18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav TORatANDET » 2013-05-16 9:50:11

Jag ordnar inget Andet-läger i sommar, eftersom det var trögt med intresse förra året.
I stället ordnar jag en träff 2013-06-18, (kv.) i Stockholm och några mindre (andra dagar) i Göteborg m.m., för vuxna aspergare ...

Här finns all info om 18/6: http://auti.se/
Läs! Anmäl nu!
Jag svarar gärna på frågor och uppmuntran här.

18:e juni är Autistic Pride Day (varje år). APD är inte så stort, men iallafall inte föräldrastyrt och lite radikalt.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav Schmetterling » 2013-05-16 14:19:10

Jag tycker att det är synd att det är på en tisdag för jag kan inte komma då.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav TORatANDET » 2013-05-27 11:34:04

Nu vill jag ha mer respons här, från ev. träffbortskämda Stockholmare!
Men det går såklart utmärkt för Uppsalabor m.fl. att deltaga.
Jag har fått bättre respons på andra ställen, men det skulle vara roligt att träffa lite fler människor härifrån!
Jag beställer bord på restaurangen inom några dagar. Så nu är det dags att överösa mig med anmälningar tills det är fullt.
All info om den stora träffen 18/6 2013 finns på auti.se

Schmetterling skrev:Jag tycker att det är synd att det är på en tisdag för jag kan inte komma då.

OK, synd. Tack för respons.
Jag överväger att lägga in en enkel asperger-promenad runt Skeppsholmen och Kastellholmen på söndagskvällen (16/6). Ge reaktioner här om du eller andra tror ni skulle vara intresserade av det.

Om någon vill provföreläsa för Andet eller ASPI, så kan det nog ordnas också, på måndagskvällen (17/6) i så fall.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav Mats » 2013-05-27 22:03:11

Respons var det... Normalt gör jag så att jag skriver i träfftrådar om jag är intresserad av att gå på träffen, annars låter jag bli. Jag ser inte så mycket mening att skriva att/varför jag inte kommer på en viss träff, eftersom jag tycker det borde vara ointressant att just jag inte kommer, och dessutom riskerar det att bidra till negativ publicitet kring träffen. Men nu har TS uttryckligen bett om respons, så med viss tvekan jag gör ett undantag.

Det ena skälet till att jag tackar nej är att det inte känns som jag tillhör träffens målgrupp. Temat för träffen är "neurodiversitet". Jag känner mig inte alls "neurodiversifierad" utan jag känner mig handikappad. Jag är ratad som människa på mer än ett plan och kan därför inte arbeta utan lever på allmosor från samhället (sjukersättning). Mina problem är av den arten att de inte går att skylla på samhället, utan det är mina egna tillkortakommanden som gör att jag inte på något sätt kan få det jag behöver för att kunna försörja mig själv. Problemen har dessutom visat sig vara olösliga. Mitt handikapp är varken bra för mig eller för samhället så "neurodiversitet" känns inte relevant för mig.

Det andra skälet till att jag tackar nej är att maten är på en vegetarisk restaurang. Jag är inte särskilt förtjust i vegetarisk mat och är rädd för att inte kunna hitta något där jag kan äta.

Med det sagt: Jag har ingenting alls emot att aspergare träffas, diskuterar neurodiversitet och äter vegetarisk mat. Det råkar bara inte passa mig.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav TORatANDET » 2013-05-27 23:05:37

Tack för respons, Mats!
Synd att/om du inte kommer, men vi har ju träffats många gånger.

Jag tycker att neurodiversitet är ETT intressant perspektiv, men definitivt inte att det skall vara det enda perspektivet på asperger, utan jag accepterar ju även synsättet funktionsnedsättning. Jag menar att olika situaioner kräver olika perspektiv och att många perspektiv på asperger behövs. Ungefär som en häst kan ses som vacker, riddjur, lasagneingrediens... inget perspektiv är fel. På denna träff blir diskussionen om neurodiversitet, ja. Men det är kanske 45 minuter av 4 timmar. Så det blir mycket tid för rent umgänge med trevliga intressanta människor, om det skulle uppväga.

Den vegetariska buffén var stor förra gången jag var på Hermans, och jag som inte är vegetarian tyckte att de hade många spännande och flera välsmakande rätter. Om du ändrar dig så skicka mig bara ett mail eller säg till här.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav jesusiscool » 2013-05-30 19:25:30

låter intressant. Skulle kunna tänka mig att komma bara man inte blir tvingad att tro på något. Det är AS-bra att man slipper köttrestaurangen. :lol: hoppas ni fattar ordvitsen!
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav Kouzelny » 2013-05-30 22:16:39

neurodiversitet, var vänlig förklara ordet.

Jag skulle gärna komma men vet inte. Eftersom jag inte vet dagsformen redan nu.
Dessutom hade det varit väldigt trevligt om Mats kom.

eftersom jag känner igen honom.

