Vilka enspråkiga länder finns det?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-11 22:56:17

Mats skrev:Norge har till att börja med både nynorsk och bokmål. Sen talas också samiska där.

I Frankrike finns bland annat baskiska.


Norge har f.ö. även en liten finsktalande minoritet (kväner).

I Frankrike talas enligt Ethnologue: Allemanniska (tysk dialekt), auvergnat (occitansk dialekt), två baskiska dialekter, bretonska, caló (en romsk dialekt), katalanska dialekter, korsikanska, nederländska, franko-provencalska (tycks inte vara samma sak som occitanska?), franska, franskt teckenspråk, gascognska (occitansk dialekt), grekiska, interlingua (konstgjort språk), languedocien (occitansk dialekt?), liguriska (italiensk dialekt), limousin (occitansk dialekt), luxemburgiska (släkt med tyska), lyonteckenspråk, picardiska (skall efter vad jag förstår påminna om vallonska), portugisiska, provencalska, tre varianter av romani, spanska och flamländska.

Vad jag inte förstår är vad occitanska egentligen är. Ett språk med flera dialekter? Förut trodde jag att det var samma sak som provencalska, men det tycks vara en occitansk dialekt. Å andra sidan finns något som heter franko-provencalska, men det räknas till oïlspråken, inte ocspråken. Vad är då det för språk? Och picardiska, hur är det besläktat med franska? Och vad är languedocien, någon sorts ursprungsdialekt?
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 18:52:44, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Zombie » 2009-04-12 0:59:22

Kvasir skrev:I Nice är väl lokalspråket nicoise, i den mån det fortfarande förekommer. Fast det är nog riktigt att det är släkt med italienskan. Korsikanskan påminner mer om italienska än franska, men är ändå klart annorlunda än italienska.

Definitionsfrågor - till stor del också politiskt inflammerade. Alla någorlunda "välbevarade" italienska dialekter är klart annorlunda än "italienska".

Samma sak med "alemanniskan" (som är en tysk dialektgrupp som fortsätter långt utanför Frankrike) och med de olika franska och occitanska dialekterna i Kahlokatts uppräkning. (Så mycket vet jag, detaljerna är jag inte hemma i.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:52:44, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2009-04-12 1:08:13

Zombie skrev:
Kvasir skrev:I Nice är väl lokalspråket nicoise, i den mån det fortfarande förekommer. Fast det är nog riktigt att det är släkt med italienskan. Korsikanskan påminner mer om italienska än franska, men är ändå klart annorlunda än italienska.

Definitionsfrågor - till stor del också politiskt inflammerade. Alla någorlunda "välbevarade" italienska dialekter är klart annorlunda än "italienska".


Någon officiell riksitalienska fanns väl inte före 1860-talet, utan fram till dess fanns bara ett antal olika dialekter. Det kan nog mycket väl vara så att t.ex. nicoise och korsikanska är lika mycket italienska dialekter som dessa andra, om det var det du menade. I dagsläget har ju dock riksitalienska fått ett stort inflytande över landet Italien, så att det i vart fall inte förekommer dialektalt skriftspråk i några officiella sammanhang, vad jag vet. Korsikanska däremot sklijer sig betydligt från riksitalienska även i skriftspråk, vilket för all del skulle kunna bero på att det är en dialekt som har bevarats genom att Korsika inte är italienskt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:52:44, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Zombie » 2009-04-12 13:05:35

Kvasir skrev:Någon officiell riksitalienska fanns väl inte före 1860-talet, utan fram till dess fanns bara ett antal olika dialekter. Det kan nog mycket väl vara så att t.ex. nicoise och korsikanska är lika mycket italienska dialekter som dessa andra, om det var det du menade.

Jo, det var det jag menade.

Kvasir skrev:I dagsläget har ju dock riksitalienska fått ett stort inflytande över landet Italien, så att det i vart fall inte förekommer dialektalt skriftspråk i några officiella sammanhang, vad jag vet. Korsikanska däremot sklijer sig betydligt från riksitalienska även i skriftspråk, vilket för all del skulle kunna bero på att det är en dialekt som har bevarats genom att Korsika inte är italienskt.

Och det också. Korsikanskan är inget "språk" i vedertagen lingvistisk bemärkelse, bara i ska vi kalla det politisk.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Språket



Logga in