Aktivitetsersättning och studier?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aktivitetsersättning och studier?

Inläggav Zikul » 2014-07-12 15:53:07

Jag har fått min aspergerdiagnos nyligen och det är bra. Dock får jag inte träffa en doktor förrän efter sommaren, och först då ska vi diskutera eventuell medicin, men även sådant som har att göra med aktivitetsersättning (eller vad det hette) samt LSS.

Mina utsikter för jobb, och att klara av att ha kvar ett jobb, är rätt mörka. Mitt allra största problem är att jag är konstant mer eller mindre trött. Min dygnsrytm är förskjuten, min kropp verkar tro att vi lever på nån annan planet där dygnet är 25 timmar långt eller liknande, så när på dygnet jag är vaken är inte heller konstant. Ganska förståeligt blir det svårt med ett traditionellt jobb då.

Nu är det så att till hösten hade jag sökt två distanskurser på 100% (ej under samma veckor). Jag trodde inte att jag skulle bli antagen - men idag när jag kollade så hade jag faktiskt blivit antagen! Jag vill verkligen försöka läsa kurserna, som är helt via distans (vilket i sig gör att det inte spelar någon roll när på dygnet jag gör mina uppgifter).

Jag har haft en tendens, förut, att förlora intresse för vad jag råkar vara intresserad för, vilket är en oro i sig. Och så har jag de där dagarna när jag är en zombie och inte vaknar på hela dagen. Det åt sidan, så oroar det mig att om FK och kompani misstar mitt försök att läsa kurserna som att jag helt plötsligt skulle klara av ett traditionellt 100% jobb. Det finns ju inget jobb som fungerar som distanskurser, menar jag.

Och om jag nu skulle få den där ersättningen vars namn jag glömmer bort hela tiden, hur påverkar det bidrag från CSN?

Jag tycker det skulle vara synd om jag var tvungen att säga nej till kurserna bara för att jag i övrigt inte fungerar särskilt bra. (Kunskaperna i kurserna är något jag definitivt skulle kunna använda för egna projekt, osv.)

Är det ett problem att studierna är heltid? Det fanns liksom inga andra alternativ för distanskurserna.
Zikul
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-07-12

Aktivitetsersättning och studier?

Inläggav Patrix » 2014-07-12 16:05:18

Du får försöka att läsa heltid och ha kvar din ersättning under 3 månader. Efter dessa 3 månaderna kan du, om det fungerar att läsa, ansöka om att få aktivitetsersättningen vilande. Tror den får vara vilande under maximalt 24 månader. Under denna tid kan du återuppta den om du avbryter studierna.

Jag vet detta eftersom jag själv har nyttjat det nyligen.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Studera med aktivitetsersättning

Inläggav MGA_89 » 2014-08-01 16:00:24

Just nu har jag aktivitetsersättning det jag funderar på är vad som skulle hända ifall jag började att studera. Om vi säger att jag studerar typ Komvux eller liknande några tim i vecka på kväller som exempel. Vad händer då med pengarna från FK? Kan jag få annat bidrag från FK, AF eller CSN under tiden?
Jag ser nu att tråden bör ligga i forumdelen som handlar om bl. a. studier. Flytta gärna den.



Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Övriga Aspergerfrågor.

Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tråd.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Studera med aktivitetsersättning

Inläggav Sadistic » 2014-08-01 16:42:50

för mig blev det att jag fick ersättning på 50% och sedan kunde jag plugga på resten om jag ville.
om det överskred tiden så skulle jag tappa bidraget.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Studera med aktivitetsersättning

Inläggav Gripandekylig » 2014-08-01 18:01:44

Alltså när man studerar får man ju bidrag och lån från CSN? Det får i alla fall jag... Har du möjlighet att byta ut din nuvarande aktivitetsersättning mot CSN-pengarna då istället?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Studera med aktivitetsersättning

Inläggav kullan » 2014-08-01 18:05:11

Jag har för mig att man kan få ha aktivitetsersättningen vilande under den tiden man studerar. Men då får man lov att ta lån tex under tiden.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag


Studera med aktivitetsersättning

Inläggav plåtmonster » 2014-08-01 20:24:06

Sadistic skrev:för mig blev det att jag fick ersättning på 50% och sedan kunde jag plugga på resten om jag ville. om det överskred tiden så skulle jag tappa bidraget.


