ADHD/ADD & AS (ev medicinering?)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Thurizas » 2012-05-30 20:47:19

KalleKus har du fått mycket hjälp i livet innan diagnoserna eller har du kunnat sköta livet tämligen problemfritt?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav KalleKus » 2012-05-30 22:43:04

Thurizas skrev:KalleKus har du fått mycket hjälp i livet innan diagnoserna eller har du kunnat sköta livet tämligen problemfritt?

Haft svårt med auktoriteter t ex i ungdomsåren och pga det problem i skolan... ja en hel del. Men sen jag fick venlafaxin har jag mått bra, däremot skiljer jag ut mig sas fortf på många områden och bl a därför ev skulle funka bättre med centralstimulantia.
Svårt att bedöma vad problemfritt innebär... :roll:
Beror väl på vem man jämför med.

Du då?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Zima33 » 2012-05-30 22:45:27

KalleKus skrev:
Zima33 skrev:Jag har.
Provade Ritalin men fick jobbig hjärtklappning av den på nätterna + ökad puls ock blodtryck så tar inte den längre.

Haft Venlafaxin förut under några år men slutade pga jag fick ökad ångest av den. Nu tar jag Olanzapin, Circadin och Zolpidem till kvällen.

För mig är vanlafaxin GULD!

Provade du att sänka dosen ritalin?
Är rädd för just blodtryckshöjning...

Vad är de andra för medikament?
Insomning?

Hade bara 30 mg Ritalin, kom inte upp i högre dos än så.
Circadin innehåller melatonin och det gör att man blir trött/lugn.
Olanzapin (samma som Zyprexa) är neuroleptika och det tar jag för att hjärnan inte ska gå på högvarv på kvällen. :-)195
Zolpidem är insomningstablett, samma som Stilnoct.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Skinny » 2012-05-31 11:04:00

KalleKus skrev:
Skinny skrev:Grattis, tror jag.
Själv har jag inte kommit så långt som till en diagnos än.

Tack. :wink:
Var befinner du dig i det hela?


Jag står fortfarande i kö.


Moderator: Lagade trasigt citat.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Juddy » 2012-06-01 4:37:48

Jag var 33 år gammal vid tiden för min asperger-diagnos.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Nihilith » 2012-06-01 12:15:36

Är själv av kvinnligt kön, 30 år gammal, med Asperger och ADD diagnos. Har testat det mesta i medicin väg genom åren. Fick Strattera som jag var tvungen att sluta ta då jag fick blodtrycksfall tio ggr/dag, i bland oftare. Efter ett tag tyckte min läkare att jag skulle testa Concerta som jag tycker funkar ypperligt för mig. Tar även Oxascand vid behov.

Skulle absolut rekommendera att testa, för om det funkar utan större problem kan det vara guld värt. Det enda jag fått tänka på extra är att äta mer eftersom jag annars sjunker under en viktgräns som kan göra att jag måste sluta ta medicinen.
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Peace » 2012-06-01 12:27:31

Jag trodde medicin som t.ex concerta bara funkade för personer med ADHD, dvs de med hyperaktivitet. Borde man inte bli ännu mer "seg" och få mer igångsättningssvårigheter om man tar medicin som verkar lugnande för de med hyperaktivitet?
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav slackern » 2012-06-01 12:29:49

Peace skrev:Jag trodde medicin som t.ex concerta bara funkade för personer med ADHD, dvs de med hyperaktivitet. Borde man inte bli ännu mer "seg" och få mer igångsättningssvårigheter om man tar medicin som verkar lugnande för de med hyperaktivitet?


Jag har ADD och det gör mej pigg. Blir lättare att göra saker får en knuff med mina igångsättningsproblem.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Peace » 2012-06-01 12:33:13

slackern skrev:Jag har ADD och det gör mej pigg. Blir lättare att göra saker får en knuff med mina igångsättningsproblem.

Ok. Underligt att det kan ge så olika effekt. Isåfall skulle det kanske hjälpa mig med. Men man får väl inte utskriven sån medicin om man "bara" har aspergers?
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav slackern » 2012-06-01 12:52:11

Peace skrev:
slackern skrev:Jag har ADD och det gör mej pigg. Blir lättare att göra saker får en knuff med mina igångsättningsproblem.

