Albulena avstängd
Moderatorer: Alien, mnordgren, barracuber, atoms
93 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Danne skrev:atoms skrev:Jag tyckte ufo-listan var huvudet på spiken när det gäller den sidan som är kritisk mot utlänningar och hur de uttrycker sitt missnöje.
Att stora delar av listan visat sig vara osann, förvanskad och missvisande, det stör dig inte alls?
Själv skulle jag aldrig basera mina åsikter på något som visat sig vara så fabricerat/förvanskat.
Då är det bättre att läsa ursprungstråden, och själv se vad som sagts och inte sagts istället.
Du kommer säkert fram till samma, eller åtminstone liknande, slutsats, men då är det iallafall baserat på en ärlig redogörelse.
Beträffande ufos citatlista; Jag har läst trådens alla inlägg både en och två och tre gånger. Måhända inkorrekt att kalla det "citat" eftersom det snarare handlar om slumpmässiga utsnitt ur ett myller av text. I några fall vet jag dock vem som "citeras" och även om ordföljden kan ha ruckats är meningen dock densamma. I så motto är det inte tal om en förfalskning; Särskilt som det inte anges vem som har författat vad. Jag tyckte faktiskt att listan företedde likheter med poesi.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 23:14:49, redigerad totalt 1 gång.
Danne skrev:Nä, jag tycker att det snarare är mer rasistiskt att förbjuda nationalsången på avslutningarna
Vi kan sjunga den enda nationalsången som faktiskt NÄMNER sverige:
Som Czarniecki tog tillbaka Poznań
I kamp med svensken,
För att befria fosterlandet från dess bojor
Ska vi återvända över havet
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:14:49, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Anslöt: 2007-03-13
"Ät upp din mat, annars kommer Czarniecki och tar dig" var tydligen en vanlig fras svenska soldatbarn fostrades med av sina föräldrar under Polenkampanjens tidevarv.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:14:49, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Anslöt: 2007-03-13
Liljencroowna skrev:AAA skrev:Då faller ju "Jag håller med Alla i den här tråden, för övrigt."
Det är ju det som är roligt med den raden. Man kan ju inte hålla med alla i en tråd, eftersom alla tycker olika.
Se där, jag måste ha missat den paradoxen/poängen
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 23:14:50, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna skrev:alfapetsmamma skrev:I Ufos citat från tråden ser jag hur mycket hets mot folkgrupp som helst. Är det okej, hur "belevat" man än uttrycker sig? Innehållet måste väl ändå vara viktigare än formen?
Så man ska förbjuda åsikter, och inte hur man uttrycker sig? Vilka åsikter ska hållas för sanna och rätta?
1. Åsikter får man ha. Yppa dem så man gör sig skyldig till hets mot folkgrupp, vare sig det är etnisk grupp eller religiös osv, eller det rör sig om diskriminering av folk med annat kön eller andra preferenser/läggning/whatever än det vanligaste (t ex hetsa mot bögar eller transsexuella) är inte okej, enligt mig.
2. Vad som är rätt och sant uttalar jag mig inte om, men jag vill ogärna vistas på ett forum där jag känner mig hotad personligen, liksom mina barn och andra kära, och det gör jag av hets mot folkgrupp, onyanserat invandrarhat osv.
Däremot kan jag tycka att integrationspolitik som den ser ut suger osv, men det handlar om ekonomiska, politiska och andra frågor, inte om att folk från ett särskilt ställe skulle vara beskaffade på ett särskilt sätt, som är undermåligt och att svenskar per definition skulle vara högrestående.
Svenskar som blivit fuckade i huvudet av att vistas i krig och se sina kära dö eller lämnat dem bakom sig till ett ovisst öde osv skulle jag gärna vilja se hur de funkade om de kom till ett land där saker ser ut på ett helt annat sätt än hemma, och där man förväntar sig att de ska bli som landets invånare på stört (som om det var nån vits med det öht) och som om det var möjligt när man har PTSD upp till öronen.
