ännu mer skolproblem.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

ännu mer skolproblem.

Inläggav Idaah » 2010-09-23 17:58:23

Ja det är ju inte första gången jag har problem med skolan.
Men nu har jag iaf skrivits in på IV i min hemort. Och det känns faktiskt bra. Kruxet är att de har satt mig i någon AS grupp, men de klassar mig som såpass "extrem" då jag kan panikångest. Så de letar efter en assistent till mig. Vilket verkar gå jätte trögt, men hitta en assistent som bara ska jobba halvtid är väl inte så lätt. Iallafall har det gått en månad nu, innan, i 9an hade jag ett år på mig i min AS klass på högstadiet. Varje vecka var så otroligt dyrbar för mig eftersom jag nästan aldrig var där. Och nu har jag förlorat en hel månad pga av rekorn som inte vill ta emot den som de erbjudit mig utan vill ta en av sina egna, hon sitter och bråkar med facket med andra ord. Men nu efter en månad har de fortfarande inte hört av sig, mamma ringer och ringer och de enda de säger är "det är inte klart än". Så har någon nån idé om hur jag ska göra, ska jag gå dit ändå utan assistent? Eller ska jag kräva att den tiden de har tagit bort från mina terminer ska jag få sen när skolan är slut, alltså över lovet? Jag borde ju kunna kaxa till mig lite och säga något i stil med - "Vad hände med att alla ska få samma chans? Ni har tagit bort en hel månad från alla mina veckor, då får ni se till att jag får tillbaka den månaden" Tror ni något sånt skulle fungera? Eller ska man vara lite smidig? Och svara inte smidig, för jag är så osmidig man kan bli :(
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav opteron » 2010-09-24 3:09:34

Du skriver dåligt så jag vet inte om jag orkar läsa det.

Neurotypiska människor är väldigt manipulativa. Eftersom att du har Aspergers Syndrom kommer du med stor sannolikhet få aktivitetsersättning när du blir nitton år, innan dess får du socialbidrag och vårdbidrag.

Har du så svårt att du inte ens klarar av att ta dig till skolan utan en assistent så har du ingen anledning att jobba, jag säger inte det för att jag vill att du skall bidragsfuska, klarar du inte av att ta dig till ett jobb själv så är det inte lämpligt att du jobbar.

Tjänstemän, är väldigt manipulerande/stränga/cyniska människor, de agerar som iskalla mördare och bryr sig inte det minsta om dina känslor, men se till att stå på dig och gör vad som känns bäst för dig, klarar du gå utan assistent så gå dit men var inte besviken om du inte klarar av det.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Idaah » 2010-09-24 3:12:49

opteron skrev:Du skriver dåligt så jag vet inte om jag orkar läsa det.

Neurotypiska människor är väldigt manipulativa. Eftersom att du har Aspergers Syndrom kommer du med stor sannolikhet få aktivitetsersättning när du blir nitton år, innan dess får du socialbidrag och vårdbidrag.

Har du så svårt att du inte ens klarar av att ta dig till skolan utan en assistent så har du ingen anledning att jobba, jag säger inte det för att jag vill att du skall bidragsfuska, klarar du inte av att ta dig till ett jobb själv så är det inte lämpligt att du jobbar.

Tjänstemän, är väldigt manipulerande/stränga/cyniska människor, de agerar som iskalla mördare och bryr sig inte det minsta om dina känslor, men se till att stå på dig och gör vad som känns bäst för dig, klarar du gå utan assistent så gå dit men var inte besviken om du inte klarar av det.


Det är inte skolan som är svår, det är skolmiljön. För att jag har panik ångest som utlöses i skolan. Och har haft väldigt mycket praktik förr så jag vet att just det är inga problem. Men att sitta stilla i en skolmiljö med andra fungerar inte.
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav opteron » 2010-09-24 3:17:01

Idaah skrev:Det är inte skolan som är svår, det är skolmiljön. För att jag har panik ångest som utlöses i skolan. Och har haft väldigt mycket praktik förr så jag vet att just det är inga problem. Men att sitta stilla i en skolmiljö med andra fungerar inte.


Jo jag vet, jag har ju samma syndrom..

Jag har dock idag inga problem att träffa människor spontant, beror dock på situationen, däremot hatar jag möten och dylikt där man skall sitta i en grupp och jobba tillsammans.

Testa studera på distans då, och om du inte klarar av det så kan du ansöka om något bidrag.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Idaah » 2010-09-24 3:19:15

opteron skrev:
Idaah skrev:Det är inte skolan som är svår, det är skolmiljön. För att jag har panik ångest som utlöses i skolan. Och har haft väldigt mycket praktik förr så jag vet att just det är inga problem. Men att sitta stilla i en skolmiljö med andra fungerar inte.


Jo jag vet, jag har ju samma syndrom..

Jag har dock idag inga problem att träffa människor spontant, beror dock på situationen, däremot hatar jag möten och dylikt där man skall sitta i en grupp och jobba tillsammans.

Testa studera på distans då, och om du inte klarar av det så kan du ansöka om något bidrag.


Det jag har nu är vårdbidrag och sen studiebidrag, men de drar ju bort mitt studiebidrag när jag inte är i skolan. Förresten, de som går på sär kan ju få förlängt barnbidrag istället för stuidebidrag, kan man få det om man ha AS eller måste man ha en utvecklingsstörning?
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav opteron » 2010-09-24 3:31:29

Idaah skrev:Det jag har nu är vårdbidrag och sen studiebidrag, men de drar ju bort mitt studiebidrag när jag inte är i skolan. Förresten, de som går på sär kan ju få förlängt barnbidrag istället för stuidebidrag, kan man få det om man ha AS eller måste man ha en utvecklingsstörning?


