Friluftsliv, fästingar, borrelia

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav ford » 2009-03-11 12:56:29

Kristofer skrev:
ford skrev:Alla utom jag verkar gilla flacka, öppna ytor i sina parker och bostadsområden. Själv föredrar jag lummighet och rumskänsla, med stora, täta buskage, höga träd och kuperad terräng.


Funderat på att flytta från Skåne? Öppna ytor är väl ett signum för skånsk natur. Tyvärr så gör den att det är omöjligt att kissa ute i Skåne. Hittar man en buske mitt i det öppna landskapet så är det garanterat tre hus kring den.
post210297.html#p210297

Nu snackar jag inte om landsbygden, utan om miljöer i bostadsområden och parker. F.ö. består Skåne till stor del av åsar, samt löv- och tallskog, det där med att hela Skåne skulle vara platt slätt är bara en fördom, som är tämligen utbredd norrut.

Moderator: Tråden har flyttats från AoG (tidigare Övriga ämnen) sedan berörda givit sitt godkännande.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:26:40, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav sugrövmanövern » 2009-03-11 13:57:04

ford skrev:Alla utom jag verkar gilla flacka, öppna ytor i sina parker och bostadsområden. Själv föredrar jag lummighet och rumskänsla, med stora, täta buskage, höga träd och kuperad terräng.
Då blir det ju fästinginvasion :? . Nä, men jag håller med, jag skulle föredra en träddunge och en berså framför den fula trägrillen, de fula trädgårdsmöblerna och den tomma gräsmattan som omger detta på min gård.

Coolast hade det varit om man istället för att så en gräsmatta hade bevarat skogen i mitten av gården, en liten mini-skog hade varit mysigt.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:26:40, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav ford » 2009-03-11 14:51:43

Vad gäller fästingar finns det en utbredd hysteri.
-Visst, man kan få både borrelia och annat skit, om man blir biten av fästingar, det är sant.

Dock skall man komma ihåg att risken att få fästingar är ganska liten, om man bara ser till att duscha eller bada, direkt efter att man varit ute i snåren, eftersom fästingar vanligtvis kryper omkring på kroppen ganska länge, innan de biter.

Av ovan nämnda anledning skall man också alltid lägga de kläder man haft på sig i tvätten, efter att man varit ute i det gröna, oavsett om kläderna är smutsiga eller inte.

Äter man vitlök minskar risken för fästingbett, och TBE (hjärnhinneinflammation) kan man vaccinera sig mot, om man bor i ett drabbat område.

Borrelia går förvisso inte att skydda sig mot, men är å andra sidan ganska lätt att bota, om det upptäcks i tid (d.s.v. om man går till läkaren, så fort man misstänker något). Vidtar man dessutom ovan nämnda försiktighetsåtgärder är risken för fästingbett relativt liten.

-Slutligen bör man inte glömma bort de positiva hälsoeffekterna av att vistas ute i naturen, som väger tyngre än riskerna för fästingsmitta, under förutsättning att man vidtar nämnda försiktighetsåtgärder och en smula sunt förnuft (t.ex. inte bära schorts i högt gräs, samt undvika att ligga och sola på gräs, eller vistas i vassruggar o dyl vegetation, i anslutning till vatten).

-Men se för jäveln till att vaccinera dig mot TBE, om det finns där du bor!!!
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:26:40, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-11 14:59:00

Borrelia är ganska lätt att bota, men inte för alla. En del får gå mycket länge och vara mycket sjuka.
Det finns mer forskning i Norge t.ex. I Sverige finns inte Borrelia kvar efter behandling "per definition" (fast i andra länder kan den finnas kvar...).

Det är heller inte så lätt att inte bli utsatt för stor fästingrisk när man är hundägare och som jag bor i fästingarnas paradis. Jag har tur som är en person som fästingar inte gärna sätter sig på, men lik förbannat har jag haft långvarig Borrelia.

Jag har svårt att gå igenom min kropp, lägga alla kläder i tvätten och duscha, flera gånger per dag.