ALLA som kommer till Sverige är kanske inte i den belägenheten, men man flyttar inte från sitt hemland för skojs skull, vilket förfärande många inte tycks kunna ta in alls.
Låt oss inte blanda äpplen och apelsiner, om vi har intelligens nog att inte göra det. Ibland undrar jag.
3. Jag har inte vågat göra mer än enstaka nedslag i dylika trådar och har därför missat eventuell tystnad om böghat eller hat mot andra avvikande (otroligt ironiskt på ett muppforum, om du tillåter mig uttrycket). Det är som sagt naturligtvis inte okej heller, annat än som skämt mellan införstådda personer (sånt man kan läsa i Trollhares blogg t ex).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:14:50, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Titti skrev för en tid sen:
Däremot är det så att många av dem jag, kanske lite vanvördigt, kallar ungdomar har ett språkbruk som känns främmande för mig och kanske för fler i min ålder. Det ställer krav på mig att försöka se igenom det som känns främmande för mig och försöka se vad det är ni vill förmedla och på er att försöka göra detsamma med det jag skriver. Och på oss båda/alla att göra detsamma när vi skriver. Det är inte alltid enkelt men kan vi göra oss förstådda på andra språk än vårt eget så vore det illa om vi inte kunde det på vårt gemensamma.
Om vi anstränger oss bara lite att använda språket till det som är meningen med det, att kommunicera och göra oss förstådda resp förstå varandra så är det här ett mycket mindre problem än det ibland kan förefalla.
Skulle fortfarande vilja veta var skillnaden är vid olika tillfällen. Ska man eller ska man inte försöka se bakom orden och försöka förstå vad Albulena ville förmedla?
Jag tolkar det faktiskt som klar frustration, där hon slängde ur sig en massa för att få folk att sluta prata skit om hennes bakgrund/traditioner/bostadsområde osv
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 23:14:50, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna skrev:Jag tolkar det faktiskt som klar frustration, där hon slängde ur sig en massa för att få folk att sluta prata skit om hennes bakgrund/traditioner/bostadsområde osv
Vilket ju inte fungerade, alls, eftersom det dels; retade upp folk än mer del dels eftersom dessutom bevisade att flera av dem hade rätt, i alla fall i hennes specifika fall.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 23:14:50, redigerad totalt 1 gång.
nallen skrev:
Vilket ju inte fungerade, alls, eftersom det dels; retade upp folk än mer del dels eftersom dessutom bevisade att flera av dem hade rätt, i alla fall i hennes specifika fall.
Nej precis! Det var det jag ville komma fram till. Det var ett frustrerat känsloutbrott och inte hotfullt alls som jag ser det.
lillsanna skrev:Titti skrev för en tid sen:
Däremot är det så att många av dem jag, kanske lite vanvördigt, kallar ungdomar har ett språkbruk som känns främmande för mig och kanske för fler i min ålder. Det ställer krav på mig att försöka se igenom det som känns främmande för mig och försöka se vad det är ni vill förmedla och på er att försöka göra detsamma med det jag skriver. Och på oss båda/alla att göra detsamma när vi skriver. Det är inte alltid enkelt men kan vi göra oss förstådda på andra språk än vårt eget så vore det illa om vi inte kunde det på vårt gemensamma.
Om vi anstränger oss bara lite att använda språket till det som är meningen med det, att kommunicera och göra oss förstådda resp förstå varandra så är det här ett mycket mindre problem än det ibland kan förefalla.
Skulle fortfarande vilja veta var skillnaden är vid olika tillfällen. Ska man eller ska man inte försöka se bakom orden och försöka förstå vad Albulena ville förmedla?
