30 000 vädjar till Microsoft: Låt Windows XP leva vidare!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

30 000 vädjar till Microsoft: Låt Windows XP leva vidare!

Inläggav barracuber » 2008-01-23 11:57:28

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.140933

pcforalla skrev:Microsoft har satt 30 juni som slutet för Windows XP. 30 000 personer har nu skrivit på Info worlds namninsamling "rädda XP".

Namninsamlingen som startade för fyra dagar sedan, vädjar till Microsoft att fortsätta med XP parallellt med Vista. 30 000 personer och många sajter stödjer kampen för XP:s överlevnad. Av de 100-tals kommentarer som skrivits på ”Rädda XP-bloggen”, handlar de flesta om att man inte vill förlora möjligheten att få nya XP-licenser efter 30 juni.

Andra argument för att behålla XP är kostnaden att uppgradera till Vista; omskolning av anställda, support och andra kostnader som dyker upp vid en övergång från XP till Vista.

Burton Groups chefsstrateg, Ken Anderson menar att det starka känslomässiga stöd som folk visar i kommentarerna kring ”Rädda XP”-kampanjen, visar en stor förändring i hur it-anställda numera tänker kring operativsystem. Han jämför reaktionerna kring XP med vad som hände på åttiotalet när Coca Cola bytte recept, något som väckte massiva protester.

Ungefär hälften av de som skrivit på listan kommer från USA, resten från resten av världen.


hmm..30000 på fyra dagar känns lite lite tycker jag. Men jag tror det kommer bli mycket mer. Och andra liknande aktioner.

Med tanke på att många här kör XP tänkte jag detta kunde vara intressant. För pengar växer ju inte på träden precis.. :roll:

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:20:03, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav junkandshit » 2008-01-23 12:05:19

Vista släpptes alldeles för tidigt. jag hoppas att Service Pack 1 gör folk lite nöjdare.
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 11:20:03, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-23 12:33:14

Förstår inte varför folk vill ha windows över huvud taget. Men jag förstår att Vista tvingar på folk onödig pensionering av fungerande maskiner vilket är resursslöseri och sånt gör mig arg.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:20:03, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Pemer » 2008-01-23 12:53:30

Det är sinnessjukt att binda sig så hårt vid senaste införda OS som man gör. Datorvärlden skulle kunna vara en sådan fråga om öppenhet och tillgänglighet för alla, även de som inte har råd att köpa en sprojtans ny dator med nyaste nya av allt i, men det är det Microsoft och ack så många mjukvaru- och webutvecklare aktivt motverkar genom att i så stor omfattning göra programvaror och sajter på nätet oåtkomliga för den som har kunnat få en äldre dator men aldrig skulle kunna äga en egen alldeles ny.

Den som har körkort och får möjlighet att komma över en körduglig VW-bubbla från 1966 - eller för den delen en T-Ford från 1908!! - kan köra från Stockholm till Göteborg med den, och kan köra på samma bensin som de som har splitter nya bilar. Datorvärlden är mer som att man skulle få vara glad för varje kilometer väg som ens gick att köra med en för gammal bil, och gränsen skulle gå vid att en bil skulle behöva vara högst två år gammal, eller så. Det är helt rubbat...

Själv hade jag ända fram tills jag flyttade dit jag nu bor 2004 en gammal 386:a med Windows för Workgroups 3.11 och Internet Explorer 3.03 i, och så länge jag hade tillgång till den och någon gång ibland drog igång den och testade så gick alla sidor jag själv hade gjort på webben att öppna i den datorn. Då betraktade jag dem därefter, som bra och tillgängliga websidor. Det var bra många andras sidor jag brukade besöka som inte gick att öppna med den...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:20:04, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nitro2k01 » 2008-01-23 13:05:44

