13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav Alien » 2014-11-13 19:24:59

Då och då läser man om sådana fall och det är alltid ofattbart tragiskt.

Aftonbladet skrev:Odin Olsen Andersgård mobbades i skolan under flera år.
Trots att hans mamma slog larm flera gånger gjordes ingenting. En dag orkade Odin inte mer och tog sitt liv.
Han blev bara 13 år.

Spoiler: visa
– En 13-åring ska inte ta sitt liv. Låt det vara en väckarklocka för oss alla.
Prästen Gaut Sveinall var ensam talare den där vårvinterdagen i april. På första raden satt nästan hela Odin Olsen Andersgårs familj.
Lillasyster Tuva ville inte släppa Odins kista och stod kvar där bredvid honom under hela begravningen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19847105.ab

Odins jacka blev slängd på golvet ena dagen, bränd den andra. Matlådan kastade de ut genom fönstret. De sa glåpord.
Skolan svarade genom att uppmana Odin att gömma sin matlåda. Varje dag fick han då ha den hos sin lillasyster Tuva, som gick i en annan skolbyggnad.

Det är djungelns lag i skolan, och det är tydliglen barnets eget ansvar att gömma undan sin matlåda, inte skolans ansvar att stoppa mobbarna. I Norge äter man inte lagad lunch i skolan utan har med sig matlåda.

Han verkade ha dyslexi och fick gå i enliten grupp med specialundervisning. Liten grupp låter ju bra, men där blev han också mobbad.

Han hotades av klasskamraterna i specialgruppen. Ingen gjorde någonting så Katrine började själv att gå rundor i och runt skolan för att vakta på Odin.
Han blev också slagen.
Ändå skulle han fortsätta i specialgruppen.


Ny skola, ny specialgrupp, återigen mobbning.
De skrev ihop ett mejl tillsammans till rektorn. Varje dag frågade han om de fått svar men det kom aldrig. Dagarna gick.


Här är en utförligare artikel i Verdens Gang: http://www.vg.no/spesial/2014/odin/

Där syns också bilden på lillasystern med huvudet mot kistan. Det är nästan mer än jag står ut med att se.

Är det skolan som brustit? Säkert. Är det omöjligt att stoppa mobbningen? Det hjälper inte att flytta, eftersom mobboffret redan fått sitt självfortroende och tillit skadat, vilket leder till fortsatt mobbning.

I Sverige begår en tonåring i veckan självmord. Barn i Odins ålder, ett par gånger per år.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav Nefarious » 2014-11-13 19:37:48

Ofattbart tragiskt. Men jag undrar varför han fortsatte gå i skolan?
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav Alien » 2014-11-13 19:42:19

Han ville inte ge upp? Kanske polisen hämtar barnen om de vägrar gå i skolan. Han hoppades att hans mor skulle få skolan att stoppa det. Det var efter att de inte fått några svar på det sista mailet till rektorn som han gav upp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-13 19:46:39

Detta är konsekvensen av en sjuk, ickefungerande skola där man odlar sjuka arbetsklimat och vägrar ta itu med mobbingen.

Mjäkiga kuratorer, Friends, samtal och "handlingsplaner" är icke lösningar på problemet.

Det man gör är på sin höjd att nypa några skott, eller nypa några blad på vissa skott - när man ska gräva upp hela roten och slänga i brasan!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav manne » 2014-11-13 19:57:23

KrigarSjäl skrev:Detta är konsekvensen av en sjuk, ickefungerande skola där man odlar sjuka arbetsklimat och vägrar ta itu med mobbingen.

Mjäkiga kuratorer, Friends, samtal och "handlingsplaner" är icke lösningar på problemet.

