Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav manne » 2013-06-18 23:16:22

I kväll så sänder det den sista delen tycker att det är dåligt att de inte som band of brothers gör 10 delar av den i stället.

de borde ha förlängt serien mera..
manne
 
Inlägg: 18658
Anslöt: 2007-08-23

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Alien » 2013-06-18 23:46:42

De kunde visat mer före, t ex uppväxten i Nazityskland. Och lite av tiden efter när Tyskland förlorat kriget, fattigdom och elände och så småningom välstånd. Men 10 avsnitt av skjutande hade blivit för mycket. Men det kan ha varit en kostnadsfråga, de visste inte innan om det skulle bli en succé som såldes utomlands.

Och så typiskt att den onde Gestapoofficeren blev anställd av de allierade istf straffad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav manne » 2013-06-19 0:37:54

Alien skrev:De kunde visat mer före, t ex uppväxten i Nazityskland. Och lite av tiden efter när Tyskland förlorat kriget, fattigdom och elände och så småningom välstånd. Men 10 avsnitt av skjutande hade blivit för mycket. Men det kan ha varit en kostnadsfråga, de visste inte innan om det skulle bli en succé som såldes utomlands.

Och så typiskt att den onde Gestapoofficeren blev anställd av de allierade istf straffad.


de kunnde ha gjort tio avsnitt och av drama och inte action utan drama precis som tv serien rome hbo..
manne
 
Inlägg: 18658
Anslöt: 2007-08-23

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Flawed » 2013-06-20 1:14:16

Alien skrev:Och så typiskt att den onde Gestapoofficeren blev anställd av de allierade istf straffad.

Realistiskt.
Bra serie.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav slackern » 2013-06-20 1:29:53

Alien skrev:
Och så typiskt att den onde Gestapoofficeren blev anställd av de allierade istf straffad.


Hmm jag som trodde att du hade lite koll. Jag förstår inte hur du kan ha glömt bort det här. Är ju trotts allt en utav dom kändaste krigsförbrytare som inte blev dömd. Blev ju för fan FN:s generalsekreterare och Österrikes president.

Du bör nog läsa på lite om Tyska krigsförbrytare. Du vet CIA:s föregångare lät en massa krigsförbrytare gå fria och använde sej utav deras tjänster. Dom var nämligen nyttiga i kampen mot Sovjet.

Kurt Josef Waldheim (German pronunciation: [ˈkʊɐ̯t ˈvaldhaɪm]; 21 December 1918 – 14 June 2007) was an Austrian diplomat and politician. Waldheim was the fourth Secretary-General of the United Nations from 1972 to 1981, and the ninth President of Austria, from 1986 to 1992. While he was running for President in Austria in 1985, his service as an intelligence officer in the Wehrmacht during World War II raised international controversy.


By 1943 he was serving in the capacity of an ordnance officer in Army Group E which was headed by General Alexander Löhr.[6] In 1986, Waldheim said that he had served only as an interpreter and a clerk and had no knowledge either of reprisals against Serb civilians locally or of massacres in neighboring provinces of Yugoslavia. He said that he had known about some of the things that had happened, and had been horrified, but could not see what else he could have done.[4]

Much historical interest has centered on Waldheim's role in Operation Kozara in 1942.[7] According to one post-war investigator, prisoners were routinely shot within only a few hundred yards of Waldheim's office,[8] and just 35 km away at the Jasenovac concentration camp. Waldheim later stated "that he did not know about the murder of civilians there."[8]


http://en.wikipedia.org/wiki/Kurt_Waldheim
slackern
 
Inlägg: 43779
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Alien » 2013-06-20 1:56:50

slackern skrev:
Alien skrev:
Och så typiskt att den onde Gestapoofficeren blev anställd av de allierade istf straffad.


Hmm jag som trodde att du hade lite koll. Jag förstår inte hur du kan ha glömt bort det här. Är ju trotts allt en utav dom kändaste krigsförbrytare som inte blev dömd. Blev ju för fan FN:s generalsekreterare och Österrikes president.

Du bör nog läsa på lite om Tyska krigsförbrytare. Du vet CIA:s föregångare lät en massa krigsförbrytare gå fria och använde sej utav deras tjänster. Dom var nämligen nyttiga i kampen mot Sovjet.