Ok. Underligt att det kan ge så olika effekt. Isåfall skulle det kanske hjälpa mig med. Men man får väl inte utskriven sån medicin om man "bara" har aspergers?


Det får du ta upp med en psykiatriker. Jag har inte den blekaste.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-01 15:32:02

Jag har asp. ADHD och depresions epos. Utan psykisk sjukdom.
Jag äter 120mg cymbalta om dagen.
Fick aspergersdiagnos för ett par månader sedan. Hade adhd innan.
Skall börja medicinera med cymbalta.
P.g.a. ett åtgärdat hjärtfel har behandlingen med conserta fått vänta.
Cymbalta gav mig livet tillbaka.
Jag är kvinna, mycket ungdomlig, 55år. 8)
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav elle » 2012-06-01 16:46:56

jag har AS och ADD.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Nihilith » 2012-06-01 17:39:30

Peace skrev:Jag trodde medicin som t.ex concerta bara funkade för personer med ADHD, dvs de med hyperaktivitet. Borde man inte bli ännu mer "seg" och få mer igångsättningssvårigheter om man tar medicin som verkar lugnande för de med hyperaktivitet?


Det jag har märkt är att det eviga hjärnbruset dämpas lite (tyngdpunkt på lite, men det är bättre än ingenting) och jag upplevs som lugnare i tempot när jag pratar samt att jag har enklare att stänga ute intryck till viss del när jag är ute. Fästmannen märker när det börjar gå ur systemet framåt kvällen eftersom jag, mig helt ovetandes, drar upp på tempot och volymen i samtal.
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Novalie90 » 2012-06-02 19:48:30

Jag hade den perfekta ADD-medicinen: ritalin, och den fungerade fullständigt. När jag använde den så blev jag starkare mentalt och(mindre känslig). Även för betygen gjorde den stor beydelse, efterssom jag gick skola.

Sen så gick jag även ner 15 kg och jag har hållt en bra vikt sedan dess. Jag lärde känna mina aspiska kännetecken bättre, således blev jag bättre på att spara på mina mentala krafter.

Man kan känna sig mer aspisk när man äter ADD medicin efterssom den avlägsnar ADD-egenskaperna men inte de Aspiska. ADD'n döljer också egenskaperna för Aspberger i viss mån. Man blir pigg och uppåt på dagen och kan somna lätt på kvällen, medicinen verkar i 12 timmar.
Novalie90
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2012-04-10

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Iridia » 2012-06-02 20:43:33

Intressant! Har hört liknande från andra med AS-ADHD.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav slackern » 2012-06-02 20:47:31

Iridia skrev:Intressant! Har hört liknande från andra med AS-ADHD.


Det fick jag förklarat utav psykiatrikern som satte in CS att det kan demaskera autism som tex AS.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav KalleKus » 2012-06-02 21:04:04

Ja jag har nog hellre mer AS-drag än ADD...
Blir intressant den dagen.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Phobos » 2012-06-14 17:30:43

Jag har den kombinationen och den ahr mer eller mindre sabbat hela mitt liv :(
Ingen ork till någonting och motgångar nu på senare tiden har gjort att allt bara blir svårare och svårare.

Tar inga mediciner då dom inte hjälper iaf. Det enda mediciner har hjälpt mig med är att gå upp i vikt och att förstöra min mage.
Phobos
 
Inlägg: 263
Anslöt: 2009-09-20
Ort: Stockholm

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav alexnordh » 2012-06-14 18:11:54

Jag har exakt den kombon av diagnos. Utan att snöa in på psykiatriskt terminologi kan jag beskriva det som en "introvert tankspriddhet".... har en arbetsprövning nu, där själva jobbet handlar mer om form än innehåll, dvs fixar mest göra "en sak i taget metodiskt". att jag sen stått utanför arbetslivet ganska länge gör att jag faktiskt ser diagnosen som positivt(nåja, man jublar ju inte heller) men slipper piska mig själv med jobbsök och försörjning då jag långsamt prövas mot nått jag "bottnar i" .
alexnordh
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2011-05-27