Det man gör är på sin höjd att nypa några skott, eller nypa några blad på vissa skott - när man ska gräva upp hela roten och slänga i brasan!


den dära pedofilen borde sättas åt hårt och leva på vatten och bröd i fängelset och aldrig mera komma ut.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav antonius » 2014-11-13 19:58:25

Norge är på en del områden ett ruttet land, en naivitet med huvudet i sanden, när dårar som Brevik får sitta och flina i rätten utan stängda dörrar, jobbar med en norrman som berättat en hel del, trots en solid statskassa ligger de på U-land nivå på en del områden, barnen har ingen skollunch, allt är stängt söndagar, gå ut och äta ska man vara miljonär för, hyr man en lägenhet måste man ha vitvaror själv, och är det i Oslo-området är det inte ovanligt med gemensamt utedass på gården, ingen HSB-standard där inte... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav mongoliet » 2014-11-13 20:04:52

Detta är inte bara ett skolproblem, det är ett helt samhällsproblem. Det är bara mest tydligt i skolan eftersom ungar ännu inte förfinat sin mobbningsteknik till den grad att den nästan inte märks för omgivningen.

Starka individer verkar bli jävligt provocerade av svaga. De utövar ett maktspel mot individer som inte utgör någon hotbild mot dem och deras sociala status överhuvudettaget. Varför är fortfarande en stor jävla gåta.

Odins död är tragisk som fan och dessvärre också totalt förgäves. Ingen kommer bry sig mer bara för att en stackars kille tagit livet av sig. Det kommer snarare trigga mobbningsbeteende ännu mer eftersom andra mobbare nu blir taggade att mobba sina egna offer till självmord. De tycker detta är skitkul. Detta är onda människor som varken lyssnar, lär sig eller tar åt sig av nåt och de kommer aldrig sluta oavsett vad. Lär inte dröja länge innan det även dyker upp skämt och sk "memes" om detta på nätet också.
mongoliet
 
Inlägg: 121
Anslöt: 2013-06-13

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav antonius » 2014-11-13 20:10:00

Nästa steg är väl att man mobbar sitt offer till självmord och filmar det hela och lägger upp på de allt mera obskyra sajter som finns lite här och var... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav Heidi79 » 2014-11-13 20:18:46

:cry:

Varit mycket om Odin i norska media också..hann skulde vara 14 nu. :(

Mobbning är hemskt...gissar många/flesta/alla på denne sajten vet.
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav cocos » 2014-11-13 20:39:12

Horribelt. En 13-åring skall inte behöva avsluta sitt liv pga mobbing :cry: Hoppas att mobbarna mår dåligt och har samvetskval resten av sina liv.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-13 20:47:04

-Häng ut rektorjäveln. Häng ut lärarna som såg åt andra hållet.

Häng ut dom med nummer och namn - det ska svida att vara så jävla slapp och ryggradslös!

Ge dom fängelsestraff eller nåt annat kännbart.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav Meppe » 2014-11-13 21:43:05

cocos skrev:Horribelt. En 13-åring skall inte behöva avsluta sitt liv pga mobbing :cry: Hoppas att mobbarna mår dåligt och har samvetskval resten av sina liv.


Tvivlar på det. Enligt min erfarenhet är det människor som faktiskt försöker göra något som får samvetskvalen.

KrigarSjäl skrev:-Häng ut rektorjäveln. Häng ut lärarna som såg åt andra hållet.

Häng ut dom med nummer och namn - det ska svida att vara så jävla slapp och ryggradslös!

Ge dom fängelsestraff eller nåt annat kännbart.


Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav Moggy » 2014-11-13 21:55:06

Stackars kille, han måste haft det förjävligt och ingen lösning i sikte. Konsitgt att det fick fortgå så länge och så grovt utan att det togs ut i med på allvar.

Har det skrivits mycket om det i Norge? Finns det nån norsk artikel som som beskriver ad som hänt lite mer detaljerat än AB-artikeln? Vad som ligger bakom det som har hänt. Kan det vara nåt i en större konfilkt? När det är så pass grovt så borde ungarna ha fått det hela från föräldrarna.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav Heidi79 » 2014-11-13 21:57:29

Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22


13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav Heidi79 » 2014-11-13 21:58:44

Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav colaflaska » 2014-11-13 22:53:41

Det här är verkligen förjävligt. När jag läste stycket i VG om hur han hela tiden sa att han var sjuk varje morgon började jag fan gråta, så gjorde jag med när jag var mobbad (fast av läraren).

