Aktivitetsrapporter?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aktivitetsrapporter?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-11 3:25:53

plåtmonster skrev:Tolkning är bra. Men den blir aldrig bättre än förmågan att kontrollera.


Riktigt och om du säger dig söka X antal jobb men i verkligheten bara söker Y av dem eller råkar skriva ett eller annat på fel månad ska det mycket till för att de ska klaga. Det de märker är att du har lämnat in en aktivitetsrapport som ser bra ut. Och du är fortfarande "aktivt arbetssökande".

Sen beror det ju lite på vad du säger när du måste infinna dig på förmedlingen för uppföljning av denna aktivitetsrapport.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Aktivitetsrapporter?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-11 5:16:48

@Bjäbbmonstret, Då behöver man inte ens posta till AF. Ännu effektivare ;)

Bjäbbmonstret skrev:Sen beror det ju lite på vad du säger när du måste infinna dig på förmedlingen för uppföljning av denna aktivitetsrapport.

"De har tyvärr inte hört av sig" ;)

Denna AF cirkus påminner om "cargo cult science".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aktivitetsrapporter?

Inläggav malplacee » 2014-02-11 8:43:15

Bjäbbmonstret skrev:Detta gäller ersättning från a-kassan. För dem som inte är berättigade till a-kassa kan rimligen ingen avstängning från sådan ske. Dock är jag oklar över vad som händer om man har ett aktivitetsvillkor för att man ska kunna få ut någon annan ersättning. Hur det ska hanteras är ett förbisett faktum. Är det rentav så att en person som inte har a-kassa kanske rentav kan drabbas hårdare av att inte aktivitetsrapportera?


Det är samma sak, inga pengar. Kanske kan det sägas att man "drabbas hårdare", eftersom försörjningsstöd ska föreställa sista anhalten, sista utvägen när man verkligen inte har något annat sätt att få pengar på. Sedan måste du söka varje månad, det är mer kontroll, du får inte ha några inkomster alls (även tillfälliga lån från familj och bekanta räknas som inkomster) och du är helt utelämnad till din socialsekreterare och dennes välvilja, eller brist därpå.

Moderator Alien: Rättade oklart citat. Det är viktigt att det framgår vem som skrivit det som citeras.
malplacee
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-10-21

Aktivitetsrapporter?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-11 18:43:38

Malplace: Den första sanktionen om du inte ses som aktivt arbetssökande när du har a-kassa är alltså bara en varning. Sen blir det avstängningar i några dagar tre gånger innan man slutligen blir helt avstängd.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Aktivitetsrapporter?

Inläggav AustenAnnie » 2014-02-11 20:59:52

Har hört att AF och de flesta myndigheter är överbelastade har därför svårt att se att
AF verkligen detaljstuderar alla dina sökta jobb.

Men tror inte att de har tid att kolla upp om du verkligen sökt alla jobb.
Fast vill personligen inte chansa.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Aktivitetsrapporter?

Inläggav barracuber » 2014-02-11 22:43:40

AustenAnnie skrev:Har hört att AF och de flesta myndigheter är överbelastade

Tror tusan det med 400000 arbetslösa.

De lyckade slarva bort mitt läkarintyg och min diagnos som jag gav dem 2010! :twisted: :twisted: :twisted:

AustenAnnie skrev:har därför svårt att se att AF verkligen detaljstuderar alla dina sökta jobb.

Tror jag också.
AustenAnnie skrev:Men tror inte att de har tid att kolla upp om du verkligen sökt alla jobb.
Fast vill personligen inte chansa.

Beror på handläggaren och ditt eget fall (hur länge du varit arbetslös, hur eventuellt funktionshindrad du är, om du har några tidigare varningar, hur aktiv du är mm).

AF är bara en knähund åt Alliansen, tvingade att genomföra Alliansens alla idiotiska direktiv genom åren.
Måtte vansinnet få ett slut i september! (Inte för att jag tror det blir särskilt mycket bättre med S att döma av deras förslag, men det kan åtminstone inte bli sämre....)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Aktivitetsrapporter?

Inläggav Miche » 2014-02-12 1:11:36

AustenAnnie skrev:Har hört att AF och de flesta myndigheter är överbelastade har därför svårt att se att
AF verkligen detaljstuderar alla dina sökta jobb.

Men tror inte att de har tid att kolla upp om du verkligen sökt alla jobb.
Fast vill personligen inte chansa.
Jag tror knappast att arbetsgivare är intresserade av att lägga en enda sekund på att besvara eventuella frågor från AF...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Aktivitetsrapporter?

Inläggav AustenAnnie » 2014-02-12 21:45:11

Miche skrev:
AustenAnnie skrev:Har hört att AF och de flesta myndigheter är överbelastade har därför svårt att se att
AF verkligen detaljstuderar alla dina sökta jobb.

Men tror inte att de har tid att kolla upp om du verkligen sökt alla jobb.
Fast vill personligen inte chansa.
Jag tror knappast att arbetsgivare är intresserade av att lägga en enda sekund på att besvara eventuella frågor från AF...

+1
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Aktivitetsrapporter?

Inläggav svempus » 2014-02-14 16:17:36

plåtmonster skrev:Ljug?
om du menade mig så funkar det inte riktigt att ljuga när man ska ut och köra lastbil märks på en gång att man är nybörjare med det. så att ljuga går inte för mig hade det vart en annan bransch hade det kanske gått att göra det men inte inom transport sidan.
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in