26-årig med misstänkt AS

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

26-årig med misstänkt AS

Inläggav Norrbottning » 2016-02-12 20:05:27

Hej, jag är 26 år gammal, alltid haft problem i skolan,

Jag är väldigt tillbakadragen som person, men kan uppehålla ett yttre så jag framstår som social i bekväma situationer, t.ex. på arbetsplatsen fungerar jag exeptionellt med kundkontakt och allt vad det innebär, samt en väldigt bra arbetare flitig och Inga direkta problem på arbetsplatsen.

Jag har stora problem att ta tag i saker jag ej finner intressant, kan vara allt från en räkning till att ringa ett enkelt samtal, till att plocka upp en sak från golvet, jag är glömsk och försvinner lätt iväg i saker jag finner intressant, t.ex. politik, träning, och datorspel. i sammanhang utanför arbete är jag väldigt väldigt tillbakadragen jag har en kompis jag känner att jag kan prata med normalt utan att känna mig obekväm, jag kan mjukna upp och ändå känna mig relativt bekväm med människor men sen kan det vara tillbaka på ruta ett nästa gång man ses.

Träningen kan jag påpeka att jag blir helt manisk utav jag kan vara på gymmet upp till 4 timmar per dag fastän jag jobbar 8-12 timmars skift utöver det kan jag påpeka att jag tidvis brukar doping och ser det som något helt normalt, sen skall jag finna tid att läsa om träning och politik och hinna spela datorspel.

jag har haft ett fåtal längre relationer i mitt liv, och utöver det en hel del kortvariga, dem längre har alltid raserats pga att jag fått beskrivningen som känslokall även fast jag hysst mycket känslor för personerna i fråga, och försökt visa det efter bästa förmåga.

Nu har jag träffat en tjej återigen, som jag vill att det skall fungera med, Nu har det börjats igen att hon inte tycker jag visar känslor, fastän i mitt huvud visar jag känslor, och att jag t.ex. kan mala ned henne med fakta om saker. och åtskillda ganger har jag fått höra att jag ej förstår mig på skämt och är väldigt paragraf ryttare och tar allt hon sager på orden.

jag vet egentligen inte varför jag skriver här, jag läste på om asberger och allt stammer väl in på mig, vill väl bara veta hur ni kom fram till att ni led av asberg och hur graderna ser ut ? för jag fungerar ju trots allt rätt bra i det flesta sammanhang förutom vissa sociala bitar. det vill säga jag kanske bara helt enkelt är extremt lat och blyg fastän jag kan vara väldigt utåt i situationer där jag vet hur man skall betee sig =P.
Norrbottning
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2016-02-12

26 årig

Inläggav antonius » 2016-02-12 21:03:54

Kan väl säga att många inom spektrat är som dig och funkar hyggligt i sociala situationer, så länge man är ung och orkar vad man kallar "kompensera" dvs läser av hur andra beter sig och gör samma själv. Problemet är för en del när man blir äldre orkar man inte hålla opp garden längre, och börjar isolera sig mer, man behöver mer "egentid" för att fungera. Många tror då att ens syndrom har förvärras men sanningen är är den att man har inte de fysiska resurserna längre att orka med det sociala.

Så bevara sociala kontakter och vårda dem, ngt som många aspisar kan glömma. Men det är du väl intelligent nog att förstå. Och många har gett sig in i förhållanden som de sen bittert ångrar, i sin iver att försöka ha ett sådant där kärnfamiljförhållande. Sen spricker det och de sjunker i depression och bitterhet. Fan vad deppigt det här nu blev, var inte tänkt så från början. Nå i alla fall välkommen hit... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

26-årig med misstänkt AS

Inläggav nano » 2016-02-13 0:57:33

Asperger stavas som det gör efter psykiatern Hans Asperger som givit namn till diagnosen.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

26-årig med misstänkt AS

Inläggav Alien » 2016-02-13 3:13:54

Så här står det om Aspergers syndrom på Stockholms habiliterings sida:
Autismforum skrev:Det är framför allt inom två områden som funktionsnedsättningen innebär svårigheter: socialt samspel och begränsade beteenden, aktiviteter och intressen. För att man ska ställa diagnosen Aspergers syndrom, måste svårigheterna medföra allvarliga problem i vardagen.
---
Enligt ICD-10 används två huvudsakliga kriterier för att diagnostisera Aspergers syndrom:

1. Kvalitativa avvikelser i ömsesidigt socialt samspel.
2. Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter.
http://habilitering.se/autismforum/om-d ... rs-syndrom

Frågan är vad som menas med "allvarliga problem i vardagen". Du har ju inga problem med att få arbete/på arbetet. Men om dina förhållanden alltid tar slut pga dina aspiga drag, är det ju också ett allvarligt problem, kan man tycka.

Jag kom inte själv på att jag har AS, jag fick problem på arbetet och skickades på utredning och fick diagnos.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

26-årig med misstänkt AS

Inläggav Puzzle » 2016-02-20 20:01:01

Moderator:

Det här är en personlig tråd av en person som upplever svårigheter i sin vardag, att komma dragandes med psykopati och kriminalitet är olämpligt och de inläggen har därför flyttats till en mer passande tråd.

- AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in