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Thath » 2012-06-15 9:57:22

Jag är en aspie och tar sertalin ranbaxy. Enda jobbiga för mig är att min fantasi för att skriva dör när jag tar den. Annars mår ja väl bra :D
Thath
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2012-06-15

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav micha » 2012-06-16 15:12:42

Jag har blivit diagnostiserad med ADD och AS. Detta för ca 2 veckor sedan.
Jag föredrar dock att kalla det för ADD med drag av asperger eller liknande
eftersom jag inte känner att jag vet tillräckligt om asperger och det jag vet inte heller passar lika bra på mig som ADD... har läst så mycket om ADD som har varit så himla klockrent och beskrivit mig bättre än vad jag själv någonsin hade kunnat göra.

Bara att vänta och se hur det blir med medicinering, men något blir det nog.
Jag är kvinna förresten.
micha
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2012-06-08

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Phobos » 2012-06-16 18:23:53

micha skrev:Jag har blivit diagnostiserad med ADD och AS. Detta för ca 2 veckor sedan.
Jag föredrar dock att kalla det för ADD med drag av asperger eller liknande
eftersom jag inte känner att jag vet tillräckligt om asperger och det jag vet inte heller passar lika bra på mig som ADD... har läst så mycket om ADD som har varit så himla klockrent och beskrivit mig bättre än vad jag själv någonsin hade kunnat göra.

Bara att vänta och se hur det blir med medicinering, men något blir det nog.
Jag är kvinna förresten.


Det fetstilta avskyr jag verkligen när folk använder. Det är så typiskt "jag är självdiagnoserad och har drag av allt inklusive ebola för jag läste på wikipedia och vissa saker stämmer med mig" muppar. Antingen har man AS eller så har man det inte, man har inte "drag" av det.
Phobos
 
Inlägg: 263
Anslöt: 2009-09-20
Ort: Stockholm

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Troll-Loke » 2012-06-17 0:21:40

KalleKus skrev:Väntat men ändå konstigt.
Vilka fler här har den kombinationen?
Tar ni läkemedel och isfl vilka?
Jag har venlafaxin sen många år men psykolog föreslog nu att också prova centralstimulantia för uppmärksamhet och fokusering...
Hur har ni upplevt den kombon?

Skönt att få lite hjälp förhoppningsvis äntligen - efter 32 år. :-)003


Hej jag har själv fått diagnosen Atypisk Autism (AS utan spec intresse) och ADD i februari. Jag är man och 48 år. Har innan diagnosen gått i Psykodynamisk terapi vilket har löst följdproblemen man kan få och därigenom sluppit använda mediciner. Har nu provat ut concerta och får inga biverkningar men inte heller särskilt mycket effekt heller. Funderar nu på att träna Mindfulness för att öka koncentrationsförmåga och kroppsnärvaro.

Det problem jag upplever som störst är att få saker och ting gjorda
Troll-Loke
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-03-26

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Eeira » 2012-06-17 1:01:05

Phobos skrev:Antingen har man AS eller så har man det inte, man har inte "drag" av det.

Riktigt så enkelt tror jag inte att det är. Visst kan det vara irriterande när man beskriver något av sina AS-relaterade problem och folk säger att det är precis likadant för dem - vilket man vet att det inte är - men vad jag förstår är Asperger svårdiagnosticerat eftersom många av AS-dragen finns i varierande grad hos folk i gemen.

En vän till mig beskrev det på ett bra sätt. Om man tänker sig olika personlighetsdrag som staplar i ett diagram, så behöver man dels få höga staplar och dels ett visst antal höga staplar för att räknas som autistisk. En person som kanske får höga värden i stapeln 'Bristande social kompetens' räknas som "normal" då det endast är ett enstaka högt värde. Får man däremot t ex 10 höga staplar av 20 så räknas man som autistisk. Alla befinner sig någonstans på skalan som därmed är flytande. Allt beror på var man drar gränsen.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in