Vill komma ur mitt "beroende" (ätstörning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill komma ur mitt "beroende" (ätstörning)

Inläggav FrizzleBird » 2014-02-25 18:17:41

Hejsan hejsan.

Jag har haft problem med maten i ca 3 1/2 år nu, och jag vill inget annat än att komma ur detta beteende. Det har pendlat mycket till och från under de här åren, men det senaste året har varit värst.

Vissa dagar kan jag gå och äta i princip ingenting. Vilket såklart inte är bra, det vet jag ju. Sedan har jag ett sockerberoende. Ett väldigt starkt beroende.

Jag har två kontakter på SCÄ, och har haft det i snart 1 års tid. Jag har kommit ur min hetsätning, d.v.s. jag proppar inte i mig mängder för att sedan spy upp det. Jag har även minskat på mitt intag av sötsaker, men det är inte alls på den nivån jag vill att det ska vara på.

Jag är överviktig, det vet jag. Och jag vill verkligen gå ner i vikt och för en gångs skull känna mig nöjd med min kropp.

Ni kanske tänker "Det sitter bara i ditt huvud. Börja ät regelbundet och motionera så kommer det gå bra."
Men det är inte så enkelt. Jag fyller i matdagbok (blir dock lätt att jag glömmer fylla i, eller att jag inte är ärlig med det jag fyller i), och jag har ett slags matschema jag ska följa. Men trots detta så kraschar det för mig.

Det blir som ett tvång för mig att köpa sötsaker och äta. Det är verkligen inte så mycket som jag gjorde förr, då kunde vi fylla 2 soppåsar med skräp från mitt rum nästan varje vecka. Nu är det knappt en halv påse varje vecka, och ibland mindre än det.

Jag har otroliga problem med att känna om jag är hungrig eller inte, vilket leder till att jag går flera timmar utan att äta, och det leder då till sötsuget. Kan även bli så att jag sitter och äter nästan hela tiden då jag inte känner om jag är hungrig eller ej.

Och vid sidan om detta så är min metabolism otroligt trög....

Jag dansar 2ggr i veckan. That's it. Jag hatar gym så otroligt mycket, jag får extrem panik av att vara där. Jag fylls med ångest och panik, och blir tårögd. Samma sak med simhallar, trots att jag älskar att simma.
Ut och gå/jogga skulle jag väll egentligen kunna göra, men jag kan få rätt ont i knäna då.

Det jag undrar om någon här kan hjälpa mig med är:
1. Finns det några bra övningar eller så jag kan göra hemma? Funderar på att köpa något slags dansspel till mitt PS3, skulle det kunna vara en bra idé?

2. Jag funderar på att ta laxermedel, då jag har problem med att göra nummer två (min mamma tjatar alltid om att man ska göra det minst 1 gång per dag. För mig blir det typ 1 gång var 3e dag).... Är detta en helt absurd tanke, eller skulle det faktiskt kunna hjälpa mig lite på traven (om jag kan tömma tarmarna ordentligt, bör det då inte bli lättare att gå ner i vikt)?

3. Finns det typ kosttillskott eller något man kan ta för att dämpa sötsug och/eller hunger/mättnadskänsla så att man inte småäter?

4. Allmänna tips om hur man kan dämpa sötsug?

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd exakt, så la den här....

Tack på förhand!

Moderator Gripandekylig - förtydligade rubriken
FrizzleBird
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-02-19
Ort: Stockholm

Re: Vill komma ur mitt "beroende"

Inläggav kullan » 2014-02-25 18:54:14

Jag förstår precis. Jag är extremt sockerberoende.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vill komma ur mitt "beroende"

Inläggav marcooleo » 2014-02-25 19:21:54

Fråga 3 och 4. Äppelcidervinäger dämpar hunger effektivt eftersom magsäcken drar ihop sig, finns i mataffärer.
Sötsuget kan man minska med Krom, det reglerar insulinproduktionen. Krom finns i hälsokostaffärer och är ofarligt att ta i rekommenderade doser.

Bästa fettförbränningen är simning och stavgång. Men då krävs att man simmar minst 500m varje gång och i ett tempo som gör att man blir rejält uttröttad, och vad gäller stavgång att man gör det på rätt sätt, dvs rask takt och verkligen utnyttjar stavarna så det både känns i armarna och ryggen, och när man känner att armar och rygg börjar bli för trötta så ta hjälp av benen en stund tills de känns för trötta, sen koncentrera dig mer på att använda armarna och ryggen igen. Lite svårt i början men när man kommer in i det så är det som att cykla. När man börjar gå stav så ska man gå med vänster fot och höger stav, knepigt i början men hjärnan lär det sig snabbt.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Vill komma ur mitt "beroende"

Inläggav marcooleo » 2014-02-25 19:25:04

Bästa sättet för mig att "tömma" mig helt är först mängder med vatten, vänta ett tag, sen dra i mig en stor portion riktigt fet mat, en kebabpizza tex, sen sätter det fart, efter ca 5-10 toabesök så är det fixat. Men det är jag det och det fungerar inte för alla.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Vill komma ur mitt "beroende"

Inläggav FrizzleBird » 2014-02-25 19:31:38

marcooleo

Tack för svaret!
Har hört om både krom och äppelcidervinäger, och det kanske är värt att prova det då? Majoriteten av de kommentarer jag har läst om det har varit positiva.

När det kommer till äppelcidervinägern dock, kan man ta det i tablettform? Vi har äppelcidervinäger hemma i kylskåpet, men det smakar så otroligt vidrigt! Jag är rätt känslig för smaker, sist jag tog lite äppelcidervinäger så kräktes jag nästan p.g.a. smaken :/

Ska försöka ta mig i kragen och dra och simma nu under lovet, men när det kommer till simma/gymma så är det ju ångesten som är problemet. Men man får väll kanske ta och bita ihop eller något..
FrizzleBird
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-02-19
Ort: Stockholm

Vill komma ur mitt "beroende"

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-25 20:03:09

Gå på Friskis och svettis några gånger och gör sedan samma rörelser hemma till egen musik hemma i vardagsrummet? : :-)063 :)
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vill komma ur mitt "beroende"

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-25 20:06:27

Angående förstoppning. Hur ofta man måste gå är individuellt så jag tror inte att du nödvändigtvis måste låsa dig vid att det ska ske varje dag. Annars är "blöta" fibrer bra. Alltså fibrer från grönsaker som innehåller vatten, inte torra fibrer från müsli eller grovt bröd som lika gärna kan vara stoppande.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vill komma ur mitt "beroende"

Inläggav weasley » 2014-02-25 21:56:26

Punkt nr 2:

Att drita var tredje dag är helt inom normalfördelningen.

Låter som att din morsa har taskig koll på sånt. Bry dej inte om henne. Var tredje dag duger utmärkt så länge det är mjuka fina bajskorvar som kommer ut.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Vill komma ur mitt "beroende"

Inläggav kapuni » 2014-02-25 21:57:13

FrizzleBird skrev:1. Finns det några bra övningar eller så jag kan göra hemma? Funderar på att köpa något slags dansspel till mitt PS3, skulle det kunna vara en bra idé?
Det finns Hip Hop abs som du kan prova med tanke på att du gillar dans. Det är ett schemalagt program du kör efter. Länk till schemat http://www.workout-calendar.com/hip-hop-abs-workout-calendar/

Fat burning cardio http://www.youtube.com/watch?v=P5dugT05rYI
Ab sculpt part 1 http://www.youtube.com/watch?v=m4rMBF8Qwh8
Ab sculpt part 2 http://www.youtube.com/watch?v=Sy-3dkQmZIo
Total body burn http://www.youtube.com/watch?v=Bhi7tLKmL0E
Hips, buns and thighs http://www.youtube.com/watch?v=1dkZ8oSmctE
Du kan även köpa detta på DVD om det skulle försvinna från Youtube.

FrizzleBird skrev:2. Jag funderar på att ta laxermedel, då jag har problem med att göra nummer två (min mamma tjatar alltid om att man ska göra det minst 1 gång per dag. För mig blir det typ 1 gång var 3e dag).... Är detta en helt absurd tanke, eller skulle det faktiskt kunna hjälpa mig lite på traven (om jag kan tömma tarmarna ordentligt, bör det då inte bli lättare att gå ner i vikt)?
Många påstår att man måste göra nummer två varje dag men som nämnts tidigare i tråden kan det vara lika naturligt med tre gånger i veckan (om det är det du är van vid?) Men om du brukade göra nummer två oftare än så förr kanske du är förstoppad?

FrizzleBird skrev:4. Allmänna tips om hur man kan dämpa sötsug?
Jag vet inte men borde du inte vänja dig av ganska fort när du väl slutar med att äta sött?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Vill komma ur mitt "beroende"

Inläggav kullan » 2014-02-25 22:08:28

Funderar på att testa att börja äta krom. det sägs ska ta udden av det värsta sötsuget.

Dock vet jag folk som slutat röka eller dricka alkohol för 10 - 20 år sedan och som fortfarande blir jävligt sugen på en cigg eller en öl. Så sötsuget får man nog leva med tyvärr.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vill komma ur mitt "beroende"

Inläggav Moggy » 2014-02-25 22:12:53

FrizzleBird skrev:När det kommer till äppelcidervinägern dock, kan man ta det i tablettform? Vi har äppelcidervinäger hemma i kylskåpet, men det smakar så otroligt vidrigt! Jag är rätt känslig för smaker, sist jag tog lite äppelcidervinäger så kräktes jag nästan p.g.a. smaken :/



Det finns att köpa i softgel-kapslar, är som Omega3-kapslar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vill komma ur mitt "beroende"

Inläggav notwoodstock » 2014-02-25 23:28:33

Någon som har god koll på om Äppelcidervinäger är nyttigt, och exakt varför?

(Bortsett från att man inte blir så hungrig.)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vill komma ur mitt "beroende" (ätstörning)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-26 0:53:24

kullan skrev:Funderar på att testa att börja äta krom. det sägs ska ta udden av det värsta sötsuget.

Dock vet jag folk som slutat röka eller dricka alkohol för 10 - 20 år sedan och som fortfarande blir jävligt sugen på en cigg eller en öl. Så sötsuget får man nog leva med tyvärr.



Har en bekant som fick diabetes som säger att det värsta går över ganska snabbt. Det bästa sättet att hantera sötsug är att i stället peta i sig lite mat så minskar det ofta.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vill komma ur mitt "beroende" (ätstörning)

Inläggav elle » 2014-02-28 20:29:38

Ät maträtter med grönsaker . Man blir inte sötsugen när man äter grönsaker . Undvik frukt undantag grapefrukt och citroner . Drick vatten med pressad citron eller citronvatten .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vill komma ur mitt "beroende" (ätstörning)

Inläggav kullan » 2014-02-28 21:03:15

elle skrev:Ät maträtter med grönsaker . Man blir inte sötsugen när man äter grönsaker . Undvik frukt undantag grapefrukt och citroner . Drick vatten med pressad citron eller citronvatten .


Jag blir sötsugen av grönsaker. Och citrusfrukter tål inte min magen. Jag får halsbränna av dom.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vill komma ur mitt "beroende" (ätstörning)

Inläggav elle » 2014-02-28 21:26:25

kullan skrev:
elle skrev:Ät maträtter med grönsaker . Man blir inte sötsugen när man äter grönsaker . Undvik frukt undantag grapefrukt och citroner . Drick vatten med pressad citron eller citronvatten .


Jag blir sötsugen av grönsaker. Och citrusfrukter tål inte min magen. Jag får halsbränna av dom.

Alla grönsaker eller menar du vissa grönsaker ? Vilka då ? Blir du sötsugen av rotfrukter , blomkål surkål , gurka , rotselleri , purjolök , rädisor , kålrot , ? Kokta morötter , inlagda rödbetor eller morots- och rödbetsjuice duger kanske inte om man är sötsugen .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vill komma ur mitt "beroende" (ätstörning)

Inläggav kullan » 2014-02-28 21:33:01

elle skrev:
kullan skrev:
elle skrev:Ät maträtter med grönsaker . Man blir inte sötsugen när man äter grönsaker . Undvik frukt undantag grapefrukt och citroner . Drick vatten med pressad citron eller citronvatten .


Jag blir sötsugen av grönsaker. Och citrusfrukter tål inte min magen. Jag får halsbränna av dom.

Alla grönsaker eller menar du vissa grönsaker ? Vilka då ? Blir du sötsugen av rotfrukter , blomkål surkål , gurka , rotselleri , purjolök , rädisor , kålrot , ? Kokta morötter , inlagda rödbetor eller morots- och rödbetsjuice duger kanske inte om man är sötsugen .


Just nu är jag tveksamt inställd till alla grönsaker. Jag måste agera försökskanin innan jag skriver ihop vilken kostplan jag ska gå efter. Vet idag inte vad jag vågar äta.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vill komma ur mitt "beroende" (ätstörning)

Inläggav kapuni » 2014-02-28 21:36:34

Kullan, vad äter du en vanlig dag som det ser ut nu?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Vill komma ur mitt "beroende" (ätstörning)

Inläggav kullan » 2014-02-28 21:41:52

kapuni skrev:Kullan, vad äter du en vanlig dag som det ser ut nu?


Idag äter jag helt åt helvete fel. Det är mycket pasta,pizza, mjölkchoklad,fikabröd,chips,färdiglagade maträtter alà Felix. Nä det är inte bra alls. Är fullt medveten om det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vill komma ur mitt "beroende" (ätstörning)

Inläggav kapuni » 2014-02-28 21:48:26

kullan skrev:
kapuni skrev:Kullan, vad äter du en vanlig dag som det ser ut nu?


Idag äter jag helt åt helvete fel. Det är mycket pasta,pizza, mjölkchoklad,fikabröd,chips,färdiglagade maträtter alà Felix. Nä det är inte bra alls. Är fullt medveten om det.
Då kommer ditt sötsug åtminstone inte bli sämre om du börjar äta mer hälsosamt, även om det inkluderar (bra) kolhydrater för att få i dig tillräckligt med mineralier.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Vill komma ur mitt "beroende" (ätstörning)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-28 21:59:01

Alltså....om grönsaker ger sötsug tror jag det kan bero på två saker, endera att grönsakerna är söta i sig själv eller att man inte äter tillräckligt och därför blir hungrig och upplever det som sötsug. Alternativt beror inte sötsuget över huvud taget på grönsakerna utan på frånvaro av bra och regelbundna matvanor, alternativt ett redan etablerat problem med ojämnt blodsocker.

Du har ju prövat LCHF? Har du funderat över att prova GI?
Inom GI så skiljer man ju även på grönsaker beroende på vilket glykemiskt index de har.
De grönsaker som har ett lågt glykemiskt index kan man äta mer av än de som har ett högt och det har ju bl.a med socker att göra.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Vill komma ur mitt "beroende" (ätstörning)

Inläggav Titti » 2014-02-28 22:52:29

Om man äter LCHF räknar man kolhydrater. Det blir då självklart att välja grönsaker med lite sådana och välja bort andra. Jag (som äter så) väljer broccoli, kål i olika former, sparris och haricots verts men inte majs, baljväxter eller röd paprika. Till exempel. Grönsaker med få kolhydrater ger mig inget sötsug, det gör däremot tex majs. Men värst av allt är vetemjöl :-(
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Vill komma ur mitt "beroende" (ätstörning)

Inläggav Kimmelie » 2014-02-28 23:30:25

Tips mot förstoppning: Drick en stor mugg (gärna 0,5 liter) varmt vatten med pressad citron i direkt du vaknar på morgonen.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Vill komma ur mitt "beroende" (ätstörning)

Inläggav Fröken Fräken » 2014-03-02 11:22:08

Svar till TS (i första hand):

Jag skulle inte börja med laxermedel om du inte har akut förstoppning, dvs inte skiter alls. Eftersom du redan haft problem med bulimi tänker jag att risken är stor att detta också blir ett missbruk och en del av din ätstörning. Överdrivet användande av laxermedel förstör de naturliga tarmfunktionerna och det går inte att reparera!

Jag tänker att det viktigaste för att minska ditt sötsug att börja äta regelbundet. Om det är så att du glömmer för att du inte känner hunger, kan du inte ställa in en påminnelse på din telefon?

Med vänlig hälsning,
Fröken Fräken
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Återgå till Aspergare och vården



Logga in