Arbeta för att slippa aktivitets/sjukersättn o LSS-insatser?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Arbeta för att slippa aktivitets/sjukersättn o LSS-insatser?

Inläggav rapchic » 2016-05-05 10:37:27

Hej

Är det någon här som arbetat för att till slut slippa era LSS insatser och övriga insatser (tex Aktivitetsersätting eller sjukersättning?

Hur gjorde du då? Lyckades du? Hur lång tid tog det för dig?

Jag har arbetat i några år för att till slut slippa inblandning av FK och LSS insatser, jag har kommit en bit på vägen men jag tror ändå att det kommer att ta 3-5 år till minst.
Jag vill bli av med det delvis för hur folk ser ner på en vid vissa tillfällen men också för att det tar mycket energi att ha med dylikt folk att göra.

Moderator: Kompletterade rubriken.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav slackern » 2016-05-05 11:53:43

LSS insatser är ju frivilliga.
slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav rapchic » 2016-05-05 12:54:31

slackern skrev:LSS insatser är ju frivilliga.

Jo jag vet men man kan ju behöva dom och på så sätt är dom ett "måste" men inget är ju skrivet i sten. Bara för att man behöver det nu behöver man inte behöva det sen. Det kan däremot kräva mycket jobb, det har det för mig.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav slackern » 2016-05-05 12:58:50

Själv har jag aldrig haft några LSS insatser förutom ett möte på Habliteringen.
slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav rapchic » 2016-05-05 13:40:09

slackern skrev:Själv har jag aldrig haft några LSS insatser förutom ett möte på Habliteringen.

Jag vill även slippa tex aktivitetsersättningen (el sjukersättning kommer det nog vara innan jag kan vara utan det) också.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav slackern » 2016-05-05 13:45:35

rapchic skrev:
slackern skrev:Själv har jag aldrig haft några LSS insatser förutom ett möte på Habliteringen.

Jag vill även slippa tex aktivitetsersättningen (el sjukersättning kommer det nog vara innan jag kan vara utan det) också.


Fast det har ju ingenting med LSS att göra, men lycka till med att göra dig helt oberoende utav bidrag och stödåtgärder. Räkna inte med att du får sjukersättning, det är betydligt mycket hårdare och striktare än att få aktivitetsersättning.
slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav Alien » 2016-05-05 15:15:45

Mina LSS-insatser (DV) kan jag säga upp när som helst. Men då förlorar jag tandvårdskortet.

Min sjukersättning behövs ju för att jag ska försörja mig. När jag jobbat över 20 år på universitetet och fick höra att jag absolut inte fick jobba kvar, då blev jag helt knäckt. Jag dög inte (längre) trots att jag jobbat där så länge. Jag var tydligen helt värdelös som arbetskraft.

Men du är ju yngre, så du har ju andra möjligheter att försörja dig själv. Tänkte du försörja dig på ditt företag?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav slackern » 2016-05-05 15:24:57

Alien skrev:Min sjukersättning behövs ju för att jag ska försörja mig. När jag jobbat över 20 år på universitetet och fick höra att jag absolut inte fick jobba kvar, då blev jag helt knäckt. Jag dög inte (längre) trots att jag jobbat där så länge. Jag var tydligen helt värdelös som arbetskraft.


Hade dom hintat med det innan under dina 20 år? Eller kom det som en blixt från klarhimmel?
slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav Zirre » 2016-05-05 15:39:33

rapchic skrev:Hej

Är det någon här som arbetat för att till slut slippa era LSS insatser och övriga insatser (tex Aktivitetsersätting eller sjukersättning?

Hur gjorde du då? Lyckades du? Hur lång tid tog det för dig?

Jag har arbetat i några år för att till slut slippa inblandning av FK och LSS insatser, jag har kommit en bit på vägen men jag tror ändå att det kommer att ta 3-5 år till minst.
Jag vill bli av med det delvis för hur folk ser ner på en vid vissa tillfällen men också för att det tar mycket energi att ha med dylikt folk att göra.

Vad för LSS-insatser syftar du på?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav rapchic » 2016-05-05 17:12:45

slackern skrev:
Fast det har ju ingenting med LSS att göra, men lycka till med att göra dig helt oberoende utav bidrag och stödåtgärder. Räkna inte med att du får sjukersättning, det är betydligt mycket hårdare och striktare än att få aktivitetsersättning.


Därför skrev jag mer i inlägget, titeln var för kort för att kunna få med allt.

Jo jag vet att det inte är säkert att jag får sjukersättning men om man ser tidsmässigt så krävs det.
Jag har dessutom fler sjukdomar och funktionshinder än bara AS
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav rapchic » 2016-05-05 17:14:18

Alien skrev:Mina LSS-insatser (DV) kan jag säga upp när som helst. Men då förlorar jag tandvårdskortet.

