AMS - Rekryteringsföretag gör mig galen

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

AMS - Rekryteringsföretag gör mig galen

Inläggav outzaidur » 2010-06-10 10:47:58

Nu sitter man i skiten igen. Som vanligt. Precis som många andra med Aspergers så ser jag helt normal ut och det finns "nästan" inga skäl till varför jag skulle vara handikappad utåt sett. Många tror jag är helt normal och kan fungera helt normalt men så är det verkligen inte.

Jag är varken utvecklingsstörd eller förståndshandikappad. Men heller inte kapabel till att arbeta mer är 50% (mindre egentligen då jag blir sjuk ofta).

Så inte 100% eller 0%.

Eftersom jag precis blivit färdig med min utbildning (se diplom nedan) tänkte vi såhär: att jag skulle söka arbete som IT-tekniker på 50% praktikplats (ingen anställning eller lön till att börja med). Men det är ju helt omöjligt!

Var söker man jobb? Vilken institution är det som staten finansierar för att få arbetslösa ut på marknaden? That's right, Arbetsförmedlingen, AMS.
Efter att ha suttit och letat genom AMS annonser i mer än 4 veckor har jag kommit fram till att 95% av alla annonser där kommer ifrån Rekryteringsfirmor. Varför är detta ett så stor problem? Jo, dom har 0 intresse av folk som vill praktisera gratis på 50%. Det tjänar rekryterarna inget på! Dessutom finns det noll utrymme att vara sjuk när man är inhyrd konsult från en rekryteringsfirma.

Hur i helvete blev det såhär? Jag kommer ihåg när företag och kommuner själva annonserade på AMS. Nu är det helt omöjligt att få kontakt med dem utom via rekryteringsfirmor!

Vi som har problem med 100% tjänster och ibland blir sjuka har inte en chans på den nya arbetsmarknaden. Det finns inget utrymme för praktikanter. Trainee program låter fint men hur många platser finns det för handikappade?

Nu ger jag snart upp och tar ett jobb som gatustädare istället.


[mod]Admin

Tog bort personuppgifter. Det är aldrig lämpligt att posta namn, personnummer eller andra personliga uppgifter om sig själv på ett internetforum.[/mod]
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav ragnevi » 2010-06-10 11:10:16

Vänd dig till de företag som du kan tänka dig att arbeta på direkt istället och fråga dem om de är intresserad av att du kan få praktisera där.

När det kommer till arbetsförmedlingen så undrar jag om du har berättat för dem att du har Asperger?

Begär att få träffa en SIUS-konsulent i så fall istället för deras vanliga handläggare.

Jag gjorde en föreläsning för SIUS-konsulenter förra veckan, och de menade på att det finns ingen idé att försöka komma in i rekryteringsprocessen när det väl finns en platsannons.
Då har företaget redan bestämt sig för vem man vill ha.
Istället letar de efter företag som kan tänka sig rekrytera, men inte vet om det ännu.
De letar alltid efter jobb, även om en del börjar som praktik, men det resulterar ofta i jobb med t.ex. lönebidrag.

Om det fungerar också i verkligheten, ingen aning.

Men de privata rekryteringsfirmerna är en återvändsgränd, de kommer aldrig vara intresserad av att plocka in någon som inte kan arbeta 110%.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav outzaidur » 2010-06-10 11:11:44

väldigt snabb uppföljning: fick samtal från ett stort rekryteringsföretag som visat stort intresse för mig (dom har ringt och mailat).

Diskussionen blir ju så lustig... (grovt omskriven)

"Hej, vi såg att din annons och vi har ett jobb till dig här som Nätverkstekniker på bla bla bla"

"Jaha, läste ni min annons?"

"Jaa...."

"Där jag skriver att jag bara är intresserad av halvtid praktik?"

"Jasså? Får man fråga varför du inte söker heltid?"

"Jag vill mest bara se hur företaget fungerar och vilka människor som arbetar där. Jag har inget behov av pengar så jag tänkte jobba halvtid gratis."

"Oj, då... då har vi ju inget att erbjuda dig... alls... "



Och så ser det ut. *internt raseriutbrott* :evil:
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav outzaidur » 2010-06-10 11:13:22

ragnevi skrev:Begär att få träffa en SIUS-konsulent i så fall istället för deras vanliga handläggare.


tack för snabbt svar. ska ut och jaga SIUS med harpun nu. :lol:
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav Miche » 2010-06-10 11:22:53

ragnevi skrev:När det kommer till arbetsförmedlingen så undrar jag om du har berättat för dem att du har Asperger?

Om man har en diagnos på papper så kan arbetsförmedlingen gå in med stödpaket, jag väntar just nu på att allt sådant ska dra igång för min egen del.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav ragnevi » 2010-06-10 11:29:47

outzaidur skrev:väldigt snabb uppföljning: fick samtal från ett stort rekryteringsföretag som visat stort intresse för mig (dom har ringt och mailat).

Diskussionen blir ju så lustig... (grovt omskriven)

"Hej, vi såg att din annons och vi har ett jobb till dig här som Nätverkstekniker på bla bla bla"

"Jaha, läste ni min annons?"

"Jaa...."

"Där jag skriver att jag bara är intresserad av halvtid praktik?"

"Jasså? Får man fråga varför du inte söker heltid?"

"Jag vill mest bara se hur företaget fungerar och vilka människor som arbetar där. Jag har inget behov av pengar så jag tänkte jobba halvtid gratis."

