Extremt morgontrött

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Sömnproblematik

Inläggav Neko-chan » 2011-07-31 21:02:11

Jag har ett ganska simpelt "jobb" där jag börjar kl 14:00...och de var de jobbet som blev sabbat två dagar i rad :-)007
jag har funderat på att beställa en riktigt hemsk väckarklocka...nämligen denna:



Jag vet jag kommer få nippran på den, men förhoppningsvis effektiv dom dagar jag ska ur sängen :)
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Sömnproblematik

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-07-31 22:43:52

Hur funkar dubbla väckarklockor? En i närheten och en som befinner sig på andra sidan rummet så att du måste gå upp för att stänga av dem.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Sömnproblematik

Inläggav Björne » 2011-07-31 22:53:43

Har du testat att ha fönstret vidöppet? Grejen är den att hjärnan vänjer sig väldigt snabbt vid familjära ljud och känner igen ljudet från väckarklockan eller familjemedlemmar som ropar. Den vet att det inte är någon fara och väljer att sova vidare. Däremot om den hör röster från gatan utifrån som den inte känner igen vaknar den sig själv så att man ska kunna vara alert på vad det är som försigår.

Det funkar för mig iallafall. :) Jag känner mig oftast ganska pigg också när jag blir väckt på det sättet. Fast bara på vintern, på sommaren kommer det in en massa insekter i lägenheten som jag blir galen på.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Sömnproblematik

Inläggav geocache » 2011-08-01 1:34:59

Usch för att vakna till ljudet av en sådan väckarklocka... den verkar nästan lika "brutal" som väckarklockan i "Kalle Ankas jul" :?...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Sömnproblematik

Inläggav LostInAForest » 2011-08-01 12:57:10

Neko-chan skrev:Jag har ett ganska simpelt "jobb" där jag börjar kl 14:00...och de var de jobbet som blev sabbat två dagar i rad :-)007
jag har funderat på att beställa en riktigt hemsk väckarklocka...nämligen denna:



Jag vet jag kommer få nippran på den, men förhoppningsvis effektiv dom dagar jag ska ur sängen :)


haha, åh fy tusan! jag hade bara blivit förbannad resten av dagen. :D
fast det är kul att den emellanåt låter som r2d2.

en vän till mig med samma problem (och diagnos) hade någon variant från teknikmagasinet med en propeller som sprätte iväg samtidgt som alarmet startade och man var tvungen att hitta den och sätta fast den i klockan för att få tyst. bara det att någon morgon for propellern in bakom kylskåpet och hon hittade den inte på flera dagar. ja, hon tog ur batterierna/sladden förstås men det var ändå lite VÄL effektivt kanske :)
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Sömnproblematik

Inläggav LostInAForest » 2011-08-01 12:59:42

Björne skrev:Har du testat att ha fönstret vidöppet? Grejen är den att hjärnan vänjer sig väldigt snabbt vid familjära ljud och känner igen ljudet från väckarklockan eller familjemedlemmar som ropar. Den vet att det inte är någon fara och väljer att sova vidare. Däremot om den hör röster från gatan utifrån som den inte känner igen vaknar den sig själv så att man ska kunna vara alert på vad det är som försigår.


aah, det är nog denna effekt som radion har på mig.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Sömnproblematik

Inläggav Neko-chan » 2011-08-01 19:56:35

Björne skrev:Har du testat att ha fönstret vidöppet? Grejen är den att hjärnan vänjer sig väldigt snabbt vid familjära ljud och känner igen ljudet från väckarklockan eller familjemedlemmar som ropar. Den vet att det inte är någon fara och väljer att sova vidare. Däremot om den hör röster från gatan utifrån som den inte känner igen vaknar den sig själv så att man ska kunna vara alert på vad det är som försigår.

Det funkar för mig iallafall. :) Jag känner mig oftast ganska pigg också när jag blir väckt på det sättet. Fast bara på vintern, på sommaren kommer det in en massa insekter i lägenheten som jag blir galen på.


Jag sover alltid med fönstrena öppna, men jag bor på vindsvåningen så båda mina fönster är i varsin ände liskom :-)003
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Morgontrött

Inläggav treeman » 2011-08-30 16:26:05

Jag är grymt morgontrött. Jag menar vem orkar gå upp innan 12:00? Är dom galna?
:-)006
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Morgontrött

Inläggav imperativ » 2011-08-30 16:36:41

treeman skrev:Jag menar vem orkar gå upp innan 12:00? Är dom galna?
:-)006

Du är galen! Vem orkar sova bort en står del av dagen? Nuförtiden kan jag inte ligga i sängen efter 09:00. Trött kan jag vara då, men ligga kvar klarar jag inte av.
Men så är jag ju helstörd som går upp och käkar en lugn, skön, långsam och stressfri frukost ca 04:00. Sedan går jag till sängen och vilar tills det är dags att bege sig till jobbet.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Morgontrött

Inläggav treeman » 2011-08-30 16:41:47

imperativ skrev:
treeman skrev:Jag menar vem orkar gå upp innan 12:00? Är dom galna?
:-)006

Du är galen! Vem orkar sova bort en står del av dagen? Nuförtiden kan jag inte ligga i sängen efter 09:00. Trött kan jag vara då, men ligga kvar klarar jag inte av.
Men så är jag ju helstörd som går upp och käkar en lugn, skön, långsam och stressfri frukost ca 04:00. Sedan går jag till sängen och vilar tills det är dags att bege sig till jobbet.


LOL
:lol:

Jaså du säger det. Nice!
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Morgontrött

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-08-30 17:48:49

Jag har fått beställa taxi för att få min son till skolan i tid (han har just börjat förskoleklass). Inte ens det hjälper helt. Och frukosten har han fått med sig på en tallrik. Då börjar de ändå inte förrän 8:30. :oops: En gång hann jag själv inte mer än slänga på mig lite kläder; jag fick ta bussen hem igen för att hämta mina grejer, duscha och slänga i mig lite frukost innan jag kunde åka till jobbet.

Skall det fortsätta så här kommer jag att bli ruinerad!
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in