Andra aspergare o folk med andra svårigheter är inte snälla

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Andra aspergare o folk med andra svårigheter är inte snälla

Inläggav unicornsfinns » 2016-02-07 17:38:18

Jag och min vän bråkade för 1 år och 2 månader sen. Då började hon vara med sin barndomsvän som har ADHD. Den med adhd går i samma klass som min vän. Jag var först också vän med ADHDpersonen men sen hände något som gjorde så att vi inte var vänner längre. De var med varandra och jag var ovän med min vän. Sedan bad jag om förlåtelse till min vän efter vi hade bråkat i 2 månader. Då tog det ett tag innan vi blev vänner igen för att en annan aspie+adhdpersonen ville vara med min vän ifred och min vän inte vågade säga emot dem. Den andra aspien går också i min väns klass. Den andra aspien slutade efter ett tag att vara med min vän och jag och ADHDpersonen delade på den här vännen. Jag var alltså med min vän då ADHD personen inte såg eller då den inte brydde sig. Det var stor konkurrens mellan jag, min vän och adhdaren. Det blev bättre i slutet av mars, april någon gång. För då började adhdaren vara med en aspig kille och en tjej med lite lågbegåvning. Det var bra till i början av maj.

I början av maj började min vän vara med den lågbegåvade tjejen, den aspiga killen och adhd personen. Den aspiga killen och den lågbegåvade tjejen går i en paralellklass till min vän. De började gå iväg från mig, det var inte längre adhd personen som ledde. Utan det var den lågbegåvade tjejen. Innan skolavslutningen började de vara i ett gäng och fryste ut mig. Min vän började bli styrd av den lågbegåvade flickan.

När vi kom tillbaka efter sommarlovet så hade min vän slutat prata med mig. Hon gick hela tiden med den aspiga killen och den lågbegåvade tjejen. ADHD personen gick i skymundan i deras gäng. Alltså hon var som en skugga efter dem. Hela hösten så var inte min vän med mig. Då hon var ensam så var hon annorlunda mot mig, ledsen typ. När jag kom till dom så sa den lågbegåvade: -Kom vi går! Jag väntar här på dig (alltså min vän)! Kom till mig! Jag hade då förstått att det måste vara den lågbegåvade som säger åt min vän att inte gilla mig. När det hade gått ett tag in på hösten så slutade adhd personen att vara i deras gäng. Då blev adhdaren helt ensam typ.
Under hösten kom den lågbegåvade och den aspiga killen fram till mig och sa: -Din kompis vill inte vara med dig längre! hihihihhi. Tjejen tar även med killen och min vän bort från mig eller ber killen att gå och kolla om jag är i närheten. Killen har ju troligen asperger.

Andra dagen på vårterminen gick jag till min lärare och berättade att min vän har tiden från maj-december blivit konstig. Hon är osäker, ledsen då hon ser mig. Jag berättade att den lågbegåvade och den aspiga killen drar iväg min vän, att de gömmer sig från mig. Att det måste bero på dem därför att min vän inte är med mig. Min lärare sa att hon skulle gå och prata med den aspiga/den lågbegåvades lärare därför dom 2 går i samma klass. Som sagt hon gick och pratade med deras lärare och deras lärare sa till dem att de skulle låta min vän vara med mig varannan dag. Då kom plötsligt min vän till mig, hon skrattade och hon lät sig inte styras av dessa 2. De hade alltså tagit till sig vad deras lärare hade sagt. Det höll i cirka 2 veckor. Min vän ville vara med mig men hon var väldigt rädd för vad den aspiga/den lågbegåvade skulle göra mot henne då.

Efter 2 veckor in på vårterminen så blev min vän konstig igen. Den sista dagen som jag träffade min vän innan hon blev konstig igen så sa hon att den lågbegåvade flickan och den aspiga pojken tvingar henne att välja mellan att vara med henne/honom och att vara med mig. Annars så börjar den lågbegåvade vara elak mot min vän. Jag visste inte riktigt om jag skulle tro på det. Den dagen var vi med varandra. Måndagen efter så var hon konstig. Då förstod jag att hon inte vågar göra den lågbegåvade ledsen.

Jag orkade en vecka till då det var sådär. Förra veckan gick jag och pratade med min lärare en gång till och jag säger då att min vän är konstig i sitt beteende liksom ledsen. Jag säger också att min vän säger att den andra tjejen tvingar henne att välja mellan oss. Min lärare säger att antingen är det min vän som inte vill vara med mig eller så är det mot allförmodan att hon blir tvingad att välja. Min lärare bestämmer sig för att berätta historien för min klassföreståndare. Därför att min klassföreståndare också undervisar min vän i samma ämne som denna undervisar mig i. MEN jag och min vän går inte i samma årskull. Denna skulle undervisa min vän i detta ämne senare under den dagen.
Min lärare säger att jag måste vara beredd på både ett negativt och ett positivt svar. Min klassföreståndare skulle prata med min vän när hon hade det ämnet.

