt att se på utvecklingen). Om inte dessa personer får den beundran de kräver från sin omgivning kan de ta till starkare åtgärder (manipulation, vrede, osv) för att inte förlora sin självbild, som egentligen är ett uppbyggt försvar.

Aspergers syndrom = perceptionsstörningar, och ett ofta lågt alexitymi (förståelsen inför sina egna känslor och hur andra kan känna/tycka annorlunda). Världen uppfattas därmed mer "skevt", desto intensivare perceptionsstörningar desto mer problematik med sociala relationer.


P.g.a. detta kan man inte utgå från att de har samma grundproblem, men de kan likna varandra även om de uppfattar sin värld olika. Sedan finns det självklart människor som uppfyller kriterier för bägge.
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Är AS-personer narcissistiska?

Inläggav treeman » 2011-06-17 16:18:06

MolkomAnnor skrev:P.g.a. detta kan man inte utgå från att de har samma grundproblem, men de kan likna varandra även om de uppfattar sin värld olika. Sedan finns det självklart människor som uppfyller kriterier för bägge.


Bra inlägg ovan.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Är AS-personer narcissistiska?

Inläggav uniqueNr5 » 2011-06-18 18:10:58

Min gissning är att det är vara vanligare att vara narcissistisk om man besitter en mer extrovert läggning.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Re: Är AS-personer narcissistiska?

Inläggav MolkomAnnor » 2011-06-18 23:20:05

uniqueNr5 skrev:Min gissning är att det är vara vanligare att vara narcissistisk om man besitter en mer extrovert läggning.


Varför tror du det? Blir det inte bara mer synligt hos en "extrovertist"? ^^
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Är AS-personer narcissistiska?

Inläggav biologic » 2011-06-18 23:22:00

Jag har ingen diagnos, men var narcissistisk som barn. Detta ändrades i tolvårsåldern, då insåg jag att jag inte VAR bäst på allt och att alla andra kanske inte var värdelösa...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Är AS-personer narcissistiska?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-19 4:20:47

MolkomAnnor skrev:
uniqueNr5 skrev:Min gissning är att det är vara vanligare att vara narcissistisk om man besitter en mer extrovert läggning.


Varför tror du det? Blir det inte bara mer synligt hos en "extrovertist"? ^^


Man behöver vara det för att få sin bekräftelse. Jag tänker att en narcissist behöver ha överhanden. Det måste in vara så, men jag tänker att det snabbare leder till frustration och risk för elakheter om den inte har det.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Är AS-personer narcissistiska?

Inläggav MolkomAnnor » 2011-06-19 7:00:03

earlydayminer skrev:
MolkomAnnor skrev:
uniqueNr5 skrev:Min gissning är att det är vara vanligare att vara narcissistisk om man besitter en mer extrovert läggning.


Varför tror du det? Blir det inte bara mer synligt hos en "extrovertist"? ^^


Man behöver vara det för att få sin bekräftelse. Jag tänker att en narcissist behöver ha överhanden. Det måste in vara så, men jag tänker att det snabbare leder till frustration och risk för elakheter om den inte har det.


Du har nog rätt i det.
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Är AS-personer narcissistiska?

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-08-21 1:53:09

Jag har AS och upplever mig inte som narcissistisk, har usel självkänsla t.ex.
Däremot har jag en kompis som också har AS som jag tycker verkar lite narcissistisk ibland. Han är ganska högfärdig och självgod, och brukar se ner på folk.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: Är AS-personer narcissistiska?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-08-23 15:58:59

Nej jag upplever snarare ett självhat...
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Är AS-personer narcissistiska?

Inläggav Wine » 2011-08-23 16:36:24

Narcissistiska individer upplever ofta ett självhat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissist ... C3%B6rning
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Är AS-personer narcissistiska?

Inläggav kullan » 2011-08-23 16:44:21

Jag vet inte om jag har denna läggning. Jag har dålig självkänsla och dåligt självförtroende så jag tycker att jag inte är värt nåt. Jag känner mig äcklig och oattraktiv.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Är AS-personer narcissistiska?

Inläggav Lakrits » 2011-08-23 16:46:44

kullan skrev:Jag vet inte om jag har denna läggning. Jag har dålig självkänsla och dåligt självförtroende så jag tycker att jag inte är värt nåt. Jag känner mig äcklig och oattraktiv.

Depression ger också den typen av symptom och det kan nog finnas fler tillstånd som gör det. Var inte orolig, du har inte framstått som särskilt narcissistisk i det jag har läst av dig.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Är AS-personer narcissistiska?

Inläggav kullan » 2011-08-23 17:10:55

Lakrits skrev:
kullan skrev:Jag vet inte om jag har denna läggning. Jag har dålig självkänsla och dåligt självförtroende så jag tycker att jag inte är värt nåt. Jag känner mig äcklig och oattraktiv.

Depression ger också den typen av symptom och det kan nog finnas fler tillstånd som gör det. Var inte orolig, du har inte framstått som särskilt narcissistisk i det jag har läst av dig.


Tack! Nu vart jag lugn. :-)005
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Är AS-personer narcissistiska?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-08-26 1:41:23

Wine skrev:Narcissistiska individer upplever ofta ett självhat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissist ... C3%B6rning

De upplever ofta en "krock" mellan två motsatta självbilder står det.
Självhat i sig är inte ens med i kriterierna.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Är AS-personer narcissistiska?

Inläggav Wine » 2011-08-26 11:38:52

Deadly_Nightshade skrev:De upplever ofta en "krock" mellan två motsatta självbilder står det.
Självhat i sig är inte ens med i kriterierna.


Narcissister upplever ofta självhat/självförakt. Det kan man läsa lite varstans. Det står inte med i kriterierna.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in