Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sömnmedicin? Lugnande?

Inläggav Moggy » 2008-05-04 7:03:35

Vilken sömnmedicin skulle ni rekommendera att man försöker få om man går till läkare för sömnproblem?

Nåt som funkar, men inte nåt kraftigt, starkt beroendeframkallande.

Har provat Propavan men kom inte alls överrens med det.


Moderator Alien: Tråden flyttad från Tipsa medlemmarna.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Tokflickan » 2008-05-04 8:00:31

Hej.
Vet inte hur starkt du vill ha, men jag tycker Imovane är ganska bra just för att det inte är särskillt beroendeframkallande. Gör att det är lättare att somna in, men hjälper inte alltid, men nästan. Vaknar dock efter 3-4 timmar av mardrömmar ändå, men inte alltid.

Nu ser jag på förpackningen att Imovan bör undvikas vid medicinering för t.ex. depression för behandlingseffekten kan påverkas. Där ser man.
Senast redigerad av Tokflickan 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Tokflickan
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2008-05-04
Ort: Södra Sverige

Inläggav Mardröm » 2008-05-04 9:19:59

Brukar du bli starkt beroende? Är jag den enda aspien som inte blir beroende, som NT folket?

Först måste du konstatera vad du lider av, sen medicinera.
Imovane är no1, pga WHOs reklassificering. Min husläkare försökte säga att det var beroendeframkallande, jag rättade omedelbart honom: "Nej, möjligt vanebildande, och i de flesta EU-länder en receptfri medicin."

Sen Stilnoct som ger bäst insomning, du kan köra bil på morgonen helt utan risk direkt etc.

Halcion är också ett utmärkt alternativ, men där har de skapat spöken kring den, farligt farligt. Naturligtvis helt ofarligt.
Inget beroende, vill du visa Dr ngt så be honom slå upp hur man avvänjer folk från Halcion, Ashtons manual "hur benzo funkar och hur man slutar med dem" där säger professorn att Halcion har för kort verkan för att skapa beroende, du "avtänder" varje dag.

Behöver du jämt skulle jag snurra dessa tre.


Även Atarax kan vara bra att ha.

Vaknar du upp, kolla nitrazepam-linjen, med Rohypnol, Mogadon och Iktorivil (klonopin)
Men blir du lätt beroende så...
Än tyngre får vänta.

Imovane är nog valet först, men du ber om Halcion.
Politik. Du får två möjligheter att rätta Dr.
Vänligt.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-04 9:23:54

Har trappat ner all påfrestning i vardagen så jag är i fas att kunna sova MEN ibland går det ju inte. Jag har då Valeriana Forte som jag blir tillräckligt dåsig av och somnar in. Om det absolut inte går och somna om, för jag somnar oftast men vaknar mitt i natten, så tittar jag på något program som jag spelat in och en macka så brukar det lugna sig och jag kan somna igen efter en timme eller två.

Har även sedan en månad varje kväll användt en cd som är hypnos inspelad av psykolog Martha Sjöberg och jag känner faktiskt en skillnad. Annars så har jag en hel del mardrömmar, PTSD, som gör att jag vaknar men det har lugnat sig en hel del.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav MsTibbs » 2008-05-04 23:27:38

Jag använder Imovane (7,5mg) funkar bra. För en "ovan" person kan det räcka med bara en halv elelr 1/4 sån tablett.

Propavan är andra-alternativ, men det hade du ju redan testat.

Allting lugnande (primärt Atarax) funkar även som bra hjälp för att somna. Även Theralen, Nozinan och massa annat finns, men det lär du knappast få utskrivet som förstaval...

En viktig grej som jag stör mig på, hos en på psyket med sömnproblem; hon tog sin tablett och satt sen i soffan och förväntade sig somna... :shock: Jag menar, jag trodde det var självklart att folk förstod att man måste lägga sig i sängen och blunda, annars lär man ju inte somna om man så får hästdoser med sömnmedel nästan... värt att tänka på, som hon hade missat att tänka på...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav earlydayminer » 2008-05-05 0:39:53

Hmpf, det där Stilnoct skulle jag behöva.
Jag sover oerhört bra och bekvämt, går upp när jag ska och sådant men jag kan inte somna in. Igår låg jag i sängen 4 timmar och tittade runt omkring mig typ, inte så roligt. :x icon
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Fighterbabe » 2008-05-05 0:43:37

Jag har testat både stilnoct, propavan och zolpidem. De funkar väl sådär lagom bra... Efter 10 stilnoct och 12 propavan hade jag fortfarande inte somnat 4 timmar senare... :roll:
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav earlydayminer » 2008-05-05 0:47:49

Oj jävlar! 10 stilnoct och 12 propavan?

