All himla oro/ångest

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: All himla oro/ångest

Inläggav Ugglan » 2012-01-07 1:21:53

Issa Jesus skrev:så är min trygghet
att tänka " det blir som Gud vill "


Jo så kan man tänka och släppa alla krav, och det finns något positivt och avslappnande i detta, det kan jag hålla med om, det ordnar sig...
Men det blir inget gjort! Inte om jag tänker så, maten lagar sig inte av sig själv, men jag gillar ändå inställningen! :-)Happy
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: All himla oro/ångest

Inläggav Zombie » 2012-01-07 1:24:47

"Kaos är granne med Gud", heter det ju, så de kanske har det ungefär likadant hemma? :wink:
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: All himla oro/ångest

Inläggav Ugglan » 2012-01-07 10:27:08

Det där gick jag igång på.

Zombie skrev:"Kaos är granne med Gud", heter det ju, så de kanske har det ungefär likadant hemma? :wink:


Nu börjar jag tänka på tiden före konsumtionssamhället. Innan vi hade alla dessa attiraljer och pinnaler att hålla reda på och som skapar kaos, om man inte håller reda på dem. Men det har funnits en annan tid. Nu tänker jag på tiden när människan fortfarande levde i större grupper. Då kanske man faktiskt kunde dra sig undan. -Just nu är det lite too much för mig och då kunde någon annan träda in. Det låter naivt jag vet, men läs Lasse Bergs afrika böcker (många har men för dem som inte har det), särskilt den senaste augustprisnominerade Skymningssång över Kalahari. Min poäng är att människan idag är sårbar vi ska greja så mycket själva, alltså individuellt, det fins så många krav, ingen som träder in (jo kanske som LSS-tjänst då) men det är mycket vi ska leva upp till i den bästa av världar och Kaos är granne med Gud så sant som det är sagt! :D
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: All himla oro/ångest

Inläggav Red and green » 2012-01-07 18:51:21

Jag vill inte blanda ihop Gud med ångesten. Jag vill hålla dom två isär.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: All himla oro/ångest

Inläggav Ugglan » 2012-01-08 1:24:25

Red and green skrev:Jag vill inte blanda ihop Gud med ångesten. Jag vill hålla dom två isär.


Oj, nej jag menade inte så. Tror heller inte någon annan menade så heller egentligen. Fast å andra sidan. Gud ska man väl kunna ha med sig överallt här i livet! :wink:
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: All himla oro/ångest

Inläggav bemat67 » 2012-01-08 16:28:09

Oron och ångesten är jobbig, jag håller fullständigt med.
Och den är så himla meningslös, för om man klarar sig igenom, så var det ju inget farligt iaf :-)Happy

Jag har inte hunnit få något ångestdämpande ännu, men vill enbart ta sådant om absolut inget annat hjälper.
Men tvillingbror dog av självmord för 2 år sedan, och jag kan inte låta bli att tänka att det är lättare att genomföra en sådan handling om du är bedövad mot ångesten att dö som finns ganska naturligt i oss allihop.
Han åt ångestdäpande vilket jag fått veta först efter hans död :(
bemat67
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2012-01-08

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in