Vill ha körkort men är orolig att få avslag pga diagnos

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill ha körkort men är orolig att få avslag pga diagnos

Inläggav slackern » 2023-03-29 16:50:27

Här kan vi läsa om vad Transportstyrelsen skriver om det hela.

Alla läkare har skyldighet att anmäla den körkortshavare som är medicinskt olämplig att ha körkort. Reglerna gäller även för den som har taxiförarlegitimation, traktorkort och körkortstillstånd.


https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... kyldighet/

Finns mer att läsa på sidan och vilken lag som gäller.

Nu har inte jag juristexamen så lita inte på vad jag säger utan kolla upp det med en jurist som är insatt i ämnet.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill ha körkort men är orolig att få avslag pga diagnos

Inläggav Dagobert » 2023-03-29 16:52:26

Liljan skrev:
Dagobert skrev:
Liljan skrev:Det har jag inte hittat någon information om. Men ingen läkare lär göra det så det är en retorisk fråga.

Vad läkare gör vet jag inget om.
Nån retorisk fråga är det inte, men det är en annan diskussion.

Varför skulle en läkare riskera fängelse för att sätta dit folk på måfå?

Läkaren kan knappast avgöra i förväg hur trafikstyrelsen kommer att bedöma körkortskapabiliteten, och måste därför "sätta dit folk på måfå", antar jag.

Nyfiken fråga: Har du nåt skäl att spjärna emot i den här frågan? Dvs, vill du inte att läkare ska kunna sätta stopp för körkortsinnehav?
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Vill ha körkort men är orolig att få avslag pga diagnos

Inläggav antonius » 2023-03-29 17:24:15

kan inte vara ofta de helt avstyr någon från att ta körkort, då måste det vara typ folk som är väldigt sjuk, och medicineras med morfin eller andra starka saker, men det händer nog ofta att de vill att personen ombeds lämna ett intyg, men att de efter ett tag, om de har skött sig osv, avskrivs från det kravet, åtm var det det som hände mig
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vill ha körkort men är orolig att få avslag pga diagnos

Inläggav Liljan » 2023-04-01 15:30:12

Dagobert skrev:
Liljan skrev:
Dagobert skrev:Vad läkare gör vet jag inget om.
Nån retorisk fråga är det inte, men det är en annan diskussion.

Varför skulle en läkare riskera fängelse för att sätta dit folk på måfå?

Läkaren kan knappast avgöra i förväg hur trafikstyrelsen kommer att bedöma körkortskapabiliteten, och måste därför "sätta dit folk på måfå", antar jag.

Nyfiken fråga: Har du nåt skäl att spjärna emot i den här frågan? Dvs, vill du inte att läkare ska kunna sätta stopp för körkortsinnehav?

Du har missförstått hur det fungerar. Om läkaren anser att en person pga sitt tillstånd är en olämplig förare ska läkaren anmäla det till Transportstyrelsen efter att ha pratat med patienten. Läkaren får alltså inte anmäla alla som har en diagnos eller sjukdom de ska först göra bedömningen att personen är olämplig. Söker du hjälp för lunginflammation och läkaren ser i journalen att du har autism får alltså inte läkaren anmäla det.

Varför anser du att alla som inte tycker som dig”spjärnar emot”? Det jag säger nu är inga åsikter utan fakta. Tycker du det är fel får du jobba för att systemet ändras.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vill ha körkort men är orolig att få avslag pga diagnos

Inläggav Dagobert » 2023-04-01 15:36:53

Liljan skrev:Varför anser du att alla som inte tycker som dig”spjärnar emot”?

Varför skriver du "alla" när jag frågade dig?
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Vill ha körkort men är orolig att få avslag pga diagnos

Inläggav Liljan » 2023-04-01 15:41:48

Dagobert skrev:
Liljan skrev:Varför anser du att alla som inte tycker som dig”spjärnar emot”?

Varför skriver du "alla" när jag frågade dig?

Okej, varför anser du att jag spjärnar emot när jag inte tycker som dig? Det är ett negativt uttryck och ett inte särskilt diskret sätt att säga att din åsikt är den enda rätta. Det blir särskilt konstigt då det här är en faktafråga och du inte ens har koll på vilka reglerna är.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vill ha körkort men är orolig att få avslag pga diagnos

Inläggav Dagobert » 2023-04-01 16:00:03

Liljan skrev:varför anser du att jag spjärnar emot när jag inte tycker som dig?

Jag hade uppfattningen att flera hade min uppfattning och du ensam din uppfattning. Även att du inte framfört några omotsägliga fakta. Hade jag fel ber jag om ursäkt.
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Vill ha körkort men är orolig att få avslag pga diagnos

Inläggav Hallonsaft » 2023-04-05 16:24:34

Jag ansökte en gång om körkortstillstånd och jag var dum nog att kryssa för rutan att jag har en diagnos. Sen fick jag brev hem att jag måste skaffa läkarintyg. Jag träffade en psykiatriker och han skrev ett intyg och jag blev godkänd sen.
Hallonsaft
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2014-12-05

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in