Pemer skrev:Det är sinnessjukt att binda sig så hårt vid senaste införda OS som man gör. Datorvärlden skulle kunna vara en sådan fråga om öppenhet och tillgänglighet för alla, även de som inte har råd att köpa en sprojtans ny dator med nyaste nya av allt i, men det är det Microsoft och ack så många mjukvaru- och webutvecklare aktivt motverkar genom att i så stor omfattning göra programvaror och sajter på nätet oåtkomliga för den som har kunnat få en äldre dator men aldrig skulle kunna äga en egen alldeles ny.
Ja problemet är ju inte att XP inte går att använda längre efter detta, utan dels att det inte kommer komma några uppdateringar, (Dock kommer de nog fortsätta släppa kritiska patchar ett tag till) och dels att mjukvarutillverkare, åtminstone större sådana, kommer att luta stödja XP.
Pemer skrev:Själv hade jag ända fram tills jag flyttade dit jag nu bor 2004 en gammal 386:a med Windows för Workgroups 3.11 och Internet Explorer 3.03 i, och så länge jag hade tillgång till den och någon gång ibland drog igång den och testade så gick alla sidor jag själv hade gjort på webben att öppna i den datorn. Då betraktade jag dem därefter, som bra och tillgängliga websidor. Det var bra många andras sidor jag brukade besöka som inte gick att öppna med den...
Jag håller inte med. Att ha en (Någorlunda) uppdaterad version av sin webbläsare kan de flesta, oavsett dator. Att försöka anpassa webben efter gammal teknologi är bara att vingklippa den i min mening. Särskilt som IE3 är både en gammal och särdeles dålig läsare.
Skulle jag vilja surfa på en 386'a, så skulle jag installera linux utan X (Alltså textbaserat) och köra webbläsaren links.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:20:04, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Re: 30 000 vädjar till Microsoft: Låt Windows XP leva vidare

Inläggav vetej » 2008-01-23 18:23:30

(Cens.)
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:20:04, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-23 18:37:52

nitro2k01 skrev:Jag håller inte med. Att ha en (Någorlunda) uppdaterad version av sin webbläsare kan de flesta, oavsett dator. Att försöka anpassa webben efter gammal teknologi är bara att vingklippa den i min mening. .


Nja. Jag skulle se ett egenvärde att inte fungerande datorer behövde bytas ut så mycket eftersom alla inte har så mycket pengar och det förbrukar en massa resurser att producerar nya.

Jag har problem bara med mina föräldrars dator med MacOS 9 som är drygt 8 år gammal lite väl slö för MacOSX. Något annat operativssystem är inte tänkbart eftersom det mamma kan är mac. Processorn är en G4 med 400 MHz och jag tycker att den är för gammal för att det ska löna sig att uppgradera RAM. Försökte köra in ett mycket tidigt MacOS X för att om möjligt spara RAM men det var undermåligt.

Jag körde också länge med mycket hög bakåtkompatibilitet för hemsidor men så kom fenomenet CSS som är ett gudabenådat underverk om man ska driva webbplatser med mer än bara några tiotal undersidor. Äldre webbläsare klarar inte av det. JavaScript som körs i webbläsaren har jag alltid betraktat som ett otyg och tycker nog fortfarande. Men annars så verkar det finnas en viss vits med enklare webbsidor på grund av anpassning till den mobila webben och jag hoppas det håller i sig.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:20:04, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nallen » 2008-01-25 1:24:29

Jag ligger just nu på rygg med en 400MHz G4:a på magen och skriver det här... kör OSX 10.4.11 och det fungerar alldeles utmärkt tack, jag har väl skapligt med minne i.o.f.s (768MB). Så nog går det, även om jag inte skulle komma på iden att köra vare sig härdberäkningar eller några stora renderingar på den här burken.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:20:04, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19442
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-25 1:44:52

nallen skrev:Jag ligger just nu på rygg med en 400MHz G4:a på magen och skriver det här... kör OSX 10.4.11 och det fungerar alldeles utmärkt tack, jag har väl skapligt med minne i.o.f.s (768MB). Så nog går det, även om jag inte skulle komma på iden att köra vare sig härdberäkningar eller några stora renderingar på den här burken.


