Aldrig jobbat = ingen ersättning efter 30?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aldrig jobbat = ingen ersättning efter 30?

Inläggav Skruttibangbang » 2010-09-16 8:58:36

Hej
Jag har aldrig jobbat.
Ska nu söka om att få vara hemma jämt. men får jag då alltså ingen ersättning.. Så där att man inte har någon sjukpenninggrundande belopp??
Jag tycker de är så svåra ord..... :(
Jag HAR jobbat under 3 månader men då på en vikariepool och fick kanske under 3 månader bara 5tusen i lön.. (va bara några timmar här och där)

Kan den lilla summan hjälpa mig någonstans???
Har iaf haft liksom en timlön även om jag bara jobbat så jätte få timmar??
Har ju haft en vikarietjänst liksom..
Detta va 11år sen nu...
Varit hemma sen dess..


SNÄLLA hjälp.
Sitter nu idag o resten av dagarna o bara tänker annars.... :(
Skruttibangbang
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2010-07-30
Ort: Stockholm

Inläggav junkandshit » 2010-09-16 12:35:00

Att du jobbade några månader för elva år sen kommer inte att påverka din framtida sjukersättning ett dugg.

Om du vill ha permanent sjukersättning måste du göra så här. Du måste hitta en läkare som skriver ett uförligt läkarintyg där denne intygar att du troligtvis aldrig kommer att kunna arbeta.

Länk till info om sjukersättning:
http://www.forsakringskassan.se/nav/299 ... 869c14d7fe
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav sugrövmanövern » 2010-09-16 13:48:57

Du får garantiersättning, alltså ett lägsta belopp. Det gäller alla som inte har jobbat alls eller de som haft en låg lön. Jag jobbade tex 75%, så min andel av inkomstbaserad ersättning är runt 3500:-. Så då får jag väl en par tusen från försäkringskassan utöver det.

Jag får alltså samma summa som en person som aldrig jobbat. Och som vanligt så får man ansöka om bostadstillägg för att täcka upp boendekostnaden.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

vad jag förstått så får ja ingenting

Inläggav Skruttibangbang » 2010-09-16 15:52:45

eftersom jag inte har nåt belopp att räkna efter.
Hört de tagit bort lägsta nivån,att de är någon lucka i lagen..
Som hon på aftonbladet som bara får handikapp ersättning för hon inte jobbat förut..

Snälla läs o kolla... :(
Eftersom de finns folk som inte får pengar..varför får de inte pengarna om de nu är sjukskrivna??
Skruttibangbang
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2010-07-30
Ort: Stockholm

Inläggav Pemer » 2010-09-16 16:47:11

Jo, vanlig sjukskrivning har inget garantibelopp. Blir man sjukskriven och har 0 i SGI, sjukpenninggrundande inkomst, får man ingenting. Då är det alltså soc som gäller, och då måste man leva upp eventuella tillgångar först. Jättebra affär för samhället om någon blir sjukskriven och just ärvt en slant, eller hade sparat ihop pengar och köpt en kapitalvara tidigare.

Men talar vi om sjukersättning/aktivitetsersättning, "sjukpension" som det hette förut, så finns alltså en garantipension. Det måste vara ungefär den jag själv lever på, jag har cirka 7000 netto i sjukersättning.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Så jag kommer få nåt om jag bara "får igenom" min

Inläggav Skruttibangbang » 2010-09-16 16:54:07

Förlåt om jag är trög.
Bara vill ha de så svart på vitt som möjligt. För då släpper hjärnan funderingen.. :) :lol:
Skruttibangbang
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2010-07-30
Ort: Stockholm

Inläggav ragnevi » 2010-09-16 17:12:41

I dagsläget så tror jag att du kan få tidsbegränsad sjukersättning enligt övergångsreglerna, under en 18 månaders period. Den är annars borttagen.
Risken när du fyllt 30 år, eller när din tidsbegränsade sjukersättning går ut och du ska prövas för sjukersättning är att du inte får den beviljad, utan får delta i Arbetsförmedlingens introduktionsprogram.
Om du därefter klassas som för frisk för att få sjukersättning men för sjuk för att stå till arbetsmarknadens förmåga, så kan du få sjukpenning, men om du aldrig arbetat så blir ersättningen noll.

Men man ser över de här reglerna hörde jag nu, för de har förmodligen insett att de är helt felaktiga och att de slår extra hårt mot dem som kommit in i sjukersättningen via aktivitetsersättningen.

