Angående utredning, asperger, ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Angående utredning, asperger, ADHD

Inläggav aspmiss » 2009-06-03 1:20:59

Ny här!

Hej!

Är det någon av er som kan berätta hur er utredning gjordes?

Förvirrad och chockad. Förstår ingenting....

Jag och min läkare kom överens om att jag skulle göra en neuropsykiatriska utredning, och att då tidigare diagnoser som personlighetsstörning, shizoida drag, trötthet etc. kanske skulle kunna förklaras.

Väntat sedan förra sommaren, och i våras hänvisade vårdgarantikansliet mig till en privat enreprenör som gör utredningar, som de beställer/lägger ut på, då det är längre kö på psyk.mottagningarna.
Vid en första tel kontakt kände jag "dålig" personkemi med utredaren, och ville ha en annan. Blev övertalad av min läkare och "vårdgarantin" att ändå gå, eftersom fk slängde ut mig från sjukbidrag, och ansåg att jag var arbetsför till 100%.
(Lyckades med hjälp av läkaren, efter ytterligare intyg, ordna 4 mån förlängning från fk, för att få lugn och ro under utredningen som sades vara krävande.)

Var i mars vid ett första möte och talade med en man (psykiatiker, utredare) och kvinna (beteendevetare, ansvarig för tester), mötet varade ca 1.5 tim. Lite övergripande, uppfattade att man ställde olika frågor för att kunna ringa in problemen. Det enda jag direkt kommer ihåg från det första mötet är......det har jag just nu glömt också....ja, just det om jag var känslig för ljud. (hatar tickande klockor bl a)
Fick också vid detta möte veta att en utredning tar ca 4-6 veckor.

Veckan efter var jag hos kvinnan och gjorde olika tester i lite mer än 2 timmar. Förmodligen dessa tester som det talas om, trycka på en knapp på datorn, rabbla baklänges, summera siffror etc. Det kändes ok.

Får besked om att jag ska träffa mannen igen för samtal. Efter ett tag får jag en tid om 7 veckor????? vilket stressar mig, då förlängningen med fk börjar rinna ut.

När andra mötet börjar ska jag få veta sammanställning av testresultat,
vilka säger, inga svårare problem. (?????)
Vissa uppföljnings frågor ställs bl a om det finns asperger i släken, om jag haft maniska perioder, alkhol, nej, nej nej.

Jag får veta att jag inte uppfyller kriterier för asperger, att jag måste börja söka arbete och ansöka om försörjningsstöd.

Den arbetsutredningen som psykiatikern samtidigt skulle göra bestod av att fråga vad jag ville arbeta med.

Ifrågasatte hela utredning och fick höra att jag kunde få ett second opinion. De skulle höra av sig. Har inte efter två veckor hört ett pip, och ska träffa utredarna om en vecka igen för slutdiagnos.
(det andra mötet tog ca 1.5 tim.)

Jag förstår inte att de överhuvudtaget kan ställa en diagnos?? De vet inget om mig eller mina problem. Känner ofta igen mig i beskrivningar från böcker, här på forumet etc. Inga frågor har ställts om problem som; relationer, uppväxt, stress, trötthet, arbeten, kommunikation etc. etc.
NO NOTHING??

Tycker hela utredningen är ett skämt, otroligt oseriöst.
Samtidigt som jag inte direkt vill ha en aspergerdiagnos, skulle det vara skönt med en förklaring varför allt varit så svårt och livet så tungt.

aspmiss

ps.
känner väl igen det som nämns i forumet som ingångssättningsproblematik, svårt att behålla vänner, trötthet, bubblor, sena nätter etc.
Senast redigerad av aspmiss 2011-05-04 19:44:08, redigerad totalt 1 gång.
aspmiss
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2009-06-01
Ort: stockholm

Inläggav ling0n » 2009-06-03 11:59:19

Ja det låter väldigt oseriöst. Skaffa personligt ombud kanske, om du känner att det är tungt själv?
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 19:44:08, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav A » 2009-06-06 17:44:21

Hej

Känner till andra som mött liknande problem så det skulle vara intressant att veta vad det här "teamet" heter o de två du träffat. Du kan skicka ett meddelande till mig så hänger vi inte ut deras namn här.

Jag har tidigare pratat med vårdgarantikansliet o andra instanser i Stockholms läns sjukvård så det här borde man nog också ta upp med dem.

Du ska iaf begära att få kopior på allt som finns på papper från utredningen, inte bara deras sammanställning och utlåtande. Påstår de att du inte kan få det så tala om för dem att de har fel och hänvisa till patientjournallagen.

Det enda du inte kan få är de anteckningar som psykologen gjorde under det test du beskrev. Men allt annat har du rätt att få.
Senast redigerad av A 2011-05-04 19:44:08, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

svar till A

Inläggav aspmiss » 2009-06-09 10:17:38

Hej!

Vet inte hur jag mailar dig direkt? Hur gör man när man svarar på ett svar i inlägget?

Utredningen görs av en privat psykiatri mottagning i stockholm, där en fristående kbt terapeut tas in för att göra testerna. Kan maila namnet till dig. Har talat med vårdgarantin, men de har inte fått klagomål och skulle notera? detta. Det verkar inte ha ett medicinska kunnande och vet inte vad de ska göra.