Jag vill heller inte använda nervgifter på min hund, eftersom det kan vara farligt dels för hunden, och dels att umgås nära med hunden då.
En del hundar går snett, får ryckningar och i vissa fall anfall, när de får effektiva fästingmedel.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:26:40, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav ford » 2009-03-11 15:34:19

Vanligtvis räcker det med att du duschar av hela kroppen i sådär fem minuter, om du varit ute bland fästingar, du behöver m.a.o. inte tvätta dig med tvål och "storduscha", så fort du varit ute i buskagen. Duschar du bara av dig ordentligt, direkt när du kommer hem, så behöver du egentligen inte genomsöka kroppen.

Vad som är svårt med att lägga kläderna i tvätten varje kväll (eller före varje dusch) förstår jag inte. Skall du ut flera gånger under samma dag kan du dock återanvända kläderna, under förutsättning att du skakar dem mellan gångerna.

I normala fall kan du vara ute flera timmar i sträck innan du behöver känna dig orolig.

Jag, som älskar att vara ute i naturen, och som dessutom haft trädgårdsarbete som yrke under flera år (där det ingått hela arbetsdagar inne i buskar, när man klippt stora buskage och/eller rensat viltskott) har, såvitt jag själv vet bara haft 5-6 fästingar under hela mitt liv, men så har jag också vidtagit de försiktighetsåtgärder jag nämnt.

*faktiskt har skräcken för att köra häcksaxen rakt in i ett getingbo varit betydligt större, än rädslan för fästingar hos såväl mig själv, min chef, som mina kollegor*

Att borrelia kan vara mycket räligt vet jag; min syster har haft det och varit jättesjuk, men det hade inte behövt bli så allvarligt om det upptäcks i tid. Att det inte gjorde det berodde på att borrelia var ganska ovanligt på den tiden och att läkaren inte tog det på allvar, när hon klagade på de första symptomen.
Nuförtiden har dock läkarkåren största respekt för borrelia, och är man bara uppmärksam på symptom skall det i regel inte behöva gå så långt att man blir allvarligt sjuk.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:26:40, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Mördarsnigel » 2009-03-11 15:53:36

Om man tänker på hur många fästingar hundar får under sommaren varje dag, utan att få borrelia, så tycker jag att hysterin bland människor är extremt överdriven.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 18:26:40, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav ford » 2009-03-11 16:56:36

Mördarsnigel skrev:Om man tänker på hur många fästingar hundar får under sommaren varje dag, utan att få borrelia, så tycker jag att hysterin bland människor är extremt överdriven.


Intar man nödvändiga skyddsåtgärder är hysterin överdriven, dock kan man inte jämföra människor med hundar, eftersom vi är två olika arter, som delvis fungerar olika, rent biologiskt.

Det som är giftigt för en hund kan vara fullt ätbart för en människa, och det som gör en människa sjuk behöver inte nödvändigtvis vara någon hälsorisk för en vovve, eller så kanske det är en hälsosrisk för båda arterna, men mer för den ena arten än för den andra, p.g.a. olikheter i det generella immunsystemet hos människor resp hundar.

För att ta ex. så frodas livet runt Tjernobyl, men för många arter, inkl människan är området trots detta obeboeligt för all överskådlig framtid.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:26:40, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-11 17:00:55

Jag var inte rädd för fästingar, tills jag blev sjuk.
Att hundar inte får borrelia så ofta, sägs bero på att de själva läker ut infektioner lättare än vad vi gör.

Alltså, både de och vi kan bli sjuka och läka ut infektionen av oss själva, men hundarna gör det lättare.

Jag finner det fortfarande mycket svårt att spola av min kropp efter varje promenad, minst tre gånger per dag. Jag duschar mig inte varje dag ens, och har problem att orka och klara att planera och genomföra sådant. Håret tvättar jag en gång i veckan, så det är inget överhygieniskt här.

Det är kanske inte risken för borrelia som är det otäcka, utan hur sjuk man kan bli om man får det och får det långvarigt.
Långvarig borrelia tas förresten inte på så stort allvar av läkarna som man kan tro. De kan avfärda folk om det inte funnits en ring, de kan avfärda folk om proverna inte visar 100 % på aktiv infektion (trots att det inte alltid visar sig så enkelt i prov, man kan inte se själva bakterien), de kan avfärda folk om de tycker att personen inte beskriver symptomen på ett normalt sätt.