Överskred tiden på vilket sätt då? om du tog för lång tid på dig att studera? eller var för duktig?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Studera med aktivitetsersättning

Inläggav Sredna » 2014-08-01 20:27:01

MGA_89 skrev:Just nu har jag aktivitetsersättning det jag funderar på är vad som skulle hända ifall jag började att studera. Om vi säger att jag studerar typ Komvux eller liknande några tim i vecka på kväller som exempel. Vad händer då med pengarna från FK? Kan jag få annat bidrag från FK, AF eller CSN under tiden?
Jag ser nu att tråden bör ligga i forumdelen som handlar om bl. a. studier. Flytta gärna den.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk


Ja som Kullan nämnde kan man få vilande ersättning.

Sen beror det nog mycket på vad du har för handläggare.

Min handläggare ser studier som ett viktigt moment för min sociala träning (komma i kontakt med folk) samt hälsa så hon ser studier för mig som en sundhetsåtgärd vilket gör att jag kommer få behålla min Aktivitetsersättning, åtminstone ett litet tag (halvår).
Sredna
 
Inlägg: 302
Anslöt: 2013-03-09

Studera med aktivitetsersättning

Inläggav Zima33 » 2014-08-02 0:10:59

Om man har inlärningssvårigheter eller liknande kan man få aktivitetsersättning vid studier. Fråga Fk.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Studera med aktivitetsersättning

Inläggav Sadistic » 2014-08-02 0:22:09

plåtmonster skrev:
Sadistic skrev:för mig blev det att jag fick ersättning på 50% och sedan kunde jag plugga på resten om jag ville. om det överskred tiden så skulle jag tappa bidraget.


Överskred tiden på vilket sätt då? om du tog för lång tid på dig att studera? eller var för duktig?


T ex om jag skulle studera 70% istället, då överskrider jag den tid jag får ha till annat med 20%.

Man kan som dom andra sa, lägga sitt stöd 'vilande' och ta upp det då man studerat klart. Jag föredrar dock att plugga på halvfart och ta csn bidraget för att undvika lån då jag ändå inte klarar av mer än 50%
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Studera med aktivitetsersättning

Inläggav plåtmonster » 2014-08-02 2:53:19

Upplagt för att ta svåra kurser då med andra ord. En del "ska" bara ta 30-50% av tiden. Men tar egentligen 120%. För övrigt så tillåts väl endast grundskole- och gymnasiestudier?

Rent ekonomiskt så kan man alltså då använda CSN bidrag i botten och täcka det som skulle varit lån med aktivitetsstöd? *hmm*
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Studera med aktivitetsersättning

Inläggav Vaniljflickan » 2014-08-02 3:48:37

Jag har aktivitetsersättning vid förlängd studiegång eftersom jag hade påbörjade men oavklarade gymnasiala studier sen tidigare och efter flera försök osv gick det bra, men det är bara grundskola och gymnasium då..
Men om du ska ta någon kurs bara så kan det kanske gå, fick ju ta tre betyg på komvux när jag hade vanlig aktivitetsersättning,
Snacka medhandläggarn och förklara behovet samt motivera väl.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Studier och aktivitetsersättning?

Inläggav Felidae » 2014-10-05 23:03:32

Hej!

Jag har aktivitetsersättning och har haft det i flera år nu. Min handledare vet om att jag studerar och enligt henne är det tydligen helt okej att man studerar på komvux med ersättningen - dock ej heltid, vilket jag också har hållit mig under. Min fråga är om det kan hända något om jag helt plötsligt börjar att läsa heltid utan att säga något? Vill bli snabbare klar för att försöka komma ut i arbetslivet. Vet att CSN förmodligen gäller, men jag vill inte behöva ta lån för att kunna läsa en kurs extra, det känns bara onödigt. Kalla mig snål, men jag försöker åtminstone göra åt min situation, men jag vill samtidigt inte sitta med lån efter att endast ha läst på gymnasienivå.

Kan jag bli återbetalningsskyldig i värsta fall eller vad händer? Kollar någon upp detta? Jag pratar om gymnasiekurser på komvux.

Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tråd.
Felidae
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-07-25

Studier och aktivitetsersättning?

Inläggav Zima33 » 2014-10-07 1:39:58

Felidae skrev: Min fråga är om det kan hända något om jag helt plötsligt börjar att läsa heltid utan att säga något?

Ja du kan förlora ersättningen. Bättre fråga Försäkringskassan först...
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in