Du skriver rätt nedlåtande, är det avsiktligt?

Vad i mitt yttrande ger dig anledning att påstå att jag inte har någon koll?

Klart att inte alla som var medlemmar i nazistpartiet kunde dömas. Och ockupationsmakten behövde utbildat folk. Men att Gestapofficerare godkändes kändes magstarkt, om än inte otroligt. Som tittare längtade man efter att Sturmbahnfûhrern (som verkligen var ond) skulle få sitt straff.

Att även Wehrmacht gjorde sig skyldiga till krigsförbrytelser, avrättningar av judar och försvarslös civilbefolkning etc, har framkommit på senare år.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav slackern » 2013-06-20 2:03:40

Alien skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:
Och så typiskt att den onde Gestapoofficeren blev anställd av de allierade istf straffad.


Hmm jag som trodde att du hade lite koll. Jag förstår inte hur du kan ha glömt bort det här. Är ju trotts allt en utav dom kändaste krigsförbrytare som inte blev dömd. Blev ju för fan FN:s generalsekreterare och Österrikes president.

Du bör nog läsa på lite om Tyska krigsförbrytare. Du vet CIA:s föregångare lät en massa krigsförbrytare gå fria och använde sej utav deras tjänster. Dom var nämligen nyttiga i kampen mot Sovjet.


Du skriver rätt nedlåtande, är det avsiktligt?

Vad i mitt yttrande ger dig anledning att påstå att jag inte har någon koll?

Klart att inte alla som var medlemmar i nazistpartiet kunde dömas. Och ockupationsmakten behövde utbildat folk. Men att Gestapofficerare godkändes kändes magstarkt, om än inte otroligt. Som tittare längtade man efter att Sturmbahnfûhrern (som verkligen var ond) skulle få sitt straff.

Att även Wehrmacht gjorde sig skyldiga till krigsförbrytelser, avrättningar av judar och försvarslös civilbefolkning etc, har framkommit på senare år.


Problemet är inte att det var ett litet antal. Det var en jävla massa gamla höga nazister som fick höga poster inom både Västtyskland och Östtyskland. Jag tror att det nämns i boken Der Baader Meinhof Komplex.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43779
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav manne » 2013-06-21 1:28:14

Alien skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:
Och så typiskt att den onde Gestapoofficeren blev anställd av de allierade istf straffad.


Hmm jag som trodde att du hade lite koll. Jag förstår inte hur du kan ha glömt bort det här. Är ju trotts allt en utav dom kändaste krigsförbrytare som inte blev dömd. Blev ju för fan FN:s generalsekreterare och Österrikes president.

Du bör nog läsa på lite om Tyska krigsförbrytare. Du vet CIA:s föregångare lät en massa krigsförbrytare gå fria och använde sej utav deras tjänster. Dom var nämligen nyttiga i kampen mot Sovjet.


Du skriver rätt nedlåtande, är det avsiktligt?

Vad i mitt yttrande ger dig anledning att påstå att jag inte har någon koll?

Klart att inte alla som var medlemmar i nazistpartiet kunde dömas. Och ockupationsmakten behövde utbildat folk. Men att Gestapofficerare godkändes kändes magstarkt, om än inte otroligt. Som tittare längtade man efter att Sturmbahnfûhrern (som verkligen var ond) skulle få sitt straff.

Att även Wehrmacht gjorde sig skyldiga till krigsförbrytelser, avrättningar av judar och försvarslös civilbefolkning etc, har framkommit på senare år.


jag tycker att serien framstället tyskarna som nästan oskyldiga och att de inte hade något att tänka meds stjälva.och förintelsen var knappt med i serien vilket var dåligt.
manne
 
Inlägg: 18658
Anslöt: 2007-08-23

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav slackern » 2013-06-21 1:39:52

Alien skrev:
Att även Wehrmacht gjorde sig skyldiga till krigsförbrytelser, avrättningar av judar och försvarslös civilbefolkning etc, har framkommit på senare år.