Jag blev avfärdad för att det var fel årstid att ha borrelia, och för att borrelia läker ut av sig själv så att man inte kan ha det i mars. Prover visade dock positivt.

Jag känner till ett flertal hundar som fått Borrelia, varav en del har måst avlivas.
Mina hundar verkar ha klarat sig dock, i alla fall från långvarig infektion.
Där vi bor, får hunden ett tjugotal fästingar på sig vid varje promenad (honor + hanar).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:26:40, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Mördarsnigel » 2009-03-11 17:09:53

Ja, men hundar får också borrelia, och jag hittar inga uppgifter som säger att hundar är mer resistenta än människor.

Min poäng är att de utsätts för så många fler fästingbett, att det omöjligt kan vara så sannolikt. 30% av fästingarna bär på borrelia, men jag förstår det som att bara 1 av 100 lyckas smitta någon.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 18:26:40, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-11 17:18:48

Mördarsnigel skrev:Ja, men hundar får också borrelia, och jag hittar inga uppgifter som säger att hundar är mer resistenta än människor.

Min poäng är att de utsätts för så många fler fästingbett, att det omöjligt kan vara så sannolikt. 30% av fästingarna bär på borrelia, men jag förstår det som att bara 1 av 100 lyckas smitta någon.

Jag vet inte hur många infektioner som läker ut av sig självt. Kanske många fler smittas, men att det aldrig upptäcks eller blir allvarligt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:26:40, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav weasley » 2009-03-11 19:17:26

Moderator:

Diskussion utbruten härifrån:

saker-alla-tycker-om-utom-du-t8896.html
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:26:40, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav ford » 2009-03-12 9:19:36

Bror Duktig

Ärligt talat verkar det vara din personliga hygien och inte hundar och naturvistelser, som är det största problemet i just ditt sammanhang.

Känns det inte ofräscht och sunkigt att gå omkring och vara skitig?
-Ok att man kan bli ordentligt lerig och dyngig, när man är ute i naturen. Det har inte jag heller några problem med, men denna "skit under naglarna" vill man ju tvätta bort, så fort man kommer hem.

Att däremot gå omkring i flera dagar gammal smuts..
-Gyäck!

Verkar dock var en tämligen inkompetent läkare du stött på, men när man har med sådana att göra gäller det att stå på sig, ifall man blir avfärdad.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:26:40, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-12 9:42:37

Har man (jag) problem med sin (min) personliga hygien om man (jag) inte duschar (blöter ned hela kroppen) varje dag?

Jag vet inte om jag kan säga att jag går runt och är sunkig och skitig.
Mitt boendestöd tycker inte det (jag har frågar både om hur jag uppfattas och om mina vanor verkar ok).

Dessutom är inte lera det som är äckligt att gå runt med, utan sådant som rövsmör och ammoniakstinkande armsvett.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:26:40, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Mördarsnigel » 2009-03-12 13:05:23

Jag duschar inte heller varje dag, och just "smuts" från skogen är ju inte ens smutsigt. Jag duschar för att få bort svett, och fett hår, inte för att jag har fått ett blåbär i min gummistövel.

Det låter ganska maniskt att behöva tvaga sig bara för att man har vistats i naturen. Du kanske är mer av en stadsmänniska, Ford?
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 18:26:40, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav ford » 2009-03-12 14:06:56

Jag är absolut ingen "stadsmänniska" i den bemärkelsen som du menar. Men hur skitig man blir efter att ha varit ute i naturen beror faktiskt i hög grad på vad man gjort, ute i naturen.

Har du tagit en härlig söndagspromenad på skogsstigar och plockat vitsippor är du antagligen inte överdrivet skitig.

Om du däremot varit ute och sprungit "offroad", medan det regnat, strechat och gjort armhävningar i leran, gått i snår och fått smutsiga rivsår, kanske slagit en vurpa och hamnat i en bäck eller dyngpöl o.s.v. så består smutsen av betydligt mer än bara ett blåbär i gummistöveln.

