Visual Multiplication with Lines

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Visual Multiplication with Lines

Inläggav Le_inimitable » 2010-12-13 21:22:21

Kanske inte varken bättre eller sämre, men rätt kul sätt att multiplicera.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=e-P5RGdjICo[/youtube]
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav imperativ » 2010-12-15 22:25:20

Testade 31,2 * 10,67. Jag fann att det blev 332,904.
Bild
För mig är den här uträkningen mer logisk och följsam än den jag lärt mig i skolan. Enklare att ta till sig också.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Miche » 2010-12-16 0:36:47

imperativ skrev:För mig är den här uträkningen mer logisk och följsam än den jag lärt mig i skolan. Enklare att ta till sig också.

Min son och jag testade lite vi med och fann att metoden är helt klart logisk och användbar.

Det borde inte vara så värst komplicerar att visualisera i huvudet och därmed förbättra huvudräkningen...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Moggy » 2010-12-16 14:50:55

Nån som kan ge sig på en pedagogisk förklaring varför det funkar?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Arkimedes » 2010-12-16 15:09:13

Här är en till

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qz9lba0LJFU&feature=related[/youtube]
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav DIProgan » 2010-12-16 16:09:11

Tycker de känns mer krångliga båda två men alla funkar ju olika.

Japanerna räknar förövrigt med tiotusen åt gången istället för vårat sätt med tusen. Därav använder de inte något ord för miljon utan lägger ihop deras ord för hundra och tiotusen istället: "hyaku" och "man" till hyakuman.

Går man högre upp har de dock ett eget ord för 100 miljoner nämligen "oku" så att vårat 1 miljard blir 10+oku (juuoku).
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Mellanvärld » 2010-12-18 19:05:20

imperativ skrev:För mig är den här uträkningen mer logisk och följsam än den jag lärt mig i skolan. Enklare att ta till sig också.
+1
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Inläggav nitro2k01 » 2010-12-18 20:11:52

Moggy skrev:Nån som kan ge sig på en pedagogisk förklaring varför det funkar?
Om du börjar med multiplikation av två heltal, t ex 2 och 4, och ritar linjerna så ser du (förhoppningsvis) att det blir 8 korningar. Detta är jämförbart med när man ritar upp 2*4 kvadrater här i väst, vilket är vad vi brukar göra för att visualisera multiplikation.
Kod: Markera allt
Öst:
 | | | |
-+-+-+-+- 1
 | | | |
-+-+-+-+- 2
 | | | |
 1 2 3 4

Väst:
+-+-+-+-+
| | | | |  1
+-+-+-+-+
| | | | |  2
+-+-+-+-+
 1 2 3 4
Japanerna gillar alltså korsningar av linjer, medan vi gillar insidan av kvadrater. Någon som för övrigt även märks på våra traditionella brädspel, schack resp. go.

En grupp med korsningar är alltså en multiplikation. Men hur hänger det ihop med flersiffrig multiplikation? Uträkningen är egentligen inte så olik den vi gör när vi ställer upp en multiplikation som vi brukar göra. För att ta hans exempel, 21*13:
Kod: Markera allt

   21
  *13
------
   63
 +21
------
 273
Man bryter alltså ner multiplikationen i fyra delmultiplikationer för att få fram 2, 1, 6 och 3. Notera att detta är samma tal som representeras grafiskt av korsningarna, 2 till vänster, 3 till höger, samt 1+6=7. Det som gör att det ser "snyggt" ut är dock att man återanvänder samma linjer, på samma sätt som man är tvungen att multiplicera entalssiffran, tiotalssiffran, etc i tal ett med entalssiffran, tiotalssiffran, etc i tal två.

Det är alltså precis samma algoritm, fast uttryckt på ett annat sätt.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Miche » 2010-12-19 12:19:09

Arkimedes skrev:Här är en till

Den första begrep jag från början, men den Arkimedes visade förstår jag inte hur den kan funka...

Pedagogisk förklaring?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Arkimedes » 2010-12-19 12:58:55

Miche skrev:
Arkimedes skrev:Här är en till

Den första begrep jag från början, men den Arkimedes visade förstår jag inte hur den kan funka...

Pedagogisk förklaring?


a * b = ?

a - (100 - b) = b - (100 - a)

Dessa är lika så det spelar ingen roll vilken vi använder så jag tar t ex
a - (100 - b) = a - 100 + b

Då har vi att

a * b = (a - 100 + b) * 100 + (100-a)*(100-b)

a * b = 100a -10000 + 100b + 10000 -100b -100a + a * b

Nu kan vi förkorta bort 100a mot -100 a, 10000 mot -10000, 100b mot -100b.

Kvar har vi a * b = a * b
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in