anatomi

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

anatomi

Inläggav dumle » 2010-07-12 11:50:17

Det var ett tag sedan jag skrev här på forumet.
På börjar en tips tråd.

Jag vill redogöra lite mera fakta om anatomi. Jag tycker det är intressant.
Jag har läst fakta om ryttarens sits och hur den påverkar och kan förbättras inom häst ridning/hoppning/dressyr.
Men faktan är så pass intressant att de kan användas till att förbättra kroppshållningen för de som känner att de vill få en bättre kroppshållning.

Jag upplever min kroppshållning som inte direkt bra för mig. Framåtlutande kroppshållning med gamnacke. Men jag kämpar med att förbättra min kroppshålllning till att bli rakare, att bli mera rättuppstående i sin kroppshållning.

Jag vet sedan tidigare att magmusklerna har en viss betydelse, med starkare magmuskler blir man rakare i kroppen. Blir mera rättuppstående. Den faktorn är korrekt.

Jag gör en övning som är bra för överlivets muskler efter övningen känner jag att jag rör mig rakare i mina rörelser.

• Man ligger på magen och vilar på armbågarna med armarna riktade framåt.
• Lyfter skjärten i vädret i liten bit över marken, från sidan sett är kroppshållningen rak.
• Som en rak planka. Till att börja med klarade jag bara av 15 sekunder men nu är jag stark nog att klara av 1 minut.
• Det får absolut inte göra ont i ryggen.
• Känner att musklerna i överlivet får lite motion, mycket nyttigt tips.

Om jag vill nämna något om varför jag blivit framåt lutande. Jag har läst att kroppen vill skydda sig från hot, när man blir tex mobbad…man blir krum i sin kroppshållning. Och försöker skydda sig, med hjälp av sin kropp omedvetet. Försätta kroppen i ett försvars läge.
Placera armarna i kors på bröstet.

Ni vet väl med er när ni har ett dåligt själv förtroende hur lätt det är att vara ihopkrupen och när man är stolt över något och bär ett bättre självförtroende hur lätt det är att vara mera rakryggad.

Det finns neutrala muskellägen som jag vill att min kroppshållning skall komma till automatiskt
Jag övar mig och som ger mig en bättre korrekt kroppshållning.
Liksidigheten är att eftersträva vänster sida och höger sida av sin kropp. Det är lätt hänt att man har stelheter i vissa muskelpartier tex nacke, bröst ryggen,,
Och kroppen vill kompensera obalanser i koordinationen mellan olika delar av muskelpartierna. (överkurs)
När man blir äldre är bröstryggen en del som kan bli stelare,
Tycker jag man känner sig stelare i sina rörelser.
Jag brukar rulla ihop en matta och placera mattan mattan under ryggen när jag ligger på golvet. En väldigt skön övning.
En simpel övning som kan korrigera låsningar i ryggkotorna.
Och så till hjälp för en bättre rättuppstående kroppshållning.
Att bli rakryggad ger en stabiliserande effekt på kroppshållning och rörelsemönster.
Andningen är och ett viktigt ämne som jag vil nämna lite kort. När man blir stressad andas man mera grunt. Man förflyttar både tyngdpunkt och inälvor mera uppåt i kroppen.
Att sjunga är bra för diafragman.

När diafragman får jobba på rätt vis pressar den ned inälvorna i bäckenet. och man får en stabilare tyngdpunkt .

Med djup andning kan man koncentrera sig bättre, får inälvorna att placera sig längre ner i kroppen.
Man sänker tyngdpunkten..och känner sig mera stabil i sitt balans..inga lätta förklaringar jag ger mig på??? :D :!:
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

klassisk övning

Inläggav dumle » 2010-07-12 12:32:14

en klassisk övning/test är när man hjälp av kompis gör enligt följande.uförs av 2 personer.
1-Du står upp.
2-komisen står nära,vid sidan o intill en och placerar ena handen över din panna.
3-och trycker lätt, med liten kraft mot pannan.

När kompisen gör så, skall du koncentrera dig på solar plexus punkten på magen. placerad strax nedan för bröstbenet och dess revben i mitten av kroppen.
(du känner en liten tapp och strax nedanför detta område kallas för solar plexus.)

övning nr 2 be samma kompis trycka mot din panna, men vid samma tillfälle skall du INTE koncentrera dig solar plexus..

skriv gärna i tråden vilket resultat ni får... :D
vilken balans kände ni att ni hade i de 2 övningarna
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in