Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar
Postat: 2022-09-05 1:50:12
Skulle ni våga åka i en sådan? Sitta passiv i baksätet, utan någon chaufför och utan att själv kunna ingripa.
I Phoenix, USA, så testar man systemet.
Man slipper "den mänskliga faktorn", så det borde bli säkrare. Men är det verkligen det, det är frågan. Och vem är ansvarig om den autonoma bilen kör på någon? Passageraren, den enda som sitter i bilen? Taxibolaget? Tillverkaren av den autonoma bilen?
Det borde bli billigare eftersom man slipper avlöna några chaufförer. Men billigt är det inte.
"Bilarna är tvärtom extremt dyra.
Utöver kostsam teknik som sensorer och kameror kräver robotbilar personal som kan ingripa om bilen hamnar i en situation som den inte kan läsa av. Eller om passagerarna inte gör som de förväntas göra.
Strax efter att vi satt oss i bilen för vår första tur hör vi en röst från högtalarsystemet. En kvinna ber tidningens fotograf att ta på sig säkerhetsbältet."
Storebror/storasyster ser dig i robotbilen.
"När bilen stannar hoppar vi ut bredvid Rick Williams, som sitter och äter. han är chaufför för Uber och Lyft och tror att de bilarna kommer att beröva honom jobbet om några år.
- Jag tror att allt kommer att bli som 'Minority Report', säger Williams ..."
En invändning gäller integriteten. Allt spelas in av robotbilarna.
Än så länge kommer det troligen främst att bli självkörande bilar för tunga transporter på motorvägarna (inga cyklister och fotgängare). Och leveranser av paket, alltså inga passagerare.
Tidningen frågar människor i Phoenix om de skulle vilja prova. En del säger att de skulle vilja göra det. Andra inte.
"- Jag dör hellre än sätter mig i en sådan situation, säger Jo-Ann Alvarez."
Ja, jag litar nog också mer på en människa än tekniken.
I Phoenix, USA, så testar man systemet.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjal ... har-testatSVT 2 APRIL 2021 skrev:Att beställa en taxi genom mobilen är inget nytt, men att bilen sedan dyker upp utan en taxichaufför hör inte till det vi är vana att se. Frågan är nu om de självkörande taxibilarna på sikt kommer att ta över marknaden.
– Det kommer göra många människor lidande, de kommer att förlora sina jobb, säger taxichauffören Joseph Alabi.
Man slipper "den mänskliga faktorn", så det borde bli säkrare. Men är det verkligen det, det är frågan. Och vem är ansvarig om den autonoma bilen kör på någon? Passageraren, den enda som sitter i bilen? Taxibolaget? Tillverkaren av den autonoma bilen?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjal ... har-testatSvD Näringsliv 15 juni 2022 skrev:Man bokar via appen, sedan kommer bilen. Utan någon i förarsätet. Vi åkte till Phoenix – enda staden i USA där man kan testa den förarlösa taxitjänsten från Googles systerbolag Waymo.
Spoiler: visa
Det borde bli billigare eftersom man slipper avlöna några chaufförer. Men billigt är det inte.
"Bilarna är tvärtom extremt dyra.
Utöver kostsam teknik som sensorer och kameror kräver robotbilar personal som kan ingripa om bilen hamnar i en situation som den inte kan läsa av. Eller om passagerarna inte gör som de förväntas göra.
Strax efter att vi satt oss i bilen för vår första tur hör vi en röst från högtalarsystemet. En kvinna ber tidningens fotograf att ta på sig säkerhetsbältet."
Storebror/storasyster ser dig i robotbilen.
"När bilen stannar hoppar vi ut bredvid Rick Williams, som sitter och äter. han är chaufför för Uber och Lyft och tror att de bilarna kommer att beröva honom jobbet om några år.
- Jag tror att allt kommer att bli som 'Minority Report', säger Williams ..."
En invändning gäller integriteten. Allt spelas in av robotbilarna.
Än så länge kommer det troligen främst att bli självkörande bilar för tunga transporter på motorvägarna (inga cyklister och fotgängare). Och leveranser av paket, alltså inga passagerare.
Tidningen frågar människor i Phoenix om de skulle vilja prova. En del säger att de skulle vilja göra det. Andra inte.
"- Jag dör hellre än sätter mig i en sådan situation, säger Jo-Ann Alvarez."
Ja, jag litar nog också mer på en människa än tekniken.