Min sjukersättning behövs ju för att jag ska försörja mig. När jag jobbat över 20 år på universitetet och fick höra att jag absolut inte fick jobba kvar, då blev jag helt knäckt. Jag dög inte (längre) trots att jag jobbat där så länge. Jag var tydligen helt värdelös som arbetskraft.

Men du är ju yngre, så du har ju andra möjligheter att försörja dig själv. Tänkte du försörja dig på ditt företag?


Jo jag vet att man får säga upp det men skulle jag göra det just nu skulle det helt enkelt inte gå.

Jo jag har tänkt försörja mig på mitt företag.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav rapchic » 2016-05-05 17:24:04

Zirre skrev:Vad för LSS-insatser syftar du på?

Jag har kontakt med hab (arbetsterapeut och sjukgymnast), aktivitetsersättning (typ är mitt i en ny ansökan) och jag vet det är inte lss insats men jag tog med det i första inlägget, grönt tandvårdskort och en memo.
Förr hade jag mer.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav slackern » 2016-05-05 17:25:03

rapchic skrev:
Zirre skrev:Vad för LSS-insatser syftar du på?

Jag har kontakt med hab (arbetsterapeut och sjukgymnast), aktivitetsersättning (typ är mitt i en ny ansökan) och jag vet det är inte lss insats men jag tog med det i första inlägget, grönt tandvårdskort och en memo.
Förr hade jag mer.


Fast Hab är ju en LSS insats.
slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav kullan » 2016-05-05 17:34:58

slackern skrev:Fast Hab är ju en LSS insats.


Nej. Hab kan däremot erbjuda LSS - Åtgärder. Men du behöver inte ha någonting med LSS att göra för att vara skriven hos hab.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav slackern » 2016-05-05 17:40:37

kullan skrev:
slackern skrev:Fast Hab är ju en LSS insats.


Nej. Hab kan däremot erbjuda LSS - Åtgärder. Men du behöver inte ha någonting med LSS att göra för att vara skriven hos hab.


OK mitt misstag.
slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav marxisten » 2016-05-05 19:14:14

Jag har utvecklats så pass mycket att vi ska gå från LSS-servicebostad att nu "bara" har boendestöd enligt SoL då kommunen tyckte att jag "utvecklats för mycket för att ha servicebostad". Skall dock tilläggas att en stor del av utveckling kom efter att jag blev sambo och Kevlarsoul flytta hit och jag misstänker vi skulle fått boendestöd via SoL direkt istället för servicebostad om vi sökt gemensamt från början. Nu hade jag redan servicebostad när hon flytta hit och mitt beslut ändrades inte direkt, men nu ska det göra det.

Men att "arbeta för att slippa det" vet jag inte om någon av oss gjort, utan det har kommit naturligt då man utvecklas och i vårat fall har det gått åt det bättre hållet så vi kan få en mindre form av insats. Dock så kommer vi fortfarande ha boendestöd som hjälper till med att hålla ordning i lägenheten (vad som är sagt ungefär lika omfattande som idag) men det är andra delar som jag bedömdes behöva när jag flyttade hemifrån som ej krävs mer, ex. hjälp med matlagning och den sociala biten (man kan väl sägas att den sociala biten uppfylls betydligt bättre med sambo än ensam).

Ett ex. där jag utvecklats är hjälp med matlagningen, jag har gått från att behöva hjälp med att laga mat till att nu ha DV som köksbiträde i ett skolkök och förhoppningsvis i sommar i en vanlig lunchrestaurang. Planen är att jag ska gå kockutbildning i framtiden.

Men jag tror att "slippa LSS-insatser" är inget man skall skynda efter, utan att sträva efter och låta det gå i sin takt. Man utvecklas hela tiden litet och på sikt behöver man mindre stöd, men man skall inte köra sig i väggen på strävan efter det målet! LSS är där för att hjälpa och inte själpa och det skall utformas efter dina behov.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav marxisten » 2016-05-05 19:16:00

rapchic skrev:Jag har kontakt med hab (arbetsterapeut och sjukgymnast), aktivitetsersättning (typ är mitt i en ny ansökan) och jag vet det är inte lss insats men jag tog med det i första inlägget, grönt tandvårdskort och en memo.


Intyg om nödvändig tandvård är dock inte en LSS-insats, men däremot så gör en aktiv LSS-insats att du automatiskt har rätt till tandvårdskort.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav slackern » 2016-05-05 19:27:34

marxisten skrev:Ett ex. där jag utvecklats är hjälp med matlagningen, jag har gått från att behöva hjälp med att laga mat till att nu ha DV som köksbiträde i ett skolkök och förhoppningsvis i sommar i en vanlig lunchrestaurang. Planen är att jag ska gå kockutbildning i framtiden.