Häng inte bara ut rektorerna, häng ut asen som mobbade honom.

"Men de är bara barn!!"

Ja, och? Jävla ungjävlar, fan vad förbannad jag blir på att barn kan vara så sjukt grymma och komma undan med det.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav 121212 » 2014-11-13 23:39:23

Ja hemskt, tänk va bra om folk faktiskt gjorde något åt sånt här.
121212
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-11-13

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav Heidi79 » 2014-11-14 0:16:23

Inte klarade av läsa hela stycket i VG. Slutade läsa.. blev för svårt :cry:
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav Bastuper » 2014-11-14 0:24:20

Känner igen mig, jag kämpade för nånting
- gick in i väggen, men jag har inte tagit livet av mig iallafall.

Att stå ensam och kämpa mot en stor skolorganisation,
jättemånga som far illa av det.

Tråkigt, hoppas verkligen mobbarna inser vad som hänt.


Antimobb borde komma på skolschema,
att lära sig att ta hänsyn och ge en klapp på axeln än
att bua ut folk, då hade vi fått ett bättre samhälle.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav plåtmonster » 2014-11-14 1:06:59

colaflaska skrev:"Men de är bara barn!!"

Den ursäkten kan inte godkännas. Vuxna handlingar får vuxna konsekvenser. Kan "barnen" inte hjälpa att de måste plåga andra barn.. så osis. Darwin award.

Tja, tyvärr så är det så att när det är mobbning så har skolan redan misslyckats. Så man kan tala om att det är problem och ge de en vecka att ta till åtgärder. Sedan blir det hårda åtgärder. Kanske man borde organisera ett gäng som kan komma på besök och tala mobbarna till rätta med ord utan visor?

I vg.no:s artikel finns referens till en avhandling som kanske är intressant Anne Freuchen vid Sørlandet sykehus 2013 "The lost years: Suicide among children and young adolescents"
Mer av Anne Freuchen:
UIO: Disputas: Anne Freuchen - Barne- og ungdomspsykiatri
PT: Få synlege risikofaktorar når unge tar livet sitt

AB: Självmorden bland unga

Sjukvården kan vara rena klåpare:
Det var en isande kall vinterkväll när Ellinore skickades hem. Utan ytterkläder. Utan taxi­pengar. I 40 minuter fick hon vänta i vinterkylan på bussen.
Senast redigerad av plåtmonster 2014-11-14 1:08:59, redigerad totalt 1 gång.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav Miche » 2014-11-14 1:07:57

mongoliet skrev:Detta är inte bara ett skolproblem, det är ett helt samhällsproblem.
Det grundas i skolan, om skolan inte tar hand om problemet så blir det inte löst och det går att ta hand om, jag har två artiklar (om samma skola) som tar tag i problemet ordentligt och det fungerar (mina barn har gått i den skolan efter att tidigare gått i en skola som blundade för problemet).
Lärarnas nyheter
Från tidningen Accent (IOGT-NTO medlemstidning)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav Bastuper » 2014-11-14 1:09:03

Ett uppsving i samhället och det finns mer
pengar till att verkligen ta krafttag, men
vi lägger redan ner miljoner på att lära ut
antimobb och mycket liknande i dagens skola.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-14 1:34:15

Det bästa vore väl om enprocentarna tog itu med det...med föräldrarna till mobbarna, rektorerna, lärarna, mjäk-kuratorerna...

Kan säkert verka både oseriöst och korttänkt att säga sånt...men nu är det så att jag har både egna gedigna erfarenheter samt har hört mängder av liknande historier som det här reportaget.

Jag vet vad jag snackar om till skillnad från alla lenkäftade socionomfikusar som häckat i seminarierummen lite för länge.

Det gör mig till radikal motståndare till den verksamhet som kallas svensk skola.
Jag tror inte på den verksamheten och dess företrädare för fem öre.
Skolkuratorerna ger jag inte ett ruttet lingon för.

Det enda som biter på mobbare är stryk och relegering.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in