Du måste åtminstonde ha varit nära hjärndöd. Det låter väldigt konstigt, så många sömntabletter.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Fighterbabe » 2008-05-05 1:14:40

earlydayminer skrev:Oj jävlar! 10 stilnoct och 12 propavan?

Du måste åtminstonde ha varit nära hjärndöd. Det låter väldigt konstigt, så många sömntabletter.


Ja, jag trodde ju att jag skulle somna för gott... Men inte då... Kan ju tillägga att personalen på MAVA var förvånade över att jag inte somnade fortare. Men när jag väl somnade så sov jag från och till i nästan 2 dygn efteråt... :roll:
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav earlydayminer » 2008-05-05 1:21:55

Fighterbabe skrev:
earlydayminer skrev:Oj jävlar! 10 stilnoct och 12 propavan?

Du måste åtminstonde ha varit nära hjärndöd. Det låter väldigt konstigt, så många sömntabletter.


Ja, jag trodde ju att jag skulle somna för gott... Men inte då... Kan ju tillägga att personalen på MAVA var förvånade över att jag inte somnade fortare. Men när jag väl somnade så sov jag från och till i nästan 2 dygn efteråt... :roll:


Hehe, det förstår jag du. Jag blir fruktansvärt slö och hängig efter att jag tagit 1 propavan. Så jag vägrar att använda dem.

Sömntabletter är luriga, usch. :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Moggy » 2008-05-05 1:26:48

Jag har fan sömnproblem nu.

Kan inte somna, ligger och vrider mig och diverse tankar mal (inte nödvändigtvis negativa tankar men mycket tankar). Till slut blir jag less går upp ett tag och tar ett glas vatten eller kollar datorn och så försöker jag somna igen. När jag till slut omsnar så varknar jag igen flera gånger på några timmar.

Hoppslöst att hålla dygnsrytmen, blir en ond cirkel när man lyckas somna i 4-tiden och sover till 12 och är allmänt trött hela dagen. Samma visa nästa kväll.

Ibland lyckas jag reseta dygnsrymten med att vara vaken hela natten och hela dagen därpå för att då vara räljt ttrött nästa kväll. Men samma problem uppkommer igen och så går det ju inte att hålla på.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Fighterbabe » 2008-05-05 1:26:52

earlydayminer skrev:
Fighterbabe skrev:
earlydayminer skrev:Oj jävlar! 10 stilnoct och 12 propavan?

Du måste åtminstonde ha varit nära hjärndöd. Det låter väldigt konstigt, så många sömntabletter.


Ja, jag trodde ju att jag skulle somna för gott... Men inte då... Kan ju tillägga att personalen på MAVA var förvånade över att jag inte somnade fortare. Men när jag väl somnade så sov jag från och till i nästan 2 dygn efteråt... :roll:


Hehe, det förstår jag du. Jag blir fruktansvärt slö och hängig efter att jag tagit 1 propavan. Så jag vägrar att använda dem.

Sömntabletter är luriga, usch. :)


Av EN propavan får jag ingen effekt alls... 2 stycken var rekomenderad dos av läkaren...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav earlydayminer » 2008-05-05 1:33:48

Moggy skrev:Jag har fan sömnproblem nu.

Kan inte somna, ligger och vrider mig och diverse tankar mal (inte nödvändigtvis negativa tankar men mycket tankar). Till slut blir jag less går upp ett tag och tar ett glas vatten eller kollar datorn och så försöker jag somna igen.


Det där känner jag igen, som nu.. Jag ska upp klockan 0700.
Jag ska tvätta och sen på ett informationsmöte om LSS 1030, sen ska jag till ett möte på Kanjava 1300.

MEN JAG KAN INTE SOMNA. Jag vrider och vänder mig tills jag blir lika irriterad som en slagen geting.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav earlydayminer » 2008-05-05 1:36:37

Fighterbabe skrev:
earlydayminer skrev:
Fighterbabe skrev:
Ja, jag trodde ju att jag skulle somna för gott... Men inte då... Kan ju tillägga att personalen på MAVA var förvånade över att jag inte somnade fortare. Men när jag väl somnade så sov jag från och till i nästan 2 dygn efteråt... :roll:


Hehe, det förstår jag du. Jag blir fruktansvärt slö och hängig efter att jag tagit 1 propavan. Så jag vägrar att använda dem.

