Vikten av att göra ingenting ibland

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav Fretshi » 2017-11-15 12:16:11

Hej!

Något som jag tänkt mycket på den senaste tiden är vikten av att kunna göra ingenting ibland och slappna av och vila, är det några andra här som gör det eller mediterar?

Jag har ibland svårt med det men jobbar på att bli bättre.

Avkoppling är ju viktigt för att kunna återhämta sig bra och orka göra det man tycker om.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav geocache » 2017-11-15 12:46:53

Hej!

Ja, det gör jag nästan dagligen (jag kallar det att "ha egentid"). Ibland mediterar jag kring trevliga upplevelser jag haft, eller så sätter eller lägger jag mig och läser. Ofta blir det reseskildringar, eller någon biografi. Eller någon facktidning.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav Fretshi » 2017-11-15 13:21:31

Besökte ett kloster i England i augusti/september förra året där en munk sa att man kunde ha goda kvaliteter som sitt meditationsobjekt t.ex. generositet och tålamod.

Har väl gått sådär för mig med det, men bra att ha i åtanke ibland.

Tycker även det är bra att öva tacksamhet varje dag att vara tacksam över det man har istället för att jaga det man inte har hela tiden.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav geocache » 2017-11-15 13:31:36

Klok munk!


Ett par citat jag tycker är tänkvärda:

"Kan man vara glad åt lite har man mycket att vara glad åt" och "det är tur att det finns smålyckor. De där stora lyften, de låter vänta på sig".
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav Baba Jaga » 2017-11-15 19:10:36

Tips: Läs "Själv. Kraften i egentid." av Linus Jonkman.
Handlar om detta - fast han inte har AS.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav Fretshi » 2017-11-15 23:07:00

Ska kolla upp den boken dock har jag så många andra böcker jag håller på med redan så kanske väntar lite med den.
Lyssnar på guidade meditationer av munkar och nunnor som hjälper mig att slappna av och få lite energi.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav Fretshi » 2017-11-15 23:09:12

geocache skrev:Klok munk!


Ett par citat jag tycker är tänkvärda:

"Kan man vara glad åt lite har man mycket att vara glad åt" och "det är tur att det finns smålyckor. De där stora lyften, de låter vänta på sig".


Klokt citat det ligger nog mycket i det!

När jag har varit deprimerad så har jag ofta haft svårt att vara nöjd med det jag har åstadkommit och det har inte direkt gjort mig gladare snarare tvärtom. Nu när jag börjat praktisera tacksamhet lite mera regelbundet så har jag blivit lite mer avslappnad och min läkare sa faktiskt "Du låter mer avslappnad" när jag pratade med henne i telefon häromdagen.

Så jag tror jag sakta men säkert börjar vända på steken nu!
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav KrigarSjäl » 2017-11-18 8:29:23

Baba Jaga skrev:Tips: Läs "Själv. Kraften i egentid." av Linus Jonkman.
Handlar om detta - fast han inte har AS.

Den tror jag många av oss aspies kan ha glädje av.

Citat från Bokus.

Linus Jonkman gräver sig nu ännu djupare ner i det mänskliga behovet av att få vara för sig själv: Självsamhet är konsten att njuta av sitt eget sällskap. Det är en plattform för dagdrömmar, grubblerier, kreativitet, och analys. Fast främst är självsamhet en känsla som gör att egna stunder blir en njutning och en källa ur vilken vi hämtar de bästa av våra tankar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav Baba Jaga » 2017-11-20 18:09:35

Jonkman har en blogg också: http://www.linusjonkman.com.
Jag föll bl.a. för följande citat:
"- Vad ska du göra på semestern?
- Förhoppningsvis ingenting."
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav Fretshi » 2017-11-20 23:41:52

Har en bok av ajahn Brahm Good? Bad? Who knows?
Där finns det en historia om en munk som säger att han är upptagen och när lekmannen frågar vad han gör så säger han ingenting.

Sen ringer lekmannen upp igen nästa dag och munken säger jag är inte klar än!

Tror också det är bra att lära sig trivas i sitt eget sällskap annars får man nog ganska stora problem.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav cirkusfreak » 2017-11-21 1:46:02

Det gör jag nog mer ofta än inte. Att gå ner till centrum och handla kan vara nog tillräckligt som aktivitet för en dag - speciellt om jag är ledig efter att ha jobbat.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav Baba Jaga » 2017-12-06 19:38:24

En sån aktivitet kan bli en hel expedition, om man lägger märke till allt längs vägen. Vilket folk i allmänhet inte gör.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav truthseeker » 2017-12-06 21:41:06

Jag har tänkt på det. Jag blir dock stressad av att slappna av. Men i framtiden är det min plan att göra det mer
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav Fretshi » 2017-12-08 23:35:26

Jag tror avslappning är en konst att lära sig samt att stress även kan vara nyttigt ibland i rätt proportioner.
Jag brukar bli lite lugnare efter en löprunda men har fortfarande svårt att läsa böcker.

Man måste nog ha något att slappna av ifrån har man varit riktigt aktiv en dag kan det vara skönt att koppla av när man kommer hem. Dock är det sällan jag är så aktiv längre.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav opteron » 2017-12-24 3:31:04

:-)Happy :D :) :( :o :shock: :evil:
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav kiddie » 2017-12-24 17:13:34

Jag tror inte jag är bra på att göra ingenting, trots att folk tycker att jag inte gör något.

Men jag mår bra av att göra saker långsamt och låta intryck sjunka in. Jag har säkert sånt där slött kognitivt tempo eller vad det heter, men då är det väl så. Det är lite jobbigt att folk lever i ett annat tempo och tycker snigeln är jobbig.

Jag tror t o m att det är nyttigt att ha tråkigt ibland. Inte bara för att varva ner, utan för att man kanske knappt vet vem man är om man bara gör saker hela tiden och inga nya tankar kommer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav BellaBelle » 2017-12-25 5:30:37

kiddie skrev:Jag tror inte jag är bra på att göra ingenting, trots att folk tycker att jag inte gör något.

Men jag mår bra av att göra saker långsamt och låta intryck sjunka in. Jag har säkert sånt där slött kognitivt tempo eller vad det heter, men då är det väl så. Det är lite jobbigt att folk lever i ett annat tempo och tycker snigeln är jobbig.

Jag tror t o m att det är nyttigt att ha tråkigt ibland. Inte bara för att varva ner, utan för att man kanske knappt vet vem man är om man bara gör saker hela tiden och inga nya tankar kommer.


Igenkänning på det. Minns det från min utredning också, allt skulle ju "klockas" och tidsstuderas. Och i utredningspapoerna stod sedan "x arbetar mycket långsamt" osv. Jag kände för att säga "än sen då?" till paykologerna. :(
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav elle » 2017-12-25 18:11:29

KrigarSjäl skrev:Självsamhet är konsten att njuta av sitt eget sällskap. Det är en plattform för dagdrömmar, grubblerier, kreativitet, och analys. Fast främst är självsamhet en känsla som gör att egna stunder blir en njutning och en källa ur vilken vi hämtar de bästa av våra tankar.

Det var vackert skrivet.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in