Zyprexa (olanzapin)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Zyprexa (olanzapin)

Inläggav alixha » 2013-04-15 15:40:42

Hej.

Jag har precis fått Zyprexa utskrivet av min läkare, jag ska ta detta istället för Zolpidem.
Jag har även Lithionit, Sobril och Sertralin.

Visste ingenting om Zyprexa när hon föreslog men efter övertalning från hennes sida gick jag med på att prova den.
Gick och hämtade ut den, satte mig vid datorn och började läsa Fass och Wikipedia och nu är jag helt förvirrad och rädd för att prova Zyprexa.


1. Min läkare tyckte att jag kunde prova Zyprexa för att IBLAND när jag tar Zolpidem så ser jag saker och blir paranoid (inget jag personligen kommer ihåg dagen efter) men är Zyprexa verkligen bra som sömnmedicin? då jag ska ta den istället för Zolpidem.

2. Jag har också läst att man går upp i vikt av Zyprexa för att ämnesomsättningen påverkas och man blir mer hungrig, några tips om detta? Kan man förhindra att svälla upp som en ballong?

3. Ytterst tveksam till detta, Zolpidem funkar bra för sömnen och i princip allt jag har läst om Zyprexa är negativt, är det någon som har något bra att säga om Zyprexa?


Jag ska ta den första gången ikväll men jag vet inte om jag vågar.


/orolig
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Zyprexa

Inläggav 424stil » 2013-04-15 15:43:00

Låter som en ren skandal.

Zyprexa är mot schizofreni och tung psykos. Det är absolut inget sömnmedel.

Jag fick den mot psykos och gick upp 30 kilo på den.

Fråga om du kan byta ut Zolpidem/Stilnoct mot Imovane/Zopiklon istället.

Jävla idiotläkare, jag har nästan svårt att tro på detta.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Zyprexa

Inläggav 424stil » 2013-04-15 15:46:28

1. Om du tar Zolpidem precis när du går i säng och blundar direkt så kan du väl inte se nåt? Tanken är inte att ta Zolpidem, kolla på tv en stund och sen när man blir sömnig så lägger man sig. Bums i säng direkt när du svalt dom.

2. Ja du går upp i vikt nåt enormt. Man äter inte mer, ämnesomsättningen blir bara helt fuckad. Jag åt lika mycket som innan, frukost, lunch och middag men gick upp 30 kilo.

3. Funkar mot psykos, det är väl det enda positiva.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Zyprexa

Inläggav alixha » 2013-04-15 17:31:49

Så antingen är min läkare knäpp eller så tror hon att jag har en/på väg att få en psykos?
Kan det vara så att hon försökte få mig att tro att Zyprexa skulle fungera som sömnmedicin bara för att jag skulle gå med på att byta? Jag gillar ju inte att byta.
Eller kan det vara någon annan anledning?


Jag har haft Zolpidem i snart 3 år och jag tycker att den fungerar bra, bara för att jag ser lite konstiga saker IBLAND när jag har tagit Zolpidem betyder väl inte det att jag har en psykos, så förvirrad. Förstår inte alls.

Jag har provat Zopiklon innan och den fungerade inte för mig så jag fick byta till Zolpidem, vilket är ett logiskt byte till skillnad mot detta uppenbarligen.

Jag brukar ta Zolpidem och sedan blunda för att sova men ibland somnar jag inte eller så drömmer hunden mardrömmar och då vaknar jag till, det är vid dom tillfällena jag brukar se saker men det är bara ibland.


Så sammanfattning om jag förstått rätt:
Detta är inget logiskt byte av medicin, Zolpidem vs Zyprexa.
Man går upp i vikt oavsett vad man gör.
Den är bra mot psykos vilket jag inte har.


Låter ju jättebra -supersarkasm-
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Zyprexa

Inläggav Zima33 » 2013-04-15 17:38:15

Jag har Zyprexa pga oro/sömnsvårigheter, den funkar bra för att lugna ner hjärnan men somnar inte på den. Har Zolpidem och Melatonin också, tar ibland även Theralen.

Zyprexa används som stämningsstabiliserare också, så inte bara mot psykos. Den är den bästa medicinen jag fått tror jag. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Zyprexa

Inläggav alixha » 2013-04-15 17:51:45

@Zima33
Nu gjorde du mig lite lugnare :-)Happy
Om jag inte skulle somna ikväll efter jag har tagit Zyprexa så går det alltså ta en Zolpidem också?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Zyprexa

Inläggav Zima33 » 2013-04-15 18:13:17

Ja det kan du göra. Jag har tagit båda i flera år. :mrgreen:
Hur stor dos har du på Zyprexa? Jag tar upp till 5 mg/kväll.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Zyprexa

Inläggav alixha » 2013-04-15 19:05:36

@Zima33
Oh vad bra! Nu blev jag något mer avslappnad inför första dosen ikväll.

Läkaren sa att jag skulle börja med 2,5 mg/kväll och sedan höja om det behövdes.

Jag är ganska orolig för viktuppgång också då jag redan väger lite för mycket, har du gått upp mycket i vikt? (om jag får fråga?)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Zyprexa

Inläggav Zima33 » 2013-04-15 21:22:41

Jag vet inte om jag gått upp så mycket, var rätt tung innan jag började med den men +10 kg kanske? Har ingen aning faktiskt. :?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Zyprexa

Inläggav alixha » 2013-04-15 21:57:29

Okej, jag ska prova den nu och hoppas att det går bra.
Tack för att ni delade med er :-)Happy
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Zyprexa

Inläggav Abskissa » 2013-04-15 22:27:11

jag har hört att zyprexa ska kunna användas för att minska hallucinationer och psykoser men även som förebyggande om man har "känningar" och liksom känner att man börjar gå in i en sådan period. en vän till mig använder sig av zyprexa på detta sätt.

jag har använt zyprexa som stämningsstabiliserare men tog den under en mkt kort tid - endast ett par veckor. den fyllde sitt syfte som stämningsstabiliserare, då jag blev zombieartad, men jag har aldrig velat äta så mkt som då. tilläggas bör att jag aldrig varit överviktig eller särskilt förtjust i ätande. gick upp flera kilo under de första två veckorna.
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Zyprexa

Inläggav marcooleo » 2013-04-15 23:11:39

Är väl som att ordinera Haldol eller Risperdal mot sömnproblem, eller morfin mot skavsår
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyprexa

Inläggav alixha » 2013-04-16 7:19:55

Det blev ingen Zyprexa för mig igår kväll, det blev bara massiv ångest över att ta Zyprexa.
Slutade med att jag tog mina vanliga Zolpidem.

Jag har bestämt mig för att vänta med Zyprexan tills jag har fått tag i min doktor och frågat hur hon tänkte egentligen.

Jag är för rädd för att ta den helt enkelt. :oops:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Zyprexa

Inläggav 424stil » 2013-04-16 7:41:05

Klokt val alixha!
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Zyprexa

Inläggav alixha » 2013-04-16 16:33:43

Var hos min terapeut idag, hon förklarade mer hur min läkare hade tänkt och nu har jag gått med på att prova Zyprexa i 1 vecka för att se om den kan tänkas fungera.
Ska ha en Zyprexa-dagbok och skriva varje dag eftersom jag är så nervös för att ta den.
Ikväll kan jag inte backa ur heller, jag har skakat hand och lovat att jag ska prova :-)051

Om jag kommer ihåg så skriver jag här igen nästa vecka och uppdaterar hur det har gått.

Nervös, gah :-)006
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Zyprexa

Inläggav Zima33 » 2013-04-16 18:17:56

När jag började ta den så mådde jag jättebra första veckan, kände mig nästan harmonisk. :-)Happy Fast så småningom planade det ut.

Inte behöver du vara nervös. :-)Hug
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Zyprexa

Inläggav Azo85 » 2013-04-16 20:13:53

1/ Zyprexa är ingen sömnmedicin och skall inte skrivas ut som sömnmedicin. Man kan mycket väl bli trött, sömnig och somna på den, men det kan man även på haldol, depolan, tramadol men man skriver inte ut dem för att behandla sömnsvårigheter.

Om du får psykotiska symtom av Zolpidem är det rimligt att de symtomen försvinner om du istället tar något annat sömnmedel. Zyprexa är en antipsykotisk medicin och fungerar bra som en sådan, har man inte psykotiska symtom skall man inte ta zyprexa. Zolpidem kan ge de symtom du beskriver och det är troligt att de upphör om du slutar med zolpidem och då finns det inga psykotiska symtom att behandla och då finns det ingen anledning att ta en antipsykotisk medicin som sömnmedel.

Om du har sömnproblem är det rimligt att du tar en medicin som är gjord för att behandla sömnproblem och inte en medicin som är gjort för att behandla psykoser.

2/ Råttstudier. Zyprexa förändrar fettoxidationen. Efter måltid skall en frisk människa utsöndra insulin och "förbruka" blodsockret så att insulinnivåerna sjunker igen. Med zyprexa utsöndrar man insulin men man "förbrukar" inte blodsockret vilket leder till att både insulin och blodsockret ligger högt en längre tid. Med zyprexa fortsätter kroppen att använda fett som främsta energikälla. Råttor går inte upp i vikt men de blir fetare. Konstant förhöjda nivåer av blodsocker och insulin är förknippat med en mängd hälsoproblem.

Värt att förtydliga att det inte har gjorts några nämnvärt bra sådana studier på människor, utan att det rör sig om råttor.

3/ Zyprexa är en relativt effektiv medicin när det kommer till att behandla psykoser och manier. Det är en helt okej medicin. Zyprexa tillhör de nyare antipsykotiska medicinerna som på många vis är mildare än de äldre. Men viktuppgång och diabetes är problematiska biverkningar för dem.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Zyprexa

Inläggav MsTibbs » 2013-04-16 21:56:42

Jag har Zyprexa 25mg. Funkar mycket bra mot hallucinationer, gör mig mindre uppvarvad och somnar lättare. Har gått upp mycket i vikt, men mycket kan man styra med kosten, jag äter INTE nyttigt, så skulle gått upp mycket ändå, men ständigt hungrig. Zyprexa är ändå min favoritmedicin för jag mår verkligen bra av den, förutom det där med vikten då.

Jag har den mot schizoaffektivt syndrom (typ blandning av bipolär och schizofreni), har även andra mediciner och diagnoser.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Zyprexa

Inläggav marcooleo » 2013-04-17 22:34:41

Sen kan Neuroleptika (mediciner mot psykos) utlösa psykos hos frisk människa även om det är ovanligt. Jag skulle aldrig i mitt liv ta den mot sömnproblem, hemska biverkningar med det farliga LDL-kolesterolet som bildar plack i artärerna vilket leder till Arterioskleros (åderförlkalkning) med kärlkramp, blodpropp och hjärtinfarkt som följd, och rent allmänt kommer du känna dig som en zombie, allt går på flatrate, känna äkta lycka tex kan du glömma, libidon påverkas (sexuella problem) och jag har hört många som fått diabetes av medicinen och känner sig kroniskt trötta och blir passiva. Nä, det är så man inte tror detta kan vara sant att en läkare kan skriva ut detta tunga antipsykotika mot sömnproblem. Han/hon borde få sin legitimation indragen med tanke på hälsoriskerna och felbehandlingen
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyprexa

Inläggav alixha » 2013-04-18 12:51:25

Pratat med min terapuet och enligt min läkare ska jag ta den mot "tankestörningar".
Jag förstår ändå inte varför jag ska sluta ta Zolpidem och byta den mot Zyprexa, hade väl varit bättre att ha båda eftersom dom inte är till för samma sorts problem? :-)063

Bara provat Zyprexa i 2 dagar nu men jag känner mig något mindre paranoid och har mindre dåliga tankar så det är ju positivt, jag fortsätter och ser vad som händer.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Zyprexa

Inläggav Zima33 » 2013-04-18 18:10:59

alixha skrev:Bara provat Zyprexa i 2 dagar nu men jag känner mig något mindre paranoid och har mindre dåliga tankar så det är ju positivt, jag fortsätter och ser vad som händer.


Vad bra att den hjälper! :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Zyprexa

Inläggav alixha » 2013-04-18 21:58:16

Zima33 skrev:Vad bra att den hjälper! :-)Happy


Tack för att du gav mig några lugnande ord :-)Happy
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Zyprexa

Inläggav Stolpskott » 2013-04-29 21:48:10

Zyprexa hjälpte mig bra med vad den är till för. Vart dock helt utslagen av den samt gick upp i vikt. För mig funkade risperidone bättre för vikten
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Zyprexa

Inläggav kiddie » 2013-04-29 23:08:42

Enligt en läkare jag haft ska man inte äta socker (alls) på zyprexa och undvika alla snabba kolhydrater, eftersom det är nedbrytningen av socker som påverkas. Proteiner och fett behandlas mer normalt. Har inte testat medicinen fast jag blev erbjuden eftersom den läkaren sett att de "flesta" går upp ca 30 kilo (????).

Men han har haft rätt om många mediciner när andra läkare inte vetat någonting så jag litar lite på vad han säger.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in