2 timmars telefonväkteri med Fredrik Reinfeldt i P1 nu

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

2 timmars telefonväkteri med Fredrik Reinfeldt i P1 nu

Inläggav barracuber » 2011-01-26 17:05:05

Första frågan handlade om arbetslöshet.
Andra om elpriserna. :roll:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4308677
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Noli » 2011-01-26 18:29:19

Jag lyssnar också på programmet och kl före 16.30 lyssnade på en kvinna som berättar att en sjuk kvinna inte fick någon ersättning från FK och inte heller från Arbetsförmedlingen eftersom FK anser att hon är frisk trots att hon är sjuk och inte kan arbeta dvs hon har varit utan inkomst i drygt ett år och vill veta vad Fredrik kan göra för sjuka men han bara kör samma retorik hela tiden med ordet "bryta passiviteten" hela tiden.

Det är hemskt att man ställer sjuka och arbetslösa människor helt utan pengar i dagens konsumtionssamhälle tycker jag.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Noli » 2011-01-26 18:31:41

Vill förtydliga att det var hon själv som är sjuk och inte fick någon ersättning alls.

Just nu pratar en annan kvinna om arbetslösheten och ersättningssystemen.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Le_inimitable » 2011-01-26 20:09:47

Noli skrev:... eftersom FK anser att hon är frisk ...

Det gör de nog inte, men FK har troligen inte fått nåt läkarintyg som säger att hon inte har arbetsförmåga. Det är massvis med läkare som fortfarande inte fattat att de måste formulera intygen rätt. Eller snarare är det antagligen så.

Och helt utan pengar kan hon inte vara: Hon berättade ju också att hon inte fått socialbidrag eller vad det heter nuförtiden heller.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav Miche » 2011-01-26 23:20:10

L'inimitable skrev:Och helt utan pengar kan hon inte vara: Hon berättade ju också att hon inte fått socialbidrag eller vad det heter nuförtiden heller.

Om du råkar äga en bostad (istället för att hyra) så har du inte rätt till socialbidrag, man måste sälja bostaden först (sen att den kanske inte ens är värd pengarna som man lån på den eller att det inte finns något alternativ till bostad som man kan flytta till tar varken lagen eller socialförvaltningen någon som helst hänsyn till).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Le_inimitable » 2011-01-27 7:54:08

Miche skrev:Om du råkar äga en bostad ...

Jag vet. Men hon kan inte klarat av att äga en så länge utan pengar.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav Miche » 2011-01-27 11:54:08

L'inimitable skrev:
Miche skrev:Om du råkar äga en bostad ...

Jag vet. Men hon kan inte klarat av att äga en så länge utan pengar.

En bostad behöver inte kosta mycket, har du ett hus, eldar med egen/fådd ved osv så är driftskostnaden nära noll.

Jag har en kompis som ärvt huset av sina föräldrar, han tigger ihop ved (fäller träd åt folk bl.a.) och lever väldigt snålt. Skulle tro att hans driftskostnad för huset (förutom el) ligger på bara några få tusenlappar varje år.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Selma » 2011-01-27 20:55:36

Miche skrev:En bostad behöver inte kosta mycket, har du ett hus, eldar med egen/fådd ved osv så är driftskostnaden nära noll.

Jag har en kompis som ärvt huset av sina föräldrar, han tigger ihop ved (fäller träd åt folk bl.a.) och lever väldigt snålt. Skulle tro att hans driftskostnad för huset (förutom el) ligger på bara några få tusenlappar varje år.

Låter som en väldigt låg summa med tanke på hur mycket sophämtning (obligatorisk vad jag vet), sotning och avgift till vägförening kostar. I driftskostnaden ingår väl försäkring också? Men han kanske chansar på att inget ska hända med huset och skippar försäkringen?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Miche » 2011-01-27 23:29:01

Selma skrev:
Miche skrev:En bostad behöver inte kosta mycket, har du ett hus, eldar med egen/fådd ved osv så är driftskostnaden nära noll.

Jag har en kompis som ärvt huset av sina föräldrar, han tigger ihop ved (fäller träd åt folk bl.a.) och lever väldigt snålt. Skulle tro att hans driftskostnad för huset (förutom el) ligger på bara några få tusenlappar varje år.

Låter som en väldigt låg summa med tanke på hur mycket sophämtning (obligatorisk vad jag vet), sotning och avgift till vägförening kostar. I driftskostnaden ingår väl försäkring också? Men han kanske chansar på att inget ska hända med huset och skippar försäkringen?

Jag har faktiskt inte frågat honom.

Jag tror knappast att det finns en vägförening där eftersom vägen är kommunal (genomfartsväg till andra kommundelar).

Sophämtningen går ju att minimera (28 dagarshämtning och liten tunna).

Försäkringen är nog inte dyr i de trakterna, inbrott är sällsynta, det är ett stenhus så det brinner inte lika lätt som trä osv.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Le_inimitable » 2011-01-28 8:06:57

Miche skrev:En bostad behöver inte kosta mycket, har du ett hus, eldar med egen/fådd ved osv så är driftskostnaden nära noll.


Det vet jag inte om jag håller med om, men hursomhelst är min poäng att socialbidrag inte är "rättvisa" och det är nog det hon stör sig på.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav Miche » 2011-01-28 12:13:49

Knappast någonting i den här världen är rättvist, allra minst socialbidrag...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Selma » 2011-01-28 21:52:22

Miche skrev:Jag har faktiskt inte frågat honom.

Jag tror knappast att det finns en vägförening där eftersom vägen är kommunal (genomfartsväg till andra kommundelar).

Sophämtningen går ju att minimera (28 dagarshämtning och liten tunna).

Försäkringen är nog inte dyr i de trakterna, inbrott är sällsynta, det är ett stenhus så det brinner inte lika lätt som trä osv.

Här får även de som bor vid länsvägen betala till vägföreningen.

Sophämtningen i vår kommun kostar drygt 1200:-/år med minsta storleken på tunna och med hämtning var fjärde vecka.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in