Hur mycket får du i handen då av dina föräldrar? Sista frågan vet jag inte, använd google. :wink:
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav opteron » 2010-09-24 8:55:44

Men bara för att du inte jobbar eller studera så betyder det inte att du skall sitta hemma hela dagarna, äta chips och dricka fanta framför datorn ;) Försök rehabilitera dig så gott du kan, dvs gå utanför hemmet.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Idaah » 2010-09-24 9:24:28

opteron skrev:Men bara för att du inte jobbar eller studera så betyder det inte att du skall sitta hemma hela dagarna, äta chips och dricka fanta framför datorn ;) Försök rehabilitera dig så gott du kan, dvs gå utanför hemmet.


Hm, och vart har du fått det ifrån då? :) Eftersom jag blev itutad som barn att man bara äter sånt på helger, så inte skulle jag äta det på vardagar. Och utanför hemmet är jag också.
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav opteron » 2010-09-24 9:27:11

Idaah skrev:Hm, och vart har du fått det ifrån då? :) Eftersom jag blev itutad som barn att man bara äter sånt på helger, så inte skulle jag äta det på vardagar. Och utanför hemmet är jag också.


Med eller utan assistent? Från ungdomar.se.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Idaah » 2010-09-24 9:28:35

opteron skrev:
Idaah skrev:Hm, och vart har du fått det ifrån då? :) Eftersom jag blev itutad som barn att man bara äter sånt på helger, så inte skulle jag äta det på vardagar. Och utanför hemmet är jag också.


Med eller utan assistent? Från ungdomar.se.


Utan helt klart, jag fungerar helt i vardagen, utan problem. Det är skolan som kör ihop sig.
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav Idaah » 2010-09-24 9:30:55

opteron skrev:
Idaah skrev:Hm, och vart har du fått det ifrån då? :) Eftersom jag blev itutad som barn att man bara äter sånt på helger, så inte skulle jag äta det på vardagar. Och utanför hemmet är jag också.


Från ungdomar.se.


Har du pratat med mig där? :S Isåfall bör du veta att jag inte varit inloggd på många månader..
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav Peace » 2010-09-24 12:49:00

opteron skrev:Eftersom att du har Aspergers Syndrom kommer du med stor sannolikhet få aktivitetsersättning när du blir nitton år, innan dess får du socialbidrag och vårdbidrag.


Socialbidrag för att man har aspergers? Inte i min kommun iaf. Fick inte ens bidrag för att ha råd att studera på annan ort, så nu sitter jag hemma utan sysselsättning. Vad är vårdbidrag?
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Idaah » 2010-09-24 17:56:12

Peace skrev:
opteron skrev:Eftersom att du har Aspergers Syndrom kommer du med stor sannolikhet få aktivitetsersättning när du blir nitton år, innan dess får du socialbidrag och vårdbidrag.


Socialbidrag för att man har aspergers? Inte i min kommun iaf. Fick inte ens bidrag för att ha råd att studera på annan ort, så nu sitter jag hemma utan sysselsättning. Vad är vårdbidrag?


Vårdbidrag är något du kan få ut på försäkringen. Eller ja jag som är under 18 så får min mamma dom pengarna. Men om jag inte förstått det helt fel så kan man bli nekad, tror man får det om man tex inte kan jobba eller om ens förälder tex tvingas skippa sitt jobb då och då pga att ta hand om sitt barn. Men tror bara man kan få det upp till 19 års ålder. Så kan man få det om man adopterat också, men det hör ju inte riktigt hit.
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav opteron » 2010-09-24 18:10:16

Idaah skrev:Har du pratat med mig där? :S Isåfall bör du veta att jag inte varit inloggd på många månader..


Negative.

Googlade på din epost bara.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Ganesh » 2010-09-24 18:13:28

Det finns exempel på att elever som har AS eller liknande har varit inskrivna på IV, men i realiteten studerat på KomVux.

Det har i en hel del fall fungerat bra, det är ju litet lugnare på KomVux.

Men det kräver ju att ungdomsgymnasiet och KomVux kan prata med varandra.

Generellt sett krävs ofta, i mindre kommuner att man kan tänka utanför boxen. I litet annorlunda och nya banor. För att hitta lösningar som funkar för individen.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav A » 2010-09-25 19:53:03

Var går du nu? Nobel AS?
Där ska du isf kunna få den anpassning du behöver, sitta själv, anpassat antal timmar o ämnen mm.
Har du ingen mentor? Den ska hjälpa dig med detta.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Idaah » 2010-09-25 20:17:49

A skrev:Var går du nu? Nobel AS?
Där ska du isf kunna få den anpassning du behöver, sitta själv, anpassat antal timmar o ämnen mm.
Har du ingen mentor? Den ska hjälpa dig med detta.


Nej det är inte på Nobel, man var tvungen för att ha G i ämnen där sa de åt mig. Och eftersom jag inte fått börja skolan är så har jag inte fått någon mentor, inga böcker, ingenting.
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav andypandy » 2010-09-26 9:48:03

Jag tycker att det är rent åt helvete. Du ska inte behöva utstå något liknande. Skolan skall ge dig den hjälp du behöver. Att den inte ens ger dig böcker är riktigt illa.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav Idaah » 2010-12-03 14:57:46

Längesedan jag skrev här nu, men iallafall. Som jag skrivit har jag skrivits in på IV i min hemkommun, men ingen tog ansvar för mig, fick inga böcker osv. Nu är det december, och jag har fortfarande inte fått börja skolan !? Vad är det här för skämt? Min mamma ringer dit gång på gång men inget svar, jag har fått en assistent. Han hör inte heller av sig. "Alla ska ha samma chans", jo eller hur. Terminen är snart slut och jag har inte ens fått börja skolan än.
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in