ADHD med Asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

ADHD med Asperger

Inläggav Zkall » 2015-08-17 11:49:20

Jag gjorde en utredning 2012 för Asperger och screenades då för adhd och fick 37/100 där 36+ indikerar adhd problematik. Det valdes att inte följas upp med utredning pga mina Asperger värden som var väldigt höga (Jag överdrev symptomen för att se till att jag fick en diagnos som gjorde att jag slapp jobba).

Jag har alltid varit hyper, jag har alltid haft dålig impulskontroll, jag har haft svårt att koncentrera mig på uppgifter och jag har haft svårt att avsluta uppgifter efter det svåra (roliga) är klart.
Är för referens bipolär så vad jag tror som skett är att denna hyperaktivitet har misstagits som lätt hypomani av läkare.
Jag har aldrig hållt en medicinering längre än 1 år, förutom stopmediciner som jag vet jag måste äta livet ut.

För 1 år sen böt vi ut venlafaxine 150 mg mot 75 mg anafranil + 30 mg mirtazapin. Efter det kunde jag koncentrera mig bättre, jag fattade eller reflekterade inte över det men jag lärde mig saker väldigt snabbt. Min koncentration var superb, men jag var samtidigt osocial, dryg, oempatisk, endast fokuserande på en sak, dvs arbetet.

För 2 månader sen böt vi ut Anafranilen mot venlafaxine igen och helt plötsligt kunde jag inte koncentrera mig längre, det var som information gick rakt igenom öronen på mig. Dock så var jag: Glad, positiv, driven, engagerad, empatisk och social.

Är den någon annan som känner igen sig av min historia? Vad gjorde ni för att fixa era problem?
Jag har ställt mig i kö på min affektiva mottagning för utredning ADHD men ska även börja studera om 5 veckor. Skulle ni skippa studierna och vänta ett år om ni var i samma situation eller hoppats på att det löste sig?
Zkall
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-05-18
Ort: Örebro

ADHD med Asperger

Inläggav Puzzle » 2015-08-17 13:32:37

Har du fortfarande kontakt med läkaren som skriver ut medicinerna åt dig? I sådana fall skulle jag rekommendera dig att kontakta denne och förklara dina problem med att koncentrera dig och om du skulle kunna testa någon annan medicin eller möjligtvis att du går tillbaka till de mediciner som fick dig att koncentrera dig bättre fast i lägre dos.

Annars så har du väl möjligtvis möjlighet till att få någon form av extrastöd från skolan och om ADHD utredningen är relativt nära så kan det ju gå ändå att börja studera och se om det fungerar till du blivit utredd. Annars kan du ju hoppa av studierna när som helst om du känner att det inte funkar alls.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

ADHD med Asperger

Inläggav Zkall » 2015-08-17 14:07:17

Ja det har jag, grejen är det att jag kan inte gå tillbaka till andra medicinen för den gjorde mig deppig och osocial jämfört med vad jag har nu. + att jag hade 125 i vilopuls på anafranilen.

Men det jag vill få ut är, låter det som ADHD? Hur mycket hjälper rätt medicin för koncentration vid studier osv?
Zkall
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-05-18
Ort: Örebro

ADHD med Asperger

Inläggav Puzzle » 2015-08-17 14:16:23

Jag är inte psykolog så jag anser inte mig själv utbildad nog att ge ett rakt svar men i och med att du hade 37 och 36 var gränsen för ADHD så skulle jag väl gissa på att du kan ha det. Själv så har jag inte just den diagnosen så kan inte riktigt säga hur väl medicinen fungerar heller är jag rädd men som jag förstår det så om man hittar rätt medicin så ska det väl gå att leva ett relativt "normalt liv" eller vad man ska säga.

Problemet är väl att det finns mängder med mediciner och det är svårt att avgöra vilken som fungerar bäst på personen så man får nog lov att testa sig fram.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in