Jag tolkar det faktiskt som klar frustration, där hon slängde ur sig en massa för att få folk att sluta prata skit om hennes bakgrund/traditioner/bostadsområde osv
Admin
Jag skrev ett inlägg lite efter ditt tidigare i tråden som jag tyckte besvarade detta men jag tar det gärna igen. Citerar delar ur det jag skrev:
Titti skrev:Admin
Då valde jag mellan den längre avstängning hon egentligen rätteligen borde haft, med hänsyn till vad som hänt då, och en kortare förenat med en slags villkorlig avstängning som hon skulle slippa om hon fortsättningsvis höll sig till reglerna.
Jag valde det senare alternativet främst för att hon dittills skött sig, skrivit inlägg som inte bröt mot reglerna, var ung och relativt ny på forumet. Jag tänkte att vi ska inte vara alltför snara att döma den som har ett annorlunda språkbruk och inte uttrycker sig som tex jag själv. Jag tänkte att vi ger henne en chans att upptäcka vad som inte är ok på forumet utan alltför stora konsekvenser. Man kan ha olika inställning till vilket alternativ som var bäst men jag gjorde mitt val.
När hon nu åter bryter mot forumreglerna och far ut i mer eller mindre öppna hot, använder ett alltför aggressivt språk mot andra och slutar debattera sakligt blir konsekvensen just det jag då beslöt - ytterligare tre veckors avstängning. Hade hon fått dessa redan första gången så hade det stannat vid en mildare påföljd nu.
Jag tycker att jag gjorde precis det du efterlyser och som jag talade om i det tidigare inlägg av mig du citerar. Jag försökte ge henne en chans att upptäcka vad som är ok här och inte, jag tog hänsyn till att hon är ung och har ett annat språkbruk. Därför fick hon ett mildare straff första gången - men med en tydlig och förutsägbar konsekvens om hon inte tog till sig att man inte får fara ut riktigt hur som helst här på forumet.
Att hon blev arg har jag förstått, det framgick tydligt. Det är inte ovanligt att forumister blir av olika skäl. Ansvaret för hur man agerar utifrån det kommer man emellertid inte undan oavsett vem man är och även Albulena måste väl vilja bemötas och bertaktas som en vuxen människa som är ansvarig för sina handlingar?
Ditt citat av mig återfinns i original här
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 23:14:50, redigerad totalt 1 gång.
Nja jag tolkar ditt svar som ett rätt fyrkantigt resonemang, med rätt lite kunskap om hur ungdomar både reagerar och pratar, fast du hävdar att du har den kunskapen.
Men det är väl för mycket att begära att du ska kunna föreställa dig hur den klart rasistiska tonen på aspergerforum kan tänkas påverka en med hennes bakgrund.
Jag har inga som helst problem med att föreställa mig det för jag har själv upplevt det och reagerade på ungefär samma sätt som, fast fysiskt våldsammare.
Den ene slog jag i huvudet med en porslinssked så att han fick en bautabula och då var jag vuxen.
Den andre slog jag i huvudet med min synnerligen tunga skolväska, han tuppade av, då var jag 13.
Den tredje jagade jag med en stol, han hann slå igen dörren precis framför mig, och ena stolsbenet gick rätt genom dörren.
Så jag tycker inte hennes verbala våldsutbrott var särskilt konstigt! I synnerhet om man tar i betraktelse att det faktiskt inte är helt ovanligt med utbrott av frustration under uppväxten när man har AS/Autism, och vad jag förstår har hon dessutom rätt nyligen fått diagnosen vilket ingalunda gör henne stabilare.
Men det är väl för mycket att begära att du ska kunna föreställa dig hur den klart rasistiska tonen på aspergerforum kan tänkas påverka en med hennes bakgrund.
Jag har inga som helst problem med att föreställa mig det för jag har själv upplevt det och reagerade på ungefär samma sätt som, fast fysiskt våldsammare.
Den ene slog jag i huvudet med en porslinssked så att han fick en bautabula och då var jag vuxen.
Den andre slog jag i huvudet med min synnerligen tunga skolväska, han tuppade av, då var jag 13.
