AF, väntan och fråga om råd.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2012-03-20 13:01:21

Jag är i kontakt med AF sen ett bra tag tillbaka angående att hitta någon slags praktik, etc. Detta verkar dra ut väldigt på tiden, och det i sig är ju väldigt jobbigt för sinnet.

Någon som har tips/tankar på vad jag bör göra för att kunna "komma igång" med saker fortare? Är det gammalt hederligt tjat som gäller? Eller finns det några andra möjligheter jag som "rastlös arbetsväntande" bör kolla ut?
Finns det något man kan göra för att det ska gå fortare?

Då det känns som jag börjar bli "dum i huvudet" angående situationen så uppskattas alla råd.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav calima » 2012-03-20 13:10:40

IndividualThoughtPatterns skrev:Är det gammalt hederligt tjat som gäller?


Japp!

Visa att du verkligen vill och är intresserad av praktik, hör av dig och fråga hur det går. Och framför allt lägg fram egna förslag på praktikplatser. Af kan ha hopplöst svårt att hitta några själva.

Allra bäst är om du kan få tag på någon arbetsplats, ta kontakt med den och själv fixa praktik. Annars kan det ta både månader och år innan något händer.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav Alyana » 2012-03-20 13:12:31

Ska du själv kontakta arbetsplats ang praktik?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2012-03-20 13:22:51

calima skrev:
IndividualThoughtPatterns skrev:Japp!

Visa att du verkligen vill och är intresserad av praktik, hör av dig och fråga hur det går. Och framför allt lägg fram egna förslag på praktikplatser. Af kan ha hopplöst svårt att hitta några själva.

Allra bäst är om du kan få tag på någon arbetsplats, ta kontakt med den och själv fixa praktik. Annars kan det ta både månader och år innan något händer.


Jag har lagt ett antal förslag på ställen, mm. Och jag kan tycka att jag har varit rätt aktiv men de verkar gilla att dra ut på det hela ändå.
Förstår att det inte finns något "hemligt tricks" som kommer lösa alla mina problem, i slutändan krävs det engagemang (från både AF's och min sida).

Att få tag på någon arbetsplats kan jag känna är lättare sagt än gjort för just mig. För att jag kan antagligen inte hoppa in på 100% pga hälsoproblem. Så omständigheterna är, om inte unika, i alla fall speciella.
Det betyder att jag verkar hamnat i lite av en hållhake där jag fortfarande behöver stimulans och "ha något att göra", men orken kan inte är på topp.

Inget annat än AF som kan vara relevant? Och då menar jag inte att jag vill stå och "plocka skruv". Haha.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2012-03-20 13:26:58

Alyana skrev:Ska du själv kontakta arbetsplats ang praktik?


Tror inte att det skulle vara omöjligt att jag skulle kunna göra det. Men just nu ligger det i AF's händer.
Det är så det är sagt i alla fall.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav calima » 2012-03-20 13:29:03

IndividualThoughtPatterns skrev:de verkar gilla att dra ut på det hela ändå.


Jag tror inte att de gillar att dra ut på det alls, det ligger i deras intresse att "bli av med dig" så fort som möjligt. Men numer är det väldigt få företag som vill ta emot praktikanter, det tar för mycket tid från ordinarie arbetet.

IndividualThoughtPatterns skrev:Att få tag på någon arbetsplats kan jag känna är lättare sagt än gjort för just mig.


Jag menade arbetsplats där du kan få praktik.
Att själv få tag på praktikplats är oftast snabbaste sättet. Och Af uppskattar att man gör den delen av jobbet själv.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2012-03-20 15:59:57

calima skrev:Jag menade arbetsplats där du kan få praktik.
Att själv få tag på praktikplats är oftast snabbaste sättet. Och Af uppskattar att man gör den delen av jobbet själv.


Jo, förstod att du menade det. Ursäkta om jag var otydlig.
Vet att de uppskattar det, har försökt göra det själv men det har gått sådär. Vilket är varför det föll tillbaka lite på AF, och ja... Det har ju gått "sådär".