De verkar vara en terapeut som sitter i boxen, och är väldigt låst av den.
Eftersom jag inte har t ex tics så är det inte asperger, för det finns alltid, säger de.
Jag har uppfattat asperger i huvudsak när det finns mycket problem i relation/interaktion med människor, vilket genomsyrat mitt liv. Detta har de inte ens tagit upp el. frågat om.
Detta gör att jag känner mig rädd för att försöka återgå till arbetsmarknaden, då jag inte förstår vad som händer. Blir ofta utsatt för utfrysning, avståndstagande, missförstånd, kostiga konflikter etc. vilket tröttar mig, och gör att jag drar mig ännu mer tillbaka.

aspmiss
Senast redigerad av aspmiss 2011-05-04 19:44:08, redigerad totalt 1 gång.
aspmiss
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2009-06-01
Ort: stockholm

Re: svar till A

Inläggav Alien » 2009-06-09 10:27:35

aspmiss skrev:Hej!

Vet inte hur jag mailar dig direkt? Hur gör man när man svarar på ett svar i inlägget?
aspmiss


Klicka på "pm" under A:s inlägg så kan du skicka pm direkt till A. Då kan bara A läsa det.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:44:08, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: svar till A

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-09 11:52:47

aspmiss skrev:Eftersom jag inte har t ex tics så är det inte asperger, för det finns alltid, säger de.


Jaha, jag har hittils inte sett några tics hos de aspergare jag har träffat men jag känner ju inte så många. Däremot har jag själv tics ibland så de får väl ge mig diagnos i stället... :roll:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:44:08, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: svar till A

Inläggav alfapetsmamma » 2009-06-09 14:49:39

aspmiss skrev:
Eftersom jag inte har t ex tics så är det inte asperger, för det finns alltid, säger de.


Nu vet jag inte vem som missuppfattat vem, men tics KAN finnas vid AS, men är inget krav annat än för Tourettes syndrom... ?! :shock:

När jag läser ditt inlägg så känns det nästan som den som utreder blandat ihop sina "inköpslistor" och utreder om du har Tourettes och inte AS. Det DU nämner som grundproblem för dig ÄR ju grundproblemet vid AS...

Nog för att det finns andra svårigheter än svårigheter i social interaktion och kommunikation men det är ändå det grundläggande, som krävs för diagnos.

Skriv till A, det låter bra ja.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:44:08, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2009-06-09 16:04:31

Ja, jag håller med alfapetsmamma.

Måste säga att bland all inkompetens jag har läst folk drabbas av så verkar det här vara bland den elementäraste. Herregud, när införs det någon kompetenstillsyn för npf-utredare? Det här är farligt.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:44:08, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2009-06-09 16:16:34

Ja, vi får nog fanimig börja med något slags "OA:s svarta lista" på vår hemsida. Där vi bloody well HÄNGER ut de oseriösa som inte kan det de utger sig för.

Man tror gång på gång att man har hört det värsta man kunde tänka sig från någon ny här på forumet som mött någon "seriös" aktör för utredning eller liknande...

...och gång på gång tas man ur den illusionen, och får höra något ännu värre än någonsin förr. :(

PM:a mig också vilka dessa är, är du snäll! Jag tror ordföranden i Organiserade Aspergare är vad de skulle behöva höra ifrån. Att det kanske t o m skulle kunna sätta lite myror i huvudet på dem själva om vad fan de tror de pysslar med.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:44:08, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav clivia » 2009-06-09 16:26:30

Pemer skrev:Ja, vi får nog fanimig börja med något slags "OA:s svarta lista" på vår hemsida. Där vi bloody well HÄNGER ut de oseriösa som inte kan det de utger sig för.

Man tror gång på gång att man har hört det värsta man kunde tänka sig från någon ny här på forumet som mött någon "seriös" aktör för utredning eller liknande...

...och gång på gång tas man ur den illusionen, och får höra något ännu värre än någonsin förr. :(

PM:a mig också vilka dessa är, är du snäll! Jag tror ordföranden i Organiserade Aspergare är vad de skulle behöva höra ifrån. Att det kanske t o m skulle kunna sätta lite myror i huvudet på dem själva om vad fan de tror de pysslar med.

tBH
jag tror på en svartlistning publikt vore bra, MEN att sådan görs med informerande till de som svartlistas...

tex:
Som ovan, man skriver (skriftligen) på något sätt till dem och säger: "vi anser inte detta är seriöst, ni har x tid att inkomma med en förklaring (behöver inte gå in på enskilda falls detaljer men de ska framföra deras arbetssätt)" --beroende vad de säger, så tar man vid det då.
Väljer de att vägra samarbeta eller för den delen bara rent av ignorera, lägg upp dem på en lista.

Man kan alltid fråga patientnämn eller något om tillstånd för sådan lista.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:44:08, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Pemer » 2009-06-09 16:34:51

Mmm... precis! Varning först, svartlistning sedan.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:44:08, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2009-06-09 18:40:02

Håller med tidigare skribenter om att denna utredning låter oseriöst genomförd.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:44:08, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav MsTibbs » 2009-06-09 20:16:31

Ju längre köer till NPF-utredningar ju fler "oseriösa" eller åtminstone ovana kommer dyka upp på marknaden för att få bort köerna.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 19:44:08, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav DodeN » 2009-06-09 23:56:55

Aspmiss: gör som A säger och se till att få ut journalkopior. Sitter i en liknande sitation med sambon nu där man bortförklarar eller inte ens kommenterar delar av hans problematik och kallar allt ADHD, ni skulle inte tro mig om jag berättade vad utredaren har sagt och har för stereotypa bilder av personer med AS.

Jag som har ADHD känner inte igen mig i sambons problematik och det som utredaren säger är ADHD och inte AS-problematik. Så ge inte upp utan gå efter din magkänsla och ta hjälp härifrån för att få till en vettig utredning. Få fel svar och knasiga utredningar stjälper bara så mycket mer.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 19:44:08, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav Pemer » 2009-06-10 0:16:04

Häng ut... häng ut... häng ut...

Det är våra liv de leker med... hmpf...

Nog nu!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Aspergare och vården



Logga in