Andreas Fries besöker OA på Autistic Pride Day

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Andreas Fries besöker OA på Autistic Pride Day

Inläggav Pemer » 2011-06-11 23:34:04

OA:s utåtriktade aktivitet på Autistic Pride Day, 18 juni, blir i år ett miniseminarium på temat myterna, missförstånden och okunskapen om AS, med en mycket passande extern deltagare inbjuden som tackat ja - Andreas Fries som skrev så fina debattartiklar i Läkartidningen i höstas.

Autistic Pride Day, som OA nu ger den svenska beteckningen Autisternas Dag, är i år en lördag och det var upplagt för att lägga upp schemalagda aktiviteter under åtskilliga dagar. Döm om min förvåning vid surfandet på Aspies for freedoms forum när det står klart att OA:s uppmärksammande av "autistveckan" torde vara världens mest omfattande i år. I fjol hade APD till och med ett officiellt tema, "Perspectives, not fear", i år syns inga officiella yttranden inför dagen från AFF centralt.

Men OA kör på med aktiviteter för medlemskåren under 5+1 dagar i rad, med Pemer-middagen på Vasa's tisdag 21 juni som inofficiell "bonus" för alla som vill (alla Pemer-tisdagar är ju lika öppna för alla med NPF-diagnos men räknas inte som OA-aktiviteter, även om det mycket väl kan vara en majoritet närvarande som är medlemmar). Inklusive den kvällen är tre programpunkter öppna även för icke-medlemmar i OA.

Miniseminariet är således lördag 18 juni kl 12.00 i bostadsrättsföreningen Akvarallens fritidslokal i Tullinge, till höger om porten Elgentorpsvägen 15. Det är öppet för alla intresserade, inklusive att bl a företrädare för Autism- och Aspergerförbundet och Attention, samt massmedia bjuds in nu under veckan. Det är väl en högoddsare att det kommer alltför många från media, om ens några, men hoppas gör man ju...!

Den första öppet tillgängliga programpunkten är att jag håller ett föredrag kl 18.30 på torsdagen den 16 juni i Huddinge Folkets Hus (innan OA Stockholm har extra årsmöte där kl 19.30). För föredraget gäller en entréavgift motsvarande OA:s modesta medlemsavgift på 50 kr, och så får man välja om man vill ha ett medlemskap "på köpet" eller inte.

I övrigt handlar det om medlemsaktiviteter som Gröna Lunds-besök, promenad upp på Aspberget i Norsborg och filmkväll (Mary and Max). Du som inte redan är OA-medlem läser allt om autistveckan här, och är jättevälkommen att komma med oss!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Andreas Fries besöker OA på Autistic Pride Day

Inläggav Sam » 2011-06-12 11:43:11

Krävs föranmälan ?
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Re: Andreas Fries besöker OA på Autistic Pride Day

Inläggav Pemer » 2011-06-15 21:50:34

Visste väl att det var något jag hade glömt.

Samma sida jag länkade till i slutet av inlägget ovan har sedermera begåvats med ett formulär för anmälan att man vill komma. Å andra sidan lär vi väl inte stoppa någon som kommer utan föranmälan i porten heller, men det är trevligt att ha en bild av läget. :)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Träffar



Logga in