Den tredje jagade jag med en stol, han hann slå igen dörren precis framför mig, och ena stolsbenet gick rätt genom dörren.
Så jag tycker inte hennes verbala våldsutbrott var särskilt konstigt! I synnerhet om man tar i betraktelse att det faktiskt inte är helt ovanligt med utbrott av frustration under uppväxten när man har AS/Autism, och vad jag förstår har hon dessutom rätt nyligen fått diagnosen vilket ingalunda gör henne stabilare.
lillsanna skrev:Nja jag tolkar ditt svar som ett rätt fyrkantigt resonemang, med rätt lite kunskap om hur ungdomar både reagerar och pratar, fast du hävdar att du har den kunskapen.
(....)
Admin
Alla ungdomar pratar och reagerar inte lika men jag känner en del eftersom jag har flera egna barn mellan tjugo och trettio och under många år umgåtts med såväl dem som med deras kompisar. Det gör naturligtvis inte att jag vet allt om alla ungdomar men helt obekant är jag inte.
Jag har inte sagt att hennes utbrott är konstigt men det är ändå inte tillåtet att fara ut som hon gjorde på forumet. Det borde vi väl kunna vara överens om i alla fall?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 23:14:50, redigerad totalt 1 gång.
Ja, där kan vi vara överens, men jag tycker egentligen att man kunnat sköta saken bättre, bland annat genom att påpeka för de andra att det hela inte blir bättre av att ge henne svar på tal utan att alla skulle vinna på att helt enkelt låta hennes utbrott passera, och givetvis ge henne en tillsägelse... men inte nödvändigtvis stänga av henne.
Jag har konstaterat för länge sen att bestraffning sällan leder till något positivt utan tvärtom. Av en tillsägelse och förklaring kan man faktiskt utvecklas till skillnad från om man blir straffad.
Jag har konstaterat för länge sen att bestraffning sällan leder till något positivt utan tvärtom. Av en tillsägelse och förklaring kan man faktiskt utvecklas till skillnad från om man blir straffad.
Man kan ha många olika åsikter om vilket språk som ska tolereras på ett forum. Olika forum har olika nivåer, vissa har lägre tak än här, vissa har högre. Olika nivåer riskerar utesluta olika grupper från forumet. Så långt handlar det alltså mest om att bestämma en nivå för att få någon slags balans.
När det kommer till saker som hot om att döda någon och liknande blir det knepigare. Jag tror absolut inte att Albulena menade något med det. Problemet är att jag samtidigt vet att det finns aspergare som inte klarar att förstå att ett dödshot inte behöver vara allvarligt menat. Det finns aspergare som har haft väldigt stora problem med rädsla och ångest för att någon har slängt ur sig ett dödshot utan att egentligen mena något med det. Eftersom detta är ett forum för aspergare, och somliga har svårigheter med att tolka sådana uttalanden för vad de är, så tycker jag det finns en poäng att vara strikt med att inte tillåta sådana hot, även om de kan antas inte betyda något. (Ja, kanske undantaget skämttrådar där sammanhanget får antas göra att man inte ska ta något på fullt allvar.)
Sedan tycker jag inte att sådana uttalanden ska accepteras i samhället i övrigt heller. Tycker man det är normalt språkbruk så ställer man till problem för sig själv. Jag må vara gammal och ålderdomlig, men på samma sätt kommer jag heller aldrig acceptera att skolflickor ska behöva se det som naturligt att bli kallade hora, osv.
När det kommer till saker som hot om att döda någon och liknande blir det knepigare. Jag tror absolut inte att Albulena menade något med det. Problemet är att jag samtidigt vet att det finns aspergare som inte klarar att förstå att ett dödshot inte behöver vara allvarligt menat. Det finns aspergare som har haft väldigt stora problem med rädsla och ångest för att någon har slängt ur sig ett dödshot utan att egentligen mena något med det. Eftersom detta är ett forum för aspergare, och somliga har svårigheter med att tolka sådana uttalanden för vad de är, så tycker jag det finns en poäng att vara strikt med att inte tillåta sådana hot, även om de kan antas inte betyda något. (Ja, kanske undantaget skämttrådar där sammanhanget får antas göra att man inte ska ta något på fullt allvar.)