Senare under den dagen så kommer min lärare till mig och återkopplade vad hon sa till min klassföreståndare och vad klassföreståndare har sagt till min vän. Min klassföreståndare hade frågat min vän rakt ut om hon ville vara med mig eller om hon inte ville det. Hon sa åt min vän att vara helt ärlig. Min vän svarade att hon ville vara med mig, men att hon är enormt pressad av att vara tvingad att välja. Hon sa till min klassföreståndare att hon hade varit pressad av den lågbegåvade sedan i maj att välja mellan oss. På lunchen den dagen så hälsade min vän på mig men såg lite ledsen ut för att jag hade fått veta att den lågbegåvade var så taskig.

Jag och min vän pratade tillsammans med min klassföreståndare dagen efter det. Min vän började nästan gråta när hon sa att hon ville vara med mig men att hon inte vågar för att hon är rädd för att bli mobbad av den oförstående flickan och den aspiga killen. Vi bestämde att vi kunde vara med varandra en morgon i veckan då dom andra två speciella inte ser. Därför de måste ha idrott då på den tiden. För de har raster ofta samtidigt som min vän, och det är ofta samma raster som jag och vännen har samtidigt. Min vän sa att hon har mått dåligt hela hösten och att många på skolan har frågat henne hur hon har mått. Det syns både på jag och min vän att vi ej har mått bra. Min klassföreståndare sa att hon skulle fundera på hur skolan ska få de 2 väldigt annorlunda andra personerna att förstå. Dagen efter det här pratet så var jag och min vän med varandra och köpte godis och hade roligt på en rast. När jag då hade lektion med min klassföreståndare på slutet av den dagen så sa denna att denna hade pratat med de två annorlunda (aspiga och lågbegåvade). Denna undervisar också för dom i samma ämne som denna undervisar mig i. Min klassföreståndare säger då att dom har sagt att dom inte har gjort något mot mig och att de inte har sagt något åt min vän. De spelar totalt oskyldiga. De verkar inte vara medvetna om hur stor skada de har orsakat.

Min klassföreståndare säger att vi MÅSTE ha ett möte ihop alltså hon, jag, min vän, den aspiga killen, den lågbegåvade, den lärare som jag berättade först för och som den aspiga och den lågbegåvade också har som lärare. Om hur taskiga de är mot jag och min vän och att de måste förstå hur man är och att de inte får ljuga. Så vi kommer måste ha ett möte till veckan. Både jag, skolan, mina föräldrar och min vän vill ha detta möte. För min lärare ringde hem till min familj och berättade hur dåligt läget ser ut.

Så undrar om de kommer ljuga då också?, eller att de kommer fortsätta göra saker då de vuxna inte ser. För killen har asperger, jag har asperger och den tjej som inte är snäll måste ha en lågbegåvning för det märks. Min vän är den enda som inte har någonting. Ni aspergare här, har ni träffat på en aspergare som är taskig mot er? Eller någon med något annat funktionshinder som är taskig mot er eller mot era vänner?
unicornsfinns
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2016-01-16

Andra aspergare och folk med andrasvårigheter är inte snälla

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-07 18:11:39

beskriver du ett gäng diagnoser eller ett gäng människor? jag förstår ingenting av din text, tyvärr. människor med diagnoser är inte mindre människor och det finns inget generellt i att dom skulle vara taskiga pga deras diagnoser.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Andra aspergare o folk med andra svårigheter är inte snälla

Inläggav Bonddrengen » 2016-02-09 18:35:32

Unicornsfinns: Människor är människor oavsett sin diagnos. Somliga är snälla, andra är elaka. Somliga är ärliga, andra är falska och ljuger. Kommer de att fortsätta efter ert möte med läraren? Kanske inte men troligen, men på ett annat sätt istället då (psykisk mobbing kan se olika ut…).
Men låt dem inte styra eller påverka ditt liv, det är de inte värda. Ignorera dem om du ser dem och låtsas som att det regnar.
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Andra aspergare o folk med andra svårigheter är inte snälla

Inläggav Alien » 2016-02-09 18:56:51

Kamratintriger tycks förekomma både bland vanliga och aspergare. Jag tycker att om några säger till en kompis "om du är med henne får du inte vara med oss!" så är de rätt dåliga kompisar, och då borde hon välja dig. Men denna din kompis verkar inte så pålitlig el stark. Så det bästa vore om du kunde hitta andra vänner. Och nej, man kan inte lita på att aspergare ska vara snällare än andra, ens mot andra aspergare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in