Sida 1 av 2
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-13 13:06:05
av Dagobert
Forumet har segat i 2 dagar och en gång fick jag meddelandet General Error.
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-13 14:43:19
av Richard
Jag med...
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-13 15:02:04
av Alien
Ja, men jag trodde att det var min dator, som brukar lägga av med jämna mellanrum. Då måste jag stänga av en och sätta på den igen.
När jag postar ett inlägg händer ingenting el så postas inlägget två gåmger.
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-13 17:41:20
av Dagobert
Har ni tipsat teknikern så han kan titta efter orsaken innan det blir värre?
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-13 19:03:02
av Fabela
För mig krånglar det på fler sätt än det andra nämnt, och verkar hänga ihop med hur många som är online. Litet tag sen över 700 online och funkade bra, nyss över 1300 och funkade dåligt, har varit ungefär så de senaste dagarna.
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-13 20:15:16
av mondo beyondo
504 Gateway Time-out
nginx/1.25.4
fick jag efter att sidan segade.
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-14 0:05:42
av ab2487_1
Problemet den här gången var att vi blivit överbelastade av bottar eller någon sorts scanning vilket ledde till att att servern spawnat upp massor av processer för att hantera antalet anslutningar.
Jag har nu startat om webbsevern samt databasen så nu ska den bete sig _ok_ förutsatt att detsamma inte händer igen(Vi har tyvärr just nu ingen möjlgihet att få till en permanent fix på problemet).
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-14 0:19:36
av Fabela
ab2487_1 skrev: någon sorts scanning
Jag kom inte in alls ibland via min sparade länk utan fick en varningstext typ att någon eventuellt försökte avlyssna eller ändra min anslutning, minns tyvärr inte exakt vad det stod.
Men om jag istället nätsökte på aspergerforum och gick in via sökträffarna kunde jag komma in, men behövde fylla i lösenordet (vilket jag inte behövt göra på år och dar).
Tycker det verkar lite oroväckande, särskilt efter det du skrev. Är det det?
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-14 12:13:12
av Dagobert
Tack ab2487_1, nu funkar det fint.
Håller med Fabela, hur har vi det med säkerheten?
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-14 23:03:53
av CrazyInTrains
Fabela skrev:ab2487_1 skrev: någon sorts scanning
Jag kom inte in alls ibland via min sparade länk utan fick en varningstext typ att någon eventuellt försökte avlyssna eller ändra min anslutning, minns tyvärr inte exakt vad det stod.
Men om jag istället nätsökte på aspergerforum och gick in via sökträffarna kunde jag komma in, men behövde fylla i lösenordet (vilket jag inte behövt göra på år och dar).
Tycker det verkar lite oroväckande, särskilt efter det du skrev. Är det det?
Det kan inte vara så att i ditt bokmärke börjar länken med http?
Det hade forumet tills ganska nyligen, när vi fick http
s, som ju är betydligt säkrare i.o.m. att trafiken är krypterad. Webbläsaren brukar varna för http numera. Det brukar finnas en knapp "fortsätt ändå", och klickar man där blir man omdirigerad till den nya https-adressen. Googlar du efter forumet blir sökresultaten med https.

Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-14 23:41:53
av Fabela
CrazyInTrains skrev:Det kan inte vara så att i ditt bokmärke börjar länken med http?
Nej, det är https.
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-15 4:58:28
av atoms
Jag fick GENERAL ERROR vid 03:55.
Edit; det är 1759 användare inloggade.
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-15 14:54:05
av Alien
Nyss fick jag felmeddelandet:
General Error
SQL ERROR [ mysql4 ]
Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (11) [2002]
Totalt 2 användare online: Inga medlemmar, inga dolda och 2 gäster.
Va, jag är ju en medlem online!
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-15 15:05:50
av atoms
Alien skrev:Nyss fick jag felmeddelandet:
General Error
SQL ERROR [ mysql4 ]
Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (11) [2002]
Totalt 2 användare online: Inga medlemmar, inga dolda och 2 gäster.
Va, jag är ju en medlem online!
Ska du kontakta ab2487_1 nu, för jag ska sova snart.
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-15 17:40:21
av ab2487_1
Dagobert skrev:Tack ab2487_1, nu funkar det fint.
Håller med Fabela, hur har vi det med säkerheten?
Som tidigare inte speciellt bra och att åtgärda det är för närvarande är tyvärr inte möjligt.(vi kör de senaste versionerna av all mjukvara som är kompatibla med operativsystemet på servern och ibland även lite nyare än så när det varit möjligt att kompilera egna versioner.)