Sedan tycker jag inte att sådana uttalanden ska accepteras i samhället i övrigt heller. Tycker man det är normalt språkbruk så ställer man till problem för sig själv. Jag må vara gammal och ålderdomlig, men på samma sätt kommer jag heller aldrig acceptera att skolflickor ska behöva se det som naturligt att bli kallade hora, osv.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 23:14:50, redigerad totalt 1 gång.
I stort sett håller jag med dig Kvasir och förstår vikten av trygghet på forumet, att inte behöva vara rädd för att bli dödad.
Fast jag tycker faktiskt rasism och över huvudstaget kommentarer som riktar sig mot vissa grupper (tex homosexuella, överviktiga osv) inte bör tolereras.
Jag menar ska man ha regler så ska väl dessa vara proportionellt rimliga, och jag tycker faktiskt inte verbalt våld är värre än rasistiska diskussioner, tvärtom faktiskt!
Och ja jag ogillar rasism och är förtidspensionär, men jag har jobbat drygt 30 år och dessutom sparat staten en massa pengar genom att inte låta dem placera mitt barn på en skola för såna där barn som föräldrarna inte klarar själva utan tagit hand om honom själv och sannolikt med bättre resultat eftersom jobbar och tillför staten pengar. Så ja jag anser att jag har rätten att tycka illa om rasismen och dess diskussioner om huruvida Sverige ska ta in flyktingar eller ej.
Fast jag tycker faktiskt rasism och över huvudstaget kommentarer som riktar sig mot vissa grupper (tex homosexuella, överviktiga osv) inte bör tolereras.
Jag menar ska man ha regler så ska väl dessa vara proportionellt rimliga, och jag tycker faktiskt inte verbalt våld är värre än rasistiska diskussioner, tvärtom faktiskt!
Och ja jag ogillar rasism och är förtidspensionär, men jag har jobbat drygt 30 år och dessutom sparat staten en massa pengar genom att inte låta dem placera mitt barn på en skola för såna där barn som föräldrarna inte klarar själva utan tagit hand om honom själv och sannolikt med bättre resultat eftersom jobbar och tillför staten pengar. Så ja jag anser att jag har rätten att tycka illa om rasismen och dess diskussioner om huruvida Sverige ska ta in flyktingar eller ej.
Lillsanna, notera att jag uttalade mig överhuvudtaget inte om vilken påföljd Albulena borde ha. Jag diskuterade bara om den typen av uttalanden bör tolereras eller ej.
Rasistiska uttalanden är också ett problem, och jag kan tänka mig att sådana kan ha liknande effekter på somliga forumister av utländskt ursprung. Fast där är det nog många gånger svårare att veta var gränsen går och tolkningarna varierar väldigt. Notera t.ex. att Albulena själv använder uttrycken "blatte" och "svenne" på ett sätt som hon förefaller tycka vara naturligt. "Neger" är ett ord som anses ganska tabu att använda idag, men för min generation är det inte något konstigt ord. När jag var barn sade man så, och det hade då inte den negativa klang det har idag. I Paris finns f.ö. en grupp afrikaner som försöker återerövra det ordet (fast på franska förstås) och försöka använda som ett positivt ord som de känner stolthet över. I USA har det varit en ständig kamp, där rasister hela tiden har tagit över den för dagen rådande benämningen på svarta amerikaner och givit den en negativ rasistiskt prägel. Då börjar man använda en annan, ny benämning på den gruppen, och efter ett tag har rasisterna tagit över även den benämningen osv.
Sedan finns det tydligare rasistiska uttalanden, av den typen att man tillskriver en viss folkgrupp en negativ egenskap, som inte på något uppenbart sätt har någon koppling till just den folkgruppen. Där är det lättare att slå ner på det och hänvisa till fakta och logik.