Hade du jobbat på ett trädgårdsföretag, eller en parkförvaltning (vilket jag gjort), svettats och skyfflat jord, med resultatet att du haft jor i håret, jord i skägget och ett tunt jordlager över så gott som hela kroppen hade du nog också velat tvaga dig.

-Missförstå mig inte, jag älskar skogspromenader, men det händer ganska ofta att jag även ägnar mig åt betydligt "smutsigare" aktiviteter, ute i skog och mark.

*önskar att jag hade fått göra lumpen :( *
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:26:40, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Mördarsnigel » 2009-03-12 15:07:08

Ja, det du skriver nu är helt sant, men i ditt tidigare inlägg så fick du det att framstå som om alla, oavsett vad de gjort ute i naturen, hade någon sorts skyldighet att tvätta sig, och om de inte gjorde det så var de onaturliga.

Det var därför jag svarade som jag gjorde.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Min kropp är en kontaminerad zon! Borrelia!

Inläggav Kahlokatt » 2010-12-28 23:55:07

För sisådär tre och ett halvt år sedan dök det upp en jättekonstig liten rund ring på mitt ena ben.

"Det där är definitivt ringorm", sade min kompis M. "Du har ju katt". Vi stack till apoteket i Nacka Forum och köpte anti-ringormsalva. Inget hände. Förutom att jag en tid senare fick andra mystiska små ringar på benen, senare också på armarna. Ibland var det små torra ringar, ibland fjällande underligheter. Lyckligtvis inget på andra delar av kroppen. Sedan blev mitt högra ben jättekonstigt. Det svullnade upp och blev alldeles rött. Foten fick ungefär samma färg som ett plommon. Jag fick inte längre på mig höger sandal.

Efter mycket om och men och många gissningar (vaskulit?) kom jag till husläkaren som hävdade att "nää, det är bara för att du är fet!" (bara på höger ben då, eller!?)
Min ingifta faster (som är läkare) fick se mitt ben och ansåg nästan genast att det där var ju borrelia. :shock:
"Ta kontakt med en hudläkare," tyckte hon.

I somras besökte jag en hudläkare, men hon hävdade att det bara var "vanlig torr hud, har du haft böjveckseksem som barn, jaha, det har du, jamen då så, Sven, kan du också ta dig en till på det här".
En till läkare kom och glodde på mitt ben, nä, det där är inte vaskulit, nä, det är inte borrelia, här har du en salva som ser ut som måsskit, tack och hej.
Smorde och smorde med salva hela hösten. Fläckarna fortsatte att komma, benet fortsatte att vara rött.

Vid släktens julmiddag (dock inte vid matbordet) hos farbror och faster läkarna passar pappa sjuksyster på att ta ett blodprov på mig. I dag ringde farbror läkaren med svar: Jajamensan, du har gått runt med borrelia i kroppen i flera år!
:shock:
:shock:
:shock:
Min kropp är alltså en kontaminerad zon! Rodnaden är borrelia, fläckarna är förmodligen borrelia, min konstiga trötthet kanske är borrelia, kanske t.o.m. ångestattackerna jag har lidit av i tre år är borrelia!?

Och detta missade alltså två erfarna hudläkare på Akademiska, medan en allmänläkare ser det på två sekunder!

Jag undrar om jag smittar? :shock:


Moderator Alien: Slog ihop med en tidigare tråd om borrelia.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Lilla Gumman » 2010-12-28 23:59:41

Hej!

Borrelia smittar inte, om det var det du menade. Men givetvis borde en läkare ha sett att det var borrelia. Kan du inte ta kontakt med Patientnämnden eller vad det nu heter och klaga på läkarna?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Moggy » 2010-12-29 0:00:22

Beklagar, jäkligt obehagligt det där med Borrelia.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Zombie » 2010-12-29 0:11:10

Kahlokatt skrev:Rodnaden är borrelia, fläckarna är förmodligen borrelia, min konstiga trötthet kanske är borrelia, kanske t.o.m. ångestattackerna jag har lidit av i tre år är borrelia!?

Och detta missade alltså två erfarna hudläkare på Akademiska, medan en allmänläkare ser det på två sekunder!

:shock: :shock: :shock: :evil: :evil: :evil:

Tur i oturen att du alls någonsin fick reda på det åtminstone. Tydligen är det verkligen meningen att vi ska måsta lita till släktingar numera. (Sedan redan före privatiseringarna, faktiskt. Jag känner till flera liknande historier sedan rätt länge, förutom de många man får läsa om härinne.)

Nej, jag saknar ord. Men se till att bli kämpad för nu! Helst av bra läkare på sjukan. Och av Patientnämnden (inbillar mig att det alltid måste vara bra att åtminstone bli avpinnad i statistiken, även om det kanske inte hjälper i praktiken under vår livstid... någon som vet?)

God fortsättning förresten! Jag har mina brister, så bäst att uttrycka önskan åtminstone så här...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Sheyen » 2010-12-29 4:57:16

Jag har också haft borrelia.


Borrelia - Wikipedia:
Efter tre eller fyra veckor kan en rad symptom uppstå. Dessa kan vara: trötthet, stelhet i ansikte och nacke, värk i ögonen, överkänslighet mot ljus, blindhet, hörselnedsättning, tinnitus, överkänslighet mot ljud, smärta i näsan vid andning och sinusbesvär, ledvärk, svullna knän, hudutslag, smärta i testiklarna, smärta i perineum, frekvent eller smärtsam urinering, smärta i buken, muskelvärk, ryggvärk, värk i korsryggen, värk i bröstet, smärta i höften och skinkan, migrän, huvudvärk, yrsel, balanssvårigheter, blå-röda utslag i fotsulan som övergår till en röd-vit atrofi av huden, förtunning av hud under foten, förlust av känsel och avdomning i extremiteterna, neurologiska besvär, problem med minnet och förvirring, utfall av ilska, perioder av likgiltighet, koncentrationsproblem, hjärtproblem, återkommande rethosta med små mängder slem, tand- och käkinfektioner, tandgnissling, värk i käkmuskulatur och artrit.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav Alien » 2013-05-14 19:41:47

Bump!

Läste följande insändare i DN:

"Officiellt är borrelia harmlös, och behandlingen inskränker sig till 10 dagars antibiotika.
---
I resten av världen finns många läkare som anser att borrelia, speciellt tillsammans med en eller flera så kallade saminfektioner, kan orsaka både svåra och långvariga sjukdomstillstånd som kan vara totalt handikappande och även dödliga. Många läkare förespråkar inte bara andra metoder för behandling, utan också för diagnosticering. De tester som finns är otillförlitliga, så diagnos ställs i första hand genom klinisk bedömning.

Under lång tid har svenska patienter med kronisk borrelia sökt sig till USA och Tyskland. Nu finns även en mottagning i Oslo. Där behandlas kronisk borrelia och saminfektoner med både örtmediciner och flera typer av antibiotika under längre tid, även intravenöst."
("Skriv i DN" 2013-05-13 "Borreliasjuka måste få bättre hjälp")

Det stämmer ju med vad bl a Bror Duktig berättat ovan.

"Socialstyrelsen och Smittskyddsinstitutet är på väg att ta fram nya kriterier för diagnos och behandling av borrelia i Sverige."
Låter bra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav KrigarSjäl » 2013-05-14 20:33:46

KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav Huggorm » 2013-05-14 21:06:44

ford skrev:Vad gäller fästingar finns det en utbredd hysteri.
-Visst, man kan få både borrelia och annat skit, om man blir biten av fästingar, det är sant.

Dock skall man komma ihåg att risken att få fästingar är ganska liten, om man bara ser till att duscha eller bada, direkt efter att man varit ute i snåren, eftersom fästingar vanligtvis kryper omkring på kroppen ganska länge, innan de biter.

Det går väll bra för den som har ett välordnat liv och bara besöker vildmarken i korta perioder. Själv är jag ute hela dagarna och kan inte springa in och duscha och byta kläder varannan timme. 30-50 fästingar är normalt per säsong. Men det är ju bara att rycka lös dem och kasta bort, i början var de lite äckliga men man vänjer sig. Får man borrelia så finns det medicin och TBE finns bara i nära anslutning till stora vatten. Dessutom ovanligt här på västkusten.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in