Aha...men dom har nog inte mer än 2-300 i den där. Ja RAM-minne kan göra underverk. Ska studera specifikationerna för olika versioner av MacOSX tills nästa gång jag kommer dit. Fast jag tror inte jag kan övertala dem att investera i en uppgradering som sagt...
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: 30 000 vädjar till Microsoft: Låt Windows XP leva vidare

Inläggav barracuber » 2011-10-26 17:59:00

How-To Geek: Happy 10th Birthday, XP: You’re (Probably) The Least Secure OS

artikeln skrev:It’s a scary world out there, and for-profit cybercriminal thugs are filling P2P networks and the internet with more malicious software by the day. Even something as simple as receiving email can bring infections into your computer, and there’s a huge library of malware and viruses mostly focused at taking down XP and stealing your information. Because XP is so old (10 years as of August 2011) malicious developers have had more time to create software targeting it, and while Microsoft has been able to patch some of the many security problems with the aging operating system, the fact remains that they simply can’t get them all. And as far as we can tell, all platforms, including distros of Linux, OS X, and newer versions of Windows, like Vista and Windows 7 (and now Windows 8!) are all more secure by many factors. Let’s briefly talk about why XP has become so insecure.
...


Tja. Själv är jag ju en av dem som hänger kvar vid XP för de få gånger numera jag behöver köra Windoze. Men om jag bara får råd att dubblera minnet i macbooken kan jag byta till virtuell (eller bootcamp) Win7. VirtualBox rockar fett!!! :D

Annan tråd om Win XP: Trimma Windows XP + Flash-minnen
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: 30 000 vädjar till Microsoft: Låt Windows XP leva vidare

Inläggav Chrilleb » 2011-10-26 18:45:40

Jag är nöjd med Windows XP, verkar rätt användarvänligt. Och tacka vet jag S.P versionerna.
Chrilleb
 
Inlägg: 6390
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: 30 000 vädjar till Microsoft: Låt Windows XP leva vidare

Inläggav barracuber » 2011-10-26 19:04:13

Chrilleb skrev:Jag är nöjd med Windows XP, verkar rätt användarvänligt. Och tacka vet jag S.P versionerna.



Jag gillar också XP. SP3 rockar fett! Lite ligger det nog i artikeln, att det trots allt är 10 år gammalt och tekniken går framåt. Samtidigt känns artikeln uträknad. Nästan sponsrad av M$. Windows 7 är ju knappast mindre lönsamt än vad XP var.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: 30 000 vädjar till Microsoft: Låt Windows XP leva vidare

Inläggav Parvlon » 2011-10-26 19:24:49

Kopplar upp till internet i en virtuell burk (XP) med virtualbox, funkar fint. Nyare windows drar nog en hel del mer i RAM och har en del annat jag gör samtidigt. Egentligen ska jag använda linux men inte orkat sätta upp en gateway(inte ett måste) än.

Att det finns flest malware som kretsar till XP beror som jag förstår det till störst del på att det OS't har enormt många användare och en hyggligt stor andel av dem använder inte ens senaste säkerhetsuppdateringarna. IE6 verkar vara den enklast exploitade webbläsaren, men använder man den så får man nog skylla sig själv. Opera kör jag oftast, knappt 3 % användare. http://en.wikipedia.org/wiki/Security_through_minority
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: 30 000 vädjar till Microsoft: Låt Windows XP leva vidare

Inläggav bittin » 2011-10-26 21:51:47

Windows XP är det enda Windows jag kör hemma kör det på en gammal Pentium 3a
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Re: 30 000 vädjar till Microsoft: Låt Windows XP leva vidare

Inläggav barracuber » 2011-10-26 22:01:27

bittin skrev:Windows XP är det enda Windows jag kör hemma kör det på en gammal Pentium 3a


Tveksamt om en P3a skulle klara Vista och definitivt inte 7:an. Däremot lär både OSen gå att köra på P4.

http://apcmag.com/vista_will_be_the_las ... owners.htm
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in