Rasistiska uttalanden är också ett problem, och jag kan tänka mig att sådana kan ha liknande effekter på somliga forumister av utländskt ursprung. Fast där är det nog många gånger svårare att veta var gränsen går och tolkningarna varierar väldigt. Notera t.ex. att Albulena själv använder uttrycken "blatte" och "svenne" på ett sätt som hon förefaller tycka vara naturligt. "Neger" är ett ord som anses ganska tabu att använda idag, men för min generation är det inte något konstigt ord. När jag var barn sade man så, och det hade då inte den negativa klang det har idag. I Paris finns f.ö. en grupp afrikaner som försöker återerövra det ordet (fast på franska förstås) och försöka använda som ett positivt ord som de känner stolthet över. I USA har det varit en ständig kamp, där rasister hela tiden har tagit över den för dagen rådande benämningen på svarta amerikaner och givit den en negativ rasistiskt prägel. Då börjar man använda en annan, ny benämning på den gruppen, och efter ett tag har rasisterna tagit över även den benämningen osv.
Sedan finns det tydligare rasistiska uttalanden, av den typen att man tillskriver en viss folkgrupp en negativ egenskap, som inte på något uppenbart sätt har någon koppling till just den folkgruppen. Där är det lättare att slå ner på det och hänvisa till fakta och logik.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 23:14:50, redigerad totalt 1 gång.
Vem skall bestämma vad som skall vara ok och inte? Jag tycker forumreglerna är bra tillsammans med Svea Rikes Lag, något jag tycker följs hyfsat bra här.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:14:50, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir köper ditt resonemang helt och fullt, gissar att vi inte är så långt ifrån varandra i ålder 
Men med ett liv med tonåringar får man kanske lite mer förståelse för hur vårt svenska språk används idag och kanske i synnerhet hur det används av många invandrar-grupper. Där är ju Rinkeby-svenskan ett bra ett exempel. Det är faktiskt en helt etablerad språkförvanskning, som tom fått en benämning.
Enligt Metapedia Rinkebysvenska, även kallad Shobresvenska, är en invandrardialekt som talas i Rinkeby och andra invandrartäta bostadsområden runtom i Sverige. likvärdig med tex skånskan kanske
Men med ett liv med tonåringar får man kanske lite mer förståelse för hur vårt svenska språk används idag och kanske i synnerhet hur det används av många invandrar-grupper. Där är ju Rinkeby-svenskan ett bra ett exempel. Det är faktiskt en helt etablerad språkförvanskning, som tom fått en benämning.
Enligt Metapedia Rinkebysvenska, även kallad Shobresvenska, är en invandrardialekt som talas i Rinkeby och andra invandrartäta bostadsområden runtom i Sverige. likvärdig med tex skånskan kanske
ufo skrev:Lite blandade citat tagna ur helheten i aktuell tråd.
För att skapa en bild över hur tråden ser ut.
mnordgren:
Din sammanställning av citat från den här tråden:
tycker-du-a ... 14024.html
misskrediterar ett antal forummedlemmar på ett sätt som är olämpligt.
När man citerar är det av stor vikt att man gör det på ett hederligt sätt. Förvanskning av citat, vilket har skett här, är något som bör undvikas.
Det här är en tillsägelse. Meddelas även i PM.
Om det är någon som vill föra en diskussion om citering så bör det göras i en egen tråd.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 23:14:50, redigerad totalt 1 gång.
Nu gör jag en överträdelse och kommenterar något som blivit modererat.
Det var inte min mening, jag ursäktar det inträffade.
Den retade upp flera, och det verkar som om vissa tog illa upp och kände sig utpekade.ufo skrev:Lite blandade citat tagna ur helheten i aktuell tråd.
För att skapa en bild över hur tråden ser ut.
Det var inte min mening, jag ursäktar det inträffade.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 23:14:50, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter