Aftonbladet pekar ut oss som grova våldsbrottslingar

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kvasir » 2010-02-03 12:29:18

Som tillägg till UFO. Antag att studien visar på en klart högre frekvens bland aspergare. Då är det fortfarande viktigt att i statistiken ta hänsyn till överlappet mellan AS och ADHD, som man vet är stort. Att ADHD är kraftigt överrepresenterat på fängelserna är välkänt, tror jag, och då är det rimligt att så är fallet även inom rättspsyk. Det kan alltså vara så att det finns en högre förekomst av AS, men att den förklaras av att det är huvudsakligen personer med både AS och (kanske oupptäckt) ADHD.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2010-02-03 13:19:11

Låter rimligt. Någon borde verkligen sortera vad som är vad. Men jag antar att det inte är högprioriterat att ge korrekta diagnoser på dömda brottslingar, trots att det som den andra artikeln visade, skulle löna sig för samhället att ge diagnos och ev medicinering. Hur många av dessa är det inte som hamnat snett för att de börjat självmedicinera?
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2010-02-03 13:22:57

Inger skrev:Låter rimligt. Någon borde verkligen sortera vad som är vad.


Ja, och det kompliceras säkert av att både AS och ADHD torde vara kraftigt underdiagnosticerade hos vuxna. Dessutom förefaller det både som att vuxen-ADHD är svårdiagnosticerat och ofta ignoreras i utredningar om det går att ställa en AS-diagnos.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Chrilleb » 2010-02-03 14:17:45

Har läst i böcker precis som vi kommer fram till att - Alla är verkligen inte brotts / våldsbenägna, ytterst en liten del begår brott men inom Asperger-kretsar verkar de vara personer med just Vår / den diagnosen som kan! ha brottbenägna sidor.


Jag tror att inom ADHD-spektrat finns flera som blir brottslingar, det har ju "nyss" framkommit att nutidens ( dåtidens ) fångar kan ha ADHD.


Ok att Asperger-människor kan ha specialintresse inom pyroteknik , men det behover inte innebära brottslighet, bara nån har koll på dem så.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Kvasir » 2010-02-03 18:43:47

Nu lyckades jag hitta mitt gamla inlägg i ämnet från en gammal tråd, där jag redovisade mina försök att hitta forskningsresultat på nätet.

http://www.aspergerforum.se/asperger-och-vansinnesdad-en-myt-t3605.html#43374
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2010-02-03 20:04:00

Hittade en artikel på läkartidningens hemsida med rubriken Psykopati och hjärnavbildning – en litteraturgenomgång länk

Scrollar man ner så ser man ett par bilder på hjärnan och texten:
Funktionell MRI (fMRI) visar hjärnaktiveringsmönster hos lagöverträdare med Aspergers syndrom. Den röda färgen indikerar högre aktivitet i olika områden, t ex det område inringat med vit markering som motsvarar vänster amygdala (till höger i bilderna), då personen tittar på obehagliga bilder. Foto: Katarina Wahlund


Alltså ska man antagligen dra slutsatsen att de menar att aspergare som inte är helt laglydig ska vara psykopatisk. :roll:
Fanns en ev. intressant referen: Anckarsater H. Central nervous changes in social dysfunction: autism, aggression, and psychopathy. Brain Res Bull 2006; 69 (3):259-65.

Hittade en annan svensk sida som varnar för farliga människor (b.la psykopater) och nämner AS men inte gör någon ansträngning för att skilja diagnoserna åt:
http://user.tninet.se/csz433c/homepages ... orning.htm
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2010-02-03 20:17:49

Parvlon skrev:Hittade en artikel på läkartidningens hemsida med rubriken Psykopati och hjärnavbildning – en litteraturgenomgång länk


Oj, orkar inte läsa hela den nu, men det här tycker jag är ett viktigt citat ur artikeln att ha i bakhuvudet när man läser resten av den:

De personlighetsdrag som ökar sannolikheten för upprepade negativa handlingar, avvikande beteendemönster och ytterst en kriminell livsstil med våldsamt beteende låter sig inte enkelt förklaras av diagnoser. De kanske snarare kan förklaras av komplexa interaktioner mellan arv och miljö som i sin tur påverkar kognitiv utveckling och social funktionsnivå.


Noteras bör också att de inte egentligen försöker identifiera tänkbara våldsbrottslingar utan bedöma återfallsrisken för faktiska våldsbrottslingar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav pH » 2010-02-03 20:34:58

Intressant. Och i den tråden talas även om det ju en del om vad Attwood sagt i ämnet, och vilka kunskapsöversikter han sett/gjort osv. Attwood kom ju med en ny version förra åtret. Jag har inte läst den ännu, men kanske finns det nya kunskaper i ämnet där. Var har vi A-mamma när man behöver henne? :wink:
Senast redigerad av pH 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Parvlon » 2010-02-03 20:44:17

Jo. det används som skällsord och vissa använder det som förklaring till ondskefullt beteende. Det gör det säkert inte enklare när man försöker skilja AS från psykopati. Dock olustigt att de visade en "aspergerhjärna" istället för en "psykopathjärna", tycker jag.

Jag hittade en text som kanske kan vara av intresse. Tydligen har uttalandet funnits i aftonbladet.
Med all sannolikhet är det som man i dag beskriver som ”psykopati” egentligen ett sammelsurium av helt olika egentliga biologiska och psykologiska avvikelsetillstånd, som ibland uppträder tillsammans och ibland inte.

Jag är som forskare på området övertygad om att vi om tio år övergett psykopatibegreppet i den form det används i dag och i stället kartlagt och definierat flera nya tillstånd med olika distinkta, underliggande biologiska mekanismer. Detta kommer att ske med epidemiologiska metoder, nya tekniker för att i röntgen och i tester avbilda hjärnan och dess funktioner, samt molekylärgenetiska studier.

Fram till dess får vi hållas med ett högst preliminärt och dessutom högst olyckligt ord: psykopati. Vi tror kanske att vi är mer sofistikerade och mer vetenskapliga än i vår äldre kristna kultur. Prästerna skulle med utgångspunkt i Bibeln ha pratat om ondskan som förklaring till de tragiska händelser som senaste tiden utspelats i vårt land.

Men att svänga sig med beskriva de psykiatriska diagnoser är inte ett skvatt mer avancerat än att tala om ondska. Teologins ondskebegrepp duger lika bra som psykiatrins alla begrepp för att förstå mordet på en
älskad utrikesminister, om inte bättre. I slutändan handlar det om att vi vill ha enkla förklaringar och snabba, enkla lösningar för sådant som
vi inte förstår och samtidigt tycker att det är outhärdligt jobbigt att inte förstå.

Martin Grann docent, centrumchef Centrum för Våldsprevention Karolinska Institutet
länk

Eller vad tycks om detta?
Vem är farlig?
Missbrukare+
Man +
Vuxen +
Personlighetsstörning+
Dödar kompis


Förstadier till psykopati
ADHD/DAMP +/
Trotssyndrom ++/
Uppförandestörning +++/
Aspergers syndrom +/
Tourettes syndrom?
http://www.sverigesbehandlingshem.se/do ... 061007.ppt Se som HTML
:roll:


Kvasir skrev:Noteras bör också att de inte egentligen försöker identifiera tänkbara våldsbrottslingar utan bedöma återfallsrisken för faktiska våldsbrottslingar
Nej, det är ju socialtjänstens arbete.

Sveriges Behandlingshem bjuder in till kombinerad temautbildning i ämnet Farliga barn och träff för behandlingshem i regionen. Vi kommer att vara på Stiftsgården Åkersberg i Höör.

Vi bjuder in socialtjänst, BUP, skolor, Länsstyrelsen och behandlingshem i regionen.
...
Välkomna!

Gerhard Ege föreläser om barn och ungdomar som är utagerande och betraktas som farliga. Han tar upp fågeställningar som: Kan barn vara farliga? När övergår man från att vara oskyldigt barn till att bli farlig vuxen?

Hur känner man igen tecken på en blivande psykopat?

Hur uppstår psykopati? Kan det behandlas? Om var forskningen står idag och var forskningen går isär.

Gerhard Ege har arbetat länge som överläkare på BUP i Västervik. Han är också delägare i ett behandlingshem och väl förtrogen med den komplexa situationen att diagnostisera och behandla ungdomar med denna problematik.
Lunch, kl. 12.30-13.30
....
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Inger » 2010-02-03 21:22:45

Bra googlat, Parvlon!

Delvis håller jag med honom och välkomnar att man reder ut saken närmare, men man bör då förstås forska även på alla de aspergare som inte begår brott. Borde vi kanske kontakta Grann och ställa oss till förfogande som försöksobjekt? Om man bara forskar på personer som redan är dömda så blir det ju lätt lite missvisande.

Psykopati är f ö bara ett samlingsnamn i dagligt tal på vissa diagnoser inom kluster B-personlighetsstörnngar och är ingen egentlig diagnos i sig.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2010-02-03 21:32:50

Vilken osannolik samling mumbojumbo!
"Förstadium till psykopati" my ass!
Ska de inte ta fram slagrutan & kristallkulan när de ändå är igång?

Varför inte börja analysera 'normala' barn som mobbar?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Savanten Svante » 2010-02-03 21:43:55

Jag tror jag ska bli lite psykopatisk på ege's stjärt när jag är förbi småland nästa gång.

Fan.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav BMW » 2010-02-03 21:45:37

Parvlon skrev:När övergår man från att vara oskyldigt barn till att bli farlig vuxen?

Är verkligen barn så "oskyldiga"? de kan vara riktiga små bestar..
Senast redigerad av BMW 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
BMW
 
Inlägg: 767
Anslöt: 2009-10-03

Inläggav Savanten Svante » 2010-02-03 21:49:05

[img]http://www.egehem.com/images/76744_6_11.jpg[/img]

Eges syn på autister?

http://www.egehem.com/6.html

Nåja. INGA ILSKNA mail dit nu. Fråga snällt i stället.

Det ska jag göra imorrn, när jag har sugit på karamellen, för jag vill veta varför aspergers är ett förstadium till psykopati.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Inger » 2010-02-03 22:22:17

Oj, Ege-länken missade jag att läsa. Obehaglig bild, minst sagt!!

Tycker dock inte man bör blunda för att en liten minoritet med AS kan utvecklas till mördare eller psykopater. Det var ju en amerikansk medlem på Wrong Planet som lackade ur och började skjuta helt oskyldiga.

Sen hade vi en tidigare medlem här som själv skrev att han blivit svårt mobbad att han lärt sig stänga av sina känslor, och som verkade finna stort nöje i att ge sig på andra utan orsak. Alltså det som Ege kallar sekundär/förvärvad empatibrist.

Och AS kan ju även förekomma ihop med personlighetsstörningar, vilket vi också har haft exempel på.

Men för att få en rättvis bild av förekomsten så behöver man ju kartlägga hela AS-befolkningen, gärna inkl de som har AS-drag men ingen diagnos, och se hur stor % av dessa det är som ligger i riskzonen för att bli farliga. Skulle tro att det är en mycket mycket liten andel.

Och av de dömda måste man också reda ut hur många som blivit det av olämplig uppväxtiljö, av att ha hamnat i dåligt sällskap för att man blivit utstött från vanliga gemenskapen, av försök att självmedicinera sin ADHD eller stimulera sina hyposensitiva sinnen, och vilka som gör det bara för att de kan (d v s som har antisocial PS på riktigt).
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2010-02-03 23:37:14

Min uppfattning är i alla fall att den här typen av "forskning" fungerar demoniserande och att den misstänkliggör människor som råkar vara annorlunda.
Varför inte bara inse att annorlundaskap inte är lika med ondska?

Jag tycker det liknar tankegångarna från frenologins tid...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2010-02-04 0:09:36

Jag kan delvis hålla med men samtidigt så vore det väl önskvärt att kunna identifiera personer i riskzonen och försöka minska risken för att det går överstyr?

Detta borde självklart också innefatta mobbare, som någon nämnde tidigare. Är man kapabel att mobba helt oskyldiga personer (framför allt om man är den som initierar det) så är det ju en helt uppenbar empatistörning.

Sen borde man screena för empatistörning innan man får jobba med människor eller djur, och för risken att missbruka makt och pengar innan man får såna jobb. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav carl » 2010-02-04 9:00:42

KrigarSjäl skrev:Min uppfattning är i alla fall att den här typen av "forskning" fungerar demoniserande och att den misstänkliggör människor som råkar vara annorlunda.
Varför inte bara inse att annorlundaskap inte är lika med ondska?

Jag tycker det liknar tankegångarna från frenologins tid...


Det finns en stor poäng i detta. Om man skulle kunna ge brottslingar en diagnos istället för ett straff så kan man ge hårdare och mer förnedrande straff utan att behöva gå igenom domstolar.
Nu tror jag inte att forskningen har det som syfte, men det finns alltid möjligheten att någon utnyttjar det.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Kvasir » 2010-02-04 15:21:01

KrigarSjäl skrev:Min uppfattning är i alla fall att den här typen av "forskning" fungerar demoniserande och att den misstänkliggör människor som råkar vara annorlunda.
Varför inte bara inse att annorlundaskap inte är lika med ondska?

Jag tycker det liknar tankegångarna från frenologins tid...


Vilken forskning syftar du på? Det har diskuterats ett antal olika artiklar i tråden, och de handlar om olika forskningsprojekt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav mnordgren » 2010-02-05 21:12:20

mnordgren:

Diskussion om mobbning flyttad till denna tråd:

overlevnadsguide-for-mobbade-t7530-24.html
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Kahlokatt » 2010-02-05 23:01:14



En liten hälsning till Egehemmet! :evil:
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav KrigarSjäl » 2010-02-06 10:25:10

Kvasir skrev:
KrigarSjäl skrev:Min uppfattning är i alla fall att den här typen av "forskning" fungerar demoniserande och att den misstänkliggör människor som råkar vara annorlunda.
Varför inte bara inse att annorlundaskap inte är lika med ondska?

Jag tycker det liknar tankegångarna från frenologins tid...


Vilken forskning syftar du på? Det har diskuterats ett antal olika artiklar i tråden, och de handlar om olika forskningsprojekt.


Det har andra förklarat bättre än jag, men iaf: att göra uttalanden om hur aspergare fungerar på grundval av forskning inom rättspsykiatrin är inte rätt metod om man vill få en helhetsbild.
Det behöver man inte vara forskare för att haja.
På vilken tråd jag syftar? Den som anger den ovan nämnda forskningen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2010-02-06 11:56:38

KrigarSjäl skrev:Det har andra förklarat bättre än jag, men iaf: att göra uttalanden om hur aspergare fungerar på grundval av forskning inom rättspsykiatrin är inte rätt metod om man vill få en helhetsbild.
Det behöver man inte vara forskare för att haja.
På vilken tråd jag syftar? Den som anger den ovan nämnda forskningen.


Det där var ett nonsenssvar på min fråga.

I denna tråd har refererats till ett antal olika artiklar, som nämner olika forskning. Jag undrade vilken du syftade på. Är det Aftonbladetartikeln eller den i Läkartidningen?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Tjabo » 2010-02-14 1:46:53

Pehmer skrev:För närvarande vågar en klar majoritet av alla med Asperger inte gå ut öppet med att de har diagnosen. Just för att de vet hur stor risken är att omgivningen kommer att reagera konstigt och otippat "jaså, han har Aschberger, då är han en farlig jävel..."

Fast min herre har ju skakat galler för misshandel, man vill nog inte råka min herre i en skum gränd inte.
Senast redigerad av Tjabo 2011-05-05 0:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Tjabo
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2009-10-08

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in