Vegetarisk mat går väl bra, bara det inte finns rökelser i närheten, för det avskyr jag.

m.v.h
Kouzelny
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2012-09-17

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav TORatANDET » 2013-05-31 8:12:19

Tack för respons jesusiscool och Kouzelny!
Jag svarar lite kort för jag är på ett vandrarhem och skall iväg och jobba.

Man blir såklart inte tvingad att tro på något, inte ens sig själv.

Här är en kort intro till neurodiversitet:
http://neurodiversitet.se/
(Jag vet att jag inte har uppdaterat den sidan på jättelänge, tack.)
Du kanske kan övertala Mats att vara med om du är med K.?

Maila mig (tor@andet.se) om ni vill anmäla er till träffen!
info: auti.se
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-06-03 19:27:56

Låter intressant. Jag är medveten om att det finns en maxgräns på 30 personer. Själv vet jag inte om jag kommer kunna att närvara, men det beror på hur jag mår 18/6 och på maxgränsen naturligtvis :-)Happy
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav TORatANDET » 2013-06-04 12:22:36

Tor_och_i2p skrev:Låter intressant. Jag är medveten om att det finns en maxgräns på 30 personer. Själv vet jag inte om jag kommer kunna att närvara, men det beror på hur jag mår 18/6 och på maxgränsen naturligtvis :-)Happy


Endast föranmälan! Och jag sätter nog stopp för det någon dag innan arr.
Jag tror det är 19 anmälda nu (intressanta människor!) och jag har bokat bord för 25 st (max).
Tor_och_i2p och andra är mycket välkomna att anmäla sig till tisdagskvällen! Skicka e-post.

(Det finns även möjlighet att provföreläsa för Andet/ASPI på måndagskvällen, om man är intresserad av att ev. få föreläsningsjobb i framtiden.)
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav Pemer » 2013-06-06 2:42:09

För kännedom för de som känner mig, så är jag bland de anmälda.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav TORatANDET » 2013-06-10 8:20:05

Lite fortlöpande information om asperger-träffen, 18/6 2013:
Det är 24 anmälda nu. Sammansättningen är bra, och ger utmärkta möjligheter att träffa nya intressanta aspergare. Bara någon/några av de nu 24 anmälda är av dem som brukar vara på asperger-träffar i Stockholm.

"Diskussionsfrågor om neurodiversitet:
- Neurodiversitet i förhållande till HBTQ.
- Neurodiversitet i förhållande till intersektionalitet.
- Mer förslag ?/!"
från auti.se, som jag uppdaterade idag 10/6.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav LostInAForest » 2013-06-10 15:48:53

hoppas det finns plats kvar för nu fick jag tummen ur och skickade en anmälan!
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav TORatANDET » 2013-06-15 13:14:27

En (1) deltagare till tar jag in,
sedan sätter jag fullt,
för tisdagens stora träff.
Endast föranmälan och bara aspergare, som sagt!
Info: auti.se
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-06-17 13:57:42

http://auti.se/ skrev:Nu 16/6 är det fullt och jag tar inga fler anmälningar.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav jesusiscool » 2013-06-19 16:08:50

Pax! Personligen tycker jag att Asperger-träffen nästan blev lite obehaglig. Folk började tala om HBTQ. Asberger-träffar borde handla om AS. Skall dock påpekas att jag håller med Katolska Kyrkans syn på sexualitet (fast den diskussionen hör inte hemma här). Pax nobiscum!
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav LostInAForest » 2013-06-19 16:33:19

jo, det blev en hel del hbtq i relation till as/nd men åas var det faktiskt utannonserat innan som förslag på diskussionsfrågor (tillsammans med intersektionalitet), vilket var iaf en av anledningarna till att jag (och säkert några andra) blev extra intresserad av att delta eftersom det är frågor som ligger mig nära om hjärtat. lämnas ordet fritt i ett sällskap där fler har intresse för vissa frågor så är det inte konstigt om diskussionerna rör sig mycket åt just det hållet.

-

vill tacka er som var där för en trevlig sammankomst!

(för den nyfikna så är jag hon som satt längst bak, stickade och var (är!) omåttligt förtjust i amanda baggs :-)Happy )
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav TORatANDET » 2013-06-22 10:18:26

Vi var 23 personer på träffen, och påfallande många av dessa var intressanta, tycker jag.
Det var tyvärr mer folk än väntat på Hermans, så det blev oönskad utmaning med köer m.m., vilket vi hanterade väl!

Tack för feedback LostInAForest!
Träffar m.m. som jag eller mina företag ordnar kommer vara fortsatt HBTQ-vänliga (och icke-HBTQ-vänliga!), såklart. Då blir det kanske någon enstaka som väljer annans träff istället.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

18/6, Stockholm, auti.se, (Södermalm med fin utsikt)

Inläggav TORatANDET » 2013-06-23 8:38:20

Eftersom två personer inte lyckades förstå mitt förra inlägg utifrån sammanhanget:
Alla träffar jag eller mina företag ordnar kommer vara fortsatt positivt inställda till HBTQ.
Alla träffar ... kommer vara positivt inställda till icke-HBTQ.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Återgå till Träffar



Logga in