Nej det har verkligen inte frakomit på senare år. Finns att läsa i den här boken som gavs ut 1965. Det är innan jag ens var född. Så det har varit känt i åtminstone nästan 50 år. Det är den första boken jag kan komma på att jag har läst där wermachts krigsförbrytlser nämns. Men jag har långt ifrån läst allt som har skrivits.

Bild

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Forgotten_Soldier
slackern
 
Inlägg: 43779
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Alien » 2013-06-21 13:23:50

Jag menar givetvis vad som är känt för allmänheten, inte av specialintresserade. Inom Tyskland har det förstås funnits en tendens att låtsas som att Wehrmacht bestod av den vanliga krigsmakten och att soldaterna stred som man gör överallt. Krigsförbrytelser har fanatiska nazister, SS och Gestapo ägnat sig åt. Bundeswehr har anställt officerare från Wehrmacht etc. Rommel har varit en beundrad krigshjälte, även i väst.

Serien visar just de vanliga soldaternas deltagande i krigsförbrytelser, det som ingen velat tala om.

”Krigets unga hjärtan” har aktiverat förträngda tyska trauman och därmed banat väg för ett aktivt sorgearbete. Det förklarar den eufori som serien utlöst. ”En ny milstolpe i den tyska minneskulturen”, skrev nyhetsmagasinet Der Spiegel. Äntligen sprängs muren mellan generationerna, jublade den stora dagstidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung och rådde alla tyska familjer att se serien gemensamt. I tv-soffor har tidsvittnen ur krigsgenerationen sammanförts med sina barn och barnbarn som inför surrande tv-kameror nu ställer de frågor som varit så tabubelagda att de inte kunnat ställas tidigare. ”Har du dödat en människa?” frågade en 15-åring sin farfar. ”Ingen aning”, svarade denne. ”Jag sköt och sköt för att inte själv bli dödad men om jag träffade vet jag inte och det gjorde mig också detsamma. Det enda som gällde för oss alla var att överleva”.
http://www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 235992.svd

I serien får man veta att Wilhelm deltagit i krig förut, alltså på västfronten. Men det verkar ha varit mer ett "vanligt" krig, medan det på östfronten innebar alla dessa arkebuseringar av civila och krigsfångar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav slackern » 2013-06-23 0:17:25

Alien skrev:Jag menar givetvis vad som är känt för allmänheten, inte av specialintresserade. Inom Tyskland har det förstås funnits en tendens att låtsas som att Wehrmacht bestod av den vanliga krigsmakten och att soldaterna stred som man gör överallt. Krigsförbrytelser har fanatiska nazister, SS och Gestapo ägnat sig åt. Bundeswehr har anställt officerare från Wehrmacht etc. Rommel har varit en beundrad krigshjälte, även i väst.

Serien visar just de vanliga soldaternas deltagande i krigsförbrytelser, det som ingen velat tala om.

”Krigets unga hjärtan” har aktiverat förträngda tyska trauman och därmed banat väg för ett aktivt sorgearbete. Det förklarar den eufori som serien utlöst. ”En ny milstolpe i den tyska minneskulturen”, skrev nyhetsmagasinet Der Spiegel. Äntligen sprängs muren mellan generationerna, jublade den stora dagstidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung och rådde alla tyska familjer att se serien gemensamt. I tv-soffor har tidsvittnen ur krigsgenerationen sammanförts med sina barn och barnbarn som inför surrande tv-kameror nu ställer de frågor som varit så tabubelagda att de inte kunnat ställas tidigare. ”Har du dödat en människa?” frågade en 15-åring sin farfar. ”Ingen aning”, svarade denne. ”Jag sköt och sköt för att inte själv bli dödad men om jag träffade vet jag inte och det gjorde mig också detsamma. Det enda som gällde för oss alla var att överleva”.
http://www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 235992.svd

I serien får man veta att Wilhelm deltagit i krig förut, alltså på västfronten. Men det verkar ha varit mer ett "vanligt" krig, medan det på östfronten innebar alla dessa arkebuseringar av civila och krigsfångar.


Du känner väll till att polisen blev en del utav SS? Hur stor del utav polisen i det som sedan blev Västtyskland och Östtyskland? Personligen tror jag att det rör sej om ett väldigt stort antal. I och med om dom ville ha utbildade poliser.