Om tidpunkten för certifikatproblemen var strax före kl 12 så kan ha berott på att jag startade om tjänsterna.
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-15 18:13:23
av Dagobert
Alien skrev:När jag postar ett inlägg händer ingenting el så postas inlägget två gåmger.
Det händer kanske någonting iaf. Man kan se om sidan håller på att laddas i Chrome:
Namnlös.jpg
Den runda pilen visar att sidan är klar (eller att din klick inte tog).
Om det istället är ett kryss på samma plats är sidan inte klar:
Namnlös2.jpg
Skulle tro att inlägg kan postas 2 ggr om man klickar igen på Skicka när det är ett kryss. Jag tittar alltid där när det inte händer nåt genast i Chrome.
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-15 19:58:11
av Alien
Ibland står det
Det skickade formuläret var felaktigt. Försök skicka det igen.
Då funkar det att skicka igen. Och då var det inget kryss.
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-18 5:21:11
av Alien
Det här är mycket irriterande. Jag har redan loggat in och skrivit. Så försöker jag posta ett inlägg och får meddelandet "Du måste logga in ..." Tydligen har jag åkt ut, oklart varför. Och det jag skrivit och tänkt posta, det är borta för alltid.
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-20 14:07:17
av Dagobert
Alien skrev:Det här är mycket irriterande. Jag har redan loggat in och skrivit. Så försöker jag posta ett inlägg och får meddelandet "Du måste logga in ..." Tydligen har jag åkt ut, oklart varför. Och det jag skrivit och tänkt posta, det är borta för alltid.
Prova bakåt-knappen när nånting du skrivit försvinner - vänsterpilen i övre vänstra hörnet. Funkar för det mesta, tycker jag.
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-20 15:03:50
av Alien
Funkar inte i detta fall.
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-20 15:45:18
av Skogkatt
Alien skrev:Det här är mycket irriterande. Jag har redan loggat in och skrivit. Så försöker jag posta ett inlägg och får meddelandet "Du måste logga in ..." Tydligen har jag åkt ut, oklart varför. Och det jag skrivit och tänkt posta, det är borta för alltid.
Innan jag postar ett inlägg markerar jag texten och klickar på "kopiera" med höger musknapp. Så om något händer och mitt inlägg försvinner, så kan jag klicka på "klistra in" i ett nytt inlägg så att jag slipper skriva om det.
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-02-20 16:10:11
av Alien
Tyvärr funkar det ofta inte att kopiera. De måste väl ha med min dator att göra. Jag kopierar (tror jag) och klistrar in, men det som klistras in är det jag kopierade tidigare.
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-04-23 13:09:31
av Fabela
ab2487_1 skrev:Dagobert skrev:Tack ab2487_1, nu funkar det fint.
Håller med Fabela, hur har vi det med säkerheten?
Som tidigare inte speciellt bra och att åtgärda det är för närvarande är tyvärr inte möjligt.(vi kör de senaste versionerna av all mjukvara som är kompatibla med operativsystemet på servern och ibland även lite nyare än så när det varit möjligt att kompilera egna versioner.)
Om tidpunkten för certifikatproblemen var strax före kl 12 så kan ha berott på att jag startade om tjänsterna.
Du svarade inte mig utan Dagobert, och jag nämnde inget om certifikatproblem, så jag vet inte riktigt vad ditt svar handlade om.
Men nu har jag iaf fått det här felmeddelandet om certifikat:
Din anslutning är inte privat
Angripare kan försöka stjäla din information från www.aspergerforum.se (t.ex. lösenord, meddelanden eller kreditkort).
net::ERR_CERT_DATE_INVALID
Den här servern kunde inte bevisa att den är www.aspergerforum.se; dess säkerhetscertifikat gick ut för en dag sedan. Det kan bero på en felaktig konfiguration eller en angripare som försöker komma åt din anslutning. Datorns klocka är för närvarande inställd på torsdag 23 april 2026. Verkar det rätt? Om inte, ska du ställa in systemets klocka och sedan uppdatera den här sidan.
Forumet segar (2026-02-13)

Postat:
2026-04-23 13:13:19
av Fabela
Det här är alltså inte samma problem jag hade förut, då fick jag helt annorlunda felmeddelande och kunde ta mig in på ett helt annat sätt.
Det här idag har aldrig hänt mig tidigare, vad jag minns.