vill höra era åsikter, om arbete och studier

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

vill höra era åsikter, om arbete och studier

Inläggav Karl-Patrik » 2011-07-06 10:36:55

Nu är det så att jag har fått praktik och ska sammanställa information om olika Neuropsykiatriska funktionshinder. Det kommer att ha inriktning på arbete/ praktik och studier. För att sedan vara ute och föreläsa om det. Kan säga att det kommer att handla mycket om mina egna erfarenheter av AS och ADD. Men nu så vill jag veta vad flera tycker om detta med arbete och studier. Skulle uppskatta om man kunde få så många svar som möjlighet när det gäller dessa frågor. Ni behöver absolut inte svara på alla.


• Vad tycker du är det som är viktigast för att en praktik/ arbetsplats ska fungera?
• Vad tycker du är det viktigaste att dina arbetskamrater kan göra för att det ska fungera så bra som möjligt?
• Hur ska introduktionen se ut på en ny arbetsplats för att det ska fungera för dig?
• Om du vill studera, vad hindrar dig i dag?
• Vilket stöd skulle du känna att du skulle behöva när det gäller studier?
• Vilket skulle ditt drömjobb vara?

Vill få höra vad andra tycker så att så många som möjligt får vara med och göra sin röst hörd.

hälsningar Patrik
Karl-Patrik
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2007-11-10

Re: vill höra era åsikter, om arbete och studier

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-06 14:16:02

• Vad tycker du är det som är viktigast för att en praktik/ arbetsplats ska fungera?
-Ordning och reda till att börja med. Jag vill veta vad jag ska göra och var jag ska vara. Jag orkar inte med hit-och-dit-rutiner.

• Vad tycker du är det viktigaste att dina arbetskamrater kan göra för att det ska fungera så bra som möjligt?
-Vem vill bli utpekad inför arbetskamrater?

• Hur ska introduktionen se ut på en ny arbetsplats för att det ska fungera för dig?
-Det räcker att berätta om arbetstyp, tider och rutiner.
Aldrig i livet att jag skulle ha ngn assistent eller socionom som springer mig i hasorna på en arbetsplats.

• Om du vill studera, vad hindrar dig i dag?
-Universitetet av idag är ett veritabelt kafferep med ständiga tvärgruppsredovisningar. Man lägger för stor vikt vid organisationen runtomkring och för liten vikt på ämnet i fråga.

• Vilket stöd skulle du känna att du skulle behöva när det gäller studier?
-Ingenting alls.
Så länge allt i samhället är organiserat enligt nutidens heliga budord "social kompetens", "flexibilitet" och "hålla många bollar i luften" är det ingen idé att jag ens försöker. Jag är helt enkelt inte skapt för att fungera under sådana omständigheter.

• Vilket skulle ditt drömjobb vara?
-Jag ägnar mig inte åt önskedrömmande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: vill höra era åsikter, om arbete och studier

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-07-07 1:25:02

Karl-Patrik skrev:• Vad tycker du är det som är viktigast för att en praktik/ arbetsplats ska fungera?
• Vad tycker du är det viktigaste att dina arbetskamrater kan göra för att det ska fungera så bra som möjligt?
• Hur ska introduktionen se ut på en ny arbetsplats för att det ska fungera för dig?
• Om du vill studera, vad hindrar dig i dag?
• Vilket stöd skulle du känna att du skulle behöva när det gäller studier?
• Vilket skulle ditt drömjobb vara?

1) Intressant arbete, flextid, schyssta kollegor som förstår vikten av god feedback, bra chefer som visar uppskattning och ger beröm när man gjort bra ifrån sig
2) Lyssnar på mig samt är lite extra tydliga när de ger feedback och instruktioner
3) Gärna en lättare uppgift inledningsvis. Mycket feedback och kommentarer så man snabbt lär sig hur saker ska utföras korrekt osv. Gärna också en snabb "rundtur" på arbetsplatsen så man vet vart det finns saker såsom kylskåp, micro, matplats osv.
4) Jag har förbrukat mina 6 års studiestöd och får ej studera mer
5) Behöver inget extra stöd. Det viktigaste som jag har lärt mig "om" studier under dessa 6 år är att det helt enkelt inte funkar för mig att läsa massa skräpämnen/utfyllnadskurser och annat skit som jag inte är intresserad av. Dessutom föredrar jag praktiska kurser framför teoretiska.
6) Spelutvecklare/3D-grafiker. Är utbildad sådan men för närvarande arbetslös.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: vill höra era åsikter, om arbete och studier

Inläggav Rabies » 2011-07-07 3:21:21

• Vad tycker du är det som är viktigast för att en praktik/ arbetsplats ska fungera?
Det måste vara strukturerat. Jag måste veta vad mina arbetsuppgifter är, jag vill ha ordning och reda.
• Vad tycker du är det viktigaste att dina arbetskamrater kan göra för att det ska fungera så bra som möjligt?
De får inte veta om min AS. Om de är vettiga människor som inser att alla människor inte är likadana och accepterar detta så underlättar det...
• Hur ska introduktionen se ut på en ny arbetsplats för att det ska fungera för dig?
Tja, ordning och reda. Ett "arbetsschema" där mina uppgifter beskrivs skadar aldrig. Jag vill redan från början veta exakt vad som förväntas av mig.
• Om du vill studera, vad hindrar dig i dag?
Posttraumatiskt stressyndrom.
• Vilket stöd skulle du känna att du skulle behöva när det gäller studier?
Inget. Jag är mkt intelligent och behöver ingen som helst hjälp för att studera. Det jag skulle behöva slippa är grupparbeten.
• Vilket skulle ditt drömjobb vara?
Vet inte än :)
Rabies
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-06-07

Re: vill höra era åsikter, om arbete och studier

Inläggav Karl-Patrik » 2011-07-09 21:44:33

Rabies skrev:• Vilket stöd skulle du känna att du skulle behöva när det gäller studier?
Inget. Jag är mkt intelligent och behöver ingen som helst hjälp för att studera. Det jag skulle behöva slippa är grupparbeten.


Kan direkt tala om att för mig handlar det inte alls om intelligens. personligen så behövde jag lite längre tid på tentorna när jag läste på universitetet och anteckningshjälp så jag kunde koncentrera mig på det som sades. tycker inte att jag är dummare för det, ser mig själv som intelligent också.

Måste tacka för de svar som jag har fått så här långt, hoppas det blir fler.

Moderator: Reparerade trasigt citat
Karl-Patrik
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2007-11-10

Re: vill höra era åsikter, om arbete och studier

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-08-30 20:07:02

1. Bra arbetstider, helst flextid, mogna arbetskamrater, bra chef.
2. De ska bete sig på rätt sätt, inte vara allt för dömande och deras kritik ska vara konstruktiv.
3. Anser mig inte ha så stora problem med att anpassa mig till nya ställen så jag kan inte med något bra svar.
4. Ingenting, studerar redan.
5. Anteckningshjälp är nog det enda stöd jag skulle behöva.
6. Ingenjör eller vetenskapsman.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in