Så jag tycker att ditt uttalande om Gestapo killen är lite naivt.

Merger with police forces
Main article: Ordnungspolizei

As the Nazi party monopolized political power in Germany, key government functions such as law enforcement were absorbed by the SS, while many SS organizations became de facto government agencies. To maintain the political power and security of the Nazi party (and later the nation), the SS established and ran the SD (Security service) and took over the administration of Gestapo (Secret state police), Kripo (criminal investigative police), and the Orpo (regular uniformed police).[9] Moreover, legal jurisdiction over the SS and its members was taken away from the civilian courts and given to courts run by the SS itself. These actions effectively put the SS above the law.


http://en.wikipedia.org/wiki/Schutzstaffel
slackern
 
Inlägg: 43779
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Flawed » 2013-06-23 19:15:37

slackern skrev:
Alien skrev:
Att även Wehrmacht gjorde sig skyldiga till krigsförbrytelser, avrättningar av judar och försvarslös civilbefolkning etc, har framkommit på senare år.


Nej det har verkligen inte frakomit på senare år. Finns att läsa i den här boken som gavs ut 1965. Det är innan jag ens var född. Så det har varit känt i åtminstone nästan 50 år. Det är den första boken jag kan komma på att jag har läst där wermachts krigsförbrytlser nämns. Men jag har långt ifrån läst allt som har skrivits.

Bild

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Forgotten_Soldier


Det är den bästa självbiografiska skildringen av andra världskriget det där som jag har läst.


I serien får man veta att Wilhelm deltagit i krig förut, alltså på västfronten. Men det verkar ha varit mer ett "vanligt" krig, medan det på östfronten innebar alla dessa arkebuseringar av civila och krigsfångar.


Man gjorde sig skyldig till en hel del oegentligheter på västfronten också.

Tex Malmedymassakern under ardenner offensiven,där man avrättade amerikanska krigsfångar och civila,men man var väldigt förlåtande i USA.
https://en.wikipedia.org/wiki/Malmedy_massacre_trial

I och med att det kalla kriget intensifierades desto mindre benägen blev man att straffa tyskar eftersom de hade varit bevisat kompetenta i krigföring mot respektive huvudfiende på båda sidor.
Senast redigerad av Flawed 2013-06-23 19:25:10, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav slackern » 2013-06-23 19:19:07

Flawed skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:
Att även Wehrmacht gjorde sig skyldiga till krigsförbrytelser, avrättningar av judar och försvarslös civilbefolkning etc, har framkommit på senare år.


Nej det har verkligen inte frakomit på senare år. Finns att läsa i den här boken som gavs ut 1965. Det är innan jag ens var född. Så det har varit känt i åtminstone nästan 50 år. Det är den första boken jag kan komma på att jag har läst där wermachts krigsförbrytlser nämns. Men jag har långt ifrån läst allt som har skrivits.

Bild

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Forgotten_Soldier


Det är den bästa självbiografiska skildringen av andra världskriget det där som jag har läst.


Jag håller med den är väldigt bra och intressant. Den boken används väldigt flitigt utav historiker när dom beskriver kriget ur en soldats perspektiv. Alltså dom hämtar citat flitigt ur den boken.
slackern
 
Inlägg: 43779
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Flawed » 2013-06-23 19:30:28

En annan intressant självbigrafi är Ernst "Putzi" Hanfstaengls memoarer.
Om hur det kan gå när man leker med elden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ernst_Hanfstaengl
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav slackern » 2013-06-23 19:35:50

Flawed skrev:En annan intressant självbigrafi är Ernst "Putzi" Hanfstaengls memoarer.
Om hur det kan gå när man leker med elden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ernst_Hanfstaengl


Tack för tipset. Aldrig hört talas om men låter intressant.
slackern
 
Inlägg: 43779
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Flawed » 2013-06-23 19:37:39

Svår att få tag på tror jag.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav slackern » 2013-06-23 19:39:51

Flawed skrev:Ernst "Putzi" Hanfstaengls


Amazon verkar ha den.

http://www.amazon.com/Hitler-Memoir-Ins ... 138&sr=1-1
slackern
 
Inlägg: 43779
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in