Av diverse anledningar kunde jag inte springa runt en massa till företag, så det hamnade i deras knä. Så anledningen jag startade den här tråden var för att se vilka eventuella trådar det finns att dra i som jag inte redan dragit i.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav calima » 2012-03-20 17:02:26

Jag ber om ursäkt. Jag trodde du tillhörde skaran som sitter och väntar på att Af skall agera, det var dumt av mig.

Om du har diagnos och kontakt med hab kanske de kan pucha på lite extra? En psykolog/psykiater kan nog skriva ett intyg om att du behöver och mår bättre av att ha en praktikplats.
Är du sjukskriven kan Fk trycka på Af, eller tillsammans med dig arbeta fram förslag/alternativ.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav Parvlon » 2012-03-20 18:27:56

Jag ser AF som en kontrollstation. Vill du ha ett ställe inom rimlig tid som du trivs på så ska du leta själv.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav Alyana » 2012-03-20 18:30:20

Parvlon skrev:Jag ser AF som en kontrollstation. Vill du ha ett ställe inom rimlig tid som du trivs på så ska du leta själv.

Det är ju det... :roll:
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav Parvlon » 2012-03-20 18:31:49

Alyana skrev:Det är ju det... :roll:
Jasså, fan vad smart jag är.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2012-03-20 18:36:12

Parvlon skrev:Jag ser AF som en kontrollstation. Vill du ha ett ställe inom rimlig tid som du trivs på så ska du leta själv.


Börjar ju verka lite som det. Men en annan sida av mig säger att det "omöjligen" kan vara helt sant då de verkar fylla någon slags funktion. Exakt vad det är har jag svårt att säga för tillfället. Tror att många skulle hävda det motsatta och jag tror att jag just nu är är beredd att hålla med i mångt och mycket.

Är lite osäker på hur det funkar om man inte kan, så att säga, "praktisera på heltid". Vet inte om det är godtyckligt att man kommer och frågar om man kan praktisera "50%"/whatever.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav Parvlon » 2012-03-20 18:41:43

Du kan i princip ha vilka krav du vill. Sen är det upp till arbetsgivaren att ta ställning till dem. Har själv haft praktik några dagar i veckan och tror det är ganska vanligt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2012-03-20 18:52:52

Parvlon skrev:Du kan i princip ha vilka krav du vill. Sen är det upp till arbetsgivaren att ta ställning till dem. Har själv haft praktik några dagar i veckan men tyckte det snabbt blev långtråkigt men bättre det än att gå ner i tid tycker jag.


Hur får du ersättningen? Om du, bara för att följa mitt tidigare exempel, jobbar/praktiserar 50% vem är det du får ta det med och vem är det man bör höra av sig till. Arbetsförmedlingen/försäkringskassan?

Är smått osäker på hur det funkar.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav Parvlon » 2012-03-20 18:59:29

Byråkratin kan jag inte mycket om men brukligt är att rapportera till AF. De vill veta vad man gör och de sysslar inte med pengar. FK vill antagligen veta hur många dagar osv innan de ger ut pengar men man borde nog börja praktiken först. Sen vet nog de flesta arbetsgivare hur de tar reda vad som är relevant för er relation med FK.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2012-03-20 19:04:19

Okie dokie.
Får försöka rådgöra med den oerhört sega tanten jag har på AF.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: AF, väntan och fråga om råd.

Inläggav Parvlon » 2012-03-20 19:11:16

De har inget vettigt att säga. Jag har varit där och kollat. En gång fick jag en bunt med papper som nån kärring tyckte att jag skulle gå igenom och söka arbetena som de tydligen innehöll. Den bunten slängde jag i papperskorgen utanför. En annan gång var det en som tittade konstigt på mig och en annan gång var det en som ringde upp och skulle förklara hur man gick till deras nya lokal (de hade flyttat 200m).
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in