"Oj, då... då har vi ju inget att erbjuda dig... alls... "

Och så ser det ut. *internt raseriutbrott* :evil:

Vad du borde ha svarat är:

Halvtid är det som fungerar bäst med tanke på min livssituation just nu. Frågar de vad du menar med det, så säger du att du helst inte vill gå in på det eftersom det är privat. (Det kan ju handla om barn, någon nära anhörig som är sjuk eller vad som helst, de kommer inte tvinga dig att berätta.)

Sedan tycker jag inte att du ska säga att du vill ha praktik eller att du ska arbeta gratis. Man blir tillräckligt fuckad i livet utan att man ska säga nej till pengar om det erbjuds, dessutom framstår det som att du inte har något självförtroende och inte tycker att det du kan är värt något.
Du har förmodligen betalat flera hundratusen för din utbildning, klart att du ska ha betalt för det.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav outzaidur » 2010-06-10 11:43:33

ragnevi skrev:Du har förmodligen betalat flera hundratusen för din utbildning, klart att du ska ha betalt för det.


nja... helt gratis faktiskt. Försäkringskassan har benämnt det som rehabilitering :-D
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav outzaidur » 2010-06-10 11:49:36

ragnevi skrev: framstår det som att du inte har något självförtroende och inte tycker att det du kan är värt något.


nja det kan tolkas på flera olika sätt. min personliga motivering är att jag inte behöver mer pengar än existensminimum. jag har levt så hela livet och tänkte fortsätta med det. men vill ändå använda min utbildning till något. förvisso kan jag sitta hemma och pilla mig i naveln men det känns inte bra... (ja navelstimulans är skönt, det måste jag erkänna :-D )

om jag sedan i denna process hittar ett företag och människor som jag älskar så kan jag ta en anställning där.
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav outzaidur » 2010-06-10 11:52:32

haha, detta måste jag också dela med mig av. Skolan jag gick på C3L Tyresö ligger granne med arbetsförmedlingen... Man tar examen och sen går man 5 meter för att söka jobb haha :D
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav carl » 2010-06-10 13:40:42

Är det några speciella arbetsuppgifter du vill ha eller något speciellt företag du vill jobba på?
En del arbeten är av nån anledning inte ute på marknaden just för att de väljer de personer som själva söker dem i första hand. Dvs den viktigaste egenskapen är inte meriten utan ens intresse (lustigt nog). Därför är det viktigt att vilja jobba på företaget annars kommer ens ointresse att skina igenom.

Om du söker upp företag som du vill jobba med och kontaktar dem på nåt sätt och berättar din situation så blir de intresserade av dig. Du skulle tom gå in med attityden att du söker jobbet som passar dig så att de måste berätta om sig för att "vinna över" dig.

Ta sen alla frågor om tid och lön, speciella behov osv långt senare när ni pratats vid ett par gånger för då blir inte de problem som kanske signalerar något negativt redan i inledningsskedet.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Alien » 2010-06-10 14:42:16

outzaidur skrev:
ragnevi skrev: framstår det som att du inte har något självförtroende och inte tycker att det du kan är värt något.


nja det kan tolkas på flera olika sätt. min personliga motivering är att jag inte behöver mer pengar än existensminimum. jag har levt så hela livet och tänkte fortsätta med det. men vill ändå använda min utbildning till något. förvisso kan jag sitta hemma och pilla mig i naveln men det känns inte bra... (ja navelstimulans är skönt, det måste jag erkänna :-D )

om jag sedan i denna process hittar ett företag och människor som jag älskar så kan jag ta en anställning där.


Om man verkar totalt ointresserad av pengar bör man nog inte berätta det för företaget/rekryteraren, då verkar man för udda. Och "vanligt folk" har en tendens att tycka "ju bättre h-n är, desto mer pengar kostar det", vilket leder till "ju mindre pengar h-n vill ha, desto sämre är h-n". Möjligen kan man förklara att det viktigaste är att man får jobba med det man verkligen gillar (som hos dem). Att vara verkligt intresserad av arbetsuppgifterna är ett plus, men inte till priset av hur låg lön som helst.

Däremot kan man möjligen säga att man vill ha praktik för att visa vad man går för samtidigt som man ser om man trivs. Men praktiken ska inte vara för lång, man ska inte bjuda på för mycket gratisarbete. Ofta brukar man väl få provanställning innan man får fast tjänst, och då får man iaf betalt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav outzaidur » 2010-06-10 14:52:24

Ja, man skulle tro att det skulle vara väldigt enkelt att få ett halvtidsjobb med 0:- kr i lön. Det visar sig vara mycket svårt.... :(

Men jag kämpar vidare. Ska till AMS imorgon och MISA på eftermiddagen.
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav ragnevi » 2010-06-10 15:07:56

Ja, det är säkert svårare att få praktik eftersom företaget då tror att du kanske inte är så självgående och att du kräver handledning.

Men hade du praktik under din utbildning?

Kanske kan du vända dig till de företagen igen och höra dig för?
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav outzaidur » 2010-06-10 15:21:19

jodå, jobbade heltid en sommar på Kreditor (Klarna heter det nu) sen kom jag in och jobbade lite under veckorna på hösten och våren för att få klart mitt examensarbete.

underbart företag men passade inte mig av flera skäl.

men bra idé, ska inkludera: "Självgående utan behov av handledning" i mina praktiksök brev.
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in