Sömntabletter är luriga, usch. :)


Av EN propavan får jag ingen effekt alls... 2 stycken var rekomenderad dos av läkaren...


'Lucky you' tänkte jag skriva men det är ju kanske inte så jäkla lucky.

Jag skulle behöva någonting starkt nu. Ett slag i huvudet vore, om jag hinner ställa alarmklockan på 0645 och 0655 först. Teleportera dig hit med ett basebollträ och smäll till mig lite halvhårt är du snäll. :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Fighterbabe » 2008-05-05 1:40:00

earlydayminer skrev:
Fighterbabe skrev:
earlydayminer skrev:
Hehe, det förstår jag du. Jag blir fruktansvärt slö och hängig efter att jag tagit 1 propavan. Så jag vägrar att använda dem.

Sömntabletter är luriga, usch. :)


Av EN propavan får jag ingen effekt alls... 2 stycken var rekomenderad dos av läkaren...


'Lucky you' tänkte jag skriva men det är ju kanske inte så jäkla lucky.

Jag skulle behöva någonting starkt nu. Ett slag i huvudet vore, om jag hinner ställa alarmklockan på 0645 och 0655 först. Teleportera dig hit med ett basebollträ och smäll till mig lite halvhårt är du snäll. :)


Jag såg precis att du bor i Karlstad... Det gjorde jag fram t.o.m. 29 februari i år...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav earlydayminer » 2008-05-05 1:47:53

Fighterbabe skrev:
earlydayminer skrev:
Fighterbabe skrev:
Av EN propavan får jag ingen effekt alls... 2 stycken var rekomenderad dos av läkaren...


'Lucky you' tänkte jag skriva men det är ju kanske inte så jäkla lucky.

Jag skulle behöva någonting starkt nu. Ett slag i huvudet vore, om jag hinner ställa alarmklockan på 0645 och 0655 först. Teleportera dig hit med ett basebollträ och smäll till mig lite halvhårt är du snäll. :)


Jag såg precis att du bor i Karlstad... Det gjorde jag fram t.o.m. 29 februari i år...


Jasså? Åh fan. Jag brukar minnas ansikten väldigt bra men jag känner inte igen dig faktiskt. Det är svårt att sova i Karlstad.

Det är en fin skitstad. :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Fighterbabe » 2008-05-05 1:51:18

earlydayminer skrev:
Fighterbabe skrev:
earlydayminer skrev:
'Lucky you' tänkte jag skriva men det är ju kanske inte så jäkla lucky.

Jag skulle behöva någonting starkt nu. Ett slag i huvudet vore, om jag hinner ställa alarmklockan på 0645 och 0655 först. Teleportera dig hit med ett basebollträ och smäll till mig lite halvhårt är du snäll. :)


Jag såg precis att du bor i Karlstad... Det gjorde jag fram t.o.m. 29 februari i år...


Jasså? Åh fan. Jag brukar minnas ansikten väldigt bra men jag känner inte igen dig faktiskt. Det är svårt att sova i Karlstad.

Det är en fin skitstad. :)


Nja, jag sov väl ungefär lika bra där som här... Svårt för mig att säga om jag känner igen dig, du har ju ingen bild. Vet varken ålder eller kön på dig... Var i Karlstad bor du då? Jag bodde på Herrhagen i 1½ år, sedan på Södra långtäppan tills jag flyttade...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav earlydayminer » 2008-05-05 1:55:17

Fighterbabe skrev:
earlydayminer skrev:
Fighterbabe skrev:
Jag såg precis att du bor i Karlstad... Det gjorde jag fram t.o.m. 29 februari i år...


Jasså? Åh fan. Jag brukar minnas ansikten väldigt bra men jag känner inte igen dig faktiskt. Det är svårt att sova i Karlstad.

Det är en fin skitstad. :)


Nja, jag sov väl ungefär lika bra där som här... Svårt för mig att säga om jag känner igen dig, du har ju ingen bild. Vet varken ålder eller kön på dig... Var i Karlstad bor du då? Jag bodde på Herrhagen i 1½ år, sedan på Södra långtäppan tills jag flyttade...


Hehe, jag försökte hålla mig någolunda till topic! :)
23 (om några dagar), man och bild finns i bild-tråden!

Ouhgf, Herrhagen. Där är det fint. Själv bor jag i Skåre.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Moggy » 2008-05-05 5:25:03

Fighterbabe skrev:
earlydayminer skrev:Oj jävlar! 10 stilnoct och 12 propavan?

Du måste åtminstonde ha varit nära hjärndöd. Det låter väldigt konstigt, så många sömntabletter.