Jag är glad för din skull att du har utvecklats inom matlagning att du ser det som en framtida karriär, det är verkligen ett stort steg du har tagit.
slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav rapchic » 2016-05-05 20:52:31

slackern skrev:
rapchic skrev:
Zirre skrev:Vad för LSS-insatser syftar du på?

Jag har kontakt med hab (arbetsterapeut och sjukgymnast), aktivitetsersättning (typ är mitt i en ny ansökan) och jag vet det är inte lss insats men jag tog med det i första inlägget, grönt tandvårdskort och en memo.
Förr hade jag mer.


Fast Hab är ju en LSS insats.


Jag syftade på aktivitetsersättning när jag skrev att det inte var lss insats.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav rapchic » 2016-05-05 20:56:37

marxisten skrev:Jag har utvecklats så pass mycket att vi ska gå från LSS-servicebostad att nu "bara" har boendestöd enligt SoL då kommunen tyckte att jag "utvecklats för mycket för att ha servicebostad". Skall dock tilläggas att en stor del av utveckling kom efter att jag blev sambo och Kevlarsoul flytta hit och jag misstänker vi skulle fått boendestöd via SoL direkt istället för servicebostad om vi sökt gemensamt från början. Nu hade jag redan servicebostad när hon flytta hit och mitt beslut ändrades inte direkt, men nu ska det göra det.

Men att "arbeta för att slippa det" vet jag inte om någon av oss gjort, utan det har kommit naturligt då man utvecklas och i vårat fall har det gått åt det bättre hållet så vi kan få en mindre form av insats. Dock så kommer vi fortfarande ha boendestöd som hjälper till med att hålla ordning i lägenheten (vad som är sagt ungefär lika omfattande som idag) men det är andra delar som jag bedömdes behöva när jag flyttade hemifrån som ej krävs mer, ex. hjälp med matlagning och den sociala biten (man kan väl sägas att den sociala biten uppfylls betydligt bättre med sambo än ensam).

Ett ex. där jag utvecklats är hjälp med matlagningen, jag har gått från att behöva hjälp med att laga mat till att nu ha DV som köksbiträde i ett skolkök och förhoppningsvis i sommar i en vanlig lunchrestaurang. Planen är att jag ska gå kockutbildning i framtiden.

Men jag tror att "slippa LSS-insatser" är inget man skall skynda efter, utan att sträva efter och låta det gå i sin takt. Man utvecklas hela tiden litet och på sikt behöver man mindre stöd, men man skall inte köra sig i väggen på strävan efter det målet! LSS är där för att hjälpa och inte själpa och det skall utformas efter dina behov.

Jag skyndar inte, jag har satsat på detta i mer än fem år och gjort stor utveckling (tyvärr har jag fått fysiska funktionshinder under tiden) och jag räknar på ca fem år till i "systemet "
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav EnPojke » 2016-05-05 22:03:00

Är också en sån som långsamt tagit mig från LSS, DV, praktiker och till slut några riktiga jobb.
Det var helt enkelt för stort steg efter gymnasiet in i vuxenlivet, behövde mer tid att klura ut världen då jag inte upplever saker som NTs.
EnPojke
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2016-01-25

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav slackern » 2016-05-05 22:11:56

Själv fixade jag jobb direkt efter gymnasiet och värnplikten helt själv. Men jag har aldrig lyckats att behålla ett jobb särskilt länge om jag har jobbat heltid, därför har jag mest arbetat deltid.
slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav rapchic » 2016-05-05 23:23:43

EnPojke skrev:Är också en sån som långsamt tagit mig från LSS, DV, praktiker och till slut några riktiga jobb.
Det var helt enkelt för stort steg efter gymnasiet in i vuxenlivet, behövde mer tid att klura ut världen då jag inte upplever saker som NTs.

Så kände jag också, jag behövde mer tid. Även om jag hade väldigt lite praktik då det för mig var viktigt att det funkade hemma först.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Arbeta för att slippa LSS insatser?

Inläggav rapchic » 2016-05-05 23:25:12

slackern skrev:Själv fixade jag jobb direkt efter gymnasiet och värnplikten helt själv. Men jag har aldrig lyckats att behålla ett jobb särskilt länge om jag har jobbat heltid, därför har jag mest arbetat deltid.

Varken jag eller min man (NT) anser att 100% är något att sträva efter som tur är, men är man singel blir det ju genast krångligare ekonomiskt (om inte man har ett välbetalt jobb då).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in