Det diskuteras också att införa partiell sjukersättning och rehabiliteringspenning, som ska fungera som ett mellanting mellan sjukpenning och sjukersättning.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

dödsdömd då alltså :(

Inläggav Skruttibangbang » 2010-09-16 17:38:20

Så känns de..... :cry:

vafan ska ja då göra :(

Suck
Får hoppas jag bara helt enkelt får de beviljat......
Alltså ska ja föröska övertyga dem om att jag inte kan jobba alls någongång....
Möte den 29/9
Skruttibangbang
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2010-07-30
Ort: Stockholm

Re: vad jag förstått så får ja ingenting

Inläggav Alien » 2010-09-16 19:28:32

Skruttibangbang skrev:Hört de tagit bort lägsta nivån,att de är någon lucka i lagen..
Som hon på aftonbladet som bara får handikapp ersättning för hon inte jobbat förut..

Snälla läs o kolla... :(


Du menar artikeln om Marie?
Kroniskt svårt sjuka Marie Bengtsson, 34, får förmodligen komma hem från sin senaste organtransplantation i morgon.

Då måste hon direkt till Arbetsförmedlingen – annars tvingas hon leva på 1 800 kronor i månaden.

Och om några veckor är det upp till den snart arbetslöse sambon att försörja henne.

– Man blir väldigt ledsen. Jag har ju inte valt att bli sjuk, säger hon.
---
Hon vet att hon måste direkt till arbetsförmedlingen om hon vill ha några pengar från Alfa-kassan de kommande veckorna. Där hamnade hon när Försäkringskassan sa nej till förtidspensionering för knappt tre månader sen.

– Jag fick en väldigt bra handläggare på Arbetsförmedlingen. Han bara suckade och skakade på huvudet, säger Marie.

”Reglerna var fel”
Hon tycker också att hon blev bra bemött tidigare på Försäkringskassan.

– Handläggaren var helt på min sida, tyckte att reglerna var fel. Hon försökte, men kunde inte göra något.

Marie Bengtsson har 1 800 kronor i månaden i handikappersättning. Pengarna ska täcka mediciner, läkarbesök, sjukresor och liknande.

Hon har haft knappt 3 000 kronor från Alfa-kassan. Det har inte räckt till räkningarna – och från oktober är det slut.

Marie vände sig till socialkontoret och sökte socialbidrag.

– Jag fick höra att det var min sambos skyldighet att försörja mig.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7787175.ab
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav snuggelhund » 2010-09-16 19:39:30

ragnevi skrev:Det diskuteras också att införa partiell sjukersättning och rehabiliteringspenning, som ska fungera som ett mellanting mellan sjukpenning och sjukersättning.


Är det inte de Rödgrönas förslag om de kommer till makten ?

Alliansen har mig veterligen inte diskuterat det, eller?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

hejja rödgröna!!

Inläggav Skruttibangbang » 2010-09-17 10:01:50

får själv inte rösta då ja e finsk medborgare,,
Skruttibangbang
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2010-07-30
Ort: Stockholm

Inläggav vallesmamma » 2010-09-17 11:39:40

Har du ingen kurator som hjälper dig? I mitt fall blir det fk den 27/9. Då ska min kurator vara med och vi träffas hos min arbetsterapeut. Det var hos henne som jag gjorde funktionsutredning som visar att jag inte kan jobba.

Mitt råd till dig: ta med någon som känner dig väl om du inte har någon kurator som är engagerad. Föreslå att du vill göra en funktionsutredning på Närpsyk. Kommer bara med förslag som hjälpt mig, vet ej hur det är för dig, om det är möjligt, det jag berättar?
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav vallesmamma » 2010-09-17 11:41:25

Jag berättar här på forumet hur mitt besök med fk går, då kanske jag kan komma med fler råd.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

JÄTTESNÄLLT Valles mamma!!!

Inläggav Skruttibangbang » 2010-09-18 16:44:16

Hoppas och ska fråga för jag har något möte på något ställe som har med bara "aspergare" att göra.. Nåt... ja som aldrig minns namn.. :( Där ska de kanske ge mig råd eller nåt.. vet inte. Ska nämna där om funktionsutredning o fråga. Har möte där 23/9. Fk den 29/9
Skruttibangbang
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2010-07-30
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in