Ja, jag trodde ju att jag skulle somna för gott... Men inte då... Kan ju tillägga att personalen på MAVA var förvånade över att jag inte somnade fortare. Men när jag väl somnade så sov jag från och till i nästan 2 dygn efteråt... :roll:



När jag startade den här tråden var det för att jag ville ha seriösa tips om sömnmedicin från nån som är kapabel att handskas med nåt tyngre än Vicks blå.

Hade jag varit intresserad av skryt om självmordsförsök för att få uppmärksamhet så hade jag skapat en tråd där jag frågat efter lämpliga sätt att begå självmord.

Varför hålla på och förpesta trådar där nån försöker få seriösa svar med massa tjafs?


(Klarvaken halv 6 på morgonen efter att ha suttit och spelat poker i 8 timmar i sträck.)

Tack till de som gav vettiga tips om medicin.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2008-05-05 5:31:56

Mardröm skrev:Brukar du bli starkt beroende? Är jag den enda aspien som inte blir beroende, som NT folket?



Även Atarax kan vara bra att ha.



Imovane är nog valet först, men du ber om Halcion.



Har Atarax och dom funkar ibland som avslappning och gör därmed att man somnar lättare.

Ska nog försöka få Imovane. Tror inte att jag har speciellt lätt att bli beroende.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav MsTibbs » 2008-05-05 11:24:07

Moggy skrev:Har Atarax och dom funkar ibland som avslappning och gör därmed att man somnar lättare. Ska nog försöka få Imovane. Tror inte att jag har speciellt lätt att bli beroende.


Du lär inte kunna bli beroende av Imovane, det går nog inte.... däremot så kan de tappa effekt om du inte låter bli att ta dem en natt då och då. Så testa på du, det e lugnt! :)

Jag måste ha mycket frisk kall luft i sovruummet, innestängt och varmt klarar jag inte sova i. Somnar jag inte efter min Imovane, så tar jag dessutom en, sen två sen tre Atarax dessutom om bara Imovanen inte hjälper. Då brukar jag somna såsmåningom iallafall, som tur är vaknar jag extremsällan om jag väl lyckats somna. Inatt somnade jag klockan 03.00 och skulle upp 06.15, så jag är lite groggy nu...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Fighterbabe » 2008-05-05 12:03:44

Moggy skrev:
Fighterbabe skrev:
earlydayminer skrev:Oj jävlar! 10 stilnoct och 12 propavan?

Du måste åtminstonde ha varit nära hjärndöd. Det låter väldigt konstigt, så många sömntabletter.


Ja, jag trodde ju att jag skulle somna för gott... Men inte då... Kan ju tillägga att personalen på MAVA var förvånade över att jag inte somnade fortare. Men när jag väl somnade så sov jag från och till i nästan 2 dygn efteråt... :roll:



När jag startade den här tråden var det för att jag ville ha seriösa tips om sömnmedicin från nån som är kapabel att handskas med nåt tyngre än Vicks blå.

Hade jag varit intresserad av skryt om självmordsförsök för att få uppmärksamhet så hade jag skapat en tråd där jag frågat efter lämpliga sätt att begå självmord.

Varför hålla på och förpesta trådar där nån försöker få seriösa svar med massa tjafs?


(Klarvaken halv 6 på morgonen efter att ha suttit och spelat poker i 8 timmar i sträck.)

Tack till de som gav vettiga tips om medicin.


Det här var ett seriöst inlägg om att den medicinen inte var särskilt bra, inte snabbverkande heller för den delen...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Mardröm » 2008-05-23 13:37:17

Tar man 10x10 stilnoct såger det lustigt nog ingen markant ökad sömneffekt.
Ofta tvärtom.
12 propavan borde vara soft utan alkohol. Hjärndöd? Aha, det e det jag e.

MItt stilnoctrekord är 280mg. Det såg lite lustigt ut i lgh, annars ingen fara, de anger på hemsidan att upp till 400mg är ganska säkert har jag för mig.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-05-23 14:32:29

Finns det ngt bra sömnmedel alls egentligen eller måste man snurra/mixa doser och medel och av det ofta bara få en möjligen acceptabel effekt?

Säger de att jag är ett nervknippe så borde det ju finns mkt pryttnigar att göra ens mood korrekt.
Men det är på G, och det kommer att skuffa undan doktorn och ge medicinbolagen en turnaround på börsen. Man betalar allt för att bli frisk, men man betalar mkt och ofta för att uppnå önskad biopsykeffekt.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in