Anpassade arbetsuppgifter?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Anpassade arbetsuppgifter?

Inläggav orosmoln » 2014-08-30 9:48:35

Hej hej...

Är det någon/några här som har anpassade arbetsuppgifter/arbetstid? (ni som har arbete nu, tänker jag på)..

Undrar för att jag själv snart ska börja söka arbete igen och har tidigare haft det problematiskt på flera olika sätt, särskilt inom mer sociala arbetsområden samt stressiga. Typ förskolor... Så vill gärna ta del av mer "lyckliga historier" när det kommer till aspergare med anpassade arbetsuppgifter...

Drabbades i våras av en svår, djup depression/psykiskt sammanbrott och hoppas nu på att finna ett arbete anpassat efter mig, då tidigare inte fungerat särskilt bra alls. Kombinationen av för mycket uppgifter + stress tror jag var orsakerna i mitt fall som ledde till detta...

Tack på förhand.....
orosmoln
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2014-08-30

Anpassade arbetsuppgifter?

Inläggav Tooticki » 2014-08-30 10:13:09

Hej!
Jag tror att det finns många lyckliga historier här.
Jag själv jobbar inom förskola. Jag klarar tyvärr inte av det.
Igår hade jag mitt andra möte på af med en fantastisk människa. Hon jobbar med personer som har problem i arbetssituationer. Först pratade vi om lönebidrag. Detta var innan jag börjat jobba igen efter sommaren. Med lönebidrag kunde man göra så att jag slapp de situationer jag inte klarar av. Men nästa gång vi träffades så hade jag kommot igång och jobba igen och då kunde jag inte komma på vad som fungerade. Då berättade hon att de har en arb.psykolog som kan göra tester och se vilka styrkor och intressen jag har och hitta en praktik som stämmer med det. För mig var detta så fantastiskt. Jag har jobbat inom fsk i många år och mått dåligt av det. Under alla dessa år som jag jobbat har jag haft en utragen utbildning som jag nu blir färdig med. Ironiskt nog ska jag då sadla om. Men det skiter jag i.
Den ekonomiska biten blir ju sämre, men för mig spelar det noll roll. Roligare att överleva än att ha pengar. Så både anpassade uppgifter på arbetsplatsen och praktik är alltså möjligt om man har det svårt.
För mig var af lösningen. Jag är OTROLIGT tacksam!
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Anpassade arbetsuppgifter?

Inläggav orosmoln » 2014-08-30 11:09:55

Tooticki skrev:Hej!
Jag tror att det finns många lyckliga historier här.
Jag själv jobbar inom förskola. Jag klarar tyvärr inte av det.
Igår hade jag mitt andra möte på af med en fantastisk människa. Hon jobbar med personer som har problem i arbetssituationer. Först pratade vi om lönebidrag. Detta var innan jag börjat jobba igen efter sommaren. Med lönebidrag kunde man göra så att jag slapp de situationer jag inte klarar av. Men nästa gång vi träffades så hade jag kommot igång och jobba igen och då kunde jag inte komma på vad som fungerade. Då berättade hon att de har en arb.psykolog som kan göra tester och se vilka styrkor och intressen jag har och hitta en praktik som stämmer med det. För mig var detta så fantastiskt. Jag har jobbat inom fsk i många år och mått dåligt av det. Under alla dessa år som jag jobbat har jag haft en utragen utbildning som jag nu blir färdig med. Ironiskt nog ska jag då sadla om. Men det skiter jag i.
Den ekonomiska biten blir ju sämre, men för mig spelar det noll roll. Roligare att överleva än att ha pengar. Så både anpassade uppgifter på arbetsplatsen och praktik är alltså möjligt om man har det svårt.
För mig var af lösningen. Jag är OTROLIGT tacksam!


Men vad roligt för dig! :-)Happy
Hoppas ju på liknande.. Var på möte hos arbetsterapeut på habilitering häromdagen, bara det kändes bra. Men bävar mig lite inför arbetförmedlingen...lite mindre nu dock när du berättar detta.
orosmoln
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2014-08-30

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in