Allting skulle va kul...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Allting skulle va kul...

Inläggav jonsch » 2009-08-06 15:52:10

Det finns en sång vars refräng börjar så, av den mycket vuxet komiska barnboksförfattaren Barbro Lindgren.

"Allting skulle va kul
om jag inte..."

"...va så ful" står det i texten men det stämmer inte in på mig. Min brist är en smula patetisk: Jag har svårt att känna mig riktigt lycklig om jag inte ingår som essentiell del i något världsomvälvande sammanhang. Vill jag det är det kanske bäst jag skapar det själv...

Tråkigt och som sagt patetiskt nog så menar jag allvar. Andras känsla av mening med livet är litet av en gåta för mig.
Hur kan man vilja vara en liten undgänglig del av ett samhälle som man tillsammans och hjälplöst "sköter" just så att uppskattningsvis minst hälften av mänskligheten är rätt så missnöjda med livet?

Inte mycket (urusla meriter för min ålder och glest socialt nätverk möjligen) hindrar mig från att bli en genomsnittligt lycklig, självförsörjd medborgare. Allting skulle va kul om jag bara kunde se filosofiskt på ett sådant liv, om jag bara kunde vilja ha det.

Hur är det med er, gott folk? Vill ni ha ett sådant liv? Har ni något tips till mig om hur jag ska tänka?

Eller vill ni det inte? Tänker ni som jag eller på något annat sätt?

Andra tankar?


Allting sku
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:50:20, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Koboshi » 2009-08-06 19:01:44

För min del har jag kommit fram till att det finns för mycket idioti i Sverige. T. ex. Gotlands landshövding (nä det är skillnad mellan folk och folk inför lagen). Eller att en invandrare som har jobb och sköter sig skall utvisas så att denne kan söka arbetstillstånd för att arbeta i Sverige när andra rent kriminella tas emot med öppna famnar....

Jag har tidigare nämnt och nämner det igen jag vill starta ett parti för att bekämpa idiotin i detta land men vet inte hur man skapar ett parti.
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 20:50:20, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav Lakrits » 2009-08-06 19:12:03

Koboshi skrev:Jag har tidigare nämnt och nämner det igen jag vill starta ett parti för att bekämpa idiotin i detta land men vet inte hur man skapar ett parti.

Efter att mödosamt ha vridit och vänt på både mig och formuleringar, har jag kommit fram till att det inte finns något sätt att kommentera ovanstående citat utan att vara dryg och sarkastisk, varför jag avhåller mig från det. :)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:50:20, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Parvlon » 2009-08-06 19:14:58

Koboshi, du kommer att bli utstött som parti, tror jag. Du kommer att få mer skit påkastat på dig än vad SverigeDemokraterna får.
Det finns bara idioter som styr.

Angående topic så vill jag vara nöjd. Att ha kul är inte vad jag strävar efter, även om det kan vara kul ibland. Aldrig ska jag inte säga, men det är säkert tråkigt att alltid sträva efter det.
Om kul = nöjd så vet jag inte. Det kan vara kul att vara nöjd oxå.
Beror på vad man jämför med.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 20:50:20, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Koboshi » 2009-08-06 19:15:31

Lakrits skrev:
Koboshi skrev:Jag har tidigare nämnt och nämner det igen jag vill starta ett parti för att bekämpa idiotin i detta land men vet inte hur man skapar ett parti.

Efter att mödosamt ha vridit och vänt på både mig och formuleringar, har jag kommit fram till att det inte finns något sätt att kommentera ovanstående citat utan att vara dryg och sarkastisk, varför jag avhåller mig från det. :)


Well i can handel it so bring it on ^_^. Om du blir för svår så kan jag ju alltid dra mig ur här... ^_^
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 20:50:20, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav Lakrits » 2009-08-06 19:18:01

Koboshi skrev:
Lakrits skrev:
Koboshi skrev:Jag har tidigare nämnt och nämner det igen jag vill starta ett parti för att bekämpa idiotin i detta land men vet inte hur man skapar ett parti.

Efter att mödosamt ha vridit och vänt på både mig och formuleringar, har jag kommit fram till att det inte finns något sätt att kommentera ovanstående citat utan att vara dryg och sarkastisk, varför jag avhåller mig från det. :)


Well i can handel it so bring it on ^_^. Om du blir för svår så kan jag ju alltid dra mig ur här... ^_^

Nädå, det var bara en rolig mening du fick till där. Jag gillar sådant som kan vridas och vändas på, men menar inte att hänga ut folk och peka finger. Men om du någon gång grundar ett sådant parti, är det nog citat som det som kan bita dig i baken ;)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:50:20, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav MsTibbs » 2009-08-06 20:55:14

Lakrits skrev:
Koboshi skrev:
Lakrits skrev:[quote="Koboshi"]Jag har tidigare nämnt och nämner det igen jag vill starta ett parti för att bekämpa idiotin i detta land men vet inte hur man skapar ett parti.

Efter att mödosamt ha vridit och vänt på både mig och formuleringar, har jag kommit fram till att det inte finns något sätt att kommentera ovanstående citat utan att vara dryg och sarkastisk, varför jag avhåller mig från det. :)


Well i can handel it so bring it on ^_^. Om du blir för svår så kan jag ju alltid dra mig ur här... ^_^

Nädå, det var bara en rolig mening du fick till där. Jag gillar sådant som kan vridas och vändas på, men menar inte att hänga ut folk och peka finger. Men om du någon gång grundar ett sådant parti, är det nog citat som det som kan bita dig i baken ;)[/quote]

Man kan googla. Starta parti är bara att skaffa tillräckligt många namnunderskrifter att skicka in (till valmyndigheten?) och att därefter patentera namnet så ingen kan starta parti/organisation med samma namn. Därutöver är det bara en himla massa jobb med värvning som gäller. Mp, Kd och Piratpartiet är hyfsat nya partier, liksom Sd, Nd och Fi!.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:50:20, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Koboshi » 2009-08-06 21:28:21

Lakrits skrev:
Koboshi skrev:
Lakrits skrev:[quote="Koboshi"]Jag har tidigare nämnt och nämner det igen jag vill starta ett parti för att bekämpa idiotin i detta land men vet inte hur man skapar ett parti.

Efter att mödosamt ha vridit och vänt på både mig och formuleringar, har jag kommit fram till att det inte finns något sätt att kommentera ovanstående citat utan att vara dryg och sarkastisk, varför jag avhåller mig från det. :)


Well i can handel it so bring it on ^_^. Om du blir för svår så kan jag ju alltid dra mig ur här... ^_^

Nädå, det var bara en rolig mening du fick till där. Jag gillar sådant som kan vridas och vändas på, men menar inte att hänga ut folk och peka finger. Men om du någon gång grundar ett sådant parti, är det nog citat som det som kan bita dig i baken ;)[/quote]

Åh spännande mening förklara :o jag vet att jag inte är den bäste att skriva så om du hittar fel så säg till. Behöver alltid lära mig ^_^
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 20:50:20, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav Koboshi » 2009-08-06 21:28:59

MsTibbs skrev:
Lakrits skrev:
Koboshi skrev:[quote="Lakrits"][quote="Koboshi"]Jag har tidigare nämnt och nämner det igen jag vill starta ett parti för att bekämpa idiotin i detta land men vet inte hur man skapar ett parti.

Efter att mödosamt ha vridit och vänt på både mig och formuleringar, har jag kommit fram till att det inte finns något sätt att kommentera ovanstående citat utan att vara dryg och sarkastisk, varför jag avhåller mig från det. :)


Well i can handel it so bring it on ^_^. Om du blir för svår så kan jag ju alltid dra mig ur här... ^_^

Nädå, det var bara en rolig mening du fick till där. Jag gillar sådant som kan vridas och vändas på, men menar inte att hänga ut folk och peka finger. Men om du någon gång grundar ett sådant parti, är det nog citat som det som kan bita dig i baken ;)[/quote]

Man kan googla. Starta parti är bara att skaffa tillräckligt många namnunderskrifter att skicka in (till valmyndigheten?) och att därefter patentera namnet så ingen kan starta parti/organisation med samma namn. Därutöver är det bara en himla massa jobb med värvning som gäller. Mp, Kd och Piratpartiet är hyfsat nya partier, liksom Sd, Nd och Fi!.[/quote]

Ah tänkte inte på det..... :oops: Bra förslag ^_^
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 20:50:20, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav Lakrits » 2009-08-06 21:58:03

Koboshi skrev:
Koboshi skrev:(...) jag vill starta ett parti för att bekämpa idiotin i detta land men vet inte hur man skapar ett parti.

Åh spännande mening förklara :o jag vet att jag inte är den bäste att skriva så om du hittar fel så säg till. Behöver alltid lära mig ^_^

Oki doki. Du säger två saker i den här meningen, som med lite god (eller ond) vilja kan förvrängas. 1) Du vill starta ett parti som skall arbeta mot idioti, 2) Du vet inte hur man startar ett parti. Nummer 2 kan tolkas som en form av (mild) idioti, vilket i sådana fall ifrågasätter lämpligheten att just du genomför projektet i nummer 1.

Men meningen i sig är fullt förståelig, så det är egentligen bara det faktum att dessa två saker förekommer i samma mening. Hade de separerats till varsin mening och kanske dessutom haft annan text emellan sig, så hade jag nog aldrig uppmärksammat det.

Du är på inga sätt dålig på att skriva. Det är jag som kan vara elak nog att förvrida det du skrivit.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:50:20, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Miche » 2009-08-06 22:18:06

Lakrits skrev:1) Du vill starta ett parti som skall arbeta mot idioti

Jag älskar när man använder ordet mot för att det kan uttryckas som en riktning, i riktning mot något, alltså kan man tolka det som att partiet ska arbeta i riktningen mot idiotin, alltså vill de göra samhället än mer idiotiskt!

Till Koboshis försvar ska jag säga att h*n inte skrev så!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:50:20, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Lakrits » 2009-08-06 22:25:17

Miche skrev:
Lakrits skrev:1) Du vill starta ett parti som skall arbeta mot idioti

Jag älskar när man använder ordet mot för att det kan uttryckas som en riktning, i riktning mot något, alltså kan man tolka det som att partiet ska arbeta i riktningen mot idiotin, alltså vill de göra samhället än mer idiotiskt!

Till Koboshis försvar ska jag säga att h*n inte skrev så!

Nej, han/hon skrev "bekämpa", vilket är att arbeta mot något. Att arbeta för något är däremot detsamma som du menar; "vi arbetar för att samhället skall bli mindre idiotiskt". Man kan arbeta mot ett mål, t.ex. att utrota idiotin, men i det här fallet arbetas det endast mot, inte mot ett mål.

Fredrik Lindström i Hassan tog en gång upp ett schampo för mjäll med en butik och påpekade att han hellre skulle vilja ha ett schampo mot mjäll. Du kanske tvättar håret med svampinfektionsfrämjande schampo, men jag håller mig nog till ett som verkar mot samma patogen. I vilket fall som helst ser jag fram emot att läsa partiets programförklaring.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:50:20, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Inger » 2009-08-07 1:18:06

Och som vanligt nördar aspergarna in på formuleringar istället för att svara på trådfrågan. :wink:

Jonsch skrev:Jag har svårt att känna mig riktigt lycklig om jag inte ingår som essentiell del i något världsomvälvande sammanhang.

Jag också. Samtidigt som jag är allergisk mot ansvar och bara vill vara ifred. :roll:
Känner mig patetisk, ja. Får inte ihop det, nej. Har inga svar heller, tyvärr.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:50:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Koboshi » 2009-08-07 9:01:55

Lakris -> Doh! Vilken blunder jag gjorde.... Det är bra du tar upp sådant för även i andra texter kan man ju skriva liknade fel ^_^.

P.s. Jag är en han.... Åtminstone när jag senast såg efter ^_^
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 20:50:21, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav jonsch » 2009-08-08 23:50:22

Inger skrev:Och som vanligt nördar aspergarna in på formuleringar istället för att svara på trådfrågan. :wink:

Jonsch skrev:Jag har svårt att känna mig riktigt lycklig om jag inte ingår som essentiell del i något världsomvälvande sammanhang.

Jag också. Samtidigt som jag är allergisk mot ansvar och bara vill vara ifred. :roll:
Känner mig patetisk, ja. Får inte ihop det, nej. Har inga svar heller, tyvärr.

Tack, Inger, för ämnestrogenheten! :)

Jag har aldrig trott att du och jag är så lika, intressant! Det kanske är fler som skulle svara något liknande om de läst tråden (jag vet en som förstår min tanke i.a.f.), eller hör du och jag månne till en av forumets alla små extremgrupper? Hrrm, vad tror andra